استانیمعرفی کسب و کار

چشمه آبگرم زیارت گرگان

چشمه آبگرم روستای زیارت گرگان و ویژگی های آن

چشمه آبگرم زیارت تنها چشمه آبگرم موجوددر استان گلستان می باشد. آبگرم زیارت در حاشیه جنوبی روستای زیارت گرگان در مجاورت امامزاده عبدالله قرار دارد که برای دیدن آن باید اقدام به اجاره ویلا در زیارت  نمایید. زیارت یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان گرگان در استان گلستان ایران است.

این چشمه دارای آب زلال و صاف، فاقد مزه و بوی تند بوده و گرمای ملایم، مطبوع و آرامش بخشی دارد. در دانشنامه گلستان نام قدیمی این آبگرم “گرماندو و گرماب” بیان شده است.چشمه آبگرم زیارت دربین حدود ۷۰چشمه این محدوده، از پرآب ترین آنهاست.

این آبگرم مطبوع دارای چهارمظهر و چهار خروجی است که به فاصله حدود ده تا بیست متر از همدیگر قرار گرفته اند.
مظهراول این چشمه، زیرتخته سنگی واقع شده که روی آن کتیبه کوچکی (در ابعاد ۱۵*۲۰سانتیمتر) دیده می شود و بر روی آن به خط عربی تاریخ “۱۰۳۵” حک شده است.
مظهر دوم به فاصله ۲۰متر در جنوب مظهراول قرار دارد و دو مظهر دیگر، هر یک به فاصله ۱۰ الی ۱۵متر از زیر بدنه تراشه طبیعی جاری هستند.امروزه چشمه های آب گرم از نظر اقتصادی، زمین شناسی، پزشکی و صنعت جهانگردی دارای اهمیت زیادی می باشند.
این جشمه آبگرم از نظر شیمیایی و ایزوتوپی مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است تا ضمن بررسی خواص و منشا، پتانسیل آن برای استفاده های مختلف مورد ارزیابی قرار گیرد.خواص هیدروشیمی و معیارهای ژئوترمومتری چشمه، گویای این است که سیستم تغذیه چشمه و ورودی به مخزن آن بصورت پراکنده و افشان بوده و سیستم خروجی آن بصورت کانالی و سریع تحت فشار است.
منشا چشمه هیدروترمال نبوده و دمای آن ناشی از خواص زمین گرمایی است. مطالعات ایزوتوپی چشمه حاکی از سن قدیمی آب آن بوده و اثر ریزش های جدید در آن ناچیز است. تغذیه چشمه از ریزش های جوی مناطق مرتفع است، آب آن در عمق زیاد جریان داشته و با چشمه های اطراف ارتباطی ندارد.

در راستای شناخت بهتر منشا چشمه آب گرم زیارت، برخی از چشمه های آب گرم پهنه البرز از نظر سنگ شناختی و هیدروشیمی با چشمه فوق مورد مقایسه قرار گرفته اند.چشمه آب معدنی به چشمه ای گفته می شود که در مقابل هر یک لیتر آب، بیش از یک گرم مواد معدنی داشته باشد. خواص درمانی آبهای معدنی ناشی از وجود همین مواد معدنی غنی است.

اکثر چشمه های آبگرم به دلیل دمای بالا قدرت انحلال زیادی داشته و در نتیجه مواد معدنی آنها به بیش از یک گرم در لیتر می رسد و به همین علت اکثر چشمه های آب گرم، آب معدنی هم هستند.
این مواد معدنی و مغنی چشمه های آب گرم برای درمان انواع درد های عضلانی، مفاصل و بیماریهای پوستی بسیار مفید واقع می شوند و علاوه بر این خواص درمانی، آرام بخش بودن آبشان هدیه بی نظیر دیگری است که طبیعت با سخاوت به ما داده است.

راه رسیدن به چشمه آبگرم زیارت

در ابتدا باید به روستای زیارت بروید. راه دسترسی به این روستا از داخل شهرگرگان و از طریق بلواری مقدور است که در انتها به میدان ناهارخوران ختم می شود و پس از آن جاده پرپیچ و خم روستای تفریحی و ییلاقی زیارت در دل جنگل سر به فلک کشیده آغاز می شود. پس از حدود ۱۰کیلومتر به روستای زیارت میرسید.
آبگرم در جنوب این روستا در مجاورت امامزاده عبدالله واقع است.

چشمه آبگرم زیارت گرگان ، در حاشیه جنوبی روستای زیارت (در ۱۸ کیلومتری شهر گرگان) در مجاورت امامزاده این روستا به نام امامزاده عبدالله قرار دارد. در واقع اطلاق نام زیارت به این روستا از وجود این امامزاده نشأت می‌گیرد. سکنه روستای زیارت از قدیم آبگرم را با نام «گرماند اُو» و گرماب می‌خواندند.

چشمه آبگرم زیارت تنها ترین چشمه آبگرم استان گلستان می باشد. چشمه های آبگرم به دلیل خواص درمانی که دارند در بیشتر ایران مورد اسقبال زیادی از گردشگران قرار می گیرد. شاید خیلی از ایرانی فکر می کنند که چشمه آبگرم فقط در استان اردبیل و شهرستان سرعین وجود دارد. اما سخت در اشتباه هستند. در نقطه ای از این کشور در استان گلستان در روستای بی نظیر و بکر زیارت نیز یک چشمه ابگرم با خواص درمانی وجود دارد.

مشخصات آبگرم زیارت

آبگرم زیارت دارای چهار مظهر و محل خروجی به فاصله ۲۰-۱۰ متر است. اولین مظهر چشمه زیر تخته سنگی است که روی آن کتیبه کوچکی به ابعاد ۲۰×۱۵ سانتی‌متر به خط عربی تاریخ ۱۰۳۵ هجری قمری را نشان می‌دهد و بازگوکننده اهمیت چشمه در نزد گذشتگان است کتیبه فوق به تاریخ ۱۰۳۵ هجری قمری که اهمیت چشمه را در نزد گذشتگان بازگو می نماید. در اثر عملیات تسطیح وساخت جاده ناپدید شده است.

مظهر دوم به فاصله ۲۰ متر در جنوب مظهر اول قرار دارد. دو مظهر دیگر هریک با فاصله ۱۵-۱۰ متر از زیر بدنه تراشه طبیعی جاری هستند حجم آب چهار رشته ،روی هم رفته قابل توجه بوده ودر حدود ۱۵ اینچ است و دمای متوسط آن ۳۰ درجه سانتی گراد می باشد. این چشمه‌های آبگرم دارای خاصیت درمانی است.به گفته اهالی روستای زیارت، چشمه آبگرم آرام بخش بوده و برای درمان انواع بیماری های پوستی و دردهای مفاصلی مفید است.

آب چشمه صاف و زلال و فاقد طعم و بو می باشد و خاص است و دارای گرمای ملایم و مطبوع می باشد . آب گرم زیارت به نظر می رسد تنها آب گرم در استان باشد . در صورت بررسی آب چشمه از لحاظ معدنی می تواند یکی از جاذبه های توریستی بسیار جالب استان باشد . این چشمه در محدوده منطقه حفاظت شده محیط زیست واقع شده است.


امکانات چشمه آبگرم زیارت

این چشمه دارای امکانات رفاهی کامل از جمله فروشگاه لبنیات , مواد غذایی , فروشگاه صنایع دستی , سرویس بهداتشی و … غیره می باشد.یکی از امکانات بسار خوب این چشمه وجود استخر سرپوشیده است که دارای دو بخش مردانه و زنانه می باشد و شما اگر اهل شنا و آبتنی هستید می توانید هم از بازی با آب لذت ببرید و هم از خواص درمانی آن بهره ببرید

. البته ناگفته نماند ورود به این استخر دارای هزینه می باشد و در زمان مشخصی تعطیل می باشد و شما درهر زمان از شب نمی توانید از آن استفاده نمایید.

نحوه دسترسی به چشمه آبگرم

این چشمه واقع درروستای زیارت گرگان و درنزدیکی امامزاده می باشد و تمام مسیر آسفالت می باشد و شما می توانید با هر خودرویی و در هر زمان از طول روز میتوانید از این چشمه آبگرم دیدن نمایید.

دکمه بازگشت به بالا