عمومیمعرفی کسب و کار

چرا انگشتر طلا دست را سیاه میکند؟

دلیل سیاه بودن طلا چیست؟ آیا طلای واقعی سیاه است؟ آیا راهی برای جلوگیری از کدر شدن یا رفع کدر شدن طلا وجود دارد؟ اینها سوالاتی است که در این مقاله به طور کامل به آنها پاسخ خواهیم داد.

اگر در اینترنت جستجو کرده باشید، احتمالاً پاسخ های متفاوتی در مورد اینکه آیا طلای واقعی لکه دار می شود یا خیر، دریافت کرده اید. اما برای دریافت پاسخ صحیح و کامل تمامی مشکلات مربوط به لکه دار شدن طلا را نوشته ایم. تا انتهای مطلب با عبادتگاه همراه باشید.

علت سیاه شدن طلا چیست؟

طلا یکی از فلزاتی است که به بسیاری از انواع مواد شیمیایی واکنش کمی نشان می دهد. این به طلا ارزش و قیمت بالایی داد. این فلز به راحتی با اکسیژن هوا ترکیب نمی شود، بنابراین می تواند درخشندگی خود را برای مدت طولانی حفظ کند و پوسیده و سیاه نمی شود. اما همه چیز در مورد طلای “خالص” است!

طلا در اثر کدر شدن تدریجی طلا کدر و کدر می شود و به تغییر رنگ و تغییر رنگی که در اشیا و جواهرات طلا دیده می شود «سیاه پوست» می گویند.

چرا طلای واقعی باید سیاه باشد؟ دلیل اول مربوط به “صف” جواهرات طلا است. طلای خالص بسیار نرم است و نمی توان از آن برای ساخت جواهرات و زیور آلات استفاده کرد. به همین دلیل، طلا با فلزات دیگری مانند مس و نقره ترکیب می شود تا آن را قوی تر کند. اگر فلز مسی که برای استخراج طلا استفاده می شود، کیفیت پایینی داشته باشد یا درصد مس بیشتر از نقره باشد، احتمال سیاه شدن طلا زیاد است. برای خرید انگشتر طلا به کادوساز مراجعه نمایید.

این امر در تابستان سال بیشتر دیده می شود. از آنجایی که انسان عرق می کند، نمک های موجود در آن با مس موجود در طلا واکنش نشان می دهد و اثری سیاه یا سبز بر جای می گذارد.

به یاد داشته باشید که تمام جواهرات طلای 18 عیار آلیاژی از طلا و سایر فلزات هستند. این بدان معناست که داشتن مس و نقره از ارزش طلای شما نمی کاهد. پس نگرانش نباش

دلیل دوم سیاهی طلا «پوشاندن» است. تقریباً تمام جواهرات طلا با طلا یا رودیوم روکش شده اند تا براق و براق شوند. اگر پوشش به اندازه کافی خوب نباشد، می تواند باعث تیره شدن طلای اصلی شود. راه حل این مشکل این است که ورق طلای خود را مانند روز اول براق کنید.

آیا طلای واقعی سیاه می شود؟

در بالا توضیح دادیم که طلا به راحتی با اکسیژن موجود در هوا ترکیب نمی شود. اما این مشخصات به «طلای خالص» اشاره دارد. از آنجایی که تقریباً تمام مصنوعات و جواهرات طلا از طلای خالص نیستند، جواهرات می توانند سیاه شوند.

طلای 24 عیار که طلای خالص است بسیار نرم است و به راحتی ساخته نمی شود به همین دلیل طلای 24 عیار را با سایر فلزات گرانبها مانند مس و نقره ترکیب می کنند تا به سختی مورد نیاز دست یابد تا بتوان از آن استفاده کرد. برای ساختن هرگونه جواهرات یا طلای مصنوعی.

سیاه شدن مقداری طلا به دلیل وجود این فلزات است. به جز طلای خالص در جواهرات، تمام فلزات دیگر با اکسیژن، گوگرد و رطوبت هوا واکنش شیمیایی می دهند و باعث می شود طلا به مرور زمان سیاه و کدر شود.

به این معنی که سیاه شدن و کدر شدن اقلام طلا به دلیل اصل نبودن طلای آنها نیست، بلکه به دلیل وجود مقادیر زیادی فلزات غیر از طلا در آنها است.

هرچه طلای عیار بیشتری خریداری کنید، احتمال لکه دار شدن آن کمتر است.

به جرات می توان گفت طلای 24 عیار به هیچ وجه سیاه و کدر نمی شود.

طلای 24 عیار معمولا به صورت شمش طلا عرضه می شود

هر چه طلای عیار خرید شما کمتر باشد، مثلاً اگر طلا 14 عیار باشد، احتمال سیاه شدن و کدر شدن آن بیشتر می شود.

طلای ارزان قیمت با عیار پایین سریعتر سیاه می شود. هرچه از فلزات مختلف در جواهرات استفاده شود، عیار طلا کمتر خواهد بود. هر چه طلای عیار بیشتر خریداری کنید، احتمال سیاه شدن آن کمتر می شود. یعنی به جرات می توان گفت طلای 24 عیار به هیچ وجه سیاه و کدر نخواهد بود. عموماً سیاه شدن و کدر شدن مصنوعات طلا به دلیل وجود مقادیر زیادی فلز غیر از طلا در آنهاست. طلا اغلب با فلزات دیگری مانند مس، نقره، پلاتین و نیکل مخلوط می شود.

روش های تصفیه طلای سیاه

همانطور که گفتیم طلا از فلزات دیگری ساخته می شد که با اکسیژن، گوگرد و رطوبت هوا واکنش شیمیایی می دهند و در نتیجه پس از مدتی طلا سیاه و کدر می شود.

در این رابطه 2 روش خانگی برای پاکسازی طلای کدر شده را ذکر کرده ایم.

تمیز کردن طلای کدر شده با جوش شیرین

دو فنجان (500 میلی لیتر) آب را در یک قابلمه بجوشانید.

یک لایه فویل آلومینیومی داخل تابه پیرکس یا ظرف شیشه ای قرار دهید. فویل را روی پیرکس فشار دهید تا کاملاً ثابت شود. لبه های فویل را روی قسمت بیرونی ظرف تا بزنید. (مراقب باشید که طرف براق فویل آلومینیومی رو به بالا باشد.)

ظروف شیشه ای باید پیرکس باشد چون آن را در حرارت قرار می دهید و اگر در برابر حرارت مقاوم نباشد می شکند.

طلایی که سیاه و کدر شده است را در پیرکس روی فویل قرار دهید. روی آن بیکینگ پودر بپاشید. روی هر تکه طلای سیاه شده باید حدود 1 تا 1.5 قاشق غذاخوری جوش شیرین (حدود 14 تا 21 گرم) بریزید.

حدود 2 فنجان (500 میلی لیتر) آب جوش را داخل پیرکس و فویل آلومینیومی بریزید و بگذارید 5 دقیقه بماند. طلا در محلول آب جوش و سودا غوطه ور می شود. (نیازی نیست چیز دیگری اضافه کنید. فویل آلومینیومی جوش شیرین و آب داغ را با هم کار می کند.)

با استفاده از چنگال یا ظروف آشپزخانه طلاها را جدا کرده و زیر آب سرد قرار دهید. یک کاسه را با آب سرد پر کنید، طلا را در آن قرار دهید و بگذارید حداقل 45 ثانیه یا 1 دقیقه در آب بماند و مطمئن شوید که محلول جوش شیرین روی سطح باقی نمانده است.

طلایی را که با جوش شیرین تمیز کرده اید با یک پارچه نرم و بدون پرز خشک کنید. طلا را داخل دستمال کاغذی بریزید و تمام قسمت ها را با دست و دستمال خشک کنید تا مطمئن شوید که روی سطح آن باقی نمانده است.

پس از خشک شدن طلا با حوله، بهتر است 5 تا 10 دقیقه آن را در فضای باز بگذارید تا رطوبت نداشته باشد.

توجه داشته باشید: توجه داشته باشید که این روش برای جواهرات با سنگ های قیمتی مناسب نیست. سود سوزآور به طور جدی به بافت، استحکام و درخشندگی سنگ های قیمتی آسیب می زند. دلیل سیاه شدن طلا هرچه باشد نباید طلا را با سنگ و نگین را با سودا تمیز و جلا داد.

تمیز کردن طلای سیاه با آمونیاک

یک فنجان (250 میلی لیتر) آب گرم را در یک کاسه شیشه ای بریزید و یک قاشق چای خوری (5 میلی لیتر) مایع ظرفشویی یا صابون ظرف را به آن اضافه کنید.

2. نصف قاشق چایخوری (2.5 میلی لیتر) آمونیاک را به محلول آب و صابون اضافه کنید و با اسفنج هم بزنید. توجه داشته باشید که بوی آمونیاک بسیار قوی است، بهتر است آن را در یک مکان باز در خانه انجام دهید. مثلا در بالکن یا نزدیک پنجره که باد می وزد. اگر نمی توانید پنجره را باز کنید، از ماسک استفاده کنید تا از ورود گاز آمونیاک به ریه های شما جلوگیری شود.

3. طلای سیاه شده ای را که می خواهید پولیش کنید را داخل کاسه بگذارید و اجازه دهید 10 ثانیه بماند. اگر می خواهید طلا را داخل محلول آمونیاک بریزید، توصیه می شود آن را چند سانتی متر بالای کاسه نگه دارید و سپس به آرامی داخل محلول بیندازید. مراقب باشید محلول آمونیاک را اسپری نکنید. بعد از 10 ثانیه طلا را با موچین بردارید. مطمئن شوید که تمام قسمت های قطعه طلای مورد نظر به طور کامل در محلول آمونیاک فرو رفته است.

4. از مسواک برای تمیز کردن نواحی سیاه و کدر استفاده کنید. این کار را حتما در بالای کاسه انجام دهید تا محلول آمونیاک در جای دیگری چکه نکند. هنگام انجام این کار پوشیدن دستکش را فراموش نکنید. در غیر این صورت پوست شما آسیب می بیند.

5. بعد از مسواک زدن، قطعه طلا را حدود 30 تا 45 ثانیه زیر آب سرد نگه دارید تا تمام مواد از روی سطح آن جدا شوند. سپس با یک حوله یا دستمال نرم خشک کنید.

6. طلاهای شسته شده با آمونیاک را دوباره با اسفنج و مواد شوینده ظرفشویی بشویید تا مطمئن شوید که هیچ آمونیاکی روی سطح طلا باقی نمی ماند.

دکمه بازگشت به بالا