عمومیمعرفی کسب و کار

. پارچه سوزن دوزی: رازهای خلق طرح‌های زیبا و شگفت‌انگیز

پته کرمان هنرآفرینی زنان و دختران هنرمند

هزاران هزار بار سوزن توسط سرپنجه هنرمند یک بانوی کرمانی بر روی شال زده می‌شود تا با نخ‌هایی به رنگ عنابی، مشکی، سبز روشن و تیره، زرد، نارنجی، قرمز، آبی روشن و تیره، سبز ماشی و لاکی، بُته جقه‌ای، ترنج و پیچک ترنجی، سروچه‌ای و یا نقش حیوان و گُلی بر روی پارچه پدیدار شود و زیباترین سوزن‌دوزی جهان خلق شود.

زیبایی پته کرمان با هیچ‌یک از سوزن‌دوزی‌ها قابل مقایسه نیست، هر چه بیشتر به پته‌های زیبای کرمانی نگاه کنی، بیشتر و بیشتر مجذوب این هنرآفرینی زنان و دختران هنرمند دیار کریمان می‌شوی.

معروف‌ترین پته در آرامگاه شاه نعمت‌الله‌ولی

در حال حاضر پته‌دوزی بر روی سجاده، جا قرآنی، پرده، رویه کوسن، زیر لیوانی، رومیزی، سوزنی، بقچه و… انجام می‌شود، پته به طور معمول در رنگ‌های عنابی، مشکی، سبز روشن، سبز تیره، زرد، نارنجی، قرمز، آبی‌تیره، سبز ماشی، لاکی و … است.

یکی از معروف‌ترین پته‌ها در مقبره شاه نعمت‌الله‌ولی ماهان در کرمان است که یکی از پرکارترین پته‌های تولید شده در ایران بوده و بیش از یک قرن از عمر آن می‌گذرد.

معروفترین نقوش پته شامل پته میری، پته ترمه‌ای، پته جقه‌ای، پته بادامی، پته سربندی، پته افشاری و پته کردستانی و طرح‌های پته‌دوزی شامل پیچک ترنج، سروچه، نقوش حیوانی به ویژه پرندگان و لچک ترنجی است.
فراز و نشیب‌های پته کرمان

هنر پته‌دوزی که از مهمترین صنایع دستی کرمان است به دلایل مختلفی از جمله نبود مواد اولیه مرغوب و صد البته نبود صبر و کمبود وقت با رکود مواجه شد و هرچند که بعضی‌ها هنوز بر رکود در بازار پته کرمان تاکید دارند، اما به نظر می‌رسد طی دو، سه سال اخیر با در نظر گرفتن تسهیلاتی مانند بیمه پته‌دوزان این هنر جان دوباره‌ای گرفته است و افزایش مغازه‌های فروش پته و آمار فروش مواد اولیه هم نشان از خروج پته کرمان از رکود سال‌های قبل می‌دهد.

هر چند طی سال‌های اخیر به واسطه نگاه کاسب‌کارانه به پته کرمان و ورود افراد نابلد به عرصه دوخت پته حالا دیگر پته‌ها آن زیبایی و ظرافت گذشته را ندارند، اما هنوز هم پته‌های بی‌نظیری در کرمان دوخته می‌شود که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند، البته این نوع پته‌ها را بیشتر در خانه‌های کرمانی‌های اصیل می‌توان پیدا کرد و نه در مغازه‌های سطح شهر.

استقبال به پته زیاد شده است

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: پته کرمان یکی از سوزن‌دوزی‌های برجسته و معروف است که توسط زنان و دختران کرمانی اجرا می‌شود.

علی زاهدیان بیان کرد: پته هم مانند دستباف‌های داری، مس، ترمه و شال از رشته‌های بومی و شاخص کرمان به شمار می‌رود و قدمت آن به زمان صفویه برمی‌گردد.

وی افزود: یکی از قدیمی‌ترین پته‌های کرمان در مقبره شاه نعمت‌الله‌ولی ماهان است، اما پته‌های قدیمی‌تر هم وجود دارد که به صورت میراث خانوادگی در دست افراد است.

زاهدیان ابراز داشت: امروزه حوصله افراد کمتر شده است که این عامل بر ظرافت کار پته‌دوزی تاثیر می‌گذارد و در حال حاضر نگاه کاربردی به پته کمتر شده در حالی که در گذشته پته جزو جدانشدنی جهیزیه دختران کرمانی بوده است.

وی عنوان کرد: با توجه به افزایش دوزندگان پته طی سال‌های اخیر ما شاهد افزایش استقبال به پته در شهرستانی مانند رفسنجان هستیم.

فعالیت 4 هزار پته‌دوز در کرمان

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان ادامه داد: 4 هزار دوزنده پته در استان کرمان داریم که این آمار به شیوه‌های مختلف به دست آمده است و حدود 90 درصد این افراد بیمه شده‌اند.

زاهدیان در پاسخ به این سئوال خبرنگار فارس که چرا افرادی که جزء پته‌دوزان واقعی نبوده‌اند و فقط با ارائه یک اثر توانسته‌اند از مزایای بیمه پته‌دوزان برخوردار شوند، اذعان داشت: ما به بیمه به عنوان یک فرصت نگاه کردیم و هنرمند و صنعتگری در کرمان نیست که بخواهد از بیمه بهره‌مند شود و این اتفاق روی نداده باشد، مگر آنکه خودش نخواسته باشد.خرید پارچه سوزن دوزی و قیمت انواع سوزن دوزی متفرقه از فروشگاه آنلاین

بیمه پته‌دوزان ادامه دارد

وی با بیان اینکه بیمه پته‌دوزان همچنان در کرمان ادامه دارد، افزود: ما به این نتیجه رسیدیم که بحث سوزن‌دوزی به سمت دیگری می‌رود که درست نیست و به همین علت باید بیمه را کنترل شده دنبال کنیم و ظرفیت سالانه را مطرح کردیم و در این زمینه دستورالعمل ستادی داریم.

زاهدیان ابراز داشت: شرایط استفاده از بیمه پته‌دوزی را تعریف کردیم و دوره‌های آموزشی برای متقاضیان بیمه در نظر گرفتیم و نگاه ما در بحث بیمه حمایت از صنعتگر و ترویج و توسعه صنایع دستی است.

وی گفت: بیمه صنعتگران در واقع مشوقی برای حضور افراد در حوزه صنایع دستی است و در آمار اولیه قبل از ارائه بیمه به فعالان حوزه صنایع دستی در کرمان در حد سه، چهار آموزشگاه بود که خیلی هم فعال نبودند، اما حالا 45 آموزشگاه صنایع دستی فعال داریم.

این مسئول عنوان کرد: با ارائه بیمه به صنعتگران حدود 200 نفر در آموزشگاه‌های صنایع دستی کرمان به عنوان مربی مشغول به کار شده‌اند و رونق خوبی به بازار مواد اولیه صنایع دستی داده شده است.

زاهدیان گفت: افرادی که متقاضی استفاده از بیمه پته‌دوزان هستند باید به معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان مراجعه کنند تا بعد از بررسی‌های اولیه از این بیمه برخوردار شوند.

وی خاطر نشان کرد: افرادی که بالای 40 سال دارند، اشخاصی که دانش‌آموخته رشته صنایع دستی هستند و یا افراد دارای مدرک فنی و حرفه‌ای نیازی به حضور در دوره‌های آموزشی ندارند و ما مسیر را برای آنها کوتاه کرده‌ایم و پس از انجام کار کارشناسی توسط کارشناسان می‌توانند از مزایای بیمه بهره‌مند شوند.

زاهدیان افزود: افرادی که صنعتگر نبوده‌اند هم با حضور در دوره‌های آموزشی و دریافت کارت‌های دو ساله و گواهی صلاحیت همراه با مدارک فنی و حرفه‌ای از مزایای بیمه بهره‌مند می‌شوند و میراث فرهنگی و اداره بیمه به صورت مرتب بازرسی و نظارت را انجام می‌دهیم.

پته کرمان مهر اصالت گرفت

وی بیان داشت: پته کرمان به همراه 11 صنایع دستی دیگر استان کرمان موفق به دریافت مهر اصالت یونسکو شده است و این به معنی اصالت و مرغوبیت پته کرمان و معرفی این اثر فاخر به جهان است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در پاسخ به این سئوال خبرنگار فارس که چرا در زمینه قیمت‌گذاری عادلانه برای پته اقدامی صورت نمی‌گیرد، تصریح کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه‌های صنفی باید وارد بحث قیمت‌گذاری شوند تا برچسب کار هنری و کار بازاری از هم تفکیک شود.

پته‌دوزان قدیمی را دریابیم

به نظر می‌رسد، پته کرمان هم مانند بسیاری از صنایع دیگر در ایران به حمایت بیشترمورد علاقه زنان سوزن زن از جوان تا پیر. اشتیاق به آن به شما این امکان را می دهد که خود را نشان دهید و خوش بگذره اگر یافتید برای گلدوزی، می توانید با خیال راحت کار را شروع کنید، و مهم نیست چند ساله هستید.

دوخت می تواند لباس های بزرگسالان و کودکان، حوله ها، پرده ها، روبالشی ها، دستمال ها و رومیزی ها را تزئین کند. لوازم جانبی و وسایل داخلی مختلف اگر با گلدوزی تزئین شده باشند بسیار غنی تر به نظر می رسند. کارت پستال، تصاویر کوچک – این یک هدیه زیبا است که حتی یک کودک می تواند با دستان خود درست کند. کار عالی برای – دوخت ساتن. نمودارهای مبتدی به صورت آنلاین و در مجلات موجود است. گلدوزی های باتجربه تصاویر کامل را خلق می کنند. البته چنین کاری مستلزم زمان و کار پر زحمت است.

اما یادگیری گلدوزی با دوخت ساتن کار سختی نیست، فقط به کمی صبر و آگاهی از برخی رازها نیاز دارید.

ویژگی های متمایز گلدوزی دوخت ساتن

دوخت یکی از تکنیک‌های گلدوزی مورد علاقه برای سوزن‌زنان است، به شما امکان می‌دهد ترکیب‌های فوق‌العاده واقعی ایجاد کنید.

این شامل دوخت های محکم است که پارچه را کاملا می پوشاند. جهت بخیه ها می تواند متفاوت باشد، اثر بستگی به آن دارد. گلدوزی با دوخت ساتن دشوارتر از صلیب است، اما این تکنیک به شما امکان می دهد قطعات ظریفی بسازید و جزئیات و انتقال رنگ را به دقت منتقل کنید. هنگام گلدوزی با دوخت ساتن، مرسوم است که به الگوها تکیه کنید، اما در طول زمان می تواند بدون استفاده از آنها ایجاد کند.

با نقوش ساده برای مبتدیان شروع کنید و به سرعت به این تکنیک تسلط خواهید یافت. گل ها گلدوزی مورد علاقه بسیاری هستند. طرح هایی هستند که بعداً طبق دستورالعمل با بخیه ها پر می شوند.

نگاه كردن خانم صنعتگر، یک سوزن زن مشتاق می خواهد یاد بگیرد که چگونه همان شاهکارها را در اسرع وقت خلق کند. کاملاً ممکن است، اما باید قدم به قدم عمل کنید.

اساس اصول – یاد بگیرید که چگونه بخیه های مختلف را انجام دهید. یک شروع عالی، گلدوزی ساده با دوخت ساتن است. طرح هایی برای مبتدیان گاهی اوقات ابتدایی هستند، اما به شما این امکان را می دهند که به طور کامل روی جزئیات کوچک تمرین کنید. ، و شما به طور مستقیم تغییر رنگ را بدون نگاه کردن به طرح انجام خواهید داد.

برای دوخت گلدوزی به مواد زیر نیاز دارید:

  • پارچه پایه؛
  • حلقه
  • سوزن گلدوزی؛
  • نخ (معمولا نخ دندان)؛
  • قیچی کوچک مخصوص؛
  • انگشتانه برای محافظت از انگشتان

نحوه انتخاب سوزن و نخ برای دوخت گلدوزی

تقریباً هر نخی برای گلدوزی مناسب است. برای پارچه های ظریف از پنبه و ابریشم استفاده می شود.

رایج ترین نخ برای گلدوزی با کوک ساتن نخ است. هر نخ (اسکین) از 6 نخ نازک تشکیل شده است که به راحتی جدا شده و به صورت جداگانه استفاده می شود. تولید کنندگان نخ گسترده ترین پالت را ارائه می دهند – تا 400 سایه.

نخ پنبه ای “Iris” یا پشم روی پارچه های متراکم خوب به نظر می رسد، اما تعداد سایه ها بسیار کم است. نخ های خیاطی برای دوخت ساتن دوزی به دلیل پیچش قوی استفاده نمی شود.

در مورد انتخاب سوزن ها وجود ندارد ، فقط باید به ضخامت نخ و پارچه تکیه کنید. یک پایه بوم نازک تر به گلدوزی در 1-2 نخ نخ نیاز دارد. دقت کنید که سوراخ سوزن خیلی گشاد نباشد تا پارچه تغییر شکل ندهد. بوم های خشن تر با یک اسکلت کامل از نخ یا پشم گلدوزی می شوند.

تعداد سوزن برای گلدوزی پارچه های نازک – 1-3، برای پنبه متراکم – 4-8 عدد، برای پشم متراکم – 9-12.

قوانین دوخت دوزی

  1. پارچه به اندازه کافی متراکم (نه جرسی). در مورد گلدوزی روی لباس بافتنی، از خط کشی یا درزگیر دیگری استفاده کنید، که سپس می توان آن را قطع کرد. اگر پارچه به خوبی کشیده شود، الگو تغییر شکل نمی دهد.
  2. روش های انتقال نقشه: کاغذ کربن، کاغذ ردیابی، نشانگرهای ویژه قابل شستشو. می توانید از قلم انتقال حرارتی یا ، که با اتو به پایه منتقل می شود.
  3. پارچه را با دقت در حلقه حلقه کنید.
  4. نخ های ترجیحی نخ یا ابریشم هستند. نقشه های رنگی – DMC، Madeira، Anchor – صدها مورد وجود دارد و به شما این امکان را می دهد که بیشترین را انتخاب و اجرا کنید به خصوص اگر گل دوزی ساتن باشد. شما باید طرح های اثبات شده را انتخاب کنید، سپس کار شما فوق العاده واقع بینانه خواهد بود.
  5. طرح کلی الگو باید پنهان باشد، بنابراین با کمی فراتر رفتن از آن بدوزید.
  6. بخیه ها باید روی مواد را محکم بپوشاند تا دیده نشود.
  7. جهت های مختلف بخیه به شما امکان می دهد جلوه های رنگی جالبی بدست آورید.

کجا به دنبال الگوهای دوخت ساتن برای مبتدیان باشیم

اگر تصمیم دارید خودتان گلدوزی را یاد بگیرید و هر چیزی را که نیاز دارید بخرید، به راحتی می توانید الگوهای زیادی را در کتاب های سوزن دوزی پیدا کنید. نحوه انجام کار را با جزئیات شرح دهید. الگوهای گلدوزی کوک ساتن – گل – برای مدت طولانی محبوب ترین بوده است. شما می توانید گزینه ای برای هر سلیقه ای پیدا کنید.

کتاب های زیادی برای سوزن دوزی های مبتدی به خلاقیت هایی مانند گلدوزی ساتن اختصاص داده شده است. نمودارها به زیبایی نشان داده شده اند، بنابراین کار با آنها بسیار راحت است، به خصوص اگر خارج از خانه هستید.

همچنین برای فروش موجود است برای مبتدیان، آنها قبلا موضوعات دارند به سازمان دهنده پیوست شده است ، پارچه، سوزن.

تکنولوژی گلدوزی با یک دوخت ساده

در یک سطح صاف ساده، دوخت ها به موازات یکدیگر ساخته می شوند، قسمت را محکم پر می کنند، در حالی که لبه های الگو یکنواخت هستند. یکی از انواع سوزن دوزی که نیاز به دقت خاصی دارد دوخت ساتن دوزی است. طرح ها ساده به نظر می رسند، اما اجرای انگیزه ها نیاز به دقت دارد.

سطح ساده دو طرفه است، بنابراین قسمت جلو و سمت اشتباه محصول یکسان به نظر می رسد. بسیار زیبا به نظر می رسد و به شما امکان می دهد از این تکنیک در همه جا استفاده کنید. انتهای نخ زیر پارچه اصلی بخیه ها پنهان می شود، اما گره ایجاد نمی شود.

بستن نخ به این صورت انجام می شود. در داخل عنصر، باید چند بخیه “سوزن را به جلو” بزنید، سپس نخ را بکشید تا انتهای آن روی سطح الگو باقی بماند. در مرحله بعد، دوخت های گلدوزی انتهای نخ را می پوشانند و دیده نمی شوند.

الگوهای ساده برای گلدوزی: گل

پس از ثابت شدن نخ کار، الگوی اصلی را دقیقاً در امتداد خط الگو با دوخت های متراکم دوخته می شود. این نیاز به دقت و صبر دارد.

بخیه ها می توانند در زوایای مختلف، اما همیشه موازی یکدیگر باشند. به کشش نخ دقت کنید.

نقوش گل یک گلدوزی با دوخت ساتن بسیار محبوب است. طرح ها بسیار متنوع هستند، مشکلات

برای مثال می توانید یک گل ساده را با نخ های رنگی بدوزید.

شروع به کار – مرکز گل. از یک سطح صاف ساده استفاده می کنیم، برگ ها را به همین ترتیب انجام می دهیم. آنتن دوزی . در نتیجه، یک نقاشی دو طرفه صاف و زیبا خواهید داشت.

بدون شک، همه چیز برای شما عالی بود!

طرح های ساده برای گلدوزی دوخت ساتن به زنان صنعتگر تازه کار اجازه می دهد تا احساس اعتماد به نفس داشته باشند.

گل خشخاش می دوزیم

امروزه دوخت ساتن – خشخاش – رواج یافته است. الگوهای این رنگ های شگفت انگیز را می توان به سختی پیدا کرد. در زیر آمده است ، که به زنان صنعتگر تازه کار اجازه می دهد تا خشخاش بدوزند. تکنیک – سطح صاف چینی.

  1. الگو را به پارچه منتقل می کنیم.
  2. ما موضوعات را انتخاب می کنیم هماهنگ شدن با یکدیگر گل – قرمز و سیاه، برای ساقه و برگ – سبز.
  3. گل و غنچه را با نخ قرمز می دوزیم.
  4. به رنگ سبز ساقه ها (درز ساقه) و برگ ها (سطح ساده) را اجرا می کنیم. جهت گلدوزی – همانطور که در عکس است.
  5. قسمت های مرکزی گل ها را با نخ مشکی می دوزیم.

این ساده ترین راه برای گلدوزی خشخاش است. اگر صنعتگر با تجربه ای هستید، می توانید از انتقال رنگ استفاده کنید.

دکوراسیون لباس

محبوب ترین موتیف برای تزیین لباس گلدوزی است. طرح ها ممکن است ساده ترین باشند، اما نتیجه به سادگی شگفت انگیز است. مدتهاست تزئین شده اند . طرح های محبوب برای گلدوزی دوخت ساتن روی لباس به شما امکان می دهد فقط در چند ساعت چیزهای مدرن را به شیک تبدیل کنید.

مثلا با گلدوزی تزیین کنید ، از موتیف گل استفاده خواهیم کرد.

ما نیاز خواهیم داشت:

  • طرحی برای گلدوزی دوخت ساتن؛
  • نخ دندان؛
  • حلقه های پلاستیکی کوچک؛
  • نشانگر قابل شستشو برای انتقال تصویر؛
  • سوزن؛
  • حلقه

ما طرح را به روش “به نور” با کمک یک نشانگر منتقل می کنیم. پارچه را در حلقه ثابت می کنیم و به گلدوزی می رویم.

ابتدا شاخه ها را گلدوزی می کنیم، یک درز “سوزن به جلو”.

خطوط دور برگ ها را دور می زنیم و سپس آنها را با یک سطح ساده پر می کنیم.

گل دوزی را نیز طبق طرح با یک کوک ساده انجام می دهیم.

وقتی کل الگوی حلقه کامل شد، آنها را به مکان جدیدی منتقل کنید.

و نتیجه این است: یک تی شرت گلدوزی شده مد روز.

لباس هایی که با گلدوزی تزیین شده اند، ویژگی خاصی دارند، زیرا منحصر به فرد هستند. این یک هدیه عالی برای عزیزان یا خودتان است.

بنابراین، گلدوزی دوخت ساتن یک سوزن دوزی فوق العاده است که دقایق دلپذیری را برای شما به ارمغان می آورد.

در بازار کتاب، آنقدر خوش شانس بودم که یک کتاب آلمانی قدیمی درباره انواع گلدوزی به دست آوردم. من با ساده ترین – گلدوزی دوخت ساتن از نقاشی های مینیاتوری شروع می کنم.

به نقوش گلدوزی شده نگاهی بیندازید و همچنین اگر به فناوری کار علاقه دارید، آموزش گلدوزی را با توضیحاتی در مورد نحوه دقیق انجام این کار مشاهده کنید. همه چیز مثل همیشه بسیار ساده است!

گلدوزی دوخت ساتن

گلدوزی با دوخت مستقیم که به آن دوخت بلند نیز می گویند، به صورت موازی، نزدیک به هم، دوخت دوزی، ردیف های عمودی، در حالی که سطح آن کاملاً با گلدوزی پر شده است.

کوک دوزی یک عکس یا مینیاتور پس از علامت گذاری دقیق یا بر اساس الگوی کشیده شده روی پارچه یا طرحی که قبلاً به آن منتقل شده است انجام می شود. این تکنیک گلدوزی برای ساخت فرش، دیوارکوب، نقاشی یا روبالشی بسیار مناسب است.

اگر ضخیم بگیریم ، سپس می توانید یک فرش دستباف بی نظیر بدوزید. اگر چند تا از این قاب‌بندی‌ها را به دیوار آویزان کنید، عالی به نظر می‌رسد.

ابتدا به یک مثال نگاه کنید با درختان بدون برگ در زیر، در انتهای پست، پس از توضیح شماتیک تکنیک، چند نمونه دیگر از نقاشی های ساتن دوزی وجود دارد.

در فروش انواع کیت های مخصوص گلدوزی وجود دارد، هر چیزی که نیاز دارید، نخ هایی از رنگ های مناسب، الگو، مواد پایه وجود دارد. اما به نظر من جالب تر است که انگیزه خود را پیدا کنید یا آن را پیدا کنید و سپس تغییر دهید تا بتوانید آن را در کار خود اعمال کنید.

نحوه گلدوزی با دوخت ساتن – درسی برای مبتدیان

عکس اول نحوه شروع گلدوزی را نشان می دهد – اولین بخیه. نخ های جلو کاملاً موازی خواهند بود و نخ های اشتباه با شیب پیش می روند ، زیرا بخیه بعدی کمی دورتر از قبلی شروع می شود.

دومی هم دقیقاً گلدوزی شده، انتهای سوزن کمی به سمت چپ بیرون می آید.

بعد، شما می توانید یک سری از بخیه ها را ببینید، آنها نزدیک، بدون شکاف ساخته شده اند. در شکل، طول همه آنها یکسان است، اما تا کنون این فقط برای وضوح است. موارد زیر هستند که در آن دوخت های ساتن زده می شود ، به همین دلیل چنین زیورآلات عجیب و غریب جالبی به دست می آید.

با دوخت مستقیم می توانید الگوهای مختلف را به خوبی با یکدیگر ترکیب کنید. – خطوط، دندان ها، مثلث ها یا مربع ها، به طوری که الگوهای زیبا و گرافیکی به دست می آید.

برای جلوگیری از کشیدن تصادفی نخ ها، باید از قانون پیروی کنید – یک دوخت سطح صاف نباید خیلی طولانی باشد، یعنی. از پنج ردیف بیشتر عبور نکنید.

دوخت های ردیف دوم دارای سوراخ های ورودی و خروجی مشابه ردیف اول هستند. بنابراین یک زینت ساده به نظر می رسد. خطوط دندانه دار، خطوط مستقیم و مربع ها سطوح گرافیکی یکسانی ایجاد می کنند. نکته جالب در مورد این نوع گلدوزی – دوخت ساتن – این است که با ترکیب رنگ نخ ها و طول دوخت ها، نقش ها، شکل ها و حتی مناظر کامل به دست می آید.

عکس گلدوزی – عکس منظره

و حالا همونطور که قول داده بودم چند تا پانل دیگه که با دست دوزی شده با تکنیک دوخت مستقیم میارم. اولی تصویری از پاییز طلایی است. مزارع فشرده، نخلستان ها برهنه، چمنزارها مه آلود و مرطوب…

منظره دریایی با قایق. بادبانی تنها در مه آبی دریا سفید می شود. که کاملاً درست نیست، زیرا دو بادبان و حتی در هر قایق وجود دارد.

لباس مجلسی و لباس شب بیشتر در مهمانی ها و مراسم توسط خانم ها پوشیده می شود.

من فکر می کنم که این یک منظره تابستانی ایتالیایی است، سرسبزی از درختان و درختچه ها، مزارع، خانه هایی با سقف های قرمز. تحت تاثیر موجز بودن شگفت انگیز نقاشی ها. هرچه خود الگو یا الگوی گلدوزی ساده تر باشد، نتیجه نهایی جالب تر است.

می توانم اضافه کنم که این نوع شابلون ها نه تنها برای گلدوزی دوخت ساتن مناسب هستند، بلکه می توانند با موفقیت برای انواع موزاییک ها حتی با ، برای نقاشی روی شیشه، نقاشی های مداد و همچنین برای نقاشی های اکریلیک.

ممکن است علاقه مند باشید:

اگر می دانید که چگونه با دوخت ساتن بدوزید، پس ممکن است این روش را دوست داشته باشید که بیشتر به دوخت یا کوک دوزی نزدیک است. حتی در زمان های قدیم، برخی از انواع سوزن دوزی که می توان از آنها برای تزئین لباس و فضای داخلی استفاده کرد بسیار گران بود و همه نمی توانستند بپردازند. نروژی های باتدبیر متوجه شدند که چگونه از الگوهای توری تقلید کنند.

رودخانه ناوستی. استونی

روی همه بادبان ها

کار به سختی انجام شد ، اما صنعتگر با میل زیاد و کاملاً به روش خود گلدوزی کرد ، به سادگی به طور شهودی دوخت را بعد از بخیه اعمال کرد ، همانطور که می گویند: “هر جا که بخوای و همه چیز سر جای خود باشد.” تا به امروز، تکنیک او بیشتر شبیه طراحی با نخ است دوخت ساتن شیفتگی آنقدر قوی شده است که همه ، نادژدا نیکولاونا به خلاقیت اختصاص می دهد.

کوه یخ

ساحل

نویسنده می‌گوید: «کمی در مورد اینکه چطور شروع به گلدوزی با دوخت ساتن کردم. شاید به طور تصادفی، یا شاید تمام عمرم به این سمت رفتم، اما در یکی از گرما با نزدیک شدن به ورودی خانه، جلوی مادربزرگ هایی که روی نیمکت نشسته بودند ایستاد. در میان آنها کوبانووا ماریا واسیلیونا بود (او در آن لحظه 93 ساله بود، یک جانباز جنگ، یک پرستار، او تمام جنگ را پشت سر گذاشت). از صحبت متوجه شدم که او 50 سال است که با دوخت ساتن عکس می دوزد. او از من خواست که کارم را بیاورم، و . من با افتخار به آنها نشان دادم، اما وقتی نقاشی های او را دیدم، مشخص شد که از چنین استادی بسیار دور هستم. ماریا واسیلیونا پیشنهاد کرد که با راهنمایی او شروع به گلدوزی کنم. لازم به ذکر است که او با نخ هایی که از پارچه های مختلف باز می کرد: پنبه، پشم، ابریشم، نوعی قیطان و غیره، به طور خلاصه، از هر چیزی که می شود باز کرد. قبلا مغازه ها خالی بود و خرید نخ خیلی سخت بود. از همین رو از هر چیزی که می توانستند استفاده کرد و در طول سال ها او به آن عادت کرد.

کوهها

صومعه خوابگاه مقدس جوزف-ولوتسکی

“و بنابراین این آشنایی شروع یک حرفه خلاق شد. نقاشی هایی که می توانم انتخاب کنم توسط ماریا واسیلیونا به من پیشنهاد شد. می خواهم فوراً یادآوری کنم که او نمی دانست چگونه طراحی کند ، او فقط چند نقاشی روی کاغذ ردیابی داشت ، اما هر عنصر با جزئیات زیادی کشیده شده بود ، بنابراین نقاشی های او بارها تکرار شد. نقاشی انتخاب شده “توس ها در نزدیکی آب” به عنوان یک کپی کربن، با جزئیات عالی، همه چیز، حتی جزئیات کوچک به پارچه منتقل شد. پارچه را به قاب وصل کرد. سپس باید بر اساس رنگ انتخاب می شد و تکه های پارچه را حل می کرد، کار بسیار خسته کننده است. او برخی از مطالب را با من به اشتراک گذاشت. راستش را بخواهید پنج روز طول کشید تا پارچه‌ها را باز کنم و با این نخ‌ها بدوزم. سپس به فروشگاه رفتم و یک نخ دندان خریدم، زیرا دیگر هیچ مشکلی با آن وجود نداشت.

آبشار کوه

کلیسای شفاعت در Nerl

“ماریا واسیلیونا دوخت اولیه را به من نشان داد و من خیلی آرام شروع به کار کردم. بنابراین، تحت هدایت مداوم او، چندین روز گلدوزی کردم، سپس سعی کردم همه کارها را خودم انجام دهم و از کارهای او که مطابق همان الگوی ساخته شده بود، به عنوان نمونه استفاده کردم. کار ماریا واسیلیونا حجیم بود ، بنابراین هنگام گلدوزی تنه توس ، پارچه متراکمی را گذاشت ، سپس آنها را در اطراف غلاف کرد. البته سعی کردم کار اولم را دقیقا طبق دستور انجام دهم. اگر این اولین عکس معلوم نمی شد، بعید است که من به دوخت با دوخت ساتن ادامه می دادم، اما نتیجه به طور غیرمنتظره ای خوب بود.

بروژ

آبشار جنگلی

از آن لحظه به بعد، من به سوزن گیر کردم. میل به گلدوزی به طور تصاعدی افزایش یافت. پس از اتمام کار اول، او به تنهایی شروع به گلدوزی کاخ پاولوفسک کرد. کار با سختی زیاد داده شد ، اما او با میل زیاد و کاملاً به روش خود گلدوزی کرد ، به سادگی به طور شهودی دوخت را بعد از بخیه اعمال کرد ، همانطور که می گویند: “هر جا که بخوای و همه چیز سر جایش باشد.”

غروب آفتاب

موتیف ژاپنی

«امروزه، تکنیک من بیشتر شبیه طراحی با نخ است تا گلدوزی کلاسیک با دوخت ساتن. این سرگرمی آنقدر قوی شده است که تمام وقت آزاد خود را به خلاقیت اختصاص می دهم. جالب ترین چیز این است که ماریا واسیلیونا با توجه به نقاشی هایی که برای او کشیدم شروع به گلدوزی کرد و با استفاده از تکنیک من حدود ده کار دیگر را گلدوزی کرد. سپس او در حال حاضر 95 ساله بود. او در سن 99 سالگی درگذشت.

گاو نر روی روون

سنت پترزبورگ

من زیاد کار می کنم، ده و گاهی چهارده ساعت در روز. همه تصاویر کاملاً متفاوت هستند و تکرار نمی شوند. سعی می‌کنم داستان‌هایی را انتخاب کنم که قبلاً وجود نداشتند، چیزی که قبلاً انجام نمی‌دادم.»

داستان

چشم انداز روستایی

«سالهای اول، من یک تصویر کامل روی پارچه با تمام جزئیات نقاشی کردم. حالا دارم یک طرح شماتیک درست می کنم، فقط اندازه عکس، وسط و جزئیات اصلی ترکیب بندی را مشخص می کنم و بعد شروع به کار می کنم. زمان تکمیل کار بسته به پیچیدگی، اندازه متفاوت است و می تواند از یک ماه تا شش ماه متغیر باشد.

خانه کنار نهر

زمستان در روستا

«در پایان، باید چیزی بسیار مهم را بگویم. در طول دوازده سال گذشته، شوهرم، واینو مستیسلاو ویکتورویچ، در همه چیز به من کمک کرد. فقط به لطف او بود که موفق به انجام این همه کار شدم در 18 فروردین 1391 از دنیا رفت. یادش جاودانه باد

کاخ پاولوفسک

دهکده ی ماهی گیری

تکنیک دوخت ساتن می‌تواند به‌دقت ضربه‌های قلم مو را تقلید کند و نقاشی مناظر، طبیعت بی‌جان، نقاشی‌های سبک و حتی پرتره‌ها را با سوزن ممکن می‌سازد. برای ایجاد هر گلدوزی به صدها رنگ مختلف نخ نیاز است. و همچنین باید تعداد زیادی درز و ترکیب آنها را داشته باشید. هر تصویر گلدوزی شده ماه ها و سال ها تلاش خلاقانه و سخت استاد است.

خانه هلندی

آبشار

«گلدوزی شده با دست نقاشی ها در نوع خود بی نظیر هستند و قابل تکرار نیستند. حتی دو اثر یکسان نیز بسیار متفاوت خواهند بود. تصاویری که با دست در تکنیک “صافی هنری” گلدوزی شده اند با سه بعدی بودن و واقع گرایی باورنکردنی متمایز می شوند. عمق، حجم، بازی ظریف رنگ و نور در هر گلدوزی الهام بخش من است.

دریاچه کوهستان

فصل پاييز

“بدون اغراق، این تکنیک گلدوزی را می توان به عنوان سخت ترین روش تشخیص داد. درحین انجام جز صرفا و تسلط کامل بر تمامی فنون گلدوزی، مستلزم وجود مهارت هنری، تخیل و ذوق خود گلدوزی است. اساس این تکنیک گلدوزی دوخت های ساتن است که یک سطح صاف و صاف را تشکیل می دهد – از این رو “دوخت ساتن” نامیده می شود.

خانه در کوه

افسانه پاییزی

“کمی در مورد نحوه کار من روی گلدوزی. روی پارچه که علامت گذاری اولیه را انجام می دهم، محل قرار گرفتن اشیاء اصلی تصویر را مشخص می کنم. نشانه گذاری به دلیل ویژگی های دستگاهی که من روی آن گلدوزی می کنم ضروری است. دستگاه عرض تصویر را حداکثر به 800-900 میلی متر محدود می کند، ارتفاع می تواند هر باشد. پارچه را از بالا و پایین با منگنه محکم می کنم، سپس آن را روی راهنمای پایین می پیچم تا به شدت کشیده شود، سپس آن را می کشم و به چپ و راست می بندم. حالا می توانید قسمت اول (بالایی) تصویر را بدوزید. من با دست با خودکار هلیوم معمولی طرح می کنم. درختان، آب و طبیعت به طور کلی – فقط مرزها، سپس با نخ و سوزن. خانه ها، پنجره ها، اشیاء و افراد را با دقت بیشتری برنامه ریزی می کنم.

من دیگر نمی توانم طبق الگوها بدوزم. این یک کار بسیار پر دردسر در یک چارچوب دقیق است. برای من بسیار ساده تر است: من با نخ ها نقاشی می کنم و با هیچ چیز محدود نمی شوم – ! اگر مشکلی پیش بیاید، من هرگز چیزی را که قبلاً گلدوزی شده است باز نمی‌کنم، دوختن آن آسان‌تر است، با چند بخیه روی گلدوزی عوض می‌شود. تصویر می تواند در طول کار بسیار تغییر کند. من برای دستیابی به دقت عکاسی تلاش نمی کنم، مطمئن هستم که کامپیوتر بهتر عمل خواهد کرد. نقاشی های من همیشه با عکس هایی که از آنها ساخته شده اند متفاوت است – آنها روشن تر و زنده تر هستند. به عنوان مثال، خانه ها، درختان ممکن است در خیابان ظاهر یا ناپدید شوند، بافت یا رنگ آنها ممکن است تغییر کند.

رام کننده ببر

دوخت دوزی جالب و متنوع است. بیایید با هم محصول را تزیین کنیم تا منحصر به فرد شود. شما می توانید هر چیزی را بدوزید: رومیزی، بالش، لباس، جواهرات، حوله، دستمال، روسری و غیره. برای مبتدیان، می توانید یک دوخت ساده را توصیه کنید. بهتر است با یک الگوی کوچک شروع کنید. درک این نکته مهم است که ماهیت این گلدوزی حتی بخیه هایی است که به یکدیگر نزدیک و بسیار محکم هستند.

گلدوزی کوک می تواند متفاوت باشد: دو طرفه و یک طرفه، مستقیم و مورب. تکنیک و نوع گلدوزی: ساده، هنری، سطح محدب، چاک دار، چین دار، حجیم، ساتن، سفید، ولادیمیر، روسی، پولتاوا.

اگر می خواهید یاد بگیرید که چگونه با دوخت ساتن گلدوزی کنید، لازم نیست بلافاصله تمام دوخت ها و تکنیک ها را به خاطر بسپارید. شما می توانید با چند بخیه شروع کنید که برای گلدوزی گل، پروانه، نقاشی های کوچک، مجسمه های حیوانات مفید است.

امکان گلدوزی روی . نه بافت، نه رنگ و نه ترکیب مهم نیست. همه چیز به نخی که با آن می دوزی بستگی دارد. اگر نخ های مولین را برای کار گرفته اید، بهتر است پارچه پنبه ای بگیرید: پنبه، کتان، کرفس. اگر نخ ها ابریشم باشند، کامبریک نازک، ساتن یا ابریشم به خوبی کار می کنند. مناسب برای نخ های زنبق .

چه چیزی برای کار مورد نیاز خواهد بود؟ شما به یک سوزن نیاز خواهید داشت. سوزن مناسب را برای کار انتخاب کنید. انتخاب سوزن بستگی به پارچه و نخ دارد، ما الگو را نیز در نظر می گیریم. هرچه سوزن نازک تر باشد، کار شما حرفه ای تر به نظر می رسد. بعد به دلخواه از حلقه یا قاب برای کار استفاده می کنیم. روی حلقه، پارچه کشش بیشتری دارد که برای طرح و راحتی گلدوزی مهم است.

همچنین به قیچی کوچک، انگشتانه و کپی و . کسی که می داند چگونه نقاشی کند، آسان تر است، فقط می توانید با مداد روی پارچه نقاشی بکشید.

اگر توانایی نقاشی ندارید از کاغذ کربن استفاده کنید. برای این کار، کاغذ کربن را روی پارچه قرار دهید، الگوی چاپ شده روی چاپگر را در بالا قرار دهید. این طرح را با پین ها جدا می کنیم و دور کانتور را می کشیم. بیایید آن را تجزیه کنیم و دست به کار شویم.

در جزئیات مختلف از گلدوزی ما می توان استفاده کرد . مثلا، را می توان با بخیه های بلند تزئین کرد، و ، جزئیات کوچک با درزهای کوچک کوتاه دوزی شده است. تکنیک ها اغلب با انواع گلدوزی اشتباه گرفته می شوند. باید به خاطر داشت که یک نوع گلدوزی را می توان در تکنیک های مختلف انجام داد.

بیایید با یک دوخت مستقیم شروع کنیم. برای انجام ساده ترین کار، دانستن این درز برای یک صنعتگر تازه کار کافی است. این نام از دوخت مستقیم گرفته شده است . طول بخیه متفاوت است، از 1 میلی متر تا 7-8 میلی متر. به عنوان مثال، در یک سطح سفید، این دوخت طرح کلی الگو را مشخص می کند.

می توانید جزئیات و خطوط بزرگ را با دوخت مستقیم بدوزید. برای قطعات کوچک مناسب نیست. همچنین برای پر کردن داخل قطعه استفاده می شود.

دوخت مستقیم را می توان در هر زاویه ای انجام داد. برگ ها با بخیه های شاه ماهی باز گلدوزی شده اند، ساقه های بلند شکننده با کوک سرخس ساخته می شوند، با یک کوک ساقه یک خط صاف و بی عیب ایجاد خواهید کرد. برای خطوط کانتور نیاز به دوخت اسپلیت است.

دوخت های گوه ای و شورون را می توان در کناره های طرح دوخت تا فضای خالی را پر کند. مشخص کنید مانند دانه قهوه، دانه برای اثر کیاروسکورو در داخل قسمت استفاده می شود.

دوخت های ساتن سخت ترین مرحله بعدی در گلدوزی هستند. سطح برای ایجاد تغییر رنگ ظریف به الگو استفاده می شود. با استفاده از نخ های ابریشمی، می توانید مناظر، پرتره ها، صحنه های سبک را بدوزید. چنین سطحی هنری نامیده می شود.

انواع سطح: سایه، متصل، یک طرفه، دو طرفه، شکاف دار، سفید، شمارش، مسطح و محدب.

یک سطح صاف محدب برای دادن تسکین بیشتر به الگو مورد نیاز است. کفپوش را با یک کوک ساده دوزی می کنند و سپس در جهت مخالف عمل می کنند. ارتفاع قطعه را افزایش دهید و آن را محدب و برجسته کنید.

بخیه شاه ماهی نقش مایه برگ ها را انجام می دهد. با دوخت های مورب نزدیک به هم انجام می شود.

بخیه های متقاطع با نخ های متقاطع انجام می شود. از این تکنیک می توان برای برجسته کردن مرکز یک ورق یا وسط یک شکل دیگر استفاده کرد.

درز شاه ماهی برجسته بسیار زیباست، دوخت های ضربدری مورب در آن روی هم قرار گرفته اند. وسط ورق را با کوک رومانیایی بدوزید.

دوخت بافته از گروه‌هایی از بخیه‌ها تشکیل شده است که در ردیف‌های شفاف گلدوزی شده‌اند. تاکید بر کیاروسکورو است. اگر قبلاً بر تکنیک های قبلی کمی تسلط دارید، می توانید کار با سطح سایه را امتحان کنید. به ایجاد یک انتقال رنگ جالب و زیبا از یکی به دیگری بر روی محصول کمک می کند. چنین انتقالی گرادیان نامیده می شود.

بخیه های رایج گره های چینی به طور ظریفی الگو را سایه می اندازند و کامل می کنند. دوخت روکوکو اغلب در داخل گل آرایی می بینیم.

عنبیه را مرحله به مرحله با تکنیک کوک ساده بدوزیم.

برای کار شما نیاز دارید:

  1. نخ های ابریشمی: بنفش تیره، بنفش، سفید، نارنجی و سبز.
  2. پارچه (کتانی، پارچه ابریشمی، کاپرون، باتیست و غیره). اینجا نوعی پارچه ابریشمی است.
  3. حلقه
  4. قیچی.
  5. سوزن ظریف.

کار ما روی پارچه ابریشمی انجام می شود، بنابراین نیازی به کاغذ ردیابی یا کاغذ کربن نیست. پارچه را روی نقاشی می گذاریم، با سنجاق ثابت می کنیم و با مداد یا خودکار روی پارچه می کشیم.

 پیدا کردن و دوختن لباس های ترند مجلسی برای بسیاری از خانم‌ها به یک دغدغه تبدیل شده است.

در اینجا نحوه گلدوزی یک گل نشان داده شده است، اما در صورت تمایل می توانید کل ترکیب را بدوزید. در یک نخ ابریشم بدوزیم.

گلبرگ های قسمت پایین عنبیه را تزئین می کنیم . فاصله بین دوخت ها را برای رنگ سفید بگذارید.

بیایید شروع به گلدوزی گلبرگ بعدی کنیم. ابتدا خم گلبرگ زنبق را می دوزیم.

از بین انواع سوزن دوزی، شاید محبوب ترین آنها اکنون به سطح صاف تبدیل شده است. این تکنیک با سایر انواع گلدوزی متفاوت است زیرا در اینجا بخیه ها در سراسر بوم کار اعمال می شود. اگر به گلدوزی ساتن برای مبتدیان علاقه مند هستید، پیدا کردن الگوها آسان است، اما باید به یاد داشته باشید که باید روح خود را در آن قرار دهید. درزها پیشنهاد می کنند ، تکنیک ها و روش ها به لطف چنین تفاوت هایی، استادان واقعی تصاویر کامل را از بخیه ها ایجاد می کنند و به جای قلم موی هنرمند، سوزن سوزن زن در اینجا قرار دارد.

هنر سوزن دوزی را لطافت هنری می گویند. شدن در چنین حالتی، لازم است نه تنها بخیه های صحیح را یاد بگیرید. کمک ویژگی هایی مانند آرامش و استقامت، توانایی تمرکز بر روی ، همچنین علم رنگ

دوخت دوزی یک هنر واقعی است و نقاشی های اینجا در یک روز خلق نمی شوند. یک سوزن زن خوب یک کار را برای چندین هفته یا حتی ماه انجام می دهد. در این مورد، نکته اصلی دستیابی به بیشترین اقناع در کار و واقع گرایی است. برای انجام این کار، باید بتوانید رنگ ها را انتخاب کنید، در صورت لزوم، تصویر را خودتان رنگ کنید و حجم گلدوزی را بدهید.

کیت دوخت ساتن چگونه باید باشد؟

ساده ترین راه برای یادگیری رازهای خلاقیت استفاده از وسایل آماده شده در کارخانه ها، کیت های آماده گلدوزی است. هر یک از آنها معمولاً شامل موارد زیر است:

  • دستورالعمل ها، یا اگر قرار است برای مبتدیان باشد، طرح هایی که قبلاً روی پارچه اعمال شده است.
  • سوزن هایی با طول خاص – اغلب کوتاه هستند تا به بوم آسیب نرسانند
  • یک انگشتانه و یک ابزار ویژه برای سوراخ کردن بافت – یک آویز
  • کاغذ ردیابی یا کاغذ انتقال

چه تکنیک های دوخت دوزی ارزش دانستن دارد؟

گزینه های زیادی برای بخیه ها وجود دارد که در کار آنها استفاده می شود. بدون پرداختن به انواع کمیاب، تکنیک هایی را در نظر خواهیم گرفت که به دلیل سادگی و ظرافت گسترده شده اند. در تمام این روش‌های گلدوزی، ابتدا یک نقاشی با گچ یا مداد روی بوم کشیده می‌شود و تنها پس از آن سوزن وارد عمل می‌شود.

پیشچکا

در امتداد کل محیط، کانتور الگو با درزهای “سوزن رو به جلو” دور زده می شود. پس از ایجاد کفپوش و کوک دوزی شروع می شود.

سوراخ

یک سوزن بزرگ یک سوراخ در مرکز یک دایره کوچک ایجاد می کند. سپس لبه با نخ از یک سیم پیچ کوچک ابری می شود.

سطح صاف خیس

برای شروع، از یک درز استاندارد “سوزن جلو” استفاده کنید. در مرحله بعد، یک برش کوچک در امتداد کل شکل (به عنوان مثال، یک گلبرگ گل) ایجاد می شود. از دو طرف با سوزن پوشانده شده است: از برش و از داخل. در انتها، سوزن از سمت جلو به داخل بوم رانده می شود به طوری که یک “پیچ” ایجاد می شود.

نوع هنر گلدوزی دوخت ساتن رنگی

برای این تکنیک، نخ های چند رنگ از آن گرفته می شود . الیاف ابریشم موثرترین به نظر می رسند. تفاوت این روش با گلدوزی سفید در این است که بخیه ها به صورت مورب قرار می گیرند. چنین گلدوزی بدون کفپوش، با سطح صاف و نه بلند انجام می شود.
اگر عکس باید بزرگ باشد، آن را طولانی نکنید، . گذاشتن بخیه های کوتاه زیباتر خواهد بود اما . بسته به تخیل هنرمند، سایه ها می توانند به سمت تیره یا روشن تر تغییر کنند. برای اینکه رنگ خیلی تند تغییر نکند، سوزن باید بین دو بخیه مجاور گیر کند و در همان مکان قبلی نباشد.

سطح صاف سنتی روسی

بخیه های تنگ. اندازه هر دوخت حدود نیم سانتی متر است. گلدوزی در امتداد یک نخ مستقیم با شکاف های دو یا سه نخ انجام می شود.

گلدوزی دوخت ساتن

این روش صاف کردن تقلید می کند . برای متقاعد کردن بیشتر، بهتر است از نخ یا نخ ابریشمی بسیار نازک استفاده کنید. روش – بخیه ها نباید طرف عقب را لمس کنند، بلکه باید پشت یکدیگر قرار گیرند.

دوخت ارزش تأکید بر شکل جسم را دارد. به راحتی می توان تشخیص داد که آیا درست است یا خیر باید بخیه های کوچک و به طور تصادفی پراکنده وجود داشته باشد. در جلو، یک الگوی ساتن براق باید چشم را خوشحال کند.

ی نیاز دارد و از همه مهمتر باید به بحث آموزش علاقه‌مندان به این هنر توجه ویژه‌ای شود که در این زمینه شناسایی استادکاران قدیمی و هنرمند بیش از هر گزینه دیگری می‌تواند، راهگشا باشد. / خبر گزاری فارس

 

عناوین این مقاله مخفی کردن عناوین
1 پته کرمان هنرآفرینی زنان و دختران هنرمند
دکمه بازگشت به بالا