عمومیمعرفی کسب و کار

کاربرد پکینگ برج خنک کننده

اهمیت استفاده از پکینگ در برج خنک کننده :

همان‌طور که می‌دانید راندمان برج خنک‌کننده باتوجه‌به میزان خنک‌کاری سیال و دمای آب سرد خروجی سنجیده می‌شود. پکینگ مدیا در واقع اصلی‌ترین قسمت کولینگ‌تاور برای تبادل حرارت بین دو سیال به شمار می‌رود.

در طراحی برج خنک‌کننده برای افزایش میزان خنک‌سازی سیال گرم، دو عامل افزایش سطح ویژه سطوح خنک‌کننده و افزایش زمان تماس بین دو سیال آب‌وهوا مدنظر قرار می‌گیرد. شما به اهمیت استفاده از پکینگ در برج خنک‌کننده در زمان رسوب گرفتگی یا نقص و خرابی این تجهیزات پی خواهید برد. وقتی که پکینگ‌ها دچار رسوب گرفتگی می‌شوند در واقع سطح تماس خنک‌کننده کاهش‌یافته و از این رو دمای آب خروجی افزایش می‌یابد. پکینگ برج خنک کننده در واقع نقش پوشال‌های سلولزی موجود در کولرها را ایفا می‌کنند.

علاوه بر اینکه در برج خنک‌کننده به کار برده می‌شوند در اسکرابرها باهدف خنک‌سازی اسید مورداستفاده قرار می‌گیرند. حتی ممکن است شما شاهد حضور پکینگ‌ها در چربی‌گیرها و دستگاه‌های تصفیه‌خانه باشید که در این کاربری باهدف حذف چربی‌ها و ذرات جامد و میکروارگانیسم‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند. اما در برج خنک‌کننده و اسکرابر باهدف خنک‌سازی یک سیال که ممکن است آب یا اسید باشد، مورداستفاده قرار می‌گیرند.

تعویض پکینگ برج خنک کننده :

تعویض پکینگ برج خنک‌کننده باید به طور اصولی و در فواصل زمانی مناسب و منظم انجام شود تا بتوان در فصول گرم سال بهترین راندمان را از عملکرد کولینگ‌تاور انتظار داشت. به طور دقیق نمی‌توان زمانی را برای تعویض پکینگ‌های برج خنک‌کننده اعلام نمود؛ چون خصوصیات آب‌وهوای و نوع آب مورداستفاده در صنایع مختلف خیلی متفاوت است و به همین خاطر میزان رسوب‌گذاری و گرفتگی چشمه‌های پکینگ متغیر است .

ولی باید نظافت و اسید شوی سالانه حداقل یک‌بار صورت پذیرد و در صورت پوسیدگی و مستهلک شدن پکینگ مدیا باید اقدام به خرید و تعویض پکینگ‌های قدیمی با پکینگ‌های جدید نمود. در ادامه درمورد انواع پکینگ برج خنک‌کننده و مشخصات و قیمت پکینگ کولینگ‌تاور مواردی را عنوان خواهیم نمود.

پکینگ فیلم یا لانه زنبوری :

پکینگ فیلمی که به پکینگ آبشاری و یا لانه‌زنبوری نیز معروف می‌باشد، آب را به‌صورت لایه‌ای نازک از خود عبور می‌دهد. در پکینگ فیلمی، ورقه‌های پی‌وی‌سی (PVC) و یا پلی‌پروپیلن (PP) که ممکن است دارای سطح صاف یا فرم داده شده باشد در کنار یکدیگر با فاصله‌های معین (فاصله بین ورق‌های پلاستیکی نماد و بیانگر گام پکینگ فیلمی می‌باشد) چینش می‌شوند.

اساساً ورق‌های مورداستفاده در ساخت انواع پکینگ برج خنک‌کننده از نوع فیلمی برای ایجاد اغتشاش در مسیر آب‌وهوا و افزایش سطح تماس بهتر به‌صورت چین‌دار و لانه‌زنبوری شش‌گوشه فرم داده می‌شوند. پکینگ لانه‌زنبوری در نیمی از برج‌های خنک‌کننده جریان متقاطع تولیدی با ضخامت 300 تا 650 میکرون و تمام برج‌های خنک‌کننده جریان مخالف با ضخامت 300 تا 1500 میکرون در اشکال مدور و مکعبی مورداستفاده قرار می‌گیرند. عملکرد این دسته از پکینگ‌ها جهت خنک‌سازی آب‌های باکیفیت و دارای میزان املاح و سختی کمتر بسیار مورد تایید می‌باشد.

کاربرد پکینگ‌های PVC برج خنک‌کننده نسبت به نوع PP به دلیل مقرون‌به‌صرفه بودن آن امروزه بیشتر می‌باشد. پکینگ فیلم متناسب با گام‌ها در پایه‌های مختلفی تولید می‌گردد که از رایج‌ترین مدل‌های پکینگ فیلم می‌توان به پکینگ‌های فیلمی گام 12، گام 14، گام 19، گام 24 و گام 30 اشاره نمود. دراین‌بین پکینگ فیلمی گام 19 (¾ اینچی یا 19 میلیمتری) یکی از مناسب‌ترین و پرکاربردترین مدل پکینگ فیلم می‌باشد.

فاصله بین ورق‌ها با سطح ویژه و راندمان برج خنک‌کننده رابطه معکوس دارد؛ یعنی هر چه فاصله بین ورقه‌های پلاستیکی بیشتر باشد قطعاً سطح ویژه سطوح تبادل حرارت کاهش‌یافته و تبعاً پیرو آن میزان تبادل انرژی حرارتی در برج خنک‌کننده کاهش می‌یابد؛ بنابراین کاهش گام پکینگ سبب افزایش سطح انتقال حرارت بین آب‌وهوا می‌باشد.
نکته مهم در ارتباط با گام و فواصل ورقه‌های تشکیل دهند پکینگ فیلمی این است که کاهش بیش از حد گام سبب رسوب و گرفتگی زیاد پکینگ در زمان کوتاهی می‌شود. در نتیجه تعیین گام پکینگ فیلم برای استفاده در برج خنک‌کننده بر اساس استاندارد خاصی در نظر گرفته می‌شود که پایین‌تر از آن گام یا بالاتر از آن قطعاً به نفع سیستم شما نخواهد بود.

در انواع کولینگ‌تاور مکعبی از پکینگ‌های گام 19 و گام 14 استفاده می‌شود و گام 12 نیز در شرایط خاص و ویژه مورد کاربرد قرار می‌گیرد. از پکینگ‌های گام 23 تا 30 نیز بیشتر در سیستم های تصفیه‌خانه فاضلاب جهت رشد باکتری‌های مفید استفاده می‌کنند. ورقه‌های پلاستیکی مورداستفاده در ساخت پکینگ فیلمی با استفاده از چسب و جوش پلاستیکی به یکدیگر متصل می‌گردند.

مزایای پکینگ لانه زنبوری( فیلم ) :

1-بازده بالا در ابعاد کوچک نسبت به نوع پکینگ اسپلش
2-چیدمان راحت درون برج و اسیدشویی آسان
3-قابل‌تولید برای دو مدل برج با جریان مخالف و جریان متقاطع
4-مجهز به قطره گیر سرخود
5- قابلیت تولید در بلوکه‌ های مختلف و سفارشی‌سازی
6-راندمان بالا و قیمت مناسب
7-عمرمفید بین 5 تا 7 سال
8-قابلیت برش‌کاری و استفاده در برج‌های خنک‌کننده گرد

انواع پکینگ فیلمی ( لانه زنبوری ) :

انواع پکینگ کولینگ تاور  از نوع لانه زنبوری در مدل های زیر توسط تولید کنندگان برج خنک کننده طراحی و تولید می گردد

  •     پکینگ بلوکی
  •     پکینگ شانه تخم مرغی
  •    پکینگ موشکی
  •    پکینگ هات رول

پکینگ بلوکی فیلمی به لحاظ شکل ظاهر بسیار شبیه پکینگ نت اسپلش می‌باشد و این دسته از پکینگ‌ها قابلیت برش‌کاری دارند و ازاین‌رو هیچ دغدغه‌ای برای کارفرمایان ندارد. پکینگ شانه تخم‌مرغی متشکل از چند صفحه پلاستیکی شیاردار است که توسط چسب به یکدیگر متصل شده‌اند و در برج خنک‌کننده کراس فلو (جریان متقاطع) و برج ابارا از آن استفاده می‌شود.

پکینگ شانه تخم‌مرغی گام 24 یکی از رایج‌ترین پکینگ لانه‌زنبوری در برج‌های کراس فلو است. پکینگ شانه تخم‌مرغی آذین تهویه تحمل دمایی و شیمیایی بالایی دارد. همچنین این نوع از پکینگ‌های فیلمی قابلیت شستشو و پاک‌سازی را داشته و برای آب‌هایی باکیفیت متوسط و یا با سختی بالا نیز می‌تواند عملکرد مورد انتظار و قابل‌قبول را داشته باشد.

این پکینگ‌ها هم به‌صورت ساده و هم به‌صورت پکینگ قطره گیردار تولید می‌شود ابعاد بلوک کالیبره این نوع 100*50*50 است. البته به‌صورت سفارشی در ابعاد دلخواه قابل‌تولید است.
پکینگ برج خنک‌کننده موشکی نیز در ضخامت‌های 400، 450 و 500 میکرون با سطح ویژه 150 M2/M3 تولید می‌گردد که میزان رسوب‌پذیری کمتری داشته و به پکینگ آلمانی یا پکینگ عمودی در بازار معروف است.

البته در سال‌های اخیر کمتر تولید می‌شود و مصرف چندانی ندارند.
پکینگ‌های هات رول نیز در قطرهای مختلف از طریق پیچش ورقه‌ای پی‌وی‌سی تولید می‌شوند. این نوع از پکینگ‌ها نیز با ارتفاع 20 و 30 سانت قابل سفارش هستند و باتوجه‌به ظرفیت برج از قطر 80 تا 200 سانتی‌متر به‌صورت یکپارچه تولید می‌گردد.

مزیت های پکینگ لانه زنبوری PP :

1-مقاومت دمایی بالاتر پلیمر پلی پروپیلن (PP)
2-قابلیت اسیدشویی پکینگ های لانه زنبوری PP در هر دوره آورهال برج خنک کننده
3-استفاده از جوش حرارتی اولتراسونیک به جای چسب در پکینگ های لانه زنبوری پلی پروپیلن
4-طول عمر بالاتر و عدم نیاز به تعمیر و نگهداری دشوار و تعویض سالیانه

لازم است بدانید این نوع پکینگ برج خنک‌کننده به دو صورت قطره گیردار و بدون قطره گیر در بازار موجود است که باتوجه‌به ابعاد برج و شرایط نصب پکینگ مدیا می‌توان از هرکدام از آنها استفاده نمود. در برج خنک‌کننده ابارا یا کراس فلو دو ردیف پکینگ شانه تخم‌مرغی در هر طرف برج نصب می‌شود. معمولاً ردیف بالا که در زیر تشتک آب‌پخش‌کن قرار می‌گیرد دارای ارتفاع کمتر و ردیف پایین دارای ارتفاع بیشتر می‌باشد.

مزایایی پکینگ شانه تخم مرغی کولینگ تاور:

قابل تولید در دو گرید مشکی و طوسی
قابلیت تولید در بلوکهای قطره گیر دار وبدون قطره گیر در دو سایز
مقاومت مکانیکی و شیشمیای بالا در مقابل شرایط محیطی
راندمان بالا همراه با سطح ویژه مطلوب
حمل ونقل و نصب آسان پکینگ
تحمل آب داغ تا دمای حدود 60 درجه

قیمت پکینگ شانه تخم مرغی :

این نوع از پکینگ‌ها به علت ساختار متمایزی که دارند و نوع ضخامت ورق استفاده شده در تولید آن، به نسبت پکینگ‌های معمولاً فیلمی گام 19 قیمت بالاتری دارند. به علت نوسان مواد اولیه نمی‌توان قیمت پکینگ برج خنک کننده مشخصی را اعلام نمود؛ ولی در حال حاضر قیمت هر مترمکعب پکینگ شانه تخم‌مرغی ساده رنگ مشکی در حدود 2.800.000 تا 3.000.000 تومان است. پکینگ برج خنک‌کن قیمت‌های مختلفی دارد که باتوجه‌به نوع مواد و پایه آن می‌توان به آن دست پیدا کرد.

پکینگ نت اسپلش :

پکینگ نت اسپلش به سبب ریزتر کردن قطرات آب نسبت به مدل‌های دیگر اسپلش تقریباً از لحاظ راندمان حرارتی بالاتر و شبیه به پکینگ فیلمی بلوکی عمل می‌کند. پکینگ نت اسپلش آذین تهویه در بلوک‌های به ابعاد 120*30*30 سانتی‌متر و 100**30*30 سانتی‌متر تولید می‌گردد. پکینگ نت اسپلش تحمل دمایی 90 درجه سانتیگراد را دارد و از متریال پلی‌پروپیلن ساخته می‌شود.

در اتصال صفحات این مدل پکینگ از چسب استفاده نمی‌شود و قطعات آن به‌صورت دکمه‌ای (پین‌های نر و ماده) داخل هم محکم می‌شوند. البته در بعضی موارد سفارش مشتری برای استحکام بالاتر از دو تسمه در طول و عرض بلوک برای استحکام بالاتر و نگهداری صفحات در کنار هم استفاده می‌گردد. نکته مهم این نوع پکینگ‌ها قابلیت اسید شوی آن است.

نگران خدمات پس از فروش برج خنک کننده نباشید، برج های خنک کننده از محصولات تضمینی این بخش است که در صدها مدل خارجی و داخلی با ضمانت و گارانتی اصل، جهت بررسی و خرید، خدمت کارشناسان و کارفرمایان قرار می گیرد.

دکمه بازگشت به بالا