اقتصادیعمومیمعرفی کسب و کار

علت باز ماندن دریچه کولرگازی اسپیلت

تهویه مطبوع اسپلیت از دو بخش اصلی تشکیل شده است، یک کمپرسور واقع در خارج و یک واحد خروجی هوا و دریچه اسلوت . برخلاف سیستمی که نیاز به یک سری کانال‌ های شبکه‌ ای در سراسر سقف دارد، کولر های گازی اسپلیت برای اتصال فضای بیرون به واحد هوای داخلی به مجموعه‌ ای از لوله‌ ها متکی هستند، به همین دلیل است که به آنها به عنوان یک سیستم تهویه مطبوع مینی اسپلیت بدون داکت می‌گویند. مبرد از طریق لوله‌ های مسی پخش می‌شود که در سیستم می‌چرخند تا هوای گرم یا سرد تولید کنند.
از نظر انرژی، یک سیستم تقسیم با بالاترین رتبه Energy Star نه تنها به سیستم شما امکان می دهد بازده انرژی بیشتری داشته باشد، بلکه به تمیز نگه داشتن محیط و کاهش قبض ماهانه برق با مصرف انرژی کمتر کمک می کند.
اگر زمان نصب یک واحد ac جدید یا زمان جایگزینی سیستم قدیمی با سیستم کارآمدتر انرژی فرا رسیده است، در اینجا یک گزینه کارآمد انرژی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. یکی از رایج‌ترین سیستم‌ های تهویه مطبوع که در خانه‌ های بدون کانال‌کشی به‌عنوان افزوده‌ای به سیستم گرمایش و سرمایش فعلی شما به خوبی کار می‌کند، سیستم تهویه مطبوع اسپلیت است.

مزایای یک واحد تهویه مطبوع یا کولرگازی اسپلیت

اگر خانه شما کانال کشی ندارد، کولر گازی اسپلیت می تواند برای شما گزینه خوبی باشد زیرا در چنین شرایطی هزینه اضافی نصب کانال کشی در هر اتاق را متحمل نمی شوید.
سیستم واحد در یک منطقه کوچک به خوبی کار می کند و گرمایش یا سرمایش کافی را فراهم می کند. استفاده از آن در کنار سایر منابع می تواند خانه شما را راحت تر کند.
یک مزیت بزرگ برای سیستم های تهویه مطبوع اسپلیت، گزینه گسترش سیستم با خروجی های هوای اضافی برای اتاق های دیگر است. هر کدام دارای ترموستات خاص خود هستند که به کنترل فردی اجازه می‌دهد در صورت نیاز روشن یا خاموش شود، که به عنوان نصب تهویه مطبوع چندتایی نیز شناخته می‌شود.
با خروجی های هوای اضافی، تنها نصب اضافی لازم، لوله مسی است که کمپرسور بیرونی را به هر خروجی هوا متصل می کند.

در گذشته تعداد وسایل برقی موردنیاز که پایه شروع یک زندگی بودند بسیار کم بود و شاید حتی تنها به تلویزیون و یخچال ختم می‌ شد! اما امروزه وسیله های الکترونیکی نقشی اساسی در جریان یک زندگی مطلوب دارند. یکی از این وسیله ها کولرگازی است که با توجه به گرمایش جهانی و درجه نامساعد هوا که به دلیل حضور سوخت های فسیلی روز به روز افزون می گردد، نقش مهمی را در زندگی ایفا می کند. ما در ادامه می‌خواهیم تحت همین عنوان علل های بسته نشدن دریچه کولر را شرح دهیم.

عملکرد دریچه کولرگازی سامسونگ

همانطور که خاطر نشان شد هدف اصلی این مقاله که توسط مرکز خدمات دیبا پشتیبان تهیه شده است بررسی علل های بسته نشدن دریچه کولرگازی است اما ابتدا بهتر است کمی راجع به عملکرد و کاربرد این دریچه داکت اسپلیت به صبحت بنشینیم.
قطعا از نام این قطعه می‌توان کاربرد آن را نیز حدس زد، اما لازم است اهمیت آن را همراه عملکردش شرح بدهیم. بنابراین وظیفه این دریچه انتقال هوای موردنیاز به فضای محوطه موجود است. منظور از هوای موردنیاز این است که ما در تابستان به طبع نیازمند هوای خنک هستیم و در زمستان به هوای گرم. وظیفه خود کولرگازی فراهم کردن این هوا است و عملکرد دریچه آن منتشر کردن آن به فضا تلقی می شود. لذا در صورت نبود این دریچه می‌توان به صراحت بیان نمود که کارایی کولر تاثیر به سزا و مطلوبی را که از آن انتظار می‌رود نخواهد داشت.

 علل های بسته نشدن دریچه کولرگازی

– وجود جسم خارجی در لای درب
– وجود نقص فنی در عملکرد ریموت
– مشکلات داخلی کولرگازی
– مشکلات برقی و الکتریکی

وجود جسم خارجی در لای درب

گاهی مشکلات از ساده ترین دلیل ها نشأت می گیرند و حتما لازم نیست اینگونه تصور کنیم که تمام نواقص فنی از یک عیب بزرگ متولد شده اند. اولین علل مثال زده شده برای بسته نشدن دریچه کولرگازی سامسونگ وجود یک جسم خارجی است. این مورد قطعا ساده و سطحی ترین نظریه ای است که می تواند از بسته شدن درب جلوگیری کند. اما گاهی همین دلیل ساده باز و بسته شدن دریچه را مختل می کند. بنابراین در وهله اول اگر با این مشکل مواجه شدید نقاط مختلف دریچه را خوب بررسی کنید.

وجود نقص فنی در عملکرد ریموت:

بد نیست این مورد را هم در نظر بگیرید که شاید اصلا دستگاه یا فن اصلی هیچ نقصی را دارا نیست و علل عمل نکردن یا کارایی ضعیف آن به دلیل نقص موجود در دستگاه اصلی است. به این صورت که کنترل دستگاه نمی‌تواند دستور موردنظر را به صورت صحیح به دیوایس اصلی منتقل کند. جالب اینجا است که شاید حتی کار نکردن کنترل پنل نیز از یک دلیل ساده مانند تضعیف باطری یا نبود الکتریسته نشأت گرفته باشد.

مشکلات داخلی کولرگازی:

اولین موردی است که پس از عملکرد نامطلوب دستگاه به ذهن ما خطور می‌کند. قطعا این مسئله که دستگاه ها، سیستم و تجهیزات سازنده کولر گازی بسیار پیچیده است و گاهی یک نقص فنی کوچک در هر یک از اجزای آن می‌ تواند سبب نقصی دیگر در جای دیگر دستگاه شود. لذا همانطور که در بیشتر مواقع انتظار می رود، نقص موجود در بسته نشدن دریچه کولر ممکن است از خرابی دستگاه داخلی نشأت گرفته باشد که در این صورت شما باید با خدمات سرویس دهی سامسونگ جهت رفع مشکل تماس بگیرید. البته در صورت داشتن گارانتی دیگر جای هیچ گونه نگرانی وجود نخواهد داشت.

مشکلات برقی و الکتریکی

مشکلات برقی و الکتریکی یکی از مسائلی هستند که در اکثر مواقع در نظر گرفته نمی شوند. به طوری که همه ما در مورد خرابی یک دستگاه تنها دلیل حاضر را خود دستگاه می دانیم و چنین تصور می کنیم که عوامل بیرونی نمی توانند تاثیر خاصی روی کارایی داشته باشند. در حالی که بعضی اوقات شرایط برقی، آب و حتی گاز موجب اختلال می شوند.
به حالت کلی بهتر است در صورت حس کردن اینکه دریچه کولر شما به صورت کامل بسته نمی شود، آن را به یک نشان دهید تا بررسی و تشخیص به طور کامل و تخصصی انجام شود.
البته علل های زیادی وجود دارند که می توانند مانع از بسته شدن درب یا دریچه کولر گازی شوند، دلایلی که شاید هنوز منشأ آن ها کشف نشده باشند و یا به ذهن آدمی خطور نکنند.
ناگفته نماند که به دلیل متصل بودن سیستم کولر گازی به برق و همینطور اتصالات مکانیکی و پیچیده در دستگاه های کولر گازی، زیر و رو کردن سیستم کولر به بهانه تعمیر و بهبود آن به وسیله افراد نابلد می تواند عوارض جبران ناپذیری را به سیستم کولر شما تحمیل کند، لذا بهتر است اگر تخصص کافی و مورد نیاز را در زمینه تعمیر کولر گازی را دارا نیستید، سیستم کولرتان را دستکاری نکنید.

انتخاب کولر گازی اسپلیت

سیستم‌ های تهویه مطبوع اسپلیت برای خرید از یک شرکت خصوصی تهویه مطبوع، خرده‌فروشی که فقط در سیستم‌های تهویه مطبوع تخصص دارد، خرده‌فروشی مانند فروشگاه بزرگ یا شرکت بهبود خانه، یا می‌توانید به صورت آنلاین خریداری کنید، در دسترس است. صرف نظر از جایی که آن را خریداری می کنید، حتماً قبل از امضای قرارداد خرید، سعی کنید اطلاعات لازم را داشته باشید. یک مرحله مهم در تصمیم خرید، انتخاب واحد تهویه مطبوع اسپلیت اندازه مناسب است. این مورد زمانی صدق می کند که به خدمات تخصصی یک متخصص نیاز داشته باشید.
یک جایگزین برای تعیین اندازه توسط پیمانکار خصوصی تایید شده این است که هر اتاق را خودتان اندازه بگیرید. اطلاعات را به خرده‌فروشی که در آن واحد را می‌خرید ببرید و از کارکنان واجد شرایط آن‌ها در مورد نصب یک سیستم AC جدید راهنمایی کنید.
هر گزینه ای را که انتخاب کنید، انتخاب واحد اندازه مناسب به این ترتیب است که از هدر دادن پول برای سیستمی که به طور موثر کار نمی کند و خانه شما را راحت نگه نمی دارد یا قبض های آب و برق را بی دلیل افزایش نمی دهد، جلوگیری می کند.
هنگامی که پیمانکار یا متخصص خرده‌فروشی اندازه واحد مورد نیاز برای گرم کردن و خنک کردن خانه را تعیین کرد، چند دقیقه وقت بگذارید و درباره کارایی انرژی تمام واحدهایی که در نظر دارید تحقیق کنید. از وب سایت رتبه بندی انرژی دولتی استفاده کنید یا برچسب ENERGY STAR متصل به هر واحد را بررسی کنید. این اطلاعات به شما در تصمیم گیری نهایی کمک می کند.

کاربرد دریچه کولر گازی چیست؟

پیش از اینکه به سراغ علت بسته نشدن دریچه کولر گازی برویم، بد نیست شناختی ابتدایی نسبت به دریچه کولر گازی و کارکرد آن داشته باشیم. دریچه کولر گازی مسیری برای خروج هوای سرد در فصول گرم و هوای گرم در فصول سرد سال است و در صورت ایجاد اختلال در عملکرد آن، خانه آنطور که باید خنک یا گرم نخواهد شد و به عبارت دیگر، عملکرد کولر گازی به کلی مختل می‌شود.

در حالت نرمال، دریچه کولر گازی به تغییر زاویه یا جهت ورود هوا به فضای اتاق یا خانه، کمک می‌کند و شما می‌توانید از طریق دریچه کولر گازی، مقدار هوای خنک یا گرمی که مایل هستید در محیط پخش شود را کنترل کنید.

کولرگازی دو نوع دریچه دارد: افقی و عمودی.

  • دریچه‌های افقی متصل به موتوری هستند که از طریق آن می‌توانید موقعیت آن‌ها را توسط ریموت کنترل تنظیم کنید. دو حالت ثابت و چرخی برای دریچه‌های افقی به شما کمک می‌کند که جریان هوای خنک یا گرم را در یک جهت خاص نگه دارید، یا اینکه جریان هوا را در کل فضا به چرخش درآورید.
  • دریچه‌های عمودی هم به صورت دستی تنظیم می‌شوند و بدون نیاز به ریموت کنترل، می‌توانید آن‌ها را به سمت دلخواه تنظیم کنید.

حالا که با چگونگی کارکرد دریچه کولر گازی آشنا شدید زمان آن رسیده که علت کامل بسته نشدن دریچه کولر گازی را بررسی کنیم:

  1. خراب شدن ریموت کنترل

دریچه کولر گازی باید پس از خاموش کردن دستگاه، به طور کامل بسته شود. اما اگر کولر گازی را خاموش کردید و دریچه همچنان باز یا نیمه‌باز مانده بود، پیش از هر اقدامی، از سالم بودن ریموت کنترل مطمئن شوید.

اگر ریموت کنترل خراب شده باشد، قادر نخواهد بود تا دستورات را به طور کامل به دستگاه منتقل کند و در نتیجه دستگاه نیز به شکلی ناقص دستورات را اجرا خواهد کرد.

ابتدا کولر و ریموت کنترل را ریست کنید و اگر همچنان مشکل برقرار بود، توجه داشته باشید که دیگر به هیچ وجه مراحل ریست را تکرار نکنید و از یک تکنسین کمک بگیرید.

  1. گیر کردن یک جسم خارجی در میان دریچه

این مورد هم یکی دیگر از مواردی است که خیلی مربوط به مشکلات فنی کولر گازی نمی‌شود و بهتر است پس از چک کردن ریموت کنترل، به سراغ دریچه کولر گازی بروید و از اینکه جسم خارجی در میان آن گیر نکرده، اطمینان حاصل کنید. توجه داشته باشید که حتی موانع خیلی کوچک هم می‌توانند علت بسته نشدن دریچه کولر گازی باشند، پس دریچه را با دقت بررسی کنید.

تعمیر تخصصی کولر گازی خود را به کاراباما بسپارید ثبت سفارش 24 ساعته در 7 روز هفته

  1. خرابی برد کولر گازی علت باز ماندن دریچه کولر گازی

اگر هیچکدام از موارد اول و دوم علت بسته نشدن دریچه کولر نبودند، ممکن است برد کولر گازی سوخته باشد. بررسی برد کولر گازی امری تخصصی و مستلزم دانش و تخصص کافی در زمینه تعمیرات است. اگر برد خراب شده باشد لازم است برای تعمیر یا تعویض آن اقدام کنید.

نکته

بسیاری از مشکلات رایج کولر گازی به دلیل خرابی برد فرمان یا مدار الکتریکی دستگاه است که در صورت بروز مشکل برای این قسمت، احتمال بروز مشکلات و خرابی کولر گازی در سایر بخش‌ها نیز وجود دارد.

  1. قطع شدن سیم موتور دریچه کولر گازی یا موتور دمپر کولر گازی

موتور دمپر یا دریچه کولر گازی، وظیفه اصلی چپ و راست کردن دریچه‌ها را بر عهده دارد و اگر بنا به هر دلیلی خراب شود، دریچه کولر گازی به درستی بسته نخواهد شد.

توجه داشته باشید که اگر موتور دمپر بسوزد یا سیم‌هایش اتصالی کند، حتی در صورت فرمان گرفتن از برد سالم کولر گازی هم، امکان بستن دریچه‌ها را نخواهد داشت.

  1. شکستگی پایه دریچه کولر گازی

گاهی علت بسته نشدن دریچه کولر گازی، شکستگی پایه دریچه است. توجه داشته باشید که این شکستگی اگر به موقع تشخیص داده نشود، موتور دمپر را از کار خواهد انداخت و هزینه‌ زیادی را بر شما متحمل خواهد کرد.

چگونه مشکل بسته نشدن دریچه کولر گازی را برطرف کنیم؟

اگر دریچه کولر گازی بسته نمی شود یا نیمه باز مانده است، برای رفع مشکل به صورت زیر عمل کنید:

  • ابتدا از سالم بودن ریموت کنترل مطمئن شوید. همچنین بررسی کنید ریموت کنترل، باتری داشته باشد.
  • بررسی کنید مانعی میان ریموت کنترل و کولر گازی وجود نداشته باشد.
  • پایه دریچه را از نظر هرگونه آسیب، ترک و شکستگی بررسی کنید.
  • اگر با بررسی موارد فوق مشکل برطرف نشد، باید برد اصلی و اتصالات کولر گازی توسط تکنسین متخصص مورد بررسی قرار بگیرد.

در مواقعی که موفق به عیب‌یابی دستگاهتان نشدید پیشنهاد ما : مرکز تخصصی تعمیرات، کاراباما امکان ثبت سفارش در 7 روز هفته (7 صبح تا 2 بعد از نیمه شب)

جمع بندی

یکی از مشکلات رایج کولر گازی که ممکن است کاربران تجربه کنند، بسته نشدن یا باز ماندن دریچه کولر گازی است. علت این مشکل می تواند خراب شدن ریموت کنترل، معیوب شدن برد، وجود مشکل در اتصالات کولر گازی یا گیر کردن اجسام میان دریچه باشد. در صورتی که با بررسی موارد گفته شده ایراد دستگاه همچنان پابرجا بود، باید برای عیب یابی کولر گازی از یک کمک بگیرید.

کامل بسته نشدن دریچه کولر گازی یکی از رایج ترین مشکلات کولر های گازی است که پیدا کردن یک راه حل درست و کاربردی برای آن بسیار سخت می باشد، در ادامه این مقاله تمامی علل باز ماندن دریچه کولر گازی و راه حل های پیشنهادی حل این مشکل خدمت شما کاربران عزیز ارائه می گردد.

وظیفه دریچه کولر گازی 

همان طور که از نام این قطعه مشخص است، دریچه کولر گازی یک راه برای خروج هوای خنک از کولر گازی می باشد، در روز های تابستان که حالت سرمایش کولر گازی روشن است، هوای خنک از دریچه کولر گازی خارج می شود.
در روز های سرد سال نیز که حالت گرمایش کولر گازی روشن است هوای گرم از دریچه کولر گازی خارج می شود، دریچه کولر گازی نقش مهمی در کارکرد کولر گازی دارد، اگر این دریچه وجود نداشت کولر های گازی هیچوقت نمی توانستند که عملکر تاثیر گذاری داشته باشند.

علل بسته نشدن دریچه کولر گازی 

در روزهای گرم تابستان وسیله ای که می تواند مردم را از  گرمای سوزان نجات دهد و به آن ها آسایش را هدیه بدهد؛ کولر های گازی خوب و باکیفیت است که هوای مطبوع و خنک را برای آن ها به ارمغان بیاورد، کولر های گازی نقش بسیار مهمی در تامین آسایش افراد دارد اما گاهی اوقات مشکلاتی پیش می آید که موجب می شود عملکرد کولر گازی دچار اختلال شود و نتواند به درستی وطایف خودش را انجام دهد.

هر کولر گازی ممکن است دچار مشکلات متعددی بشود که همه این مشکلات با مشورت یک تعمیر کار قابل حل است، یکی از رایج ترین این مشکلات مسئله بسته نشدن دریچه کولر گازی به صورت کامل است که تاکنون افراد زیادی را درگیر کرده است .

علل زیادی وجود دارد که می تواند موجب بسته نشدن دریچه کولر گازی به صورت کامل بشود؛  اگر شما نیز مدت هاست که با این موضوع در گیر هستید و راه حلی مناسبی برای حل آن نیافیتد پیشنهاد می شود تا پایان این مقاله باما همراه باشید؛ در ادامه این مقاله برخی از مهم ترین عللی که موجب ایجاد این مسئله می شود را ذکر می کنیم .

گاهی اوقات راه حل مشکلات ما ساده تر از آن چه فکر می کنیم هست، اگر هنگام خاموش کردن کولر گازی تان دریچه کولر گازی به صورت کامل بسته نمی شود بهتر است دریچه کولر گازی را کاملا بررسی کنید، گیر کردن جسم خارجی در دریچه  کولر گازی موجب کامل بسته نشدن دریچه کولر گازی می شود، حتی مانع کوچکی می تواند به راحتی جلوی بسته شدن کامل دریچه را بگرید؛ بهتر است با یک بررسی دقیق از نبود جسم مزاحم در اطراف دریچه کولر گازی تان مطئن شوید.

زمانی ممکن است که شما بار ها کلید خاموشی ریموت کولر گازی تان را فشار دهید اما نتیجه ای را مشاهده نکنید و همچنان دریچه کولر گازی تان باز بماند، گاهی از اوقات وجود نقص فنی در ریموت کولر گازی موجب می شود که دستورات به صورت کامل به کولر گازی ارسال نشوند و در نتیجه دریافت نشدن کامل دستور ارسال، شما شاهد کامل بسته نشدن دریچه کولر گازیباشید.

کولر گازی سیستم بسیار پیچیده و عجیبی دارد و در مقایسه با سایر دستگاه های الکترونیکی از حساسیت بیشتری برخوردار است، اجزای مکانیکی داخل کولر گازی از گستردگی فراوانی برخوردارند و در هر لحظه ممکن است یکی از این اجزا دچار آسیب دیدگی بشوند.

اگر تصور می کنید دریچه کولر گازی تان به صورت کامل بسته نمی شود بهتر است از یک تعمیر کولر گازی بخواهید اجزای داخلی کولر گازی تان را به صورت کامل بررسی کند، وجود مشکلاتی در دستگاه می تواند به صورت کلی عملکر کولر گازی را دچار اختلال کند و دریچه کولر گازی نیز از این قائده مستثنی نیست و همیشه در معرض آسیب دیدن می باشد.

راه حل کامل بسته شدن دریچه کولر گازی

تا اینجای کار مهم ترین عللی که موجب کامل بسته نشدن دریچه کولر گازی می شود را نام بردیم، در کنار این علل، صد ها حادثه دیگر نیز ممکن است موجب ایحاد این مسئله بشود که تاکنون کسی با آن ها برخورد نداشته است و کشف نشده.

اگر خودتان نتوانستید با بررسی های ساده مشکل کولر گازی را پیدا کنید بهتر است که دست از جستجو بردارید و برای رفع این مشکل از یک تعمیر کار خبره کمک بگیرید، فردی که تجربه و دانش کافی در زمینه  تعمیرات کولر گازی را داشته باشد به راحتی می تواند راه حلی برای رفع مشکل کامل بسته نشدن دریچه کولر گازی به شما ارائه بدهد.

به علت وصل بودن سیستم کولر گازی به برق و همچنین اتصالات پیچیده در سیستم کولر های گازی، دستکاری سیستم کولر به بهانه تعمیر آن توسط افراد ناشی می تواند زیان های جبران ناپذیری به سیستم کولر وارد کند و مشکلاتی به مسئله کنونی کولر گازی اضافه کند، پس بهتر است اگر تخصص کافی در زمینه تعمیر کولر گازی را ندارید، سیستم کولرتان را دستکاری نکنید.

همانطور که پیش تر گفتیم بهترین راه حل برای رفع مشکل کامل بسته نشدن دریچه کولر گازی بررسی دقیق دریچه و سیستم داخلی کولر گازی می باشد، اغلب مشکلاتی که کولر های گازی دچار آن می شوند ناشی از عدم سرویس به موقع کولر می باشد، برای حفظ سلامت کولر گازی و پیشگیری از ایجاد آسیب در کولر باید به سریس منظم کولر گازی اهمیت بدهید.

سرویس دوره ای کولر گازی علاوه بر شناسایی مشکلات حاضر در سیستم کولر به شما کمک می کند که از بروز آسیب های بعدی در کولر گاز یپیشگیری کنید و زندگی بهتری داشته باشید، برای داشتن کولر گازی با کیفیت و با دوام در سال های طولانی سرویس دوره ای کولر گازی را فراموش نکنید.

دکمه بازگشت به بالا