عمومیمعرفی کسب و کار

چاپ فلت بد چیست؟ چه کاربری داد؟

یکی از محبوب ترین شیوه‌ها برای چاپ استفاده از چاپ فلت بد‌ می‌باشد که میتوان با استفاده از آن روی انواع سطوح چاپ کرد. اما چاپ فلت بد چیست؟ به چاپ فلت بد چاپ تخت نیز‌ می‌گویند و با استفاده از هد تعبیه شده روی آن که قابلیت جابجاییی دارد، امکان چاپ را به آسانی روی سطح دلخواه فراهم کرده است. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا بدانیم چاپ فلت بد چیست و در چه زمینه‌هایی کاربرد دارد.
چاپ دیجیتال فلت بد به راحتی استفاده از یک چاپگر جوهر افشان برای چاپ روی انواع زیر لایه‌ها با اندازه‌ها و مواد مختلف است. عموما چاپگرهای جوهر افشان معمولی تنها امکان چاپ روی کاغذ را دارند و از لحاظ ابعاد تنها اندازه‌هایی را شامل می‌شوند که می‌توان در اکثر لوازم‌های تحریر یافت. چاپگرهای دیجیتال فلت بد همچنین‌ می‌توانند بر روی طیف وسیع تری از مواد از جمله پلاستیک، مقوا، کاشی و سرامیک، فیلم، پارچه، چوب، شیشه و حتی فرش عملیات چاپ را انجام دهند. چاپگرهای تخت همچنین‌ می‌توانند روی بسترهایی با اندازه‌های بسیار بزرگتر چاپ کنند. مجموعه یکی از معتبرترین‌ها در حوزه چاپ محسوب‌ می‌شوند و امکان چاپ فلت بد را در بهترین کیفیت به مشتریان ارائه‌ می‌دهند.

بیشتر بخوانید:

کاربردهای چاپ فلت بد

این نوع چاپ عمدتاً در کاربردهای تجاری استفاده‌ می‌شود. برخی از این موارد عبارتند از:

  • تابلوی مغازه ها (چه در داخل و چه بیرون)
  • علامت یا نماد خاص (برای بنرها، پرچم‌ها و )
  • روی تی شرت (برای تبلیغات شرکت)
  • روی کاشی و سرامیک (برای اهداف تزئینی یا هنری)
  • به قدری تنوع سطوح برای این نوع چاپگر وجود دارد که شمارش آن امکان پذیر نیست.

مزایای دستگاه چاپ فلت بد

مزایای منحصر بفرد این دستگاه آن را به یکی از محبوب ترین دستگاه‌های چاپ تبدیل کرده است. در ادامه به چند مورد از مزایای آن خواهیم پرداخت:

امکان چاپ روی بستر‌های بی شمار

چاپگرهای تخت‌ می‌توانند عملاً روی هر چیزی از جمله… پلاستیک، پی وی سی، چرم، سنگ، شیشه، سرامیک، فلز، چوب، کارت…عملیات چاپ را انجام دهند.  برای مثال میتوان چاپ را روی بادکنک، اسباب بازی، کالا و انواع بسته بندی‌ها انجام داد. این ویژگی‌ها کمک‌ می‌کنند تا مواردی مثل ، کارت ویزیت و … به شدت کاهش یابند.

استفاده آسان

فناوری گنجانده شده تفاوت قابل توجهی با چاپگرهای استاندارد موجود در بازار ندارد و برای استفاده از آن به مهارت خاصی احتیاج نیست. اما بهتر است قبل از کار با دستگاه، آموزش‌های مرتبط را بدانید تا هم به صورت اصولی با آن کار کنید و هم درباره شرایط نگهداری آن بهتر عمل کنید.

فورا خشک می‌شود

چاپگرهای فلت بد عموما از جوهرهایی استفاده میکنند که فورا خشک‌ می‌شوند و به سرعت برای مراحل بعدی آماده میشوند. جوهرها، چاپ‌های بادوامی تولید‌ می‌کنند که در برابر آب و هوا مقاوم هستند و نیازی به لایه برداری بیش از حد ندارند. این مسئله‌ می‌تواند در زمان و هزینه‌های ناشی از چاپ مثل ، صرفه جویی کند!

فرصت‌های همه کاره

تقریباً روی هر چیزی، با آزادی مقدار، اندازه‌ وجود دارد. شما‌ می‌توانید  از یک چاپگر تخت کوچک برای چاپ مستقیم روی موارد دلخواه استفاده کنید. شاید برای شما این سوال شود که چاپ مستقیم چیست؟ این به معنای آن است که دیگر نیازی به چاپ و اعمال برگردان‌ها یا واگذار کردن آن به یک چاپگر رنگی تصعید یا پد با هزینه‌های بالا ندارید و‌ می‌توانید به سادگی مستقیماً روی شی چاپ کنید.

معایب دستگاه چاپ فلت بد

چاپگر تخت UV از نوع چاپ غیر تماسی است، جسم را روی سطح پلتفرم قرار‌ می‌دهد و هد‌ها روی آن حرکت میکنند. سطح مواد چاپ به طور کلی صاف است و نمی توان آن را روی بدنه‌های گرد یا قوس دار چاپ کرد. علت آن این است که فاصله ارتفاعی مشخصی بین حامل و نازل وجود دارد، و در صورت رعایت نکردن فاصله باعث‌ می‌شود جوهر مه کند یا اگر ارتفاع بیش از 5 میلی متر باشد، تصویربرداری انجام نخواهد گرفت.
سرعت نازل چاپ فلت بد در مقایسه با چاپ روی صفحه و چاپ پد کندتر است. چاپگر فلت بد UV به طور کلی از 6 رنگ، 8 رنگ یا 11 رنگ استفاده‌ می‌کند و تمامی رنگ‌ها همه در یک خروجی هستند و سرعت را کاهش‌ می‌دهند..

قابلیت‌های دستگاه چاپ فلت بد

دستگاه چاپ فلت بد قابلیت‌های متنوعی دارد؛ از جمله:

  • کیفیت بالا در زمان چاپ.
  • امکان چاپ در صنعت شیشه و گاز‌های خانگی.
  • امکان چاپ روی سطوح بدون کتینگ.
  • امکان چاپ روی بستر‌های مختلف سخت و معمولی.
  • امکان چاپ روی یخچال‌های صنعتی

چرا باید از دستگاه فلت بد استفاده کنیم؟

دلایل مختلفی برای استفاده از این نوع چاپگر وجود دارد؛ اولین و مهم ترین علت آن کیفیت و ماندگاری بالا آن روی انواع سطوح در مقایسه با دیگر چاپگر‌های موجود است. همچنین امکان چاپ روی اجسام و بستر‌های سخت مانند سرامیک، شیشه و.. را فراهم میکند و در فرایند چاپ لازم نیست که شخصی دستگاه را حرکت دهد. جابجایی توسط خود دستگاه انجام میگیرد. ویژگی دیگر آن این است که‌ می‌توان دستگاه چاپگر فلت بد را به صورت دیجیتال کنترل کرد و طرح‌های خود را اعمال کرد. این مسئله از ایجاد خطا جلوگیری خواهد کرد.

فلت بد چگونه کار‌ می‌کند؟

یک چاپگر دیجیتال فلت بد از جوهر‌هایی شبیه به جوهرهای چاپگر جوهرافشان دیگر که معمولا در خانه یا محل کار وجود دارند، استفاده‌ می‌کند. تفاوت اساسی آن در خود جوهر و فرآیند پخت خشک شدن جوهر است. چاپگرهای دیجیتال فلت بد از جوهر ساخته شده از مونومرهای اکریلیک استفاده‌ می‌کنند. هنگامی که جوهر در معرض یک منبع نور UV قرار‌ می‌گیرد، مونومرها خشک‌ می‌شوند و پلیمریزه‌ می‌شوند. پلیمریزاسیون یک واکنش شیمیایی است که مولکول‌های مونومر را به یکدیگر متصل‌ می‌کند.

تا چه ضخامتی میتوان با دستگاه فلت بد چاپ کرد؟

می توانید چاپ دیجیتال فلت بد را روی چیزی به نازکی یک ورق کاغذ یا به ضخامت یک میز را انجام دهید. برخی از چاپگرهای فلت بد حتی‌ می‌توانند بر روی مواردی تا ضخامت 22 سانتی متر و با طیف وسیعی از ابعاد چاپ کنند که فقط به دلیل صاف بودن مواد و قابلیت‌ چاپ فلت بد یکی از روش‌های پرکاربرد چاپ است که امکان چاپ روی سطوع مختلفی همچون کاشی‌ها، شیشه، فلزات، چوب، پارچه، پلاستیک و … را فراهم می‌کند. چاپگر فلت بد که به آن چاپگر صفحه تخت هم می گویند، دارای یک هد آزاد است که می‌تواند در ارتفاع دلخواه به سمت چپ و راست حرکت کند. این موضوع باعث می‌شود تا بتواند آزادانه روی هر سطحی اقدام به چاپ تصاویر و حروف نماید.

از این رو در چاپ فلت بد می‌توان روی سطوحی کار چاپ را انجام داد که در بسیاری از روش‌ها دیگر ممکن نیست. در ادامه همراه جنگل پرس باشید تا با سایر روش‌های چاپ فلت بد آشنا شویم.

چاپ فلت بد چیست؟

معرفی دستگاه چاپ فلت بد؛ چاپ روی اجسام غیر صاف

چاپگر فلت بد که به آن چاپگر صفحه تخت نیز می گویند دارای صفحه ثابت و مسطحی است که امکان قرار گرفتن اجسام مختلف را فراهم می‌کند. روی این صفحه تخت، یک هد چاپ قرار دارد که می‌تواند آزادانه در دو جهت عرضی و طولی حرکت کند و فرآیند چاپ را روی اجسامی که بر روی صفحه تخت قرار گرفته‌اند انجام دهد. مهم‌ترین ویژگی این دستگاه چاپ دیجیتالی، قابلیت تنظیم ارتفاع در آن است که به چاپ روی انواع ضخامت‌ها کمک می‌کند. بنابراین تقریباً می‌توانید روی هر چیزی با دستگاه فلت بد چاپ خود را انجام دهید. البته این روش نیز محدودیت‌های خود را دارد و مانند روش‌های معروف دیگر چاپ، همچون افست برای اهداف مشخصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر با چاپ افست آشنایی ندارید حتماً مقاله را مطالعه کنید.

دستگاه فلت بد یووی، خشک شدن سریع جوهر و چاپ سریع

در دستگاه چاپ دیجیتال فلت بد یووی از جوهرهای مخصوصی استفاده می‌شود که با اشعه یووی سازگار هستند. این جوهرها برخلاف سایر جوهرها در هنگام تابیده شدن نور فرابنفش تصعید نشده و از بین نمی‌روند. به این ترتیب زمانی که از این جوهرها در دستگاه چاپ دیجیتال فلت بد استفاده می‌شود، می‌توانید با تاباندن نور فرابنفش بلافاصه جوهر را خشک کنید. این موضوع از شره کردن جوهر روی سطوحی مانند چوب، بوم، کاشی، پلکسی حتی شیشه جلوگیری می‌کند. روی کاغذهای گلاسه نیز به دلیل سطح روغنی و صاف آن‌ها می‌شود از چاپ فلت بد استفاده کرد اما این روش برای مناسب نیست و باید به سراغ چاپ افست بروید.

کاربردهای دستگاه چاپ دیجیتال فلت بد

محصولات چاپ شده در دستگاه فلت بد را می‌توانید در هرجایی پیدا کنید. از دکوراسیون داخلی تا تبلیغات تجاری و هدایای تبلیغاتی همگی تنها بخشی از کاربردهای فلت بد هستند. اصولاً این دستگاه توانایی چاپ بر روی انواع مواد خشک را دارد. همین موضوع باعث می‌شود تا در بسیاری از صنایع از آن استفاده شود. اگر بخواهیم این مواد را نام ببریم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • قاب گوشی همراه
  • انواع جعبه‌های چوبی
  • نواع جعبه‌های پلاستیکی
  • مواد پلاستیکی خشک
  • سنگ
  • چوب
  • شیشه
  • پارکت
  • MDF
  • چرم مصنوعی
  • چرم طبیعی
  • انواع پارچه
  • کاشی
  • سرامیک

این موارد تنها بخشی از کاربردهای فلت بد است.

چاپ صفحه تخت چگونه انجام می‌شود؟

برای چاپ فلت بد کافی است تا جسم مورد نظر را روی صفحه تخت قرار دهید، سپس ارتفاع هد دستگاه را تنظیم کنید. مدل‌های جدید این دستگاه می‌تواند ارتفاع اجسام را به صورت خودکار تشخیص دهد. حالا هد دستگاه به سمت چپ، راست، بالا و پایین حرکت می‌کند و ظرف مدت زمان بسیار کوتاهی تصاویر مورد‌نظر را به روی سطح اجسام منتقل می‌کند. بعد از آن با استفاده از هیترهای خشک کن یا اشعه یووی سطح چاپ خشک می‌شود. همه این فرآیند ممکن است کمتر از ۱ دقیقه زمان ببرد.

مزایای استفاده از دستگاه چاپ فلت بد در صنعت

به طور کلی چاپ دیجیتال فلت بد مزایای زیادی برای صنعت چاپ دارد اما اگر بخواهیم به مهم‌ترین موارد اشاره کنیم می‌توانیم مزایای زیر را نام ببریم:

  • قابلیت چاپ روی اجسامی با سطوح ناصاف، مدور دارای جنس‌های مختلف
  • سرعت بالا در خشک شدن جوهر
  • برجای گذاشت ضایعات کمتر در چاپ و سصرفه جویی در هزینه‌ها
  • داشتن چاپ ماندگار
  • سازگاری با محیط زیست
  • کیفیت بالای چاپ

چاپخانه جنگل، بهترین چاپخانه ایرانی

در این مقاله سعی کردیم تا با چاپ فلت بد و دستگاه چاپ دیجیتال فلت بد آشنا شویم. اگر به دنبال چاپ روی سطوح صاف یا غیر صاف همچون کاشی، سرامیک، شیشه، چوب، پلاستیک، پلکسی و … هستید، چاپ فلت بد یا چاپ صفحه تخت بهترین گزینه برای شما خواهد بود. این دستگاه کاربردهای بسیار زیادی در صنایع دارد و از آن برای چاپ روی انواع و اقسام اجسام پر کاربرد کوچک و بزرگ همچون قاب گوشی یا شیشه گاز خانگی استفاده می‌شود. با این حال این روش چاپ گزینه مناسبی برای چاپ کتاب، کاتالوگ، مجله و سایر محصولاتچاپ فلت بد یا چاپ روی اجسام سخت از فناوری های جدید و نوظهور است که با استقبال زیادی روبرو شده است. صنعت چاپ و طراحی به مدد دستگاه های پیشرفته، دچار تحول اساسی شده است. دستگاه های چاپ قادرند هر نوع سبک و تکنیکی را اجرا کنند. به طور مثال دستگاه هایی که برای چاپ فلت بد استفاده می شوند از فناوری متفاوتی برخوردارند. این دستگاه ها را در عرف رایج به دستگاه های همه کاره می شناسند و این به خاطر تنوع متریال مورد استفاده است.

چاپ فلتبد  را می توان نوعی چاپ روی اجسام مسطح نامید. این نوع چاپ تقریبا روی هر سطح همواری قابل اجراست و نوع مواد اولیه و متریال زیر کار، تاثیری در کیفیت چاپ ندارند. در این دستگاه از یک صفحه صاف استفاده شده که محل قرار گرفتن متریال مختلف است. با استفاده از دستگاه مخصوص و روش فلت بد می توان عملیات چاپ را به طور مستقیم روی هر متریالی انجام داد. صنعت داخلی با ورود دستگاه های چاپ روی اجسام سخت، در رقابت با سایر کشورها قرار گرفته است.

چاپ فلت بد در صنایع مختلف

کاربرد چاپ روی اجسام سخت

  • پلی کربنات
  • پی وی سی
  • کامپوزیت
  • چوب و ام دی اف
  • چاپ فلت بد روی فلز
  • سنگ، کاشی و سرامیک
  • چرم طبیعی و مصنوعی
  • کارتن بلاست
  • پلکسی گلاس
  • فوم برد
  • وینیل
  • موکت و چمن مصنوعی
  • چاپ فلت بد روی آینه و شیشه
  • تخته شاسی
  • استیل
  • ورق های گالوانیزه
  • تابلو راهنما
  • چاپ انواع استیکر و کاغذهای چسب دار

هم اکنون تکنولوژی این تکنولوژی برای چاپ روی فلش مموری، پاور بانک، چاپ روی سی دی، کارت های بانکی، فلش کارت، جا سوئیچی و بسیاری از وسایل کاربردی دیگر، به کار گرفته شده است.

دکمه بازگشت به بالا