اقتصادی

۴۱ زیبای خفته ایرانی در خلیج فارس

در خلیج فارس حدود 95 جزیره وجود دارد که بیش از 40 جزیره در جغرافیای ایران واقع شده است. بیشتر این جزایر زیستگاه گونه های جانوری ، مزارع نفتی و انسانهای غیرمسکونی است و فقط دو جزیره در ایران زیرساخت های گردشگری دارند.

به گزارش امروزنگار ، خلیج فارس منطقه مشترک ایران ، بحرین ، کویت ، عمان ، قطر و عربستان است. در میان این کشورها ، ایران مالک اکثر جزایر است. هفت جزیره دیگر در بحرین وجود دارد که این نیز یک جزیره در خلیج فارس است. 9 جزیره دیگر در کویت 5 جزیره متعلق به عمان ، 7 جزیره قطر ، 11 جزیره عربستان سعودی و 16 جزیره امارات متحده عربی است. البته بر سر مالکیت جزایر ابوموسی ، تنب ، زرکوه و آریانا اختلافاتی بین ایران و امارات وجود دارد ، اگرچه اسناد و توافق نامه های تاریخی مالکیت ایران بر این جزایر را ثابت می کند.

به غیر از قشم و کیش ، که بیشتر از سایر جزایر خلیج فارس ، هرمز ، ابوموسی ، تنب بزرگ و کوچک ، هندورابی ، لاوان ، هنگام ، ناز ، لارک ، سیری ، فارور بزرگ و کوچک ، فارسی ، نگین نامه های آشناتر هستند. ، خارک ، خارکو ، شیف ، مینو ، خور موسی ، دارا ، صدرا ، تهمدون ، آریانا ، زارکوه ، شیدور ، عباساک ، ام الکرم ، نخیلو ، گرم ، بونه ، مقبره ناخدا ، سه دندان ، مطاف ، میر مهنا ، ام سیلا ، شیخ کارامه ، چراغی ، مرغی سایر جزایر ایران خلیج فارس هستند.

نیمی از این جزایر مسکونی است و برخی از آنها دارای امکانات نظامی و نفتی هستند. بیشتر جزایر خالی از سکنه نیز زیستگاه حیوانات هستند. دسترسی به بسیاری از این جزایر دشوار و در برخی موارد غیرممکن است و گاهی اوقات نیاز به مجوز از دولت ، محیط زیست ، منابع طبیعی و سایر نهادها دارند.

جزیره لاوان ، یکی از پایگاه های نفتی ایران / عکس از شانا

تردد مسافران بین بیشتر جزایر خلیج فارس با قایق های صیادی انجام می شود و دسترسی به اتوبوس های دریایی و کشتی های مسافربری فقط برای تعداد محدودی از جزایر از جمله کیش ، قشم ، هرمز و خارک برقرار است. ترافیک دریایی بین جزایر معمولاً امکان پذیر نیست ، به عنوان مثال ، شما نمی توانید از جزیره Chise به قشم سفر کنید ، باید به بندرهای هرمزگان و از آنجا به قشم یا هرمز برگردید. برای سفر به جزیره هنگام که نزدیک به جزیره قشم است ، باید به قشم بروید و از آنجا با قایق ماهیگیری به جزیره هنگام برسید.

برای سفر به جزیره ابوموسی می توان از هواپیماهای کوچک استفاده کرد که بعد از زمان محمود احمدی نژاد منطقه ای توریستی در نظر گرفته شده بود و از کار افتاد ، اگرچه فقط ساکنان این جزیره وجود دارند و از این هواپیما استفاده می شود. اجازه ورود به ابوموسی را دارید. پروازهایی از تهران و بندرعباس به مقصد جزایر خارک و سیری انجام می شود اما از آنجا که این دو جزیره همراه با لاوان دارای سکوهای نفتی هستند و پایگاه مهمی برای صادرات نفت هستند ، گردشگران و مسافران به این جزایر سفر می کنند. و بدون اجازه و در عمل این جزایر در دسترس گردشگران نیست.

جزیره چیز

از میان این 41 جزیره ، فقط کیش و تا حدی قشم آماده گردشگری هستند. جزایر هنگام و هرمز ضعیف ترین خدمات گردشگری را دارند که علی رغم داشتن محل اقامت بومی ، برای تردد مسافران به ویژه در بخش حمل و نقل عمومی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. از طرف دیگر ، یک فضای ناآماده برخی از این جزایر را ایجاد کرده است ، به دلیل محدودیت های نظامی ، محدودیت در حرکت و عکس برداری از گردشگران ، مسافرت آن بسیار آسان نیست.

مرکز مطالعات خلیج فارس (موسسه مطالعات استراتژیک ژئوپلیتیک ، تاریخ و جغرافیای خلیج فارس) با انتقاد از کمبود امکانات و خدمات به ویژه در جزایر مسکونی فارس ، از وضعیت جزایر خلیج فارس انتقاد می کند. خلیج فارس ، و رونق گردشگری ، تجارت و ثروت. جزایر کشورهای عربی تأکید کردند: جزایر ایران مانند الماس هستند که می توانند عامل تولید و ثروت ، رونق تجاری ، جذب سرمایه گذاران خارجی و توسعه صنعت گردشگری برای کل کشور باشند ، اما امروز از سو mis مدیریت رنج می برند.

به طور کلی ، در این گزارش آمده است که ساکنان جزایر مسکونی خلیج فارس با مشکلات اقتصادی ، آموزشی ، فرهنگی ، رفاهی و پزشکی زیادی روبرو هستند. ساکنان برخی از این جزایر ، با وجود استقرار پایگاه های نفتی و دریایی ، سرشار از بیکاری و فقر ، از ابتدایی ترین امکانات محروم هستند و شغل ساکنان برخی از این جزایر به ماهیگیری محدود می شود.

جزیره خارگ (خارگ)

مرکز مطالعات خلیج فارس خاطر نشان می کند که اندازه جزیره قشم در ایران تنها از 22 کشور مستقل جهان بزرگتر است. اگر ایران می خواست یک جزیره مصنوعی مانند قشم (بدون ویژگی های طبیعی) در خلیج فارس بسازد ، باید 2665 میلیارد دلار هزینه کند.

این اتاق فکر پیشنهادات و برنامه های واقع گرایانه ای را برای توسعه جزایر خلیج فارس و غلبه بر وضعیت نامساعد رفاهی آماده کرده است ، که به عنوان موارد زیر نامیده می شود:

اساسی ترین نیاز ساکنان جزیره آب آشامیدنی و برق است. بدون وجود آب آشامیدنی سالم ، هیچ پروژه توسعه و رفاهی نمی تواند موفقیت آمیز باشد. امروز ، جزیره آبادان در خوزستان ، پس از هشت سال تخریب و جنگ و ویرانی در جنگ تحمیلی ، هنوز از آب آشامیدنی مناسب و زندگی درست و زندگی رفاهی محروم است.

به ماهیگیران این جزیره کمک کنید و امکانات زندگی برای آنها فراهم کنید ، که تنها منبع درآمد آنها ماهیگیری و میگو است. برای این منظور ، شرکت مشترک شیلات باید نتایج تلاش های روزانه خود را خریداری کرده و مبلغ آن را روزانه یا ماهانه پرداخت کند. ایجاد مراکز بهداشتی بسته بندی شده برای استاندارد کردن ماهیگیری دریایی نه تنها می تواند به فروش آنها کمک کند ، بلکه پلی برای صادرات به سایر کشورهای حوزه خلیج فارس است.

ساخت یک فروشگاه سرد برای محافظت از ماهیگیران غذاهای دریایی جزیره ممکن است مقرون به صرفه باشد. با نگهداری ماهی در سردخانه ، ماهیگیران می توانند زمینه بسته بندی و صادرات به مناطق دیگر را فراهم کنند.

اشتغال یکی از م keyلفه های اصلی ایجاد رفاه اجتماعی در جزایر است. یکی از پیشنهادات ایجاد اشتغال در این جزایر ، ساخت کارخانه های بسته بندی و تبرید محلی است. اقدامات دیگر برای به کارگیری نیروهای بومی منطقه شامل ساخت گوه و تعمیر قایق های ماهیگیری است.

موقعیت جزایر و اسکله های ساختمانی متناسب با موقعیت آنها را ارزیابی کنید. همان ساخت الوار جامد مناسب برای توقف ماهیگیران و قایق های آنها و همچنین بنادر تجاری و سوخت گیری برای کشتی های بزرگ.

در جزایر مناطق ویژه گردشگری ایجاد کنید. بسیاری از گردشگران معمولاً در یک سفر تفریحی به جزیره ای در دریا سفر کروز می کنند که هزینه کمی برای آنها دارد. از آنجا که سفرهای توریستی به جزایر مانند کیش و قشم تقریباً گران است ، با برنامه ریزی مناسب و ایجاد پارک های دریایی ، سواحل ، هتل ها و متل ها و فضای گردشگری با ورودی مناسب ، روند زندگی و رونق و گردش سرمایه در جزایر قابل اصلاح است.

گردشگری دریایی یکی از مهمترین زیرشاخه های صنعت گردشگری است که در ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در حال حاضر ، بخش خصوصی به دنبال سرمایه گذاری در جزایر خلیج فارس برای تقویت گردشگری در این مناطق است. با این وجود ، علی رغم اینکه کشور ما در قسمت های شمالی و جنوبی سواحل زیبایی دارد ، اما به دلیل کمبود امکانات و امکانات لازم برای گردشگری ، حمل و نقل دریایی و مجتمع های تفریحی دریایی در سواحل این دریاها گردشگران داخلی و خارجی وجود دارد. تلاش برای استفاده از سفرهای دریایی بی پاسخ. اگر سفرهای گردشگری دریایی برای اسکی ، غواصی و غیره ایجاد شود. در جزایر ، این مناطق می توانند رونق داشته باشند.

جزیره خور موسی

جزیره لارک

جزیره ابوموسی

جزیره مارو (شیدور) در مجاورت لاوان

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا