سلامت و تندرستیمعرفی کسب و کار

مواد مخدر چه بلایی سر مغزتان می آورد؟

تاثیر داروها بر مغز را می توان از زوایای مختلف بررسی کرد. مواد اعتیاد آور، بسته به عملکردشان، هنگام ورود به سیستم ارتباطی مغز، دریافت اطلاعات از سیستم عصبی را قطع می کنند. به این ترتیب پردازش اطلاعات نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.

بسیاری از این مواد مانند هروئین و حشیش (گل) عملکرد فریبنده ای دارند. این بدان معنی است که ساختار شیمیایی آنها بسیار شبیه به ارسال نورون های مغز است. به همین دلیل، سلول های گیرنده مغز گرفتار این شباهت می شوند و به اشتباه اجازه می دهند این فرستنده وارد سلول های عصبی مغز شود.

به دلیل ترکیب شیمیایی مغز و شباهت این مواد، نورون ها به طور طبیعی تحریک نمی شوند. این باعث ایجاد پیام های غیر طبیعی در سیستم عصبی مغز می شود. برخی از این داروها مانند شیشه و کوکائین با گردش طبیعی مواد شیمیایی در مغز تداخل دارند. بنابراین به جای ارسال پیام های عادی به مغز، پیام های غیر طبیعی و بسیار قوی وارد سیستم عصبی آن می شود.

یکی از باورهای غلط در مورد اعتیاد به مواد مخدر این است که وقتی با هم مشروب می خورید اتفاق خاصی نمی افتد. وقتی شیشه جمع می شود، آسیب جدی به بدن و مغز انسان وارد می کند. افرادی که به این موارد معتاد هستند باید فوراً آن را ترک کنند.

آیا مصرف این مواد باعث اختلالات روانی می شود؟ در ادامه این مقاله به بررسی دقیق اثرات داروها بر مغز خواهیم پرداخت.

کوکائین و اثرات آن بر مغز و سیستم عصبی

اکثر مطالعات تأثیر داروها بر مغز را تأیید کرده اند. کوکائین ماده ای است که بلافاصله پس از مصرف وارد مغز می شود. هنگامی که این ماده وارد مغز می شود، تولید دوپامین افزایش می یابد و منجر به احساس شادی و سرخوشی می شود. با این کار حافظه و تصمیم گیری فرد دچار اختلال می شود. در این زمینه مراجعه به متخصص مغز و اعصاب بسیار موثر است.

اثرات ماری جوانا بر مغز و سیستم عصبی

ماری جوانا امروزه یکی از پرمصرف ترین مواد مخدر در بین جوانان است. زمانی که THC موجود در ماری جوانا به مغز می رسد، هورمون دوپامین آزاد می شود. با تولید این هورمون ها احساس شادی و نشاط سریع است. این ماده هنگام انجام فعالیت های سالم مانند غذا خوردن، بازی کردن، گوش دادن به موسیقی و غیره ترشح می شود.

به این ترتیب با ایجاد حس لذت کاذب، فرد را به خوردن بیش از حد و مداوم ترغیب می کند. البته این احساس لذت به مرور زمان کاهش می یابد و سرعت تفکر و تصمیم گیری مغز نیز کاهش می یابد. (اثر حشیش بر مغز و سیستم عصبی)

هروئین و اثرات آن بر ذهن و سیستم عصبی

اثرات مواد مخدر بر مغز گاهی اوقات آرامش روانی انسان را مختل می کند. هروئین یک ماده مخدر قوی است که در مغز انسان به مورفین تبدیل می شود. مورفین یک آرامبخش مشابه است که به برخی از بیماران تزریق می شود. با تغییر درک فرد از درد، مورفین آرامش بیشتری ایجاد می کند. هروئین به دو صورت تزریقی و استنشاقی در دسترس است.

فرد پس از مصرف این ماده احساس سرخوشی و شادی می کند. البته این احساس لذت موقتی است و پس از مدتی آسیب جدی به مغز و سیستم عصبی شروع می شود.

اثرات نیکوتین بر مغز و سیستم عصبی

از آنجایی که مغز دارای انتقال‌دهنده‌های عصبی و گیرنده‌های متفاوتی است، تأثیر نیکوتین بر مغز نیز متفاوت است. ترک سیگار به دلیل ارتباط قوی بین نیکوتین و دوپامین باعث افسردگی می شود. در واقع نیکوتین موجود در سیگار اعتیادآور است

ماری جوانا بر مغز و سیستم عصبی تأثیر می گذارد

مصرف حشیش باعث خوشحالی زیادی برای انسان می شود. به همین دلیل، فرد برای شاد بودن دوز زیادی مصرف می کند. این داستان به عادت می افزاید و دیگر سرگرم کننده نخواهد بود. اثرات حشیش با مغز و سیستم ایمنی تداخل می کند، که با سیستم های کنترل کننده احساس لذت و شادی تداخل می کند.

قارچ و تاثیر آن بر مغز و سیستم عصبی

قارچ یکی از انواع مواد روانگردان است که عملکرد طبیعی مغز را تغییر می دهد. این روانشناسی ارتباط جدیدی بین قسمت های مختلف مغز ایجاد می کند. تغییرات در سیستم عصبی فرد می تواند باعث توهمات شدید و استرس خطرناک شود.

نتیجه

با ترک اعتیاد و سپس مراجعه به دکتر مغزو اعصاب شیراز میتوانید این مشکلات را حد زیادی برطرف کنید.

دکمه بازگشت به بالا