عمومیمعرفی کسب و کار

شرایط ازادی زندانی مالی

مدیرعامل ستاد دیه کشور گفت: بزرگترین خدمتی که در زمان تصدی آیت‌الله آملی لاریجانی تحقق پیدا کرد صدور بخشنامه‌ای ر رابطه با اصلاحیه بند «ج» ماده 18 آیین نامه اجرایی موضوع ماده «6» نحوه اجرای محکومیت‌های مالی بود. هفته قوه‌قضاییه امسال در حالی برگزار می‌شود که با آخرین سال دوره اول مدیریت قوه‌قضاییه توسط آیت‌الله آملی لاریجانی همراه شده است. به همین منظور با تعدادی از مدیران مرتبط با قوه‌قضاییه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کارشناسان قضایی به گفت‌وگو پرداختیم.

در ذیل نظرات سیداسدالله جولایی مدیرعامل ستاد مردمی دیه کشور که با توجه به اصالت وظایف این مجموعه در پیگیری آزادی زندانیان و محکومان مالی غیرعمد با قوه‌قضاییه ارتباط تنگاتنگی داشته است را می‌خوانید.

از بدو تأسیس این ستاد تا به امروز که قریب به 80 هزار زندانی غیرعمد و غیرکلاهبرداری از محل کمک‌های نقدی خیرین خداجو و حمایت‌های مسئولین دلسوز صورت گرفته و در سایه حمایت‌های معنوی و مادی ارزشمند رهبر فرزانه انقلاب (مدظله العالی)، همچنین مساعدت‌های روسای قوای سه‌گانه و همچنین روسای سازمان‌ها و مدیران نهادهای ذی‌ربط این روند همچنان ادامه دارد، در این بین همکاری و تعامل قوه قضائیه و در رأس آن حمایت‌های ریاست قوه علاوه بر سایر نهادها نمود و بروز داشته است.

شاید بشود به گوشه‌ای از این تفقد و تعامل خوب و مستمر در دو دیداری که تعدادی از اعضای ستاد دیه کشور در تاریخ 31/1/89 (پنجم جمادی الاول) و  22/2/92 (مصادف با اول رجب المرجب) با ایشان داشتیم، اشاره کنم که رئیس محترم قوه‌قضاییه، در ارتباط با اقداماتی که ستاد دیه در طول سال‌ها فعالیت خود داشته است، بسیار صمیمانه برخورد کردند.

ایشان در بخشی از فرمایشات خود اعلام داشتند «این نهاد (ستاد دیه) کمک مهمی (در موضوع حبس زدایی) به دستگاه قضایی کرده و بنده اجملا از کارهایی که در این ستاد انجام گرفته و تلاش هایی که صورت می گیرد، خوب مطلع هستم که البته به دلیل اهمیت موضوع ما باید مسئله زندان و زندانی و خانواده های زندانیان را که یک مسئله اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی در کشور به حساب می آید بیش از پیش، جدی بگیریم».

تسنیم: با عنایت به اینکه ستاد دیه یک نهاد مردمی به شمار می‌آید، اما این نهاد ارتباط نزدیکی با مجموعه‌های دولتی به‌ویژه نهادهای مرتبط با قوه قضائیه دارد، تداوم این تعاملات از همان ابتدای تأسیس برای موسسان ستاد فرض شده بود؟

جولایی: ستاد دیه که با همت تنی چند از خیرین در سال 69 تأسیس شد، تا به امروز این حالت مردمی خود را به لطف خدا حفظ کرده است. حتی بعدها که ستاد دیه ساختار منسجم‌تری پیدا کرد و  حتی در بحث قانونگذاری و امر پیشگیری و فرهنگ‌سازی ورود پیدا کرد، خیرین و عموم هموطنان حمایت خود را به این نهاد دریغ نداشته‌اند. در این زمینه در کنار حمایت ملت شریف ایران اسلامی، دولت و بالاخص مجموعه قوه قضائیه هم به کمک ستاد آمدند.

از همین روی ما از بدو تأسیس ستاد به جهت تعامل و توجه خوب قوه‌قضائیه در تشکیل جلسات سعی داشتیم که حتما از بعضی دست اندکاران زندان و اعضای ارشد قوه در هیئت‌مدیره خودمان بهره‌مند شویم. برای مثال از محضر جناب آقای بختیاری که پس از پایان دوره مسئولیت ریاست شهید والامقام حاج سیداسدالله لاجوردی عهده‌دار هدایت سازمان شدند از همان ابتدای مسئولیت خود در سازمان زندانها، بر آن شدند تا با علاقه‌مندی وافر و با وجود مشغله زیاد همراه و همگام اعضای این ستاد باشند.

جناب آقای یساقی (رئیس بعدی سازمان زندانها) هم به همین نحو و جناب آقای اسماعیلی که به تازگی برای خدمت در سنگری دیگر مسئولیت سنگین ریاست سازمان را تحویل آقای دکتر جهانگیر دادند نیز همواره با اشتیاق و علاقه در جلسات شرکت داشته و دارند. بنده همیشه اشاره دارم که یکی از برکات بزرگی که شامل حال مددجویان مورد حمایت ستاد دیه کشور ما در این ستاد شده، وجود بزرگوارانی است که در مقاطع مختلف رئیس سازمان زندانها بودند؛ جناب آقای بختیاری که تا چندی پیش در وزارت دادگستری فعالیت داشتند و امروز هم در دادستانی کل کشور به عنوان معاون سیاسی و امنیتی مشغول خدمت هستند.

آن هنگام که بعد از شهید والامقام لاجوردی، ریاست سازمان را عهده‌دار شدند، حقا به این ستاد همت والایی را مبذول فرموده و حتی پیش از این وقتی هم که ایشان استاندار اصفهان بودند در تمام مدت تصدی این مسئولیت راس ساعت 6 و نیم صبح یا حتی قبل از آن جهت شرکت در جلسات هیئت مدیره در تهران حاضر می‌شدند. جناب آقای یساقی هم که با وجود مشغله بسیار در دیوان عالی کشور، انصافا به عنوان نایب رئیس هیئت مدیره وقت گذاشته و برای تبیین مسائل حقوقی و پایه‌ای که ستاد با آنها مواجه است، در این نهاد مردمی حضور پیدا می‌کنند.

بسیاری از مشکلات ستاد توسط این حقوقدان ارشد دستگاه قضایی کشور و همچنین دیگر اعضای هیئت مدیره من‌جمله جناب آقای دکتر جهانگیر به عنوان عضو هیئت مدیره و یاور دلسوز و علاقمند به این رسالت خداپسندانه و انسان‌دوستانه ستاد دیه کشور همواره به بهترین نحو ممکن حل و فصل شده است. ارتباط ستاد دیه کشور با همه روسای محترم قوه قضائیه در طول 24 سال فعالیت صادقانه همواره برقرار بوده و تعاملات صمیمانه و نزدیک ما با مجموعه‌های آن قوه همیشه و در هر دوره ای وجود داشته است.

نتیجه این تعاملات را هم در بیانات به یاد ماندنی روسای محترم فعلی و پیشین آن نسبت به عملکرد مثبت این ستاد می‌توانیم مشاهده کنیم و این موضوع نیز برگرفته از اعتقاد و علاقمندی حضرت آیت الله آملی لاریجانی رئیس فرهیخته و دانشی قوه‌قضائیه به این نهاد مردمی است که حقا باید سرمشق همه سروران عزیز و ارجمند دستگاه قضاء قرار گیرد! باید عرض کنم به دلیل این ارتباط خوب هر موقع از رئیس محترم قوه درخواست ملاقات کردم، ایشان اجازه فرمودند اعضای هیئت امناء، هیئت مدیره و مدیران ارشد و اعضای کمیته حقوقی و پژوهش و آموزش مردمی خدمت‌شان برسیم.

این سوال شما را با این بخشی از بیانات رئیس محترم قوه قضائیه پاسخ می‌دهم. در دیداری که در تاریخ 31/1/92 خدمت آیت‌الله‌آملی لاریجانـی رسیدیم، ایشان به ترسیم دیدگاه خود نسبت به ستاد دیه پرداختند و اعلام داشتند «ما امیدواریم که ثمرات ستاد دیه روز به روز بیشتر شده و تبدیل به زجاجه‌ای شود که همه جا را نورانی می کند». در ادامه ایشان اشاره داشتند که «کار خداپسندانه ستاددیه باید الگویی برای گسترش در جامعه باشد».

تسنیم: اعتقاد شخصی آقای لاریجانی مخالف حضور تعدادی از افرادی است که به دلیل جرایم غیرعمد محکوم به حبس شده‌اند. ایشان جمله معروفی دارند که می گوید «زندانی شدن معسر به نفع هیچ کس نیست»، با این نقطه اشتراک بزرگ ستاددیه کشور چه اقداماتی را برای کاهش جمعیت کیفری زندانها انجام داده است؟

جولایی: قوه‌قضائیه به عنوان قوه‌ای مستقل و پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی و همچنین مسئول تحقق بخشیدن به عدالت در جامعه است و برابر اصل یکصدو پنجاه و ششم قانون اساسی، نظارت بر حسن اجرای قوانین را بر عهده دارد. عدم اجرای قانون توسط برخی از دستگاه‌ها یا عدم تمکین به آن سر آغاز یک هرج و مرج در کشور است، برخورد قاطع آیت‌الله آملی لاریجانی، از آغاز دوره ریاست قوه‌قضائیه تاکنون در ارتباط با قانون شکنان، ستاد دیه را بر آن داشت تا برخی از کوتاهی‌های دستگاه‌های ذی‌ربط را در انجام وظایف قانونی شناسایی کرده و در جهت رفع آنها و در حیطه اختیارات خود گام بردارد. گروه مشاوره پیشگامان ایران آماده ارائه خدمات به شما زیزان می باشند

قانون جدید بیمه اجباری شخص ثالث حاصل تلاش مشترک دستگاه‌های مختلف از جمله کمیسیون اقتصادی مجلس و قوه‌قضاییه بود

برای مثال قانون جدید بیمه اجباری شخص ثالث که از بیستم شهریور ماه سال 1387 به مرحله اجرا درآمده است حاصل تلاش 10 ساله و برگزاری جلسات بی‌شمار کارشناسی شده این نهاد با نمایندگان مختلف دستگاه‌های اجرایی و قوای سه‌گانه، علی‌الخصوص در کارگروه متشکله در کمیسیون اقتصادی مجلس و قوه‌قضائیه بوده است.

در کنار بحث تمدید مدت 5 ساله قانون مزبور، پیشنهادات کارشناسی خود را به منظور دائمی شدن این قانون مترقی تقدیم نمایندگان محترم مجلس کرده است که نتیجه آن به علت مطرح نشدن در کمیسیون اقتصادی دور نهم مجلس شورای اسلامی و نزدیک شدن به انتهای مهلت این قانون آزمایشی که عامه ملت را در مواجه شدن با بی‌قانونی تهدید می‌کرد بالاخره با تلاش‌های شبانه روزی ستاد دیه در شهریور 92، تمدید قانون تا پایان سال 1393 به تصویب اکثریت نمایندگان محترم خانه ملت رسید (یعنی 18 ماه تمدید).

خوشبختانه مسئله اعسار عین فرمایش صریح رئیس محترم قوه‌قضائیه از این قرار است که در جایی که موضوع مسبوق به اخذ مال باشد، حال چه اختلاس باشد و چه غیراختلاس، حتی ممکن است یک آدم خیلی متدینی رفته از مردم مالی را گرفته و حالا می‌گوید که ندارم بازگردانم، این نیز خوشبختانه مشمول بحث حبس نمی‌شود.

 

دکمه بازگشت به بالا