حوادث

استانداردهای نصب سیستم اعلام حریق

نصب سیستم های اعلام حریق به تنهایی و بدون رعایت اصول اولیه و مهم، نمی تواند کمک چندانی به این موضوع کند

استانداردهای نصب سیستم اعلام حریق چیست؟

امروزه با گسترش و استفاده بیش از پیش وسایل  برقی، احتمال بروز حادثه در اثر استفاده غیر صحیح از وسایل برقی نیز افزایش داشته است و در سالهای اخیر نیز شاهد حوادث ناگواری بوده ایم. یکی از حوادثی که محتمل، بروز آتش سوزی است که در صورتی که مهار آن از کنترل خارج شود، می تواند خسارات سنگینی به جای گذارد. در همین راستا سازمان آتش نشانی تلاش کرده است با اجابری کردن نصب سیستم اعلام حریق در ساختمان های نوساز، خطر آتش سوزی و عواقب آن را به کمترین میزان برساند.

اما نصب سیستم های اعلام حریق به تنهایی و بدون رعایت اصول اولیه و مهم، نمی تواند کمک چندانی به این موضوع کند. به همین علت سازمان آتش نشانی استانداردهایی برای هر یک از قطعات در یک سیستم اعلام حریق در نظر گرفته است. همچنین محل نصب و سیم کشی سیستم های اعلام حریق نیز دارای استاندارد خاصی هستند که باید رعایت شود.

به دلیل وجود این استانداردها، افراد خاصی که دوره آموزش نصب سیستم اعلام حریق با روشهای استاندارد و اصولی را دیده اند مجاز به نصب و تایید سیستم ها هستند. در ادامه به بررسی استاندارد ها در هر بخش و نکاتی از آنها خواهیم پرداخت.

استاندارد وسایل در سیستم اعلام حریق:

در هر سیستم اعلام حریق، مجموعه ای از قطعات در کنار یکدیگر بصورت شبانه روزی محیط تحت پوشش خود را کنترل می نمایند تا در صورت رخ دادن آتش سوزی در ناحیه، در سریعترین زمان ممکن ساکنین ساختمان را آگه کند. این قطعات به نوعی مکمل یکدیگر بوده و باید بصورت دقیق و صحیح به کار خود ادامه دهند. به همین دلیل کیفیت این قطعات باید بالا باشد تا طی سالهای متعدد بتوانند به کار خود ادامه دهند.

به دلیل وجود اجناس گوناگون در بازار صنایع اعلام حریق و برخی محصولات بی کیفیت چینی که قیمت ارزانی نیز دارند، این اصل مهم نادیده گرفته میشد. برخی پیمانکارانی که بدنبال سود بیشتر هستند نیز، کیفیت ساخت قطعات را ملاک قرار نداده و اقدام به نصب ارزانترین کالاها می کردند. اما سازمان آتش نشانی برای پایان دادن به این اتفاق استاندادهایی تعریف کرد و در صورتی که کالای موجود در بازار فاقد این استاندارد ها باشددر واقع مورد تایید قرار نخواهند گرفت.

امروزه کلیه کالاهایی که در زمینه اعلام حریق در بازار به فروش می رسند باید تحت استاندارد ملی ایران و استاندارد سازمان آتش نشانی باشند. این موضوع از طرفی حمایتی بود از کالاهای تولید داخل . شرکتهای خصوصی تولید کننده تجهیزات اعلام حریق، کالاهایی با کیفیت تولید می کنند که مورد تایید سازمان آتش نشانی نیز هستند.  با وجود این استانداردها، عملا کالاهای ارزان چینی دیگر فروش نخواهند داشت و کالاهایی هم که دارای استاندارد باشند، با توجه به نرخ ارز، دیگر مقرون به صرفه نخواهند بود و استفاده از کالاهای تولید ملی که کیفیتی مشابه با نمونه های خارجی دارند ، بهترین انتخاب است.

از شرکتهای تولید کننده تجهیزات اعلام حریق استاندارد می توان زیتکس، آریاک و سنس را نام برد که محصولات این شرکت ها از طریق فروشگاه اینترنتی فایرآلرت نیز برای خرید در دسترس است.  برخی تولیدات این شرکتها بعنوان کالای صادراتی به کشورهای خاور میانه و اروپا نیز محسوب می شوند و این نشان از کیفیت بالای این محصولات است.

قطعات سیستم های اعلام حریق شامل ورودی ها، مانند انواع دتکتور ها (دود، حرارت، گاز و مولتی)  و شستی اعلام حریق، پردازشگر که مرکز کنترل اعلام حریق بوده و خروجی ها که آژیر و فلاشر اعلام حریق و همچنین در کنار آن تلفن کننده و انواع رله ها است. تمامی قطعات استاندارد را می توانید با بهترین قیمت از فروشگاه فایر آلرت نیز تهیه نمایید.

آموزش استاندارد نصب سیستم اعلام حریق:

در کنار استانداردهایی که برای تولید سیستم های اعلام حریق از سمت سازمان آتش نشانی اعلام شده است، برای نصب سیستم های اعلام حریق نیز استانداردهای خاصی اعلام شده است. در صورتی که نصب سیستم های اعلام حریق بدون رعایت این استاندارد ها و توسط افراد غیر مجرب باشد مورد تایید سازمان آتش نشانی قرار نخواهد گرفت . این استاندارد ها در واقع بیان می کنند که هر یک از قطعات سیستم اعلام حریق باید در کدام قسمت از ساختما نصب شوند که بهترین عملکرد را داشته باشند. همچنین نوع قطعاتی که باید استفاده شود نیز شامل این استاندارد است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

رعایت کردن این استانداردها و اصول نصب سیستم اعلام حریق در کنار اینکه تاییدیه سازمان آتش نشانی را خواهد داشت، دو مزیت برای ساکنین خواهد داشت.

  • اول اینکه در صورت وقوع آتش سوزی، در کوتاهترین زمان ساکنین از آن آگاه خواهند شد.
  • دوم اینکه بروز آلارم کاذب که نتیجه خطاهایی است که ممکن است رخ دهد به کمترین میزان و نزدیک صفر خواهد رسید.
  • با بررسی استانداردها بصورت جزئی، متوجه خواهید شد که دو مزیت فوق چطور حاصل خواهند شد.

استاندارد نصب سیستم اعلام حریق در ساختمان مسکونی:

بیشترین کاربرد سیستم های اعلام حریق در ساختمان های مسکونی است. همچنین بیشترین نوع سیستم های مورد استفاده در ساختمان ها، سیستم اعلام حریق متعارف است. چرا که هم هزینه سیستم اعلام حریق کمتر خواهد بود و هم نصب سیستم اعلام حریق آسانتر است.

استفاده از سیستم های آدرس پذیر در سازه هایی که متراژ بالایی دارند و یا تعداد واحد ها زیاد است مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال برای کارخانجات صنعتی و همچنین بیمارستان ها بهترین گزینه استفاده از سیستم های آدرس پذیر است. چرا که در صورتی که حادثه رخ دهد، می توان در سریعترین زمان محل آن را شناسایی و حریق را خاموش کرد. برای محیط های صنعتی و حساس که دارای سیستم های اطفاء حریق نیز هستند ،  استفاده از سیستم های آدرس پذیر برای فعال شدن سیستم اطفاء حریق در محل وقوع حادثه ضروری است.

اما در ساختمان های مسکونی هیچ کدام از شرایط بالا حاکم نیست و سیستم های متعارف بصورت کامل پاسخگوی محیط هستند. در سیستم های متعارف، مرکز کنترل دارای تعدادی زون ورودی است. زون به معنای ناحیه ای است که تحت پوشش قرار می گیرد. بسته به وسعت ساختمان و تعداد طبقات مرکز کنترل با تعداد زون مناسب باید انتخاب شود. میتوان اینطور در نظر گرفت که برای هر طبقه زون مجزا و برای پارکینگ و آسانسور نیز زون ها باید جداگانه محاسبه شوند. البته این موضوع بستگی به نظر کارشناس و متراژ واحد ها دارد. در زون ورودی مرکز کنترل حداکثر 20 قطعه ورودی شامل دتکتور و شستی اعلام حریق را پشتیبانی می کند که باید هنگام نصب سیستم اعلام حریق به آن توجه نمود.

نکته دیگر در نصب سیستم اعلام حریق، محل نصب انواع دتکتور است. برای محیطهایی که جریان هوا وجود ندارد مانند اتاق خواب و پذیرایی باید از دتکتور دود استفاده کرد. برای محیطی مانند آشپزخانه از دتکتورهای حرارتی استفاده می شود. همچنین برای پارکینگ، دتکتور مناسب، دتکتور حرارت افزایشی است. البته می توان از دتکتورهای مولتی برای اطمینان بیشتر بهره برد. در مجموع نصب سیستم اعلام حریق باید توسط کارشناس مجرب انجام گردد تا هیچ گونه نقصی در سیستم بوجود نیاید. برای نصب سیستم های اعلام حریق و اخذ تاییدیه آتش نشانی می توانید از کارشناسان و متخصصان فایرآلرت یاری بگیرید.

دکمه بازگشت به بالا