عمومیمعرفی کسب و کار

چگونه یک فلومتر انتخاب کنیم؟

فلومتر یا دبی سنج برای اندازه گیری دبی حجمی یا جرمی یک مایع یا گاز استفاده می‌شود. طیف ابزارهای فلومتر شامل مغناطیسی، گرداب، فلومتر توربینی، اولتراسونیک، روتامتر و… است. فن‌آوری‌های اولیه فلومتر عبارت بودند از: ناحیه متغیر، توربین، جابجایی مثبت و فشار دیفرانسیل. فناوری‌های جدیدتر کمتر مکانیزه و الکترونیکی‌تر هستند، اما تمام فناوری‌های فلومتر با افزودن پیشرفت‌های الکترونیکی، از جمله پروتکل‌هایی که از کنترل دیجیتال پشتیبانی می‌کنند، بسیار بهبود یافته‌اند. این فلومترها در ارتباط با سایر عناصر کنترلی (به ویژه شیرها) برای کنترل جریان در فرآیندهای تولید کار می‌کنند.
فلومتر (یا فرستنده جریان، سنسور جریان، نشانگر جریان) ابزاری است که برای اندازه گیری جریان خطی، غیرخطی، جرمی یا حجمی یک مایع یا گاز استفاده می شود. هنگام انتخاب دبی سنج، عوامل نامشهود مانند آشنایی پرسنل کارخانه در یک سایت کارخانه خاص، تجربه کالیبراسیون و نگهداری آنها، در دسترس بودن قطعات یدکی و میانگین زمان بین تاریخچه خرابی باید در نظر گرفته شود. همچنین توصیه می‌شود که هزینه های نصب تنها پس از انجام این مراحل محاسبه شود.
چگونه یک فلومتر انتخاب کنیم؟
اولین قدم در انتخاب فلومتر، تعیین اینکه آیا اطلاعات جریان باید پیوسته یا تجمعی باشد و اینکه آیا اطلاعات به صورت محلی یا از راه دور مورد نیاز است، است. اگر از راه دور باشد، انتقال باید آنالوگ، دیجیتال یا اشتراکی باشد؟ و در صورت اشتراک گذاری، فرکانس (حداقل) به روز رسانی داده مورد نیاز چقدر است؟ هنگامی که به این سؤالات پاسخ داده شد، ویژگی‌ها و ویژگی‌های جریان سیال فرآیند و همچنین خط لوله که فلومتر را در خود جای داده است باید ارزیابی شود.
ویژگی‌های سیال و جریان فلومتر
سیال و فشار، دما، افت فشار مجاز، چگالی (یا وزن مخصوص)، رسانایی، ویسکوزیته و فشار بخار آن در حداکثر دمای عملیاتی، و اینکه چگونه این خواص ممکن است تغییرات یا برهمکنش‌ها را نشان دهد، فهرست می‌کند. علاوه بر این، تمام اطلاعات ایمنی فلومتر باید ارائه شود، و همچنین داده‌های دقیق در مورد ترکیب سیال، وجود حباب های هوا، مواد جامد (ساینده یا نرم، اندازه ذرات، الیاف)، تمایلات پوشش و کیفیت شفاف باید داده شود.
محدوده فشار و دما فلومتر
هنگام انتخاب فلومتر، حداقل و حداکثر فشار و دمای مورد انتظار باید علاوه بر مقادیر عملیاتی معمولی داده شود. این واقعیت که آیا جریان معکوس خواهد شد، آیا همیشه لوله را پر نمی‌کند، آیا جریان‌های آگلومره (هوا-جامد-مایع) تشکیل می‌شود، آیا تورم یا ضربان امکان‌پذیر است، آیا تغییرات ناگهانی دما رخ می‌دهد یا اینکه آیا اقدامات احتیاطی ویژه انجام می‌شود. موارد مورد نیاز برای نگهداری در حین تمیز کردن و پاکسازی فلومتر نیز باید ذکر شود.
ترانسمیتر فشار
ترانسمیتر فشار که اغلب مبدل فشار نامیده می‌شود، مبدلی است که فشار را به سیگنال الکتریکی آنالوگ تبدیل می‌کند. گرچه انواع مختلفی از ترانسمیتر فشار وجود دارد، یکی از رایج‌ترین آنها مبدل پایه کرنش‌گیج است. تبدیل فشار به سیگنال الکتریکی، با تغییر شکل فیزیکی ترانسمیتر فشار، که به دیافراگم مبدل فشار متصل شده و به پیکربندی پل وتستون متصل می شوند، به دست می آید.
فشار اعمال شده به ترانسمیتر فشار باعث ایجاد انحراف در دیافراگم می‌شود که باعث ایجاد فشار به گیج می‌شود. کرنش یک تغییر مقاومت الکتریکی متناسب با فشار ایجاد می کند.

https://www.mardomsalari.ir/report/175404/%D8%AA%D8%AC%D9%87%DB%8C%D8%B2%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D8%A8%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D9%82%DB%8C%D9%82

دکمه بازگشت به بالا