سلامت و تندرستیمعرفی کسب و کار

چربی سوزی و خواص چای ماسالا در رژیم غذایی چگونه می‌توانید این دو را ترکیب کنید؟

چای ماسالا و لاغری

آن‌چه موجب اعتبار چای ماسالا شده است، وجود آن است. چای ماسالا دارای چند جزء اساسی است که تقریبا در تمام دستورهای تهیه آن ثابت بوده و شامل آب، چای سیاه، شیر، شکر، هل، دارچین، میخک، فلفل سیاه، بادیان ستاره‌ای و زنجبیل هستند. نوع غربی آن، با عنوان چای لاته شناخته می‌شود که دارای طعم سبک‌تر و شیرین‌تری نسبت به نسخه هندی آن است، اما نسبت به چای معمولی تندتر است. ادویه‌های ماسالا، ادویه‌هایی هستند که به عنوان مواد کالری‌سوز در بعضی از رژیم‌های غذایی نام برده می‌شوند.

رژیم غذایی در هند، معمولا از شیر کامل در ماسالا چای استفاده می‌شود، اما در پودرهای آماده ماسالا در ایران که در فروشگاه‌ها یافت می‌شود، معمولا شیرخشک افزوده شده است. افرادی که به دنبال معجزه ماسالا و لاغری هستند، اما منع مصرف شکر یا چربی دارند، می‌توانند پس از تهیه ماسالای رژیمی و بدون قند و چربی اضافه به آن، شیر بادام، شیر سویا و شیر جو دوسر بیفزایند و علاوه بر استفاده از مواد مغذی این شیرهای گیاهی، طعمی بی‌نظیر نیز به ماسالای خود اضافه کنند. البته راه دیگری هم هست و آن هم تهیه (شامل ادویه‌ها) است و سپس، درست کردن آن در خانه است.

خواص چای ماسالا بر لاغری و کاهش وزن

  خواص چای ماسالا: چای ماسالا خواص  چربی سوزی بالایی دارد و با کمک ادویه‌های پرخاصیتش، به افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، کمک می‌کند تا از بیماری‌هایی مانند ، سرماخوردگی، سرفه، سرطان، کلسترول و … در امان بمانند. در ادامه، مهم‌ترین فواید برای سلامتی و کاهش وزن و ارتباط بین مصرف ماسالا و لاغری ذکر شده است.

Your browser does not support HTML5 video.

جلوگیری از کرونا، سرماخوردگی و گرفتگی بینی به کمک چای ماسالا

خواص ضد التهابی، ضد قارچی و ضد باکتریایی چای ماسالا باعث می‌شود که از احتمال ابتلای فرد در طی ، به کرونا، سرماخوردگی و احتقان بینی تا حد زیادی پیشگیری شود. از بهترین تقویت‌کننده‌های سیستم ایمنی هستند.

خواص ضدالتهابی چای ماسالا

ماسالا به واقع، یک نوشیدنی معجزه‌گر است. تمام ادویه‌های به کار رفته در تهیه این نوشیدنی با هم کار می‌کنند و تاثیر عمیقی بر بدن می‌گذارند. اثرات ضدالتهابی چای ماسالا به میزان زیادی مدیون زنجبیل است. مطالعات نشان می‌دهد که زنجبیل و میخک، تاثیر مثبتی در کاهش التهاب در بدن دارند و به عنوان مسکن‌های موثر نیز شناخته شده‌اند.

افزایش انرژی با چای ماسالا

ماده اصلی چای ماسالا، چای سیاه است که با کمک موجود در برگ‌های خود، انرژی را افزایش می‌دهد و این افزایش انرژی یک خبر بسیار خوب برای کسانی است که اثرات ناشی از رژیم لاغری، آن‌ها را سست و بی‌حال کرده است.

تقویت سیستم ایمنی بدن به کمک چای ماسالا

چای ماسالا برای سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. میخک و دارچین با ایجاد یک خط دفاعی، اجازه نمی‌دهند عفونت در بدن پخش شود. از آنجا که برخی از افراد در دوران رژیم لاغری، ممکن است دچار ضعف سیستم ایمنی شوند، این نوشیدنی به و جلوگیری از بیماری کمک می‌کند.

چای ماسالا و هضم غذا

ادویه‌های مورد استفاده در چای ماسالا، به ویژه میخک، زنجبیل و هل، به فرآیند هضم کمک می‌کنند و با افزوده شدن زنجبیل به مخلوط، اثرات آن بیشتر هم می‌شود. چای ماسالا اثر آرام‌بخش بر معده دارد و با شدت بخشیدن به هضم غذا و سوزاندن کالری‌های اضافی، تبدیل به یک نوشیدنی بی‌نظیر برای کاهش وزن شده است.

کاهش کلسترول به کمک ماسالا

استفاده شده در ماسالا به کاهنده‌های سطح کلسترول معروف هستند. علاوه بر این، آن‌ها به نوبه خود، میزان کلسترول خوب را نیز افزایش می‌دهند. علاوه بر این، چای ماسالا از تشکیل پلاک‌های شریانی که باعث انسداد رگ‌ها و منجر به بیماری‌های قلبی می‌شود، جلوگیری می‌کند.

کنترل فشارخون با چای ماسالا

چای ماسالا همچنین می‌تواند به مقابله با مشکلات مربوط به کمک کند و این یک گزینه عالی برای افرادی است که رژیم لاغری دارند، اما نگران بالا رفتن فشارخون خود هم هستند. ماسالا اثر گشادکننده بر روی رگ‌های خون دارد که به درمان مشکلات پزشکی ناشی از فشار خون بالا کمک نموده و با تنظیم گردش خون در بدن، از نوسانات فشار خون جلوگیری می‌کند.

کمک به آرامش اعصاب با ماسالا

یک فنجان چای ماسالا می‌تواند به آرامش اعصاب و شل شدن عضلات کمک کند. گاهی اوقات، لاغر شدن منجر به کاهش خلق مثبت می‌شود. ادویه‌هایی مانند هل، میخک و دارچین به عنوان مسکن‌های بالقوه‌ای عمل می‌کنند که می‌توانند علاوه بر تسکین گرفتگی عضلات، خلق و خوی افراد را نیز آرام‌تر کنند.

بهبود متابولیسم با ماسالا

متابولیسم سریع برای تناسب اندام و سالم بودن بسیار مهم است. متابولیسم خوب، نشانه این است که همه اعضای بدن به درستی کار می‌کنند. مهم‌تر از آن، نشان می‌دهد که غذا به خوبی هضم می‌شود و بدن به طور موثر از آن استفاده می‌کند که این مورد یک اصل کلی برای لاغری و کاهش وزن است. کل فرآیند هضم را می‌توان با مصرف روزانه چای ماسالا که متابولیسم بدن را در مدت زمان کوتاهی افزایش می‌دهد، بهبود بخشید.

فرآیند هضم را می‌توان با مصرف روزانه چای ماسالا که متابولیسم بدن را در مدت زمان کوتاهی افزایش می‌دهد، بهبود بخشید.

جذب ویتامینها و مواد معدنی به کمک چای ماسالا

ماسالا دارای یک ویژگی خاص دیگر نیز هست. ، یکی دیگر از خواص ماسالای شگفت‌انگیز است. ادویه‌های ماسالا گرم و تند هستند و به افزایش جریان خون و بهبود جریان اکسیژن کمک می‌کنند. این امر نیز به نوبه خود، منجر به جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی در بدن می‌شود.

ماسالا و محافظت از پوست

ماسالا به بازگرداندن شادابی پوست کمک می‌کند. بنابراین، با مصرف آن در دوران کاهش وزن، خطر شل شدن، تیرگی و ایجاد لکه روی پوست و حلقه‌های تیره زیر چشم کاهش می‌یابد.

ماسالا و لاغری و تاثیر آن بر رشد مو

در هنگام کاهش وزن، مصرف ماسالا برای بازیابی رشد مو و جلوگیری از ریزش آن مفید است. ادویه‌ها کمک می‌کنند که جریان خون در پوست سر افزایش یابد.

چای ماسالا و پیشگیری از نفخ

گاهی کاهش وزن به علت کاهش حجم معده، با مسائل و مشکلاتی از جمله نفخ و درد معده همراه می‌شود. ترکیبات موجود در چای ماسالا با کمک به هضم غذا، از کشیده شدن هوا یا آب اضافی به درون معده جلوگیری نموده و نفخ یا گازگرفتگی معده را کاهش می‌دهد.

چای ماسالا و پیشگیری از دیابت

یکی از شایع‌ترین بیماری‌های امروزی در جهان، دیابت است. افراد مبتلا به دیابت، باید در هنگام تصمیم به کاهش وزن، محدودیت‌های خاصی را رعایت کنند. ترکیبات موجود در چای ماسالا دارای خواصی است که به کاهش خطر ابتلا به دیابت و همچنین کاهش خطر در رژیم‌های لاغری افراد دیابتی کمک می‌کند. ماسالا با افزایش حساسیت انسولین در بدن و کاهش سطح قند خون، به بدن کمک می‌کند. بدن پس از نوشیدن چای ماسالا بهتر می‌تواند را کنترل کند.

ترکیبات موجود در چای ماسالا دارای خواصی است که به کاهش خطر ابتلا به دیابت کمک می‌کند.

جلوگیری از سرطان با کمک ماسالا

تحقیقاتی وجود دارد که نشان داده است خواص آنتی اکسیدانی چای ماسالا می‌تواند به پیشگیری از سرطان نیز کمک کند. زنجبیل، دارچین و هل، دارای خواص هستند. سلول‌های سرطانی زمانی تشکیل می‌شوند که تعداد سلول‌های مهاجم افزایش یافته و موجب آسیب سلول‌های سالم شود که این مساله را نیز می‌توان با مصرف منظم چای ماسالا کنترل کرد.

عوارض جانبی چای ماسالا

در حالی که چای ماسالا به دلیل فواید بی‌شمار و فوق‌العاده‌اش شناخته شده است، مانند تمام موادغذایی، باید در حد اعتدال مصرف شود. چای سیاه به عنوان پایه آن، دارای کافئین است که مصرف زیاد آن ممکن است تأثیر منفی بر بدن گذاشته و منجر به شود. البته با انتخاب ماسالای بدون کافئین، این مورد قابل کنترل است. اما به این دلیل که ادویه‌های زیادی در چای ماسالا وجود دارد، بهتر است زنان باردار از آن اجتناب کنند. این مواد در صورت مصرف بیش از حد ممکن است باعث عدم تعادل هورمونی در بدن شوند.

همچنین، ادویه‌های گرم موجود در ماسالا در برخی افراد ممکن است باعث خارش پوست و در برخی دیگر باعث کهیر، بثورات پوستی، عطسه و سرفه آلرژیک شود. در برخی افراد، ماسالا منجر به اسهال و استفراغ می‌شود.

چای ماسالا و لاغری

چای ماسالا هضم غذا و در نتیجه، سوخت و ساز بدن را بهبود می‌بخشد. خاصیت گرمازای چای ماسالا به سرعت متابولیسم بدن و کاهش وزن کمک می‌کند. ادویه‌های موجود در ماسالا نیز هر یک به نوعی، به کاهش وزن کمک می‌کنند. علاوه بر این، وجود در ماسالا ( 16 درصد)، یک کمک کننده بسیار خوب برای لاغری و جلوگیری از یبوست در این دوران است. ماسالا به تنهایی حاوی چربی نیست، اما حاوی ویتامین‌هایی مانند ، و منبع غنی منگنز و پتاسیم است.

دستگاه گوارش در بدن انسان برای عملکرد صحیح به مقدار مناسب گرما نیاز دارد و ماسالا به خوبی این نیاز را برطرف می‌سازد. ماسالا با تولید گرمای درونی، باعث می‌‌شود. عرق کردن فرآیندی است که چربی اضافی بدن را می‌سوزاند و به کاهش چربی‌های بدن کمک می‌کند. برای آگاهی از رابطه بین ماسالا و لاغری، خواص این ادویه‌ها در ادامه بیان شده است.

رژیم دکتر کرمانی تنها رژیمیه که حسرت هیچ غذایی رو به دلت نمی‌ذاره کافیـه همیـن الان تصمیم بگیری که می‌خـوای وزنت رو کم کنی و به اون اندامی که همیشه آرزش رو داشتی برسی! از همین لحظه ما کنارتیم تا باهم به هدفت برسیم.

نقش دارچین ماسالا در لاغری

دارچین در بسیاری از درمان‌های خانگی به دلیل تأثیر آن بر سطح گلوکز بدن که منجر به کاهش وزن می‌شود، استفاده می‌شود. همچنین، خواص ضدباکتری و ضدالتهابی‌ دارچین، آن را به یک ادویه بسیار سالم تبدیل می‌کند که سلامت متابولیک بدن را به دنبال دارد.

نقش میخک ماسالا در لاغری

میخک، علاوه بر افزودن رایحه بی‌نظیر به چای، به تنظیم حرکات روده کمک نموده و سطح کلسترول و گلوکز بدن را کنترل می‌کند.

نقش فلفل سیاه ماسالا در لاغری

فلفل سیاه به تسریع روند کاهش وزن کمک می‌کند، زیرا حاوی است که به تنظیم متابولیسم و ​​مبارزه با تجمع چربی در بدن می‌پردازد.

نقش دانههای رازیانه در لاغری

اگر به ماسالا رازیانه اضافه شود، نه تنها به دفع سموم از بدن کمک می‌شود، بلکه فیبر موجود در آن به احساس سیری طولانی مدت کمک می‌کند. این خواص به روند کاهش وزن کمک می‌کنند.

وجود دانه‌های رازیانه در ماسالا روند کاهش وزن را افزایش می‌دهد.

نقش هل ماسالا در لاغری

هل از زمان قدیم، به دلیل فواید کاهش وزن آن مشهور بوده است. این ادویه معطر به تنظیم گوارش و مبارزه با نفخ کمک می‌کند. همچنین مملو از است که فرآیند چربی‌سوزی در بدن را تنظیم می‌کند. تمام ادویه‌های استفاده شده در بالا به دلیل خواص فوق‌العاده چربی‌سوز و فواید متعدد سلامتی، کاملا شناخته‌ شده‌ هستند. البته شایان ذکر است که این مقاله، جایگزین توصیه‌های پزشکی نیست و برای اطلاعات بیشتر باید با پزشک معتمد مشورت شود.

دوز مصرفی چای ماسالا و لاغری

چای ماسالا با شیر تهیه می‌شود که منبع خوبی از پروتئین است. مصرف پروتئین برای کسانی که رژیم کاهش وزن دارند توصیه می‌شود، زیرا به کاهش گرسنگی و احساس سیری طولانی مدت کمک می‌کند اما باید دقت شود که بیش از دو فنجان در روز و در هر فنجان بیش از یک قاشق چایخوری ماسالا پیشنهاد نمی‌شود.

چای ماسالا ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و کالری هر فنجان ماسالا، است. پس تا زمانی که شیر و شکر و خامه به آن افزوده نشده است، می‌تواند به لاغری کمک کند. ادویه‌های ماسالا متابولیسم را افزایش می‌دهند، چربی‌ها را تجزیه می کنند و فرد را برای مدت طولانی‌تری سیر نگاه می‌دارند و به این دلیل که این چای یک گزینه نسبتا کم کالری است (به خصوص بدون شیر و قندهای افزودنی)، یک نوشیدنی مناسب و بدون احساس گناه محسوب می‌شود.

البته باید توجه شود که چای و قهوه، دارند و نوشیدن آن‌ها با معده خالی می‌تواند تعادل اسید-بازی معده را مختل نموده و منجر به اسیدیته معده یا سوءهاضمه شود. چای، همچنین حاوی ترکیبی به نام تئوفیلین است که اثر دهیدراته بر بدن دارد و با افزایش تکرر ادرار و کاهش آب بدن، ممکن است باعث یبوست شود

عناوین این مقاله مخفی کردن عناوین

فاطمه کیمیا

در ابتدا با نوشتن مجموعه 3 نمایشنامه برای کودکان با نام غول سیاه کوچولو کار محتوا را شروع کردم و آن را به چاپ رساندم.سپس دوره های محتوا ، سئوی محتوایی را آموزش دیدم. الان در حدود یکسال است که در به اندام دکتر کرمانی مشغول به کار نوشتن و ترجمه‌ی مقالات هستم.
دکمه بازگشت به بالا