عمومیمعرفی کسب و کار

نمایش وضعیت باتری و اتصال

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و متعاقبا آن پرداخت های الکترونیکی، هر روزه شاهد افزایش تقاضای مردم برای کارتخوان هستیم. از سوی دیگر، با توجه به وارداتی بودن دستگاه کارتخوان و هزینه های مربوط به آن، بانک ها نسبت به جمع آوری کارتخوان های کم تراکنش جدی هستند و به همین دلیل بانک ها به جمع آوری کارتخوان های کم تراکنش رو می آورند. امروز یک واقعیت مهم را به شما اطلاع خواهیم داد که بر کسب و کار شما تأثیر می گذارد.

برخی کارشناسان معتقدند بانک ها بدون دریافت کارمزد قادر به گسترش بانکداری الکترونیک و سیستم های پرداخت الکترونیکی نیستند و برای جذب سپرده راهی جز تسهیلات گران قیمت وجود ندارد. اما اگر بانک‌ها می‌توانند برای هر تراکنش از تولیدکننده، فروشنده کالا و کسانی که سود می‌برند، کارمزد بگیرند، حداقل بخش عمده هزینه زیرساخت‌های سیستم پرداخت و دستگاه‌ها و کارت‌ خوان‌ ها، عابر بانک و… فراهم می شود و برای بانک ها سود و درآمد ایجاد می کند. اما اگر این فرصت برای نظام بانکی و پرداخت کشور ایجاد نشود نمی توان انتظار گسترش شبکه بانکداری الکترونیک در تمام نقاط کشور و اکنون بانک ها و شرکت ها را داشت. ارائه خدمات الکترونیکی تصمیم به جمع آوری کارتخوان های کم تراکنش از مراکز خدماتی با تراکنش کم گرفت.

روند تقاضا برای کارتخوان

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، هر روز شاهد تقاضای بیشتری برای دستگاه های کارت خوان هستیم. پیشرفت تکنولوژی و ظهور پرداخت های الکترونیکی روند کسب و کار را تغییر داده است. بسیاری از صاحبان مشاغل به خرید دستگاه پوز روی آورده اند. اما با شیوع ویروس کرونا که در پایان سال 2018 اتفاق افتاد، نیاز به وام بانکی افزایش یافت. در طول این مدت، مشاغل کمتری را دیده‌ایم که از روش پرداخت سنتی استفاده می‌کنند.

حتی مغازه ها و نانوایی های کوچک هم دارند. با توجه به نیاز مردم و جامعه و شرایط کسب و کار، کارتخوان های سیار وارد کار شدند. کارت خوان های سیار برای مشاغل موبایلی که در هر زمان و هر مکان به دستگاه های پوز نیاز دارند، مناسب هستند. اخیراً که شاهد قطعی برق در مناطق مختلف ایران بوده ایم، کارتخوان های سیار بیش از پیش مورد توجه صاحبان مشاغل قرار گرفته است.همانطور که می دانید این نوع کارت خوان ها نیازی به برق ندارند. با شارژ باتری می توانند چندین ساعت بدون برق کار کنند.

Battery and connection status display

دلیل جمع آوری کارتخوان های کم تراکنش توسط بانک

هزینه تراکنش کارتخوان ها، اجاره و همچنین هزینه های نصب و راه اندازی آنها بر عهده بانک ها می باشد. همانطور که گفته شد کارتخوان ها وارداتی هستند. بانک ها به دلیل تحریم ها محدودیت هایی برای واردات کارت خوان دارند و همین امر روند واردات را با مشکل مواجه می کند. این سختی کارکرد و پرداخت باعث شده تا بانک ها نسبت به میزان تراکنش کارتخوان ها جدیت بیشتری داشته باشند. زیرا هر چه تراکنش های POS بیشتر باشد، هزینه های واردات، نصب، اجاره و غیره که بانک ها بر عهده دارند؛ برای بانک ها کمتر و به نوعی سود بیشتری خواهد داشت.

شرایط بانک ها در قبال ارائه کارتخوان چیست؟

با توجه به هزینه تهیه دستگاه کارتخوان، بانک ها کارتخوان های کم تراکنش را جمع آوری کرده اند. اکنون که تعداد متقاضیان دستگاه کارتخوان افزایش یافته، هزینه بانک ها نیز افزایش یافته است. به همین دلیل مبلغ تراکنش متقاضیان باید قابل قبول باشد تا برای بانک ها به صرفه باشد. در غیر این صورت از کارتخوان هایی که حداقل تراکنش ماهانه را نداشته باشند شارژ می شود.

به گفته برخی از مسئولان بانکی، کارتخوان هایی که تراکنش های پایینی دارند، نتیجه سودمندی جز ضرر برای بانک ها ندارند. آنها کمکی به جذب سپرده و گردش مالی نمی کنند. این ممکن است دلیل جمع آوری کم کارتخوان های تراکنش توسط بانک باشد. بنابراین به فکر جذب متقاضیانی هستند که مبلغ تراکنش ماهانه قابل قبولی دارند. بانک ها برای متقاضیان در ازای تهیه دستگاه کارتخوان، جدا از اخذ مدارک هویتی و جواز کسب و غیره، حداقل مبلغ تراکنش را تعیین می کنند. اگر مبلغ تراکنش کمتر از مبلغ تعیین شده باشد، کارتخوان برداشت می شود. به عنوان مثال استفاده از کارتخوان های بانک ملی نیاز به تراکنش ماهانه 25 تراکنش و در مجموع 25 میلیون تومان دارد. البته این ممکن است شامل تراکنش های بیشتری بدون محاسبه گردش حساب در آن دوره باشد.

خلاصه علت جمع آوری کم کارتخوان ها برای تراکنش توسط بانک

با توجه به نیاز روزافزون صاحبان مشاغل به تهیه دستگاه کارتخوان، بانک ها موظف به حمایت از آنها هستند. اما تعداد این کارتخوان ها افزایش یافته است به طوری که حتی بسیاری از مشاغل کوچک نیز از آنها استفاده می کنند. در نتیجه مبلغ تراکنش آنها به گونه ای نیست که بانک بتواند هزینه واردات دستگاه از خارج، نصب و راه اندازی، کارمزد و … را متقبل شود. در نتیجه شروع به جمع آوری ژست هایی کرد که مبلغ تراکنش کمی دارند.

ترفند برای جلوگیری از جمع آوری

این ترفند فقط برای کسانی توصیه می شود که تعداد تراکنش های کم و تراکنش هدلیل جمع آوری کارتخوان های کم تراکنش توسط بانک ها در دلیل جمع آوری کارتخوان های کم تراکنش توسط بانک ها به خاطر مقدار تراکنش های پایین می باشد. امروزه بیشتر مشاغل از برای کسب و کارهای خودشان استفاده می کنند. به طوری که در دست هر فروشنده در خیابان یا حتی نانوایی ها یک می بینید. بانک ها به دلیل اینکه هیچ گونه کارمزدی برای تراکنش های دریافت نمی کند و این تراکنش ها برای مردم رایگان می باشد. شروع به جمع آوری کارتخوان های کم تراکنش شده است ، چون هیچ گونه سودی از دستگاه کارتخوان ها  برای بانک ندارد. بانک ها به کسانی که دستگاه کارتخوان دارند و همچنین تعداد تراکنش پایین با مقدار کم دارد ، اول به صاحب اخطار می دهد و بعد هم را از صاحبش پس می گیرد.

بانک ها درازای چه شرایطی می دهد؟

  • بانک ها دستگاه کارتخوان های خود را به کسب و کارهای می دهد که دریک ماه میزان قابل قبولی تراکنش داشته باشد.
  • برای بانک هم دادن دستگاه کارتخوان مقرون به صرفه باشد.
  • در غیر این صورت بانک ها شروع به جمع آوری کارتخوان های کم تراکنش می شود.
  • چون به جز ضرر برای بانک هیچ گونه نتیجه ای ندارد.
  • بانک ها به کسب و کارهای که جواز کسب داشته باشد ، می دهد ، چون تعداد تراکنش های بالا دارند.
  • برای کسانی هم که جواز کسب ندارد ، یک میزان تراکنش مشخص تعریف می کند که اگر کمتر از آن شد ، بانک را پس می گیرد.

دلیل جمع آوری کارتخوان های کم تراکنش توسط بانک ها چیست ؟

با توجه به اینکه دستگاه های کارتخوان وارداتی هستند. بانک ها برای وارد کردن این دستگاه ها به کشور دارای محدودیت هستند. به خاطر محدودیت ها و تحریم های که کشور ما دارد. هزینه های اجاره ، نصب و راه اندازیبر عهده بانک می باشد. بانک به کسب و کارهای که تراکنش های زیاد با مبالغ بالا داشته باشد ، دستگاه کارتخوان می دهد تا خود بانک هم سود داشته باشد.

قبل از هرچیز باید بگوییم که این یک راه کار است برای افراد و مشاغلی که کسب و کار آن ها به صورتی است که کلا کم تراکنش انجام می دهند و این یک راه حل برای جمع آوری می باشد نه سوء استفاده از آن. برای جلویگری از جمع آوری کارتخوان های کم تراکنش، سعی کنید در ماه حداقل 50 تراکنش سوری داشته باشید، یعنی خودتان به جای مشتری کارت بکشید حتی با مبالغ کم و یا اگر مبالغی در کارت بانکیتان هست بعنوان مثال 500 هزار تومان، این مبلغ را در دستگاه پوز خود بکشید، این مبلغ فردای آن روز به حسابتان باز خواهد گشت.

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و پیرو آن الکترونیکی شدن پرداخت ها هر روز شاهد افزایش تقاضای افراد برای دستگاه های کارتخوان هستیم. از طرفی با توجه به وارداتی بودن دستگاه کارتخوان و هزینه هایی که وجود دارد بانک ها به صورت جدی در پی جمع آوری کارتخوان هایی با تراکنش مبلغ پایین هستند و دلیل جمع آوری کارتخوان های کم تراکنش توسط بانک نیز همین موضوع است.

روند تقاضای دستگاه کارتخوان

همان طور که در ابتدا نیز اشاره کردیم هر روز شاهد تقاضای بیشتر و بیشتر افراد برای دریافت دستگاه های کارتخوان هستیم. پیشرفت تکنولوژی و به میدان آمدن پرداخت های الکترونیکی روند کسب و کارها را تغییر داد. بسیاری از صاحبان مشاغل به سمت خرید دستگاه کارتخوان روی آوردند. اما با شیوع ویروس کرونا که در اواخر سال 1398 اتفاق افتاد نیاز به پوزهای بانکی افزایش یافت. در طول این مدت کمتر شغلی را شاهد بودیم که از روش پرداخت سنتی استفاده کند. حتی مغازه های کوچک و نانوایی ها هم دارای دستگاه کارتخوان هستند. با توجه به نیاز افراد و جامعه و شرایط کسب و کارها، کارتخوان های سیار روی کار آمدند. کارتخوان های سیار برای مشاغل متحرک که نیازمند دستگاه پوز در هر زمان و مکان هستند بسیار مناسب اند.

در این اواخر هم که شاهد قطعی برق در مناطق مختلف ایران هستیم کارتخوان های سیار بیش از پیش مورد توجه صاحبان کسب و کار قرار گرفته اند. همان طور که می دانید این نوع کارتخوان ها نیاز به برق ندارند. با شارژ باتری می توانند چندین ساعت بدون برق کار کنند. هزینه تراکنش دستگاه های کارتخوان، اجاره و همچنین هزینه نصب و راه اندازی آن ها بر عهده بانک هاست. همان طور که ذکر شد دستگاه های کارتخوان وارداتی هستند. بانک ها برای وارد کردن کارتخوان ها با توجه به تحریم ها، دارای محدودیت هایی نیز هستند که روند واردات را دشوار می کند. این دشواری کار و پرداخت هزینه باعث شده که بانک ها جدیت بیشتری در خصوص مبلغ تراکنش دستگاه های کارتخوان داشته باشند. زیرا هر چه تراکنش پوزها بیشتر باشد هزینه های ناشی از وارد کردن، نصب، اجاره و غیره که بانک ها عهده دار آن هستند؛ کمتر و به نوعی برای بانک ها سودمندتر خواهد بود.

شرایط بانک ها در ازای ارائه دستگاه کارتخوان چیست؟

با توجه به هزینه های ناشی از ارائه کارتخوان، بانک ها اقدام به جمع آوری کارتخوان های با تراکنش پایین کرده اند. حال که داوطلب برای دریافت کارتخوان زیاد شده هزینه بانک ها نیز بالا رفته است. به همین دلیل مبلغ تراکنش متقاضیان می بایست در حد قابل قبولی باشد تا برای بانک ها صرفه اقتصادی داشته باشد. در غير اين صورت كارتخوان‌ هايي كه حداقل تراكنش ماهانه را نداشته باشند جمع آوری می گردند.

یکی از به گفته برخی از مسئولان بانکی کارتخوان‌ های کم ‌تراکنش جز زیان برای بانک‌ ها نتیجه‌‌ مفیدی ندارند. کمکی هم به جذب سپرده و گردش مالی نمی کنند. همین می تواند دلیل جمع آوری کارتخوان های کم تراکنش توسط بانک باشد. پس به فکر جذب متقاضیانی هستند که مبلغ تراکنش ماهیانه قابل قبولی دارند. بانک ها در ازای ارائه دستگاه کارتخوان به متقاضیان غیر از دریافت مدارک شناسایی و جواز کسب و غیره حداقل مبلغ تراکنشی برای آن ها تعریف می کنند. اگر مبلغ تراکنش کمتر از میزان تعریف شده باشد کارتخوان را پس خواهند گرفت. مثلا استفاده از دستگاه‌ هاي كارتخوان بانک ملي دارای شرایط تراکنش ماهیانه 25 تراکنش و در مجموع به مبلغ 25 میلیون تومان است. البته این می تواند در تعداد تراکنش بیشتر بدون محاسبه گردش حساب را طي اين مدت در برگيرد.

جمع بندی دلیل جمع آوری کارتخوان های کم تراکنش توسط بانک

با توجه به نیاز روزافزون صاحبان مشاغل به دریافت دستگاه های کارتخوان، بانک ها موظف به پشتیبانی از آن ها هستند. اما تعداد این کارتخوان ها زیاد شده به طوری که مشاغل بسیار کوچک نیز از آن ها استفاده می کنند. در نتیجه جمع مبلغ تراکنش آن ها طوری نیست که بانک از پس هزینه های ورود دستگاه از خارج کشور، نصب و راه اندازی، کارمزد و غیره برآید. در نتیجه اقدام به جمع آوری پوزهایی کرده که دارای مبلغ تراکنش پایین هستند.

دکمه بازگشت به بالا