معرفی کسب و کار

عکس دندان چیست و چه کاربردی دارد؟

عکس دندان چیست و چه کاربردی دارد؟

برای همه شما پیش آمده که بعد از دندان درد به دندانپزشک مراجعه کرده اید و دندانپزشک دستور داده است که از دندان عکس OPG بگیرید تا میزان پوسیدگی دندان را بررسی کند. این روش یک معاینه و بررسی تصویری است که به دندانپزشکان، ارتودنتیست ها و جراحان دهان کمک می کند تا بیماری ها و شرایط مختلف دهان را تشخیص داده و درمان کنند.

اما عکس OPG چیست و چه کاربردهایی دارد و انجام آن چه مزایایی دارد؟

در این مقاله به معرفی و بررسی عکس OPG دندانپزشکی و تمامی موارد مربوط به این روش تشخیصی پرداخته ایم تا شما را با این نوع روش تصویربرداری تشخیصی آشنا کنیم.

عکس OPG دندان چیست؟

OPG که به عنوان ارتوپانتوموگرافی نیز شناخته می شود، نوعی اسکن اشعه ایکس است که نمای پانوراما وسیعی از قسمت تحتانی صورت ایجاد می کند.

این نوع تصویربرداری می‌تواند تمام دندان‌های هر دو فک، از جمله دندان‌هایی که هنوز ظاهر نشده‌اند، مانند دندان عقل را روی یک تصویر نشان دهد. همچنین نمای استخوان فک و مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) را ارائه می دهد که فک را به بقیه جمجمه متصل می کند.

به عبارت دیگر، این نوع تصویربرداری یک معاینه با اشعه ایکس دندان دو بعدی است که شکل دهان را در یک تصویر واحد ثبت می کند که شامل دندان ها، فک بالا و پایین، ساختارها و بافت های اطراف است.

فک انسان ساختاری منحنی شبیه به نعل اسب دارد. با این حال، اشعه ایکس پانوراما یک تصویر صاف از ساختار منحنی ایجاد می کند و معمولا جزئیات استخوان فک و دندان را ارائه می دهد.

با استفاده از این روش تشخیصی، دندانپزشکان می توانند بسیاری از اختلالات دیگر را که با عکس های معمولی در جراحی های دندان دیده نمی شوند، تشخیص دهند.

شایع ترین موارد تشخیص داده شده توسط OPG دندانپزشکی

OPG یک معاینه معمولی است که توسط دندانپزشکان و جراحان دهان تجویز می شود و یک ابزار تشخیصی مهم برای بیماری های دهان است. این نوع تصویربرداری ناحیه وسیع تری نسبت به تصویربرداری داخل دهانی معمولی ایجاد می کند و در نتیجه اطلاعات ارزشمندی در مورد سینوس های فک بالا، قرار دادن دندان و سایر ناهنجاری های استخوانی ارائه می دهد. این معاینه همچنین برای برنامه ریزی درمان پروتزهای کامل یا جزئی، بریس، کشیدن دندان و ایمپلنت استفاده می شود.

OPG دندان همچنین می تواند مشکلات پزشکی و دندانی را که شامل موارد زیر است شناسایی کند:

بیماری پریودنتال پیشرفته

– وجود کیست در استخوان های فک

تومورهای فک و سرطان دهان

– آسیب به دندان ها، از جمله دندان های شکسته

اختلالات فک، همچنین به عنوان اختلالات مفصل گیجگاهی فکی یا TMJ شناخته می شود.

– سینوزیت

– ارزیابی قبل از کشیدن دندان عقل

تجهیزات تصویربرداری OPG چگونه است؟

این دستگاه اشعه ایکس از دو قسمت تشکیل شده است که یک قسمت شامل یک لوله اشعه ایکس و قسمت بعدی فیلم اشعه ایکس است که در سمت مقابل با یک آشکارساز قرار دارد. سر بیمار در محفظه ای قرار می گیرد که برای چانه، پیشانی و قسمت های کناری صورت جای استراحت دارد و همچنین دستگاهی وجود دارد که دهان را باز نگه می دارد.

روند کار چگونه است؟

اشعه ایکس نوعی تشعشع مانند امواج نور یا امواج رادیویی است که از اکثر اجسام از جمله بدن عبور می کند. هنگامی که بخشی از بدن نیاز به بررسی دارد، پرتو کوچکی از دستگاه اشعه ایکس از بدن عبور می کند و تصویری را روی فیلم عکاسی ثبت می کند.

در طول OPG دندان، اشعه ایکس به صورت نیم دایره ای دور سر بیمار از یک طرف فک شروع به چرخش می کند و در سمت دیگر به پایان می رسد. تصاویر اشعه ایکس فایل های دیجیتالی هستند که به صورت الکترونیکی ذخیره می شوند. این تصاویر ذخیره شده به راحتی برای تشخیص و مدیریت بیماری در دسترس هستند. فرمت دیجیتال این نوع تصاویر به دندانپزشک امکان تنظیم و تغییر کنتراست روشنایی و تاریکی تصویر را برای تجسم بهتر ساختارها و بافت ها می دهد، اما تصاویر روی فیلم ها قابل تنظیم یا تغییر نیستند.اگر برایتان این سوال پیش آمده است که عکس دندان تا چه مدت اعتبار دارد؟ می توانید به این مقاله از سورنا دنتال راهنمایی دریافت کنید.

روش تصویربرداری OPG

ابتدا بیمار را در محل مخصوصی برای تصویربرداری قرار می دهند و تکنسین با دقت سر را در ناحیه مورد نظر قرار می دهد و آن را محکم می کند. این نوع تصویربرداری را می توان به صورت نشسته یا ایستاده انجام داد، سپس قطعه ای در دهان بیمار قرار داده می شود تا از تراز مناسب دندان ها اطمینان حاصل شود.

در این نوع تصویربرداری، قرارگیری صحیح دندان ها و سر برای گرفتن تصاویر واضح از اهمیت ویژه ای برخوردار است، سپس از بیمار خواسته می شود تا آرام و بی حرکت بماند تا زمانی که بازوی چرخان به صورت نیم دایره ای دور سر حرکت کند و تصاویر گرفته شود. . . این روش معمولا بین 12 تا 20 ثانیه طول می کشد.

آیا انجام OPG دندان دردناک است یا محدودیت های خاصی دارد؟

خیر، تصویربرداری با اشعه ایکس پانوراما بدون درد و سریع و آسان است. در صورت وجود احتمال بارداری، خانم ها باید همیشه قبل از انجام این تصویربرداری به دندانپزشک خود اطلاع دهند.

مزایای انجام تصویربرداری OPG

. پس از این روش هیچ تشعشعی در بدن بیمار باقی نمی ماند.

. اشعه ایکس معمولاً در محدوده تشخیصی طبیعی عوارض جانبی ندارد.

. این روش برای کودکان بسیار کوچک نیز قابل استفاده است.

. این تصویربرداری پوشش گسترده ای از استخوان ها و دندان های فک از جمله مفصل گیجگاهی فکی را فراهم می کند.

. کمک بصری مفید در آموزش بیمار و ارائه مورد

. قابلیت استفاده در بیمارانی که در باز کردن دهان خود محدودیت دارند.

. دوز پایین پرتودرمانی

دکمه بازگشت به بالا