اقتصادی

کرونا با کسب و کارها چه کرد؟

بیش از 9 ماه از انتشار سریع و گسترده ویروس ناشناخته Covid 19 معروف به ویروس کرونا در ایران می گذرد. در این دوره ، اکثر مشاغل کوچک ، کارگاه های کوچک و مشاغل و صنایع خدماتی آسیب دیده اند. بخشهایی که کمترین اشتغال در آنها در طبقات پایین جامعه شکل گرفته است.

کرونا با کسب و کارها چه کرد؟

به گزارش امروزنگار ، به دلیل شیوع تاج در ماه های اخیر ، صاحبان بسیاری از مشاغل و صنایع ، بیشتر خدمات ، به شدت آسیب دیدند و فعالیت خود را متوقف کردند. بیشتر مغازه ها ، بازی ها ، رستوران ها ، فروشگاه های مواد غذایی زیبا ، هتل ها ، آرایشگاه ها و مراکز توریستی و حمل و نقل فعال در بخش خدمات به دلیل تاجگذاری بسته یا راکد بودند.

تأثیر شیوع کرونا ویروس در اقتصاد ایران بیش از هر چیز دیگری بود که معیشت مردم را تحت تأثیر قرار داد ، زیرا تاج گذاری بر بخشهایی از اقتصاد که بیشتر طبقات پایین در آن مشغول به کار بودند تأثیر گذاشت.

تعداد کارگران خدماتی در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته کاهش یافته است و این به دلیل تأثیر بسیاری از مشاغل خدماتی از شیوع کرونا ویروس است.

به گفته کارشناسان ، کرونا بیشترین تأثیر را در بخش خدمات داشت. در حالی که بخش خدمات در مقایسه با سایر بخشهای اقتصادی کمترین آسیب را از فشارهای اقتصادی متحمل شده است ، به سرعت تحت تأثیر شوک کرونا ویروس و دوام آن قرار گرفت.

حمید حاج اسماعیلی ، متخصص کار در مصاحبه با امروزنگار ، دلایل آسیب پذیری مشاغل خدماتی در بحران کرونا را توضیح می دهد: “در دوران کرونا ویروس ، مشاغل خدماتی به دلیل اقتصاد بیشتر از سایر بخشها مختل می شد. اساساً بر اساس خدمات است. ” و خدمات پایدار است و بنابراین آسیب پذیری در صنعت خدمات نمود بیشتری پیدا کرده است.

“به دلیل محدودیت های بازار کشور پس از شیوع کرونا ویروس ، مردم در انجام بسیاری از کارها مانند مسافرت ، گردشگری ، خرید کالا و دسترسی به برخی از خدمات با مشکل روبرو شدند ، آسیب زیادی وارد شد. بخش خدمات عروق کرونا ویروس ، “او گفت.

این کارشناس بازار کار رعایت پروتکل های بهداشتی را دلیل دیگر موثر بودن مشاغل خدماتی کرونا ویروس می داند و می گوید: “مردم از خدمات رستوران ها ، هتل ها ، فست فودها ، کلوپ ها و مراکز تفریحی و گردشگری با دقت استفاده کرده اند تا تاج آلوده شده است. ” و آنها ترجیح می دهند خدمات کمتری دریافت کنند. این موضوع آسیب پذیری شرکت های خدماتی را برجسته کرده است و بدون شک گسترش تاج شرکت منجر به مشکلات و محدودیت های بیشتری برای شرکت های خدماتی خواهد شد.

طبق آماری که مرکز آمار ایران در مورد رشد اقتصادی در سه ماهه نخست سال جاری منتشر کرده است ، بیشترین رشد منفی در بخشهای اقتصادی در بخش خدمات بوده است و در بخش خدمات ، گروه “خدمات عمومی ، اجتماعی ، شخصی و خانه دیگر. ” مربوط به بسیاری از مشاغل خود اشتغالی و غیررسمی ، با رشد منفی 63 درصدی ، بیشترین کاهش تولید ناخالص داخلی را در بین گروه های دیگر داشته است.

مشاغل موجود در بخش خدمات از ثبات و ثبات لازم برخوردار نیستند و علی رغم بحران هایی مانند کرونا می توانند بسیاری از قابلیت های اشتغال را تغییر دهند. گزارش وزارت آمار و مرکز آمار وزارت کار در مورد روند کارمندان بخش خدمات در بهار 1399 همچنین نشان می دهد که تعداد کارمندان بخش خدمات در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته کاهش یافته است و این به دلیل تأثیر بسیاری از مشاغل خدماتی. کرونا کاهش 33 درصدی کارکنان هتل و رستوران در بهار امسال را تأیید کرد.

بر اساس این گزارش ، اگرچه تعداد کارمندان بخش خدمات در کشور همچنان رو به افزایش است ، اما تعداد کارکنان این بخش در بهار 1399 نسبت به بهار 1398 به دلیل تأثیر بیماری کرونا ویروس قلب بر روی 9/7 درصد کاهش یافته است. برخی از زیر مجموعه های بخش خدمات کاشته شده است.

به گزارش امروزنگار ، گرچه نمی توان از ظرفیت اشتغال بخش خدمات و تأثیر آن بر اقتصاد کشور چشم پوشی کرد ، اما نباید فراموش کرد که در مواقع بحرانی ، شوک های اقتصادی و حوادث غیر قابل پیش بینی ، مشاغل در بخش خدمات پایداری و فاقد ثبات لازم است و می تواند بسیاری از ظرفیت های اشتغال را تغییر دهد.

به گفته کارشناسان و تحلیلگران بازار کار ، مشاغل خدماتی به محض قرار گرفتن در مسیر اشتغال و توسعه ظرفیت می توانند مقاومت خود را در برابر بحران هایی مانند تاج از دست بدهند ، بنابراین اقتصاد باید متعادل باشد. بخشهای صنعت ، کشاورزی و خدمات باید به روشی متعادل توسعه یابد تا همه بخشهای اقتصاد تحت تأثیر این شرایط نباشند و اقتصاد تولیدی و دانش مدار جایگزین اقتصاد خدماتی شود. روغن به تدریج.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا