عمومیمعرفی کسب و کار

نحوه ساخت خانه باغ با بلوک به چه صورت است؟

دیوار چینی با بلوک سیمانی به صورت اصولی و استاندارد می تواند در سرعت و هزینه پروژه بسیار مؤثر باشد. چرا که آجر گران است و سفال گران و بی دوام است اما به نسبت آن ها، قیمت بلوک دیواری به مراتب ارزانتر تمام می شود و چون قالب بلوک بزرگتر از همه آنها است به صرفه تر است. دیوارهای بلوکی، کاربردهای متنوعی از تجاری تا مسکونی دارند.

برای استعلام قیمت بلوک سیمانی پوکه ای ۷ دو جدار پوکه ای ، قیمت بلوک سیمانی پوکه ای۱۰ دو جدار پوکه ای، قیمت بلوک سیمانی پوکه ای ۱۵ دو جدار پوکه ای، قیمت بلوک سیمانی پوکه ای ۱۰ سه جدار پوکه ای و قیمت بلوک سیمانی پوکه ای ۱۵ سه جدار پوکه ای با شماره 09370919055 تماس بگیرید.
تخصص های خونه سازها با افتخار منتظر پاسخگویی شما هستند.

How to build a garden house with blocks

اقدامات ایمنی قبل از اجرای دیوار چینی با بلوک سیمانی

اقدامات ایمنی قبل از ساخت دیوار با بلوک سیمانی، متناسب با نیاز منطقه مکانی ساخت سنجیده می شود اما در کل:

– قبل از کار با مواد و محصولاتی که بر پایه سیمان ساخته می شوند حتما از دستکش ضد آب و عینک محافظ چشم استفاده نمایید. چرا که آسیب های حین کار می تواند به‌صورت دائمی باشد. دستکش ضد آب هم برای جلوگیری از آسیب های پوستی نظیر حساسیت ها یا خراش ها قبل از شروع ساخت دیوار با بلوک سیمانی توصیه می گردد.

– در مورد دیوارهای زیر زمینی دقت شود که قبل از اجرای دیوار بلوک سیمانی در مرحله پایه، سطوح با محلول ضد آب پوشش داده شود.

-حتما در انتخاب نوع بلوک دقت شود، بلوک های مختلف وجود دارد که هر کدام کاربرد به‌خصوص خود را دارند که هرگز نباید به جای هم استفاده گردند، برای مثال برای کرسی چینی حتما باید بلوک سنگین تو خالی خرید کنید اما برای دیوارچینی، بلوک سبک لازم دارید.

اگر نمی دانید کدام بلوک، برای کجا مناسب است و آشنایی کافی با این مقوله ندارید و حتی بلوک ها را نمی شناسید، حتما توصیه می شود که ابتدا مطلب زیر را یک مطالعه دو دقیقه ای داشته باشید.

مواد لازم جهت اجرای دیوار با بلوک سیمانی

1- دستکش کار

2- ملات سیمانی

3- چرخ دستی یا میکسر

5- ماله

6- ابزار اتصال

7- اره سنگ تراشی

8- چکش سنگ تراشی

9- بلوک سیمانی ترجیحا بلوک سبک سیمان برای کاهش بار مرده

10- نوار اندازه گیری

11- عینک ایمنی

12- گچ

13- میلگرد

پس از تهیه مواد و تجهیزات لازم به سراغ تشریح مراحل و نحوه اجرای دیوار با بلوک سیمانی به‌صورت گام به گام می رویم. اما ابتدا لازم است که در مورد اندازه و ابعاد بلوک سیمانی که برای پی لازم است کمی اطلاعات داشته باشید.

آموزش دیوار چینی با بلوک سیمانی

صرف نظر از هدف اجرای دیوار با بلوک سیمانی، مراحل ساخت دیوار با بلوک سیمانی ثابت است. روش گام به گام ساخت دیوار با بلوک سیمانی سبک به شرح زیر می باشد:

1- اولین مرحله در ساخت دیوار بلوکی مانند سایر مصالح دیوارچینی، ریختن پی با استفاده از سنگ می باشد.

پی دیوار بلوکی برای حمایت از دیوار بلوک سیمانی، جهت ساختن و ایمن‌سازی صحیح دیوارهای بزرگ لازم است، معمولا قسمت بالای فونداسیون کمی زیر زمین نگه داشته می شود و با پایان یافتن دیوار فونداسیون پنهان می شود. یعنی پایه ها در زیرزمین قرار دارند و  بارهای ساختاری ساختمان را به خاک نگهدارنده منتقل می کنند. در واقع پایه ها با بتن ریخته شده در زیر عمق یخبندان قرار می گیرند تا از آسیب ناشی از یخ زدگی خاک جلوگیری کنند.

پایه ها باید روی خاک بومی بدون مزاحمت قرار گیرند، مگر اینکه این خاک نامناسب، ضعیف یا نرم باشد. در این حالت، خاک باید برداشته شود و با خاک فشرده، شن یا بتن جایگزین شود. به همین ترتیب، ریشه های درخت، نخاله های ساختمانی و یخ باید قبل از قرار دادن پایه ها برداشته شوند. پی دیوار بلوکی باید به دقت تراز شود تا دیوار بلوکی در نزدیکی خط وسط پایه قرار گیرد.

آشنایی با بهترین مصالح و روش:

کندن پی را با حفر منطقه زیر دیوار و چند سانتیمتر زیر خط سرما، یعنی حداکثر عمق زمینی که خاک در زمستان در زیر آن یخ نمی زند، شروع کنید. از میلگرد استفاده کنید چرا که میلگرد نصب شده در پایه، نقاط ضعف اتصالات را کم می کند. برای طراحی پایه ها مانند محل نصب آرماتور عمودی، با یک مهندس سازه مشورت کنید. به طور معمول پی دیواربلوکی، با هفت ردیف بلوک، 24 اینچ عرض و 12 اینچ عمق دارد و باید پایه آن 30 اینچ کمتر از سطح باشد.

بتن لازم برای فونداسیون را می توان با دست در میکسر یا جعبه ملات مخلوط کرد، یا می توانید آن را از بتن آماده های فعال در شهر خود، سفارش دهید. بتن در قسمت بالای پایه ریخته شده باید کاملاً تراز باشد، اما نیازی به شناور و ماله زدن ندارد تا کاملاً صاف شود. قبل از شروع ساخت دیوار مطمئن شوید که پایه کاملاً سفت و سخت شده است. بعد از اینکه فونداسیون ریخته شده، کاملاً خوب و سفت شد، با استفاده از خط گچ، رئوس کار چیدن دیوار بلوک سیمانی روی سطح زیرین را علامت گذاری کنید.

2- مرحله دوم، حفاری زمین برای پی است. عملیاتی که اینجا انجام می شود متناسب با اندازه مورد نیاز فونداسیون و شرایط مکانی می باشد. برای مثال اگر عملیات ساخت دیوار با بلوک سیمانی در منطقه ای با آب و هوای گرم و در متراژ کوچک انجام می پذیرد، این مرحله می تواند یک حفاری ساده با بیل باشد. اما برای مناطق سرد که احتمال یخبندان وجود دارد، حفاری باید به‌صورت اساسی و با تجهیزات خاص انجام پذیرد.

3- سپس بتن ریزی روی فونداسیون را انجام دهید. این بتن می تواند به‌صورت آماده سفارش و توسط کامیون تحویل گرفته و روی پی ریخته شود و یا با میکسر تولید گردد.

4- بعد از حصول اطمینان کامل از داشتن پایه های محکم برای شروع دیوارچینی، پایه های دیوار را حداقل دو برابر بلوک سیمانی محاسبه نمایید.

5- بعد از مطمئن شدن از انجام درست مرحله فونداسیون و سفت شدن پایه، یک خط گچی در امتداد دیواره بلوکی به عنوان خط مرجع جهت ایجاد دیواری صاف و منظم بکشید.

6- بلوک ها را روی دیوار با فاصله 9.65 سانتی‌متر بچینید. این فاصله جهت ریختن ملات برای اتصال بلوک ها به هم تعریف می شود. گذاشتن شکاف ما بین بلوک های سیمانی بسیار ضروری است. حتما از داشتن استحکام لازم بلوک های پی، مطمئن شوید.

7- ملات مرطوب از قبل آماده شده را روی بلوک ها ریخته و با ماله صاف کنید. طوری ملات را با ماله صاف کنید که هم شکاف ها پر شود و هم ملات اضافه به سمت خارجی دیوار ریخته شود.

8- حال یک تخته ملات 2.54 سانتیمتری روی بلوک ها قرار دهید. تخته ملات برای توزیع یکنواخت ملات روی بلوک ها و تنظیم دوره بعدی بلوک استفاده می گردد.

9- گوشه های دیوار را با برش بلوک ها تنظیم نمایید.اگر به درستی برنامه ریزی کنید احتمالا نیازی به برش بلوک ها نباشد، اما اگر لازم شده از اره برقی مجهز به تیغ سنگ تراشی استفاده کنید.

10- دوره بعدی چیدن بلوک را با نیم بلوک شروع کنید تا اطمینان حاصل کنید که اتصالات عمودی به درستی در مسیر مستقیم اجرا می شوند.

11- دوره ها را یکی پس دیگه عین دوره اول بچینید. ولی در هر دوره بلوک ها را از لحاظ سطح صاف و در امتداد خط مرجع بودن بررسی نمایید.

12- برای دیوارهای با ارتفاع بلند، بهتر است که هر روز بیشتر از شش لای یا دوره کار نکنید. چون این کار باعث می شود ملات کاملا سفت و محکم شود و احتمال خراب شدن دیوار کاهش یابد. حتما بگذارید ملات سفت شود و قبل از سفت شدن ملات از حمل بار و وزن اضافی بر روی مفاصل خودداری نمایید.

13- همانطور که به سمت بالا کار میکنید از تقویت کننده فلزی استفاده نمایید. بعد از هر دوره، سوم یا چهارم در روز باید از نوارهای تقویت کننده فلزی در لای ملات قبل از شروع دوره بعدی استفاده کرد. تقویت عمودی دیوار با میلگرد و پرکردن حفره ها، باعث خواهد شد که مقاومت جانبی بین ردیف های بلوک افزایش یابد.

14- اتصالات را تمام کنید.بسته به اندازه پروژه و سرعت اجرای دیوار با بلوک سیمانی، باید اتصالات بین بلوک ها را به صورت دورهای صاف پایان دهید. این کار قبل از سفت شدن ملات باید انجام شود.

15- انتهای دیوار را با بلوک های مخصوص این کار که به بلوک درپوش معروفند پوشش دهید. از صاف بودن دیوار و پوشش ملات اطمینان حاصل نمایید.

مزایا و معایب ساخت خانه با بلوک سیمانی

در صورتی که به ساختن خانه با بلوک سیمانی سبک یا سنگین فکر می‌کنید، حتماً مزایا و معایب ساخت خانه با بلوک سیمانی را مدنظر داشته باشید. در زیر لیست کامل مزیت‌ها و مشکلات این مصالح پرکاربرد را بر می‌شماریم.

یک. مناسب در شرایط آب‌وهوایی مرطوب

در مناطقی که بارندگی زیاد است و به نوعی شرایط آب‌وهوایی مرطوبی وجود دارد، به همین دلیل است که مثلا بنایی ساخت خانه باغ با بلوک سیمانی تا این حد متداول است.

یکی از دلایل آن هم جنس بلوک سیمانی است که به هیچ عنوان کپک نمی‌زند. همین امر نیز با گذشت زمان خطر کمتری برای سازه ایجاد می‌کند. این ویژگی منجر به این می‌شود که موریانه یا آفات دیگر آسیبی به خانه وارد نکند.

دو. مقاومت در برابر باد شدید

از دیگر مزایا ساخت خانه با بلوک سیمانی این است که در برابر بادهای شدید و موسمی دوام بیشتری دارد. در شرایط جغرافیایی که تندباد و طوفان‌های گرمسیری در طول سال وجود دارد، مزیتا استفاده از این مصالح را دوچندان می‌شود. همچنین می‌توان با استفاده از میلگرد در بلوک مقاومت سازه را بیشتر کرد. کار ساده و کم‌هزینه‌ای که باعث می‌شود سازه تا سال‌ها دوام داشته باشد.

سه. مقاومت بالا در برابر آتش سوزی

یکی از مهم‌ترین مزایای بنایی با بلوک سیمانی مقاومت و دوام به سزایی است که این قطعات پیش‌ساخته در برابر آتش‌سوزی دارند. اگر سازۀ آتش گرفته را دیده باشید، اسکلت سازه با بلوک‌ها پابرجاست. دلیل آن هم خاصیت غیرقابل اشتعال بودن بلوک بتنی است.

چهار. کاهش مصرف انرژی

با توجه به هزینه‌های انواع انرژی (آب، گاز و برق) و افزایش تدریجی آنها، استفاده از مصالحی چون بلوک سیمانی در سازه‌های مختلف می‌تواند در کاهش هزینه‌ها تاثیرگذار باشد. ساخت خانه با بلوک سیمانی می‌تواند هزینه‌های گرمایشی و سرمایشی شما را تا 20% کاهش دهد. در صورتی که از عایق هم استفاده شود، می‌تواند کاهش بیشتری به همراه داشته باشد.

پنج. عایق صدا

پنجمین مزایای ساخت خانه با بلوک سیمانی به عایق صدا بودن آن اشاره دارد. این ویژگی مختص فضای شهری یا محله‌های همجوار با پایگاه نظامی یا فرودگاه‌ها است. این بلوک‌ها می‌توانند تا 75% صدا و آلودگی صوتی را مسدود کنند. این ویژگی با استفاده از پنجره‌های دوجداره بیشتر نیز می‌شود.

این ویژگی برای ساختمان‌هایی با کاربری سالن اجتماعات و ورزشی و حتی ساخت خانه باغ با بلوک سیمانی مناسب است.

شش. سالم‌سازی سازه

در بعضی سازه‌ها استفاده از مصالح نامرغوب موجب ایجاد حساسیت یا امراض دیگر می‌شود. اما ساخت خانه کوچک با بلوک سیمانی می‌تواند به دلیل خاصیتی که دارد؛ درصد زیادی باعث مسدود شدن سموم و رادون ‌شود. همین امر محل زندگی را محیطی سالم برای افراد فراهم می‌کند.

هفت. قابلیت پیش ساخته بودن

همانطور که می‌دانید بلوک سیمانی پیش ساخته را می‌توان از قبل در محلی غیر از ساخت‌و ساز تهیه کرد. معمولاً بلوک‌های پیش ساخته یا سازه پیش ساخته با بلوک سیمانی از نظر استاندارد، عایق‌بندی، تقویت‌کننده‌های فولادی و دیگر ملزومات ایمنی پیش از ارسال به محل مدنظر بررسی می‌شوند. که همین امر ساخت‌و‌ساز با مصالح پیش ساخته را با محبوبیت بیشتری روبه‌رو می‌کند.

هشت. هزینه پایین در صورت بازسازی

خانه‌های ساخته شده با بلوک سیمانی که بر اثر فاجعه‌ای کارایی خود را از دست داده‌اند، در صورت تعمیرات و بازسازی هزینه بسیار کمی خواهند داشت. زیرا در اغلب موارد درصد زیادی از بلوک‌ها سرجای خود هستند. بلکه بیشترین خسارت به در و پنجره و سایر اجزای ساه وارد شده است. که در این صورت هزینه ساخت و بازسازی کمتر از دیگر مصالح خواهد بود.

معایب ساخت خانه با بلوک سیمانی

حال که با تمام ویژگی‌ها یا مزیت‌های ساختن خانه با بلوک سیمانی آشنا شده‌ایم، بهتر آن است که معایب آن را نیز بدانیم. از جمله برخی از معایب بنایی با بلوک سیمانی عبارتند از:

یک. گران‌قیمت بودن

هر شخصی با توجه به فاکتور هزینه و مقرون به صرفه بودن خود در کسب و کار سرمایه‌گذاری می‌کند. استفاده از بلوک‌های بتنی در مقایسه با سایر مصالحی که به عنوان جایگزین آن استفاده می‌شود، پرهزینه است. اگر شخصی بخواهد از مزایایی که در بالا ذکر شد بهره‌مند شود، باید جیب خود را در نظر بگیرد! قیمت بلوک سیمانی معمولی و نتیجتا هزینه ساخت خانه با بلوک سیمانی برای هر منطقه یکسان نیست، قیمت برای هر منطقه در نوسان است. همچنین، هزینه اضافی برای بلوک‌ها به دلیل ساده و خاکستری بودن آنها می‌تواند هزینه ساخت شما را افزایش دهد.

دو. بافت کسل‌کننده

افرادی هستند که از بلوک های بتنی به دلیل کسل کننده بودن و جذابیت کمتر آن به عنوان کالایی نه‌چندان شیک یاد می‌کنند. اگرچه همانطور که گفته شد، از آجر گران‌ترند. طراحان داخلی و همچنین سازندگانی وجود دارند که بلوک های بتنی را ظریف‌تر از هر آجر یا مصالح دیگری می‌دانند.

راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید با اضافه کردن رنگ‌های ظریف مانند قهوه‌ای یا سایه‌های تیره آبی که می‌تواند ظاهر خانه شما را تغییر دهد، تیرگی را کاهش دهید. محصولات جدیدی مانند هم این مشکل را حل می‌کنند.

سه. مناسب نبودن در همه مناطق جغرافیایی

با اینکه این قطعات بیشترین کاربرد را در ساخت‌‌وساز دارد. اما در برخی شرایط جغرافیایی نمی‌توان روی ساختن خانه با بلوک سیمانی حساب باز کرد. این به دلیل این است که اغلب بلوک‌ها به صورت پیش ساخته هستند و انعطاف بسزایی نخواهند داشت. و حتی ممکن است در ساخت آن نیاز به فولاد باشد که برخی صاحبان پروژه تهیه این مصالح برایشان سخت باشد.

دکمه بازگشت به بالا