عمومیمعرفی کسب و کار

علت بوی سوختگی جاروبرقی

علت بوی سوختگی جاروبرقی را اگر به موقع تشخیص دهید، بدون شک می توانید از خسارت های مادی زیادی جلوگیری کنید. چون این بوی سوختگی در برخی از مواقع می تواند نشانه اختلال در موتور یا برد الکتریکی باشد که با تعمیر به موقع مانع از خرابی و سوختگی کامل آنها شد. در این بخش از مطالب تکنوپشتیبان در ادامه به اصلی ترین دلایل بوی سوختگی جاروبرقی بوش، سامسونگ، ال جی، پارس خزر، فیلیپس و غیره اشاره و نحوه رفع آنها را بررسی خواهیم کرد.

آنچه در این مطلب می خوانید:

بوی سوختگی جاروبرقی را جدی بگیرید!

جاروبرقی از مهم ترین و کاربردی ترین وسایل برقی در منزل می باشد که بدون آن نظافت و تمیز بودن محیط زندگی و کار با چالش های متعددی روبرو میشود. در حین استفاده از جاروبرقی ممکن است برای شما نیز این شرایط بوجود آمده باشد که بوی سوختگی از آن به مشام میرسد و بدون شک نگرانی هایی را به همراه دارد. اما اغلب افراد متخصص در زمینه پیشنهاد می کنند که این بوی سوختگی را جدی بگیرید. دلیل آن است که بوی سوختگی از دستگاه مانند درد در بدن انسان، نشان دهنده اختلال در عملکرد قطعات داخلی است. به همان اندازه که تشخیص به موقع بیماری در بدن انسان می تواند احتمال درمان و بهبود آن را افزایش دهد، شناسایی دلیل بوی سوختگی در جاروبرقی نیز از خراب شدن موتور و برد و سایر قطعات جلوگیری می کند. به همین دلیل باید این شرایط را جدی گرفت و به دنبال نشانه ها برای حل این مشکل مهم بود تا به نتیجه مطلوبی دست پیدا کرد.

علت بوی سوختگی جاروبرقی چیست؟

اگر در حین کار جاروبرقی بوی سوختگی را در آن احساس کردید، چند گزینه زیر را بهتر است بررسی کنید:

1- نیم سوز شدن موتور؛ اصلی ترین علت بوی سوختگی جاروبرقی

موتور از مهم ترین قطعات درون جاروبرقی می باشد و مانند قلب انسان در آن عمل می کند. به دلیل مختلف از قبیل تجمع زیاد گرد و غبار درون جاروبرقی، استفاده زیاد و طولانی مدت از دستگاه بدون توقف و همچنین افزایش عمر آن ممکن است موتور جاروبرقی نیم سوز شود یا به طور کامل بسوزد. نیم سوز شدن یا سوختگی کامل موتور یکی از مهم ترین دلایل بوی سوختگی در جاروبرقی می باشد که باید به آن توجه داشت. افراد متخصص و حرفه ای در این شرایط می توانند موتور را بررسی و با تعمیر جاروبرقی به موقع آن از خسارت های بیشتر جلوگیری کنند. با سرویس دوره ای جاروبرقی، تمیز کردن گرد و غبار داخل آن و استفاده صحیح از آن می توان احتمال خرابی موتور را تا حد زیادی کاهش داد. را در مطالب قبل به طور کامل بررسی کرده ایم و می توانید برای اطمینان از وضعیت این قطعه آنها را مطالعه کنید.

 

2- استفاده نادرست از جاروبرقی

جاروبرقی مانند سایر وسایل برقی نباید برای مدت طولانی روشن باشد، چون فشار زیادی به موتور و سایر قطعات داخلی آن وارد شده و داغ میشوند. در بسیاری از مواقع بوی سوختگی جاروبرقی تنها با خاموش کردن آن برای مدت کوتاه به طور کامل از بین میرود و جای نگرانی نیست. در حالت استاندارد بهتر است هر پانزده دقیقه یک مرتبه برای حدود 10 دقیقه جاروبرقی را خاموش کنید تا موتور و سایر قطعات داخلی آن خنک شوند. با این کار طول عمر دستگاه نیز تا حد زیادی افزایش پیدا خواهد کرد.

3- بوی سوختگی به علت خرابی برد الکتریکی جاروبرقی

در لوازم الکترونیکی قطعه ای بسیار مهم به نام برد وجود دارد که مدارات و خازن های متعددی روی آن قرار گرفته اند. این مدارات و سایر قطعات روی برد در نهایت باعث میشوند تا شبیه به مغز انسان عمل نموده و فرمان های مختلف را به سایر قطعات ارسال کنند. در بسیاری از مواقع، علت بوی سوختگی جاروبرقی بوش و سامسونگ و غیره، خرابی برد آنها می باشد. برد ممکن است فرمان خاموش شدن را به موتور ارسال نکند و در نهایت قطعات داخلی داغ میشوند. بررسی و عیب یابی برد نیاز به تخصص و مهارت دارد و بدون دانش نباید این قطعه تعمیر یا تعویض شود.

4- خرابی ترموستات

ترموستات از قطعات مهم در تعیین میزان گرمای درون جاروبرقی می باشد که از آسیب وارد شدن به دستگاه تا حد زیادی جلوگیری می کند. اگر ترموستات دچار خرابی شود، گرم شدن بیش از اندازه جاروبرقی به درستی تشخیص داده نشده و موتور برای مدت طولانی روشن بوده و کار می کند. در نهایت این شرایط باعث میشود بوی سوختگی در جاروبرقی ایجاد گردد. لذا، اگر احساس کردید که بدنه جاروبرقی داغ است و بوی سوختگی نیز از آن به مشام میرسد، بهتر است ترموستات را بررسی و در صورت نیاز آن را تعویض کنید.

5-  پر بودن کیسه؛ علت بوی سوختگی جاروبرقی

درون تمام جاروبرقی های قدیمی و جدید کیسه های پارچه ای یا کاغذی وجود دارد که زباله و آشغال ها در آن قرار میگیرند. ظرفیت این کیسه ها محدود بوده و پس از پر شدن باید در زمان مناسب تعویض شوند. عدم توجه به این مساله مهم مشکلات متعددی را ایجاد می کند از قبیل بوی سوختگی، و حتی گرد و خاک دادن دستگاه! کافیست در زمان مناسب و به صورت دوره ای پر یا خالی بودن کیسه جاروبرقی را بررسی و در صورت نیاز آن را تعویض کنید تا به موتور فشار کمتری وارد شود.

6- ورود گرد و خاک به درون موتور جاروبرقی

متاسفانه در اغلب مواقع برای تمیز کردن هر نوع سطوح از جاروبرقی استفاده میشود که آسیب های جدی را به دستگاه وارد می کند. به عنوان مثال، جاروبرقی برای جمع آوری حجم بالای گرد و خاک مناسب نیست و عدم توجه به آن می تواند به شدت به موتور آسیب بزند. ورود گرد و غبار به موتور و انباشته شدن روی سیم پیچی و سایر بخش های آن، در نهایت فشار زیادی را به آن وارد نموده و داغ می کند. در اثر داغ شدن موتور نوعی بوی سوختگی از جاروبرقی به بیرون انتقال پیدا می کند و شما را نگران خواهد کرد. تمیز کردن داخل جاروبرقی یکی از کارهای بسیار مهمی می باشد که نه تنها از ایجاد بوی سوختگی در آن جلوگیری می کند، بلکه قدرت مکش و عملکرد دستگاه را نیز تا حد زیادی بهبود می دهد.

6- ورود نم و رطوبت به درون موتور

از دیگر اشتباهاتی که ممکن است در استفاده از جاروبرقی دچار آن شوید، جمع آوری آب روی سطوح با آن است. نم و رطوبت اگر به هر دلیل وارد جاروبرقی شود، به قطعات داخلی و سیم پیچی های آن آسیب جدی وارد نموده و در نهایت می تواند باعث بوی سوختگی شود.

7- خرابی تسمه جاروبرقی

در قسمت برس جاروبرقی تسمه های پلاستیکی قرار گرفته اند که نقش مهمی در جمع آوری پرز و موی روی سطوح دارند. در اثر خراب شدن تسمه فشار زیادی به موتور وارد میشود و در نهایت بوی سوختگی در جاروبرقی ایجاد خواهد شد. بررسی وضعیت تسمه پلاستیکی جاروبرقی نیاز به تخصص زیادی نداشته و براحتی می توانید آن را تعویض کنید.

8- گرفتگی فیلتر جاروبرقی

در بخش های مختلف جاروبرقی های قدیمی و جدید قطعاتی به نام فیلتر تعبیه شده است که از ورود گرد و غبار به مسیر جریان هوا و موتور جلوگیری می کند. این فیلترها باید به صورت دوره ای تعویض یا تمیز شوند، در غیر این صورت گرد و غبار به موتور وارد میشود. در بسیاری از مواقع کثیف بودن فیلتر می تواند علت اصلی بوی سوختگی در جاروبرقی باشد که با تعویض به موقع آن به آسانی می توان از رخ دادن این مشکل جلوگیری کرد.

9- بوی سوختگی جاروبرقی به دلیل جسم خارجی درون موتور

به دلایل مختلف ممکن است اجسام خارجی بسیار کوچک وارد موتور شوند که خطرناک است. این قطعات که ممکن است پلاستیکی یا کاغذی و پارچه ای باشند، در اثر حرارت زیاد موتور به مرور آتش میگیرند و به سایر قطعات نیز آسیب های زیادی وارد خواهند کرد. لذا، اگر بوی سوختگی در جاروبرقی احساس کردید، حتما با افراد متخصص در این زمینه تماس بگیرید تا موتور را به طور دقیق بررسی نمایند.

10- خرابی فن جاروبرقی

با توجه به مدل جاروبرقی ممکن است درون آن از فن های مختلفی استفاده شود. اگر این فن ها به درستی عمل نکنند، گرد و غبار را به بیرون از دستگاه انتقال نداده و هوای درون جاروبرقی نیز بسیار گرم میشود. فشار زیادی که این گرد و غبار به موتور وارد می کند، در گرم شدن هوای داخل دستگاه موثر بوده و در نهایت بوی سوختگی در آن ایجاد می گردد. سیم پیچی فن باید به طور دقیق بررسی و در صورت امکان آن را تعمیر یا تعویض کنید.

علت بوی سوختگی جاروبرقی بوش

در مدل های مختلف جاروبرقی های بوش ممکن است به دلایل مختلف به مرور بوی سوختگی در حین روشن بودن دستگاه احساس شود. استفاده طولانی مدت، پر بودن کیسه، کثیف بودن فیلتر، خرابی فن گرد و خاک، خرابی برد و ترموستات از جملخ مواردی هستند که می توان به عنوان علت بوی سوختگی جاروبرقی بوش در نظر گرفت. برای رفع این مشکلات بهتر است با تیم های تماس بگیرید تا از قطعات اصلی برای تعمیر استفاده کنند.

علت بوی سوختگی جاروبرقی سامسونگ

بوی سوختگی جاروبرقی سامسونگ نیز می تواند هر یک از موارد بالا باشند. مهم این است که در صورت مواجه شدن با این مشکل تنها از خدمات مراکز و نمایندگی های آنها استفاده کنید. چون مراکز تخصصی این برندها با سیستم داخلی دستگاه آشنا بوده و بدون آزمون و خطا و در کمترین زمان مشکل را رفع می کنند.

رفع بوی سوختگی جاروبرقی در منزل

تعمیرکاران تکنوپشتیبان در شمال، جنوب و شرق و غرب تهران برای به محل اعزام شده و با قطعات اصلی برند مربوطه تعمیرات را انجام می دهند. این مجموعه برندهای مختلف ایرانی و خارجی از قبیل بوش، سامسونگ، ال جی، فیلیپس، پارس خزر را پوشش داده و بوی سوختگی در جاروبرقی و سایر مشکلات را با قیمت منصفانه و ارزااگر به بوی سوختگی جاروبرقی توجهی نکنید، همین وسیله مَکنده می‌تواند شما را در بهترین حالت دچار یک ضرر 2.5 الی 3 میلیون تومانی بکند. جاروبرقی‌ها امروزه وسایل پرکاربردی هستند که قیمت آن‌ها چندان کم نبوده و خرابی یا سوختگی این وسایل برای هر شخصی دلهره‌آور است. علت این که “چرا جاروبرقی بوی سوختگی می‌دهد؟” بستگی به چند عامل مهم دارد و همیشه مربوط به خرابی موتور یا سوختن دستگاه نیست.

گردوغبار، خرابی تسمه، پر بودن کیسه جاروبرقی و دیگر موارد در ایجاد این بو تأثیرگذار هستند و رفعِ مشکل هرکدام از این موارد نیز راه‌حل مخصوص به خودش را دارد. تا آخر مقاله با وب‌سایت “نیو سرویس” همراه باشید تا به بررسی 8 علت‌ اصلی ایجاد بوی سوختگی در جاروبرقی و راه‌حل‌های اصلی آن بپردازیم.

1- سوختن موتور جاروبرقی؛ علتی که 60% در بوی بد دستگاه دخیل است

سوختن موتور جاروبرقی یا اختلال در آرمیچر می‌تواند ترسناک‌ترین علت برای ایجاد بوی سوختگی در دستگاه باشد. دلایل زیادی وجود دارد که باعث ایجاد این اتفاق می‌شود ولی اصلی‌ترین آن مربوط به عدم نگهداری صحیح از جاروبرقی است.

دلایلی مانند استفاده مداوم از پاکت‌های جاروبرقی دائمی، عدم تعویض به‌موقع کیسه، عدم شستشوی فیلترهای دستگاه و ورود گردوغبار به موتور ازجمله مواردی هستند که تأثیر زیادی در سوختن موتور دارند.

برای پیشگیری از این مشکل شما بایستی پاکت جاروبرقی را به‌موقع تعویض نموده و سعی کنید تا در مناطقی که گردوغبار زیادی در آنجا وجود دارد (مانند شهرهای جنوب کشور)، حتماً فیلتر کیسه دستگاه را به‌صورت مداوم شستشو دهید.

اگر پس از ایجاد بوی سوختگی در جاروبرقی، دستگاه شما روشن نشد احتمالاً مشکل از موتور بوده و بایستی آن را به تعمیرکار ارجاع دهید. با ورود به صفحه می‌توانید از خدمات کارشناسان متخصصِ “نیو سرویس” در این زمینه بهره بگیرید.

2- مشکل در تسمه جاروبرقی؛ شایع‌ترین مشکلی توسط خودتان حل می‌شود

تسمه‌های موتور جاروبرقی از لاستیک تولید شده و درصورتی که دستگاه به‌صورت مداوم کار کند باعث داغ شدن آن‌ و ایجاد بوی سوختگی می‌شود. کاربرد این ابزارهای لاستیکی کمک به چرخش برس است تا بتواند موها و دیگر کثیفی‌ها را جمع‌آوری کند.

شما می‌توانید با خرید تسمه مناسب برای جاروبرقی خود و استفاده از آموزش‌های موجود در اینترنت برای تعویض تسمه، این مشکل را حل کنید.

3- مشکل در برد جاروبرقی و تعمیر آن

در جاروبرقی‌ها همانند دیگر وسایل برقی یک برد اصلی وجود دارد. اتصالی در مدارهای برد می‌تواند یکی از دلایل اصلی برای ایجاد بوی سوختگی در جاروبرقی باشد. همچنین بر برخی مواقع این مشکل می‌تواند فیوز برق خانه را نیز قطع کرده و باعث ایجاد اختلال در برق شود.

شما می‌توانید با استفاده از یک مولتی متر نسبت به بررسی مدارهای برد جاروبرقی خود اقدام کرده و  قطعه یا خازن سوخته شده را تعویض نمایید. همچنین در جاروبرقی‌های فیلیپس این مشکل بیشتر دیده شده و بایستی تعمیر آن را به یک متخصص بسپارید. شما می‌توانید با مراجعه به صفحه از خدمات کارشناسان “نیو سرویس” برای رفع مشکل برد دستگاه خود استفاده کنید.

4- عدم تعویض کیسه جاروبرقی در زمانی مناسب

تمامی مسائلی که باعث ایجاد یک‌بار اضافه بر روی موتور می‌شود، می‌تواند یکی از دلایل بوی سوختگی جاروبرقی باشند. پر شدن کیسه دستگاه نیز باعث می‌شود تا موتور بار سنگینی را تحمل کرده و در فشار بالا بوی سوختگی زیاد را از خود خارج کند. برای رفع این مشکل بایستی پس از پر شدنِ نصف حجمِ پاکت، آن را خالی کرده و فیلتر کیسه را نیز شستشو دهید.

5- سوختگی فیوز جاروبرقی

یکی از مسائل مهمی که مخصوصاً در جاروبرقی‌های سامسونگ نیز می‌توان آن را مشاهده کرد، سوختن فیوز جاروبرقی است. درصورتی که تخصصی در زمینه‌های فنی دارید می‌توانید درپوش دستگاه را باز کرده و سپس با استفاده از مولتی متر، فیوز جاروبرقی را بررسی کنید.

اصولاً اگر فیوز سوخته باشد می‌توان آثار خرابی را در ظاهر آن نیز مشاهده کرد و به‌راحتی آن را تعویض نمود. اگر از جاروبرقی‌های سامسونگ استفاده می‌کنید، می‌توانید به صفحه مراجعه کرده و با استفاده از مشاوره و کمک کارشناسان “نیو سرویس” نسبت به تعویض فیوز جاروبرقی خود اقدام کنید.

6- ورود رطوبت به دستگاه و خاموش شدن جاروبرقی

ورود رطوبت و قطرات آب به داخل جاروبرقی باعث ایجاد اختلال در موتور و برد دستگاه می‌شود. همین موضوع باعث به وجود آمدن اتصالی در سیم‌ها شده و بوی سوختگی تولید خواهد کرد. همچنین این مشکل در جاروبرقی‌های بوش بیشتر از باقی دستگاه‌ها وجود دارد و می‌توان یکی از علت‌های اصلی آن را حساسیت زیاد موتور جاروبرقی‌های این برند دید.

اگر از جاروبرقی‌های بوش استفاده می‎کنید و بوی سوختگی زیادی از آن خارج می‌شود، می‌توانید به صفحه مراجعه کرده و تعمیر دستگاه خود را بر عهده نمایندگی‌ معتبر این شرکت بگذارید.

7- افزایش قدرت مکش جاروبرقی و ایجاد بوی سوختگی

درصورتی که قدرت مکش جاروبرقی را در حالت حداکثری قرار داده و از آن به مدت 20 الی 30 دقیقه به‌صورت مداوم استفاده کنید، ممکن است که بوی سوختگی از دستگاه خارج شود. البته این مشکل امری طبیعی بوده و در اکثر جاروبرقی‌ها نیز دیده می‌شود.

به شما پیشنهاد می‌کنیم که حداکثر به مدت 10 دقیقه از دستگاه استفاده کرده و سپس آن را برای چند دقیقه خاموش کنید. همچنین در جاروبرقی‌های ال‌جی یک ترموستات وجود داشته و درصورتی که با حداکثر قدرت و به مدت 20 دقیقه از دستگاه استفاده کنید، جاروبرقی به‌صورت اتوماتیک خاموش می‌شود.

البته مشکل زمانی پیش می‌آید که دستگاه پس از ایجاد بوی سوختگی خاموش شده و دیگر روشن نشود، برای رفع این مشکل در دستگاه‌های LG می‌توانید به صفحه مراجعه کرده و مشکل جاروبرقی خود را رفع کنید.

8- عدم شستشو فیلتر جاروبرقی و خرطوم آن؛ دستگاه را خفه نکنید!

شستشوی اجزا و قطعات جاروبرقی برای جلوگیری از ایجاد خرابی یا بوی سوختگی در دستگاه امری بسیار مهم است. فیلتر کیسه و خرطوم جاروبرقی پس از چند ماه کار کردن کثیف می‌شوند و ذرات زیادی در آن‌ها گیر خواهد کرد.

همان‌طور که در مقاله “” به آن اشاره شده، عدم شستشو خرطوم و فیلتر جاروبرقی باعث ایجاد مشکل در قدرت دستگاه می‌شود. همچنین به‌دلیل ماندن ذرات کثیف در جاروبرقی می‌توان بوی‌های نامطبوع را نیز در آن حس کرد.

اصلی‌ترین علت بوی بد سوختگی جاروبرقی چه چیزی است؟

در این مقاله سعی کردیم تا 8 مورد از مهم‌ترین علت‌های بوی سوختگی دستگاه را با یکدیگر بررسی کنیم که به‌صورت خلاصه به شرح زیر بودند:

  • عدم شستشوی فیلتر جاروبرقی
  • استفاده از جاروبرقی در محیط‌های خیس
  • عدم تعویض به‌موقع کیسه آشغال دستگاه
  • سنگینی بیش از حد کیسه آشغال و فشار بر روی موتور
  • ایجاد مشکل در تسمه جاروبرقی
  • سوختگی فیوز دستگاه
  • بیش از حد کار کردن با حداکثر قدرت جاروبرقی

جاروبرقی‌ از آن دست لوازم خانه است که در مقایسه با دستگاه‌های دیگری همچون یخچال و فریزر یا ماشین لباسشویی و … کمتر دچار خرابی یا مشکل می‌شود؛ مشکلات آن هم معمولا خیلی جدی و غیر قابل حل نیست و بسیاری از آن‌ها را خود شما می‌توانید برطرف کنید چراکه بیشتر مشکلات جاروبرقی‌ها به شیوه کار با آن‌ها برمی‌گردد و یا به لوله خرطومی، دسته و سایر قطعات آن مربوط ‌می‌باشد. در واقع مشکلات جدی ناشی از نقص و عیب موتور جاروبرقی خیلی کم به وقوع ‌می‌پیوندد.

البته نباید از نظر دور داشت، اگر به شکل درست و صحیحی از جاروبرقی استفاده نشود، بی شک با گذر زمان موتور آن نیز با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد. از نشانه‌های بارزی که ممکن است نشانگر آسیب دیدن موتور جاروبرقی باشد، بوی سوختگی است. ما در این مقاله می‌کوشیم تا به شکلی کامل علت بوی سوختگی جاروبرقی بوش را مورد بررسی قرار دهیم. با این یادآوری که بوی سوختگی جاروبرقی‌های شرکت‌های دیگر هم ممکن است ناشی از همین عوامل باشد.

بوی سوختگی جاروبرقی؛ مشکلی که نباید نادیده گرفت

نقش مهم جاروبرقی در نظافت و پاکیزگی خانه شما انکارناپذیر است. بنابراین خرابی آن ‌می‌تواند شما را با چالش‌های فراوانی مواجه کند. شاید برای شما نیز پیش آمده باشد هنگام کار با جاروبرقی، متوجه بوی ناخوشایند سوختگی شوید. این بو ‌می‌تواند نگران کننده باشد، چون با توجه به بهای این وسیله، هر گونه خرابی یا سوختگی ‌می‌تواند هر شخصی را به مشکلاتی دچار کند. بی توجهی به بوی سوختگی ‌می‌تواند پیامدهای جدی در بر داشته باشد. این بو درست مانند درد در بدن انسان در واقع نوعی سیستم هشدار دهنده است که نشانگر اختلالی در کارکرد قطعات دستگاه است. از این رو عیب یابی و شناسایی سریعتر دلیل پیدایش بو ‌می‌تواند سبب اجتناب از بروز آسیب‌های احتمالی و جدی به موتور، برد و سایر قطعات داخلی جاروبرقی شود. البته ناگفته پیداست علت این بو همیشه به عیب موتور و یا سوختن جاروبرقی ربط پیدا نمی‌کند. در ایجاد بوی سوختگی موارد متعددی مانند خرابی تسمه، گرد و غبار، پر بودن کیسه و عوامل دیگری ‌می‌توانند دخیل باشند. در اینجا سعی ‌می‌کنیم علاوه بر بررسی دلایل ایجاد بوی سوختگی در جاروبرقی، به ارائه راهکارهایی جهت برطرف کردن آن نیز بپردازیم.

لازم به یادآوری است که جاروبرقی با توجه به نیروی مکش قوی و سرعت زیاد، در دمای بالا غیر قابل استفاده است و به همین جهت هیچگاه نباید آن قدر گرم شود که از شدت حرارت زیاد، بوی سوختگی از آن به مشام برسد. بوی سوختگی در جاروبرقی اصلاً طبیعی نبوده و نوعی زنگ هشدار محسوب ‌می‌شود که نباید آن را به سادگی نادیده گرفت. اگر احساس کردید از جاروبرقی شما بوی سوختگی ‌می‌آید، بی درنگ خاموشش کنید تا به عیب یابی و تشخیص مشکل دستگاه بپردازید.

دلایل اصلی بوی سوختگی جاروبرقی

اگر هنگام کار با جاروبرقی متوجه شدید بوی سوختگی از آن می‌آ‌ید، لازم است به بررسی قطعات و بخش‌های زیر بپردازید:

نیم سوز شدن یا سوختن موتور جاروبرقی

یکی از دلایل مهم بوی سوختگی در جاروبرقی که نباید به آن بی توجه بود نیم سوز شدن یا سوختگی کامل موتور است. روشن است مهم‌‌ترین قطعه جاروبرقی موتور است. خرابی و سوختن آن به دلایل زیادی رخ می‌دهد؛ اما باید گفت به طور کلی، استفاده و نگهداری نادرست از جاروبرقی و همچنین افزایش عمر آن، از اصلی‌ترین این دلایل به شمار می‌روند. در واقع این عوامل می‌توانند باعث اختلال در آرمیچر و موتور دستگاه و در نهایت منجر به نیم سوز شدن یا کامل سوختن موتور جاروبرقی شود.

اگر نتوانستید جاروبرقی را پس از به مشام رسیدن بوی سوختگی، روشن کنید به احتمال نزدیک به یقین موتور دستگاه به مشکل دچار شده است و باید به تعمیرکار ماهر مراجعه کنید. رعایت نکات زیر در کاهش احتمال آسیب موتور بسیار مؤثر است:

  • گرد و غبار داخل دستگاه را بزدایید.
  • جاروبرقی را به طور دور‌ه‌ای سرویس نمایید.
  • پس از هر پانزده دقیقه کار با جاروبرقی آن را ده دقیقه خاموش کرده و استراحت دهید. با این کار از شدت دمای موتور و دیگر قطعات داخلی کاسته و این بخش‌ها خنک ‌می‌شوند.

از جمله دلایل دیگری که در سوختن موتور یا نیم‌سوز شدن موتور جاروبرقی تأثیر زیادی دارند، عبارتند از:

  • ورود گردوغبار به موتور
  • عدم تعویض به‌موقع کیسه
  • تجمع زیاد گرد و غبار در دستگاه
  • تمیز نکردن و نشستن فیلترهای دستگاه
  • استفاده مداوم از پاکت‌های جاروبرقی دائمی
  • روشن بودن و کار طولانی مدت دستگاه بدون توقف

در بیشتر اوقات با خاموش کردن جاروبرقی به مدت کوتاهی، ‌می‌توان بدون نگرانی بوی سوختگی آن را برطرف کرد. پس مشخص است بوی سوختگی در این هنگام، نوعی اعلام فشار زیاد وارد آمده بر جاروست و باید بی درنگ این فشار را از روی دستگاه برداشت؛ وگرنه حتی ممکن است دستگاه دود کند!

خرابی موتور جاروبرقی

یکی از مهمترین دلایل پیدا شدن سر و کله دود یا بوی سوختگی در جاروبرقی، خرابی موتور است. حتی ممکن است زمان زیادی شاهد دود دستگاه باشید. در واقع ایجاد بوی سوختگی به وسیله موتور به علت مسدود شدن فیلترهای جاروبرقی رخ دهد. همچنین پر بودن کیسه از دیگر دلایل این ایجاد این مشکل است که شما ‌می‌توانید برای رفع مشکل، اقدام به خالی نمودن کیسه و نیز پاک نمودن فیلترها کنید. سعی کنید با جاروبرقی به مدت زمان طولانی کار نکنید زیرا بیش از حد کار کردن موتور خود سبب تولید بوی سوختگی ‌می‌شود.

نباید از نظر دور داشت شل بودن سیم میان پریز دیواری و جاروبرقی ‌می‌تواند به کار بیش از حد موتور بینجامد. در این زمینه باید از یک برقکار کمک بگیرید. فراموش نکنید پیش از بررسی این مسئله شما باید برق جاروبرقی و ساختمان را قطع کنید.

خرابی تسمه جاروبرقی

خرابی تسمه جاروبرقی رایج‌‌ترین عاملی است که سبب ‌می‌شود بوی لاستیک سوخته از دستگاه شما بلند شود. زیرا این تسمه‌ها از لاستیک ساخته شده اند و اگر به دلیل کار مداوم دستگاه تسمه دچار پارگی، کشش یا عیب و نقص شود با فشار فراوانی که به موتور تحمیل ‌می‌کند، سبب افزایش حرارت موتور و تولید بوی سوختگی ‌می‌شود. اما کاربرد تسمه‌ها چیست؟ در واقع تسمه محرک و یاریگر چرخش برس غلتان دستگاه است تا گرد و خاک، و موها ساده‌‌تر جمع آوری شود. هیچ بعید نیست با مکش قطعات بزرگی از زباله، چرخش برس دچار اختلال شده و حرکت تسمه محدود شود؛ در چنین وضعیتی به دلیل اصطکاک میان تسمه لاستیکی و برس غلتان، حرارت این بخش افزایش یافته و شما بوی سوختگی را احساس کنید.

ولی برای جلوگیری از بروز این مشکل چه ‌می‌توان انجام داد؟ شاید بهترین راه برای پرهیز از این مشکل کنترل گهگاه تسمه است. بررسی کردن وضعیت تسمه لاستیکی چندان دشوار نیست. تنها کافی است جاروبرقی را از برق کشیده و آن را پس از باز کردن به وسیله پیچ‌ گوشتی بررسی کنید. اگر پس از بررسی متوجه آسیب جدی تسمه شدید باید در ابتدا تسمه مناسب تهیه کرده و سپس و در صورت نیاز، با توجه به وجود آموزش‌های اینترنتی به عوض کردن تسمه اقدام کنید.

خرابی برد الکتریکی

بلند شدن دود یا انتشار بوی سوختگی از جارو برقی دلایل مختلفی دارد و دستگاه نیاز به عیب یابی و تشخیص علت آن دارد؛ چون همیشه دلیل این مشکل واضح نیست. برد در نیز مانند سایر وسایل الکتریکی قطعه‌ مهمی‌است که خازن‌ها و مدارهای پر شماری در آن گذاشته شده اند. خرابی یا نقص برد در بسیاری از اوقات ‌می‌تواند دلیل انتشار بوی سوختگی جاروبرقی باشد. مثلاً اتصالی در برخی از مدارهای برد ‌می‌تواند زمینه ساز ایجاد بوی سوختگی دستگاه شود. ناگفته نماند بر اثر اختلال در برد دستگاه ممکن است پیام خاموش شدن را به موتور نفرستد. روشن است پیامد چنین اختلالی داغ شدن بیش از حد قطعات داخلی و تولید بوی نامطبوع سوختگی است. افزون بر همه این موارد، اختلال و ایراد برد حتی ‌می‌تواند باعث قطع شدن فیوز برق و اختلال در عملکرد شبکه برق خانه شما شود. نباید از نظر دور دات عیب یابی و تعمیر و یا تعویض برد اصلاً کار ساد‌ه‌ای نیست و نیازمند تجربه، علم و مهارت تعمیرکار است. بنابراین در صورت تشخیص مشکل در برد جهت رفع آن با یکی از مراکز معتبر لوازم خانگی تماس بگیرید.

خرابی ترموستات جاروبرقی

نقش ترموستات در پرهیز از آسیب رسیدن به جاروبرقی شما بسیار مهم است، زیرا این قطعه مهم در تعیین میزان حرارت درون دستگاه نقشی تعیین کننده ایفاء ‌می‌کند. روشن است با معیوب شدن ترموستات دمای جاروبرقی افزایش چشمگیری یافته و عدم تشخیص درست دما باعث ‌می‌شود موتور زمان زیادی کار کرده و روشن بماند. تردیدی نیست پیامد چنین وضعیتی ایجاد بوی سوختگی است. بنابراین ناگفته پیداست اگر بدنه جاروبرقی بیش از حد گرم بود و همزمان بوی سوختگی نیز از دستگاه بلند شده بود، بهتر است به سراغ ترموستات بروید. آن را بررسی و در صورت لزوم به تعویض آن مبادرت ورزید.

گرفتگی سری پارویی توسط اشیاء بزرگ

بخش مکنده جاروبرقی که به لوله خرطو‌می‌و تلسکوپی متصل است را اصطلاحاً سری پارویی یا فرچه ‌می‌گویند. وظیفه سری پارویی هدایت زباله و گرد و غبار به سوی مخزن دستگاه است. از این رو گرفتگی این قطعه بی شک ‌می‌تواند یکی از دلایل ایجاد بوی سوختگی باشد. گهگاه پیش ‌می‌آید جارو افزون بر نخاله‌های سطوح، چیزهای بزرگ دیگری را با مکش قوی خود ‌می‌بلعد. با به گوش رسیدن صدای ناخوشایندی معمولاً ‌می‌فهمیم چیز بزرگی در جاروبرقی گیر کرده است. همچنین حجم انباشته‌ای از زباله‌ها نیز ‌می‌تواند سبب ساز مسدود شدن بخش‌هایی از سری شود. بررسی هر گونه گرفتگی برس غلتکی می‌تواند به ما در تشخیص مشکل، اگر از زباله باشد، کمک شایانی کند. بوی سوخته ‌می‌تواند نشانگر انسداد بخش‌هایی از لوله‌ها و سری پارویی باشد.

همچنین نظافت فرش‌های کثیف ‌می‌تواند به شیوع این مشکل دامن بزند. چون مو یا ریشه فرش‌های شما ممکن است درون آن یا بین تیغه غلتکی و تسمه گیر کند. جهت بررسی این مسئله، جاروبرقی را از پریز برق بیرون بکشید، سپس آن را باز و بررسی کنید. اگر موفق به تشخیص مشکل سری پارویی شدید‌‌ شاید ناچار باید‌‌ آن را تعویض کنید. ناگفته پیداست اگر تعمیر از عهده شما خارج است، و اگر توانایی انجام آن را ندارید که متخصص تعمیر لوازم خانگی معتبر بوش می‌تواند در انجام این کارها به شما کمک برجسته‌ای ارائه دهد.

پر بودن کیسه

پر شدن کیسه جاروبرقی باعث ‌می‌شود موتور دستگاه بار زیاد و سنگینی را تحمل کند و تحت فشار فراوانی قرار بگیرد. وقتی فشار از حد خود گذشت، موتور بوی سوختگی ایجاد ‌می‌کند. کیسه‌های پارچه‌ای یا کاغذی خاکروبه را در بیشتر مدل‌های جاروبرقی ‌می‌توان یافت. با این همه، گنجایش کیسه‌های از حد معینی تجاوز نمی‌کند و باید در زمان مناسب پس از پر شدن تخلیه و یا تعویض شوند. بی توجهی به این نکته ‌می‌تواند سبب بروز مشکلاتی همچون کاهش قدرت مکش دستگاه، و به مشام رسیدن بوی سوختگی شود. اگر کیسه جاروبرقی را تخلیه نکنید به مشکلاتی مانند سوختن موتور دچار می‌شوید، بنابراین بکوشید در دوره‌های زمانبندی شده به بررسی کیسه خاکروبه پرداخته و اگر نیاز بود دست به تعویض آن بزنید. خاطر نشان ‌می‌کنیم اگر با پر شدن نصف کیسه اقدام به خالی کردن آن نمایید و سپس به شستشوی فیلتر کیسه بپردازید، از فشار آن به موتور تا حد بسیار زیادی ‌می‌کاهید.

جارو کردن گرد و خاک زیاد

نباید برای نظافت هر سطحی در خانه از جاروبرقی استفاده کرد. زیرا آسیب‌هایی جدی برای دستگاه شما به همراه خواهد داشت. مثلاً برای جمع آوری و تمیز کردن حجم بالای گرد و خاک جاروبرقی وسیله مناسبی نیست و در صورت چنین کاری موتور آن ‌می‌تواند به شکلی جدی آسیب ببیند. با وارد شدن حجم بالایی از گرد و غبار و نشستن این ذرات بر سیم پیچی و سایر قطعات دستگاه، موتور به ناچار فشار زیادی را تحمل خواهد کرد. این فشار سبب افزایش حرارت موتور و نهایتاً انتقال بوی سوختگی به بیرون جاروبرقی است.

نفوذ رطوبت و نم به موتور جاروبرقی

نفوذ رطوبت از جمله عواملی است که ‌می‌تواند به بیشتر لوازم خانگی آسیب‌های جدی وارد کند. اختلال در برد و موتور وسیله از پیامدهای ورود رطوبت است. بنابراین به هیچ عنوان آب روی سطوح را با جاروبرقی پاک نکنید. نم و رطوبت برای قطعات حساس داخلی و سیم پیچی‌های آنها نه تنها زیان‌بار است، بلکه ‌می‌تواند سبب اتصالی سیم‌ها و تولید بوی سوختگی شود. فراموش نکنید در برخی از مدل‌ها که قدرت مکش بسیار بالاست، جاروبرقی ‌می‌تواند به آسانی آب و رطوبت سطوح را جذب کند. از اهمیت این نکته غافل نباید چون رعایت نکردن همین مسئله ‌می‌تواند به آسانی سبب سوختن جاروبرقی شما شود. البته نباید ناگفته گذاشت که در جاروبرقی‌هایی که مناسب مکش مایعات طراحی شده‌اند از جمله بعضی مدلهای جاروبرقی بوش این مسئله صدق نمی‌کند.

سوختگی فیوز جاروبرقی

جاروبرقی در قسمت الکتریکی خود فیوز اختصاصی و مشخصی دارد. بلند شدن بوی ناخوشایند سوختگی از دستگاه ممکن است به دلیل سوختن فیور و مشکلات مربوط به آن بروز و ظهور پیدا کند. ذکر این نکته ضروری است برای تعویض فیوز جاروبرقی لازم است حتما از کارشناسان مجرب کمک بگیرید.

استفاده طولانی مدت از حالت توربو یا قدرت مکش حداکثری جاروبرقی

اگر جاروبرقی خود را پس از حس کردن بوی سوختگی خاموش کردید و دیگر روشن نشد، آنگاه شما با مشکلی جدی روبرو شده‌اید. این مشکل جدی است و باید با تعمیرکار تماس گرفت. با توجه به قدرت مکش بالای جاروبرقی‌ها در وضعیت حداکثری، اگر این وسیله در این حالت به مدت بیست تا سی دقیقه به شکل مداوم کار کند، امکان دارد بوی سوختگی از آن بلند شود. ناگفته نماند این مسئله طبیعی محسوب شده و در بیشتر جاروبرقی‌ها دیده ‌می‌شود. در مطالب و نیز فروشگاه سایت ما می‌توانید مدل‌های گوناگون جارو برقی بوش با قابلیت افزایش مکش را ببینید.

جسم خارجی درون موتور

احتمال دارد اشیاء یا اجسا‌می‌کوچک به دلایل گوناگونی وارد موتور شوند. ناگفته پیداست این مسئله ‌می‌تواند به موتور آسیب جدی وارد کند. جنس قطعات ‌می‌تواند کاغذ، پلاستیک و پارچه و هرگونه ماده قابل اشتعالی را شامل شود. بنابراین به دلیل دمای زیاد موتور، این قطعات آرام آرام آتش گرفته و سبب آسیب رسیدن به سایر قطعات ‌می‌شوند. بنابراین با احساس بوی سوختگی، بهتر است با متخصصان تماس بگیرید تا به بررسی موتور و در صورت نیاز رفع مشکل بکوشند.

خرابی فن جاروبرقی

بسته به مدل جاروبرقی‌ها، فن‌های متفاوتی درون آن طراحی و تعبیه شده اند. ناگفته پیداست در صورتی که فن‌ها کارکرد مطلوب و مناسبی نداشته باشند قادر نخواهد بود گرد و غبار را به فضای خارج از دستگاه منتقل کنند و به همین علت باعث افزایش زیاد دمای هوای درون جاروبرقی ‌می‌شوند. فشاری که از این طریق به موتور وارد ‌می‌شود سبب گرمای بیش از حد دستگاه و نهایتاً تولید بوی سوختگی ‌می‌شود. در اینگونه موارد باید به شکل دقیقی به بررسی سیم پیچی فن پرداخت و در صورت لزوم به تعویض و یا تعمیر آن توسط کارشناسان مجرب اقدام کرد.

گرفتگی فیلتر جاروبرقی

برای اجتناب از ورود ذرات گرد و غبار به موتور و مسیر جریان هوا، فیلترها کاربرد بسیار دارند. طراحی و قرار دادن این قطعات در بخش‌های گوناگون جاروبرقی‌های نو و قدی‌می‌به همین دلیل است. برای جلوگیری از ورود ذرات گرد و غبار و آلودگی‌ها به موتور شما باید این فیلترها را به صورت منظم و دور‌ه‌ای تمیز یا تعویض نمایید. اغلب اوقات دلیل اصلی بوی سوختگی دستگاه به تمیز نبودن فیلترها بر ‌می‌گردد. بنابراین با پاک کردن یا تعویض فیلتر در زمان مناسب به سادگی ‌می‌توان از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری نمود.

کثیفی فیلتر جاروبرقی و خرطوم آن

روشن است پس از چند ماه کار با جاروبرقی، جمع شدن ذرات فراوان زباله و … در فیلتر کیسه و خرطوم طبیعی است، بنابراین شستشوی قطعات دستگاه برای پرهیز از اختلال و خرابی و یا بوی سوختگی آن بسیار حائز اهمیت است.

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی دلایل ایجاد بوی سوختگی در جارو برقی پرداختیم و همچنین کوشیدیم راهکارهایی برای رفع این مشکل ارائه دهیم. چنانچه دیدید اصلی‌ترین دلیل بلند شدن این بو از جارو برقی، وارد آمدن فشار زیاد به موتور آن در اثر عوامل گوناگونی از جمله ورود گرد و غبار بیش از اندازه، نفوذ نم و رطوبت و کثیفی فیلترهای آن است. همچنین خرابی قطعاتی چون فیوز، ترموستات و فن و دیگر بخش‌های موتور در بروز این مشکل نقش دارند. با پرهیز از هر گونه استفاده نادرست از دستگاه، توجه به تمیزی آن و نیز تعمیر تخصصی قطعاتن آسیب دیده می‌توانید مشکل بوی سوختگی جاروی خود را رفع کنید و نیازی به خرید جاری جدید نخواهید داشت.

اما اگر موتور یا قطعه دیگری از جاروی شما سوخته و امکان تعمیر یا تعویض قطعات آن وجود ندارد، باید جاروی جدید بخرید. جاروبرقی‌های بوش سالهاست که به عنوان یکی از انواع باکیفیت جاروبرقی‌ در جهان و ایران شناخته شده‌ هستند. اگر تصمیم شما خرید جاروهای این برند است، می‌توانید به سادگی و با مراجعه به فرووشگاه اینترنتی خانه بوش، کالای بوش اصل و موردنظر خود را تهیه کنید. همچنین اگر ترجیح می‌دهید خرید حضوری داشته باشید، این نوید را به شما می‌دهیم که مشاوران و همکاران فروش ما در فروشگاه فیزیکی واقع در تهران، شریعتی، پایین‌تر از حسینیه ارشاد آماده پاسخگویی به پرسش‌های شما از جمله قیمت جاروبرقی بوش و ارائه خدمات حضوری به خریداران گرامی هستند.

گذشته از دریافت مشاوره‌ تخصصی خرید و همچنین اصل بودن همه خریدهای اینترنتی یا حضوری شما از این نمایندگی بوش در تهران، می‌توانید از خدمات دیگری چون نصب رایگان لوازم خانگی بزرگ در محل، بیمه رایگان محصولات تا درب خانه، ضمانت‌های معتبر و خدمات پس از فروش طولانی مدت بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

 

دکمه بازگشت به بالا