اقتصادیعمومیمعرفی کسب و کار

نحوه وصول چک صیادی مبلغ بالا

فرایند وصول چک صیادی

به نقل از وکیل مشهد فلسفه ی اصلی روی کار آمدن چک های صیادی نظم بخشیدن به نظام چک و جلوگیری از صدور چک بلامحل بود. چک برگشتی و صدور چک بلامحل یکی از مهم ترین چالش های حقوقی چند سال اخیر بود. که پرونده های قضایی زیادی پیرامون آن شکل می گرفت . اما با روی کار آمدن قانون جدید برای وصول چک صیادی ساز و کارهای ویژه ای در نظر گرفته شده است. این ساز و کار به شرح زیر می باشد:

 ثبت چک در سامانه ی صیاد

پس از صدور چک و درج مندرجات آن ، صادر کننده ی چک بایستی با مراجعه به سامانه ی صیاد برای ورود اطلاعات چک و ثبت آن اقدام نماید. این اولین و مهم ترین قدم برای وصول چک صیادی می باشد. زیرا بدون ، وصول آن امکانپذیر نیست. با احراز هویت و تایید دریافت چک توسط ذینفع آن ثبت نهایی چک به پایان می رسد.

برای دسترسی به سامانه ی صیادی قانون روش های زیر را در نظر گرفته است.

  • ورود به سامانه ی بانک مرکزی.
  • مراجعه به سامانه ی بانک صادر کننده ی چک از طریق اینترنت بانک و موبایل بانک.
  • استفاده از اپلیکیشن های مخصوص.

 استعلام و تأیید دریافت چک توسط ذینفع و گیرنده ی چک

با ثبت نهایی چک ،گیرنده ی چک با مراجعه به سامانه ی صیاد می تواند استعلام چک را انجام داده و تطبیق مندرجات چک با اطلاعات ثبت شده در سامانه ی صیاد را انجام دهد, تمامی این ساز و کارها به منظور کاهش مشکلات حقوقی چک انجام پذیرفته است, پس از احراز هویت و استعلام و تطبیق منرجات چک می تواند در سررسید مشخص شده برای وصول چک صیادی اقدام نماید.

اما در صورتی که چک تایید نشد. با انتخاب یکی از دلایل مندرج در سامانه موظف است برگه ی چک را به صادرکننده یا انتقال دهنده ی آن تحویل دهد.

انتقال چک صیادی امکانپذیر است.

انتقال چک از گذشته مرسوم است. با روی کار آمدن قانون جدید چک با پشت نویسی چک و درج اطلاعات مربوط به آن در سامانه ی صیادی می توان برای انتقال چک صیادی اقدام کرد.

به این منظور بایستی با ورود به سامانه ابتدا احراز هویت انجام گردد. سپس با ثبت شناسه ی یکتای چک و ورود اطلاعات، انتقال چک اولیه ثبت و تایید گردد.

آشنایی با نحوه وصول چکصیادی

آخرین ذینفع چک به عنوان مالک نهایی آن شناخته می شود. این فرد می تواند در تاریخ سررسید چک با مراجعه به شعب هر یک از بانک های کشور برای وصول مبلغ چک خود اقدام نماید. بانک موظف است پس از اخد استعلام های مربوطه از سامانه ی صیاد، مالکیت ذینفع چک را احراز کرده و مبلغ چک را به حساب او واریز نماید.

نکته ی قابل توجهی که در قانون جدید چک به آن اشاره شده است, در صورت کسری حساب فرد صادرکننده ی چک خواهان می توان مبلغ باقی مانده را از محل سایر حساب هایی که فرد صادرکننده داراست مطالبه نماید, این حساب ها توسط بانک مربوطه از سامانه ی بانک مرکزی استعلام شده و در اختیار خواهان قرار می گیرد.

در این راستا و بر اساس قانون جدید چک تمامی حساب های بانکی فرد صادرکننده ی چک در تمامی شعب بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری کشور به میزان مبلغ کسری چک پس از گذشت 24 ساعت از ثبت برگشت چک مسدود می گردد.

آشنایی با نحوه برگشت زدن چک صیادی

برگشت زدن چک صیادی در سامانه ی یکپارچه ی بانک مرکزی به ثبت می رسد و با صدور گواهی عدم پرداخت به همراه کد رهگیری مربوطه تشریفات قانونی آن اعمال می گردد. در گواهی عدم پرداخت چک بانک موظف است هویت و نشانی فرد صادرکننده ی چک را قید کرده و همراه با مهر بانک و تایید مطابقت امضای چک به مشتری تحویل دهد.

قانون جدید چک دلایل زیر را برای برگشت زدن چک صیادی در نظر گرفته است:

  • اگر موجودی حساب فرد صادرکننده برای وصول چک کافی نبود. می توان از محل سایر حساب های بانکی فرد برای تأمین وجه چک اقدام نمود. در صورتی که در سایر حساب های بانکی فرد مبلغ کافی برای وصول چک وجود نداشت. می توان برای برگشت چک صیادی اقدام کرد.
  • وجود اختلاف در برگه ی چک .
  • صدور دستور عدم پرداخت وجه چک توسط صادر کننده یا ذینفع قانونی آن در چارچوب قانونی .
  • عدم انطباق امضای چک با نمونه امضای مشتری .
  • قلم خوردگی در متن چک یا عدم ظهرنویسی درست چک.
  • انسداد حساب جاری به موجب قانون و یا دستور مشتری .
  • عدم انطباق مندرجات چک با مندرجات درج شده در سامانه ی صیاد.

نحوه ی تقاضای صدور اجرائیه از دادگاه

دارنده ی چک برگشتی با ارائه ی گواهی عدم پرداخت به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی می تواند درخواست صدور اجرائیه را از دادگاه صالح تقاضا نماید.

دادگاه با بررسی مندرجات چک و احراز سه شرط مهم زیر برای صدور اجرائیه اقدام خواهد نمود.

  •  وصول وجه آن منوط به تحقق شرطی نباشد.
  • در متن چک قید نشده باشد که چک بابت تضمین انجام معامله یا تعهد ارائه شده است.
  • گواهی عدم پرداخت به دلیل موضوع ماده 14 صادر نشده باشد.

صادرکننده ی چک 10 روز پس از تاریخ ابلاغ اجرائیه فرصت دارد برای پرداخت بدهی خود اقدام نماید. همچنین با موافقت ذینفع می تواند مالی را برای پرداخت بدهی خود معرفی کند. در غیر این صورت مطابق قانون نحوه ی اجرای محکومیت های مالی اقدام خواهد شد.

انجام مشاوره حقوقی چک و سفته با وکیل نادری

با روی کار آمدن چک های صیادی از تعدد چک های برگشتی کاسته شد. و صدور چک با قوانین و قداعد خاصی همراه گردید. با این حال هنوز مشکلات و اختلافات حقوقی زیادی در این عرصه به چشم می خورد . از طرفی با توجه به روی کار امدن قوانین جدید بالتبع قوانین پیچیده تر و سخت تری برای آن لحاظ شده است.

حضور یک  وکیل آگاه و باتجربه می تواند در روند چنین پرونده هایی کارگشا بوده و در حصول نتیجه ی بهتر مؤثر باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و انجام در این زمینه. می توانید با پوریا نادری وکیل پایه یک دادگستری در ارتباط باشید.

دکمه بازگشت به بالا