سلامت و تندرستیمعرفی کسب و کار

فشار خون نرمال در سنین مختلف

فشار خون چیست؟

به نقل از شفاکالا فشار خون به نیروی اعمال شده توسط گردش خون در دیواره رگ های خونی اشاره می کند و یکی از علائم حیاتی اصلی محسوب می شود. فشار خون در حال گردش با حرکت خون از طریق شریان ها، عروق، مویرگها و ورید ها کاهش می یابد. فشار خون به طور کلی به فشار در شریان های بزرگتر اشاره دارد.

فشار خون همیشه با دو عدد بیان می شود:

1- فشار خون سیستولیک (زمانی که قلب می زند)
2- فشار خون دیاستولیک (زمانی که قلب استراحت می کند)

هنگامی که اندازه گیری ها نوشته شد، فشار سیستولیک بالای فشار دیاستولیک نوشته می شود.

محدوده فشار خون نرمال در سنین مختلف

عوامل بسیاری بر روی فشار خون اثر می گذارند. سن، یک عامل مهم و طبیعی برای فشار خون محسوب می شود که با افزایش آن، فشار خون نیز افزایش می یابد.

فشار خون بالا نشان می دهد که خون با نیروی قوی تری پمپ می شود. این موضوع می تواند باعث مشکلات جدی، از جمله آسیب به قلب و ارگانهای دیگر شود.

نمودار فشار خون نرمال بر اساس سن، اطلاعات بیشتری در مورد گروه های سنی متفاوت در اختیار ما قرار می دهد. اگر به مرحله ی قبل از فشار خون بالا رسدید باید عادات غذایی و شیوه زندگی خود را تغییر دهید و فشار خون خود را پایین آورید.

جدول فشار خون نرمال در سنین مختلف

مقدار فشار خون نرمال در افراد مختلف بر اساس مطالعات به صورت زیر تعیین شده است:

  فشار خون دیاستولیک     فشار خون سیستولیک      
میانگین حداقل حداکثر میانگین حداقل حداکثر گروه سنی سن
  69 80   107 120 کودک 3 تا 12 سال
77 73 81 117 105 120 نوجوان 13 تا 19 سال
79 75 83 120 108 132 بزرگسال 20 تا 24 سال
80 76 84 121 109 133 بزرگسال 25 تا 29 سال
81 77 85 122 110 134 بزرگسال 30 تا 34 سال
82 78 86 123 111 135 بزرگسال 34 تا 39 سال
83 79 87 125 112 137 بزرگسال 40 تا 45 سال
84 80 88 127 115 139 بزرگسال 45 تا 49 سال
85 81 89 129 116 142 بزرگسال بالای 50 سال

جدول فشار خون نرمال برای کودکان

دختر ( میلی متر جیوه) پسر (میلی متر جیوه) سن
38/83 تا 76/117 34/80 تا 75/120 1 تا 3 سال
50/88 تا 83/122 47/88 تا 84/128 4 تا 6 سال
55/93 تا 88/129 53/92 تا 90/130 7 تا 10 سال

دسته بندی های فشار خون

به طور کلی میزان فشار خون در افراد را در پنج بازه مختلف دسته بندی کرده اند که عبارتند از :

1- فشار خون نرمال

اگر اعداد نشان داده شده پس از اندازه گیری میزان فشار خون کمتر از ۱۲۰/۸۰ میلی متر جیوه باشند، فشار خون فرد در محدوده نرمال قرار دارد.

اگر نتایج شما در این دسته قرار دارند، فعالیت های روزانه مناسب قلب خود را به شکل منظم دنبال کنید که از جمله آنها می توان به داشتن رژیم غذایی سالم و همچنین تحرک بدنی و ورزش اشاره کرد.

2- فشار خون بالا

فشار خون بالا مربوط به زمانی است که پس از اندازه گیری فشار، عدد مربوط به فشار سیستولیک بین ۱۲۰ تا ۱۲۹ میلی متر جیوه و فشار خون دیاستولیک نیز کمتر از ۸۰ میلی متر جیوه باشد.

افرادی که فشار خون بالا دارند در ریسک رسیدن به فشار خون سطح بالاتر یا همان هایپرتنشن هستند مگر این که برای جلوگیری از بروز این اتفاق اقدامات مناسب را در نظر بگیرند.

3- فشار خون بالای مرحله 1

مرحله اول از فشار خون بالا (‌هایپرتنشن) زمانی است که پس از اندازه گیری فشار، عدد مربوط به فشار سیستولیک در محدوده ۱۳۰ تا ۱۳۹ و فشار دیاستولیک بین ۸۰ تا ۸۹ میلی متر جیوه باشد.

در این سطح از مشکل فشار خون بالا، پزشکان علاوه بر پیشنهاد ایجاد برخی تغییرات مهم در سبک زندگی فرد ممکن است برخی داروهای کنترل فشار خون را نیز برای افراد تجویز کنند. این داروها به خاطر ریسک بروز بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک نظیر حمله قلبی یا سکته تجویز می شوند.

4- فشار خون بالای مرحله 2

فشار خون بالای مرحله 2 زمانی است که میزان فشار خون فرد به شکل پایدار در محدوده ۱۴۰/۹۰ میلی متر جیوه یا بیشتر باشد. در این سطح از مشکل هایپرتنشن یا همان فشار بالای خون، پزشک علاوه بر پیشنهاد برخی تغییرات در سبک زندگی فرد، داروهای خاصی را نیز تجویز می کند تا وی به شکل مرتب آن ها را مصرف کند.

5- فشار خون بالای بحرانی

این سطح از مشکل فشار خون بالا در افراد نیازمند توجه ویژه و درمان است. اگر میزان فشار خون شما ناگهان به بالاتر از ۱۸۰/۱۲۰ میلی متر جیوه رسید، پنج دقیقه صبر کنید و دوباره فشار خون را اندازه بگیرید. اگر نتیجه باز هم به شکل غیر معقولی بالا بود، خیلی زود به پزشک خود مراجعه کنید. ممکن است مشکل فشار خون بالای بحرانی را تجربه کنید.

اعداد و ارقامی که در اندازه گیری فشار خون مشخص می شوند چه معنایی دارند؟

همانطور که در چارت های فشار خون مشاهده می شود، کافی است یکی از اعداد در اندازه گیری فشار خون بالاتر یا پایین تر از سطح نرمال باشد تا بتوان مشکل فشار خون بالا یا افت فشار خون در فرد را تایید کرد. صحبت هایی که در بالا انجام شد به صورت خلاصه در زیر آورده شده است.

  • ۹۰ روی ۶۰ (۹۰/۶۰) یا کمتر: ممکن است مشکل افت فشار خون را تجربه کنید.
  • بالاتر از ۹۰ روی ۶۰ (۹۰/۶۰): میزان فشار خون شما ایده آل و سالم است. سبک زندگی مناسب و سالم را دنبال کنید تا این وضعیت حفظ شود.
  • بالاتر از ۱۲۰ روی ۸۰ و کمتر از ۱۴۰ روی ۹۰ (۱۴۰/۹۰ ۱۲۰/۸۰): ممکن است میزان فشار خون شما در اندازه و سطح نرمال باشد، اما به هر حال کمی بیشتر از آن چیزی است که ایده آل به حساب می آید و باید سعی کنید آن را کاهش دهید. تغییرات مناسبی در سبک زندگی خود اعمال کنید.
  • ۱۴۰ روی ۹۰ (۱۴۰/۹۰) یا بیشتر (در طول چند هفته): ممکن است با مشکل فشار خون بالا یا همان هایپرتنشن مواجه باشید. سبک زندگی خود را تغییر دهید. به پزشک مراجعه کرده و از وی بخواهید داروهای مناسب را تجویز کنند.

فشار خون نرمال در کودکان

فشار خون بالا در کودکان کمتر از ۱۰ سال معمولا توسط بیماری های دیگری ایجاد شده است از جمله اضافه وزن، رژیم غذایی فقیر و عدم تحرک بدنی. فشار خون بالا در کودکان نیز می تواند به همان دلایلی که در بزرگسالان به وجود می آید، ایجاد شود.

تغییر در شیوه زندگی، مانند یک رژیم غذایی سالم و ورزش بیشتر می تواند به کاهش فشار خون بالا در کودکان کمک کند. اما، برای برخی از کودکان، ممکن است دارو لازم باشد.

برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد فشار خون در کودکان و راه های درمان و تشخیص آن می توانید مقاله ی زیر را دنبال کنید.

فشار خون نرمال در بارداری

ابتلا به فشار خون بالا در بانوان باردار می تواند علائم و انواع متفاوتی داشته باشد. انواع علل فشار خون بالا و راه های درمان و سوالاتی که برای بانوان چه قبل از بارداری و چه قبل از آن پیش می آید مقاله ای نگارش شده است.

دقت کنید که مقالات داخل اینترنت به هیچ وقت پاسخگوی نیاز ها و سوالات شما نیست و باید برای معاینه حتما به پزشک مراجعه کنید.

مقاله پر بازدید:

دکتر فریبا هندسی و فشار خون

کلینیک فشار خون

منبع : دانشگاه علوم پزشکی اراک

دکمه بازگشت به بالا