اقتصادیمعرفی کسب و کار

علت سوختن آداپتور دوربین مداربسته

آداپتور دوربین مداربسته چیست؟

تمامی دستگاه های الکترونیکی برای روشن شدن و کار کردن نیاز به تامین انرژی و برق دارند. دوربین های مداربسته داهوا نیز همانند سایر وسایل الکترونیکی برای شروع به کار نیاز به انرژی دارند. برق دوربین های مداربسته به وسیله منبع تغذیه و آداپتور تامین می شود. آداپتور به معنی تبدیل کننده است. اغلب دوربین های مداربسته به ولتاژ 12 ولت نیاز دارند. آداپتورها وظیفه تبدیل برق شهری به ولتاژ 12V را بر عهده دارند جهت اطلاع از قیمت دوربین مداربسته بولت داهوا لطفا کلیک کنید.

انواع آداپتور دوربین مداربسته

آداپتورها در اشکال و انواع مختلفی در بازار موجود هستند. به طور کلی آداپتورها به دو نوع آداپتور مجزا یا تک آمپری و آداپتور مرکزی یا صنعتی تقسیم می شوند. در ادامه هر یک از این آداپتورها و کاربرد آن ها را بررسی می کنیم.

آداپتور مجزا یا تک آمپری

همانطور که از اسم این آداپتورها مشخص است، هر یک از این آداپتورها برای یک دوربین استفاده می شود. از مزایای این آداپتورها می توان به این نکته اشاره کرد که در صورت خرابی هر یک از آداپتورها، تنها دوربین متصل به همان آداپتور از کار می افتد. در نتیجه سایر دوربین ها به صورت جداگانه به کار خود ادامه می دهند. همچنین در صورت فاصله زیاد بین دوربین و آداپتور، این آداپتورها دچار افت ولتاژ نمی شوند. در مقابل باید توجه داشت که استفاده از این آداپتورها نیاز به صرف هزینه بیشتر و نصب دشوارتر دارد. زیرا که هر دوربین به صورت مجزا به یک آداپتور متصل می شود.

آداپتور مرکزی یا آداپتور صنعتی

این نوع از سیستم منبع تغذیه از یک آداپتور برای تامین برق تمامی دوربین های مداربسته پروژه استفاده می کند. به صورتی که با استفاده از یک کابل و انشعاب گرفتن، برق تمام دوربین های مداربسته توسط آن آداپتور تامین می شود. جریان در آداپتورهای مرکزی با توجه به نیاز سیستم عبارتند از: 5، 10، 20، 30، 40 آمپر و …. از مزایای آداپتور مرکزی می توان به صرف هزینه و سیم کشی کمتر به دلیل استفاده از یک آداپتور و کابل مرکزی اشاره کرد. همچنین طول عمر این آداپتورها نسبت به آداپتورهای تکی بیشتر است. در صورت خرابی و یا بروز مشکل در این آداپتورها، کل دوربین های مداربسته از کار می افتند. دقت کنید که در صورت استفاده از این نوع آداپتورها از کابل های با کیفیت استفاده کنید. زیرا استفاده از کابل نامرغوب در مسافت های طولانی باعث افت ولتاژ می شود.جهت اطلاع از قیمت دوربین مداربسته دام داهوا لطفا کلیک کنید

توصیه می شود در پروژه های کوچک به دلیل کابل کشی های کم از منبع تغذیه مرکزی استفاده شود. در پروژه های بزرگ با کابل کشی بیشتر از منبع تغذیه تکی یا مجزا استفاده کنید.

دلیل سوختن آداپتور

آداپتور و منبع تغذیه در دوربین مداربسته به دلیل تامین برق مورد نیاز دارای اهمیت بالایی است. دلایل مختلفی برای سوختن آداپتور و منبع تغذیه وجود دارد. علت سوختن آداپتور و منبع تغذیه در دوربین مداربسته عبارت است از:

  • وارد شدن ضربه به آداپتور: یکی از علت های خرابی و سوختن آداپتور، ضربه خوردن، شکستگی و یا آب خوردگی آداپتور است.
  • نوسانات برق: نوسانات در برق می تواند باعث آسیب رساندن و خرابی به آداپتور شود. آسیب به دلیل نوسانات برق در آداپتورهای بی کیفیت بیشتر است.
  • بی کیفیت بودن آداپتور: استفاده از آداپتورهای بی کیفیت علاوه بر طول عمر کمتر، منجر به آسیب دیدن دوربین مداربسته نیز می شود. ولتاژ و آمپر در آداپتورهای بی کیفیت دارای نوسان بوده و ممکن است  باشد.

تست آداپتور دوربین مداربسته

مشکلات تصویر دوربین مداربسته علت های گوناگونی دارد. اگر به دنبال هستید و گمان می کنید مشکل از آداپتور است، نیاز به تست آداپتور دوربین مداربسته دارید. یکی از روش های تست آداپتور، اتصال دوربین به آداپتور دیگری است. در این صورت اگر دوربین روشن شد، نتیجه می گیریم مشکل از آداپتور است. زمانی که یک آداپتور را به برق متصل می کنید و چراغ آن روشن می شود، پس از مدتی آن را از برق بکشید، هر چه چراغ های آداپتور دیرتر خاموش شوند به معنی خازن و کیفیت بهتر آداپتور است. با استفاده از دستگاه مولتی متر می توان ولتاژ آداپتور را اندازه گیری کرد. برای انجام این کار مولتی متر را روی 20 DC ولت بگذارید. سیم مشکی را روی زمین و سیم قرمز را داخل سوکت قرار دهید. دستگاه شروع به اندازه گیری ولتاژ آداپتور می کند. عدد نمایش داده شده بر روی مولتی متر مقدار ولتاژ آداپتور است.

تعمیر آداپتور دوربین مداربسته

برخی از مواقع ممکن است با خرابی آداپتور مواجه شوید. در این صورت به دنبال تعمیر آداپتور دوربین مداربسته خود هستید. ممکن است در برخی از موارد با باز کردن آداپتور، مشکل و قطعه خراب تشخیص داده شود. در اینصورت می توانید قطعه خراب را تعویض کنید. اما توجه داشته باشید معمولا تعمیر آداپتورها از نظر اقتصادی به صرفه نیست. زیرا آداپتورها دارای قیمت ارزان و طول عمر مفید و مشخصی هستند. در نتیجه در صورت خرابی آداپتور، بهتر است از یک آداپتور جدید استفاده کنید.

نصب آداپتور و منبع تغذیه دوربین مداربسته

نصب منبع تغذیه با توجه به مکان نصب در پروژه ها گوناگون است. هر یک از اتصالات منبع تغذیه به وسیله برچسبی مشخص شده است. در پروژه هایی که قصد نصب منبع تغذیه در فاصله دورتر از دوربین را دارند، باید از مبدل های نری و مادگی استفاده کنند. منبع تغذیه با استفاده از یک کانکتور به برق متصل می شود. پایه های مثبت به هم و پایه های منفی نیز به یکدیگر متصل می شوند. اتصال جا به جا باعث عدم کارکرد دوربین خواهد شد

 

دکمه بازگشت به بالا