عمومیمعرفی کسب و کار

4 استراتژی‌های بازاریابی در اینستاگرام: چگونه کسب و کار خود را معرفی کنیم؟

ترفندهای افزایش فروش در اینستاگرام

اغلب افرادی که در سطح گوگل به دنبال راهکارهای افزایش فروش در اینستاگرام هستند، دائما به دنبال ترفندهایی میگردند که یک شبه آنها را به فروش های چند میلیونی نزدیک کند. همین ابتدای کار باید بگویم اگر هدف واقعیتان فروش در این شبکه اجتماعی است، باید در مرحله اول به دنبال یادگیری اصول استفاده و فعالیت در اینستاگرام باشید. نکات این مقاله به 2 بخش اصول و ترفندهای افزایش فروش در اینستاگرام تقسیم شده. به سراغ نکته اول برویم:

1_ مخاطبتان را بشناسید (خواهشا این بخش را تا انتها بخوانید)

در بازاریابی دیجیتال، به این بخش که اغلب هم مرحله اول است، (و نسبت به آن کم توجهی میشود) شناخت پرسونا مخاطب میگویند. شما باید به عنوان قدم شروع فعالیت در اینستاگرام، بدانید که مخاطب محصولات، خدمات و به طور کلی کسب و کارتان چه کسی است؟ پسر های 17 تا 25 ساله که در حال ادامه تحصیل هستند محصول شما را دوست دارند؟ یا خانم های خانه دار 30 تا 40 ساله که در روز 1 الی 2 ساعت از زمانشان را در این شبکه اجتماعی میگذرانند؟ در شناخت مخاطب یا همان رسم کردن پرسونا، سعی میکنیم تا جای ممکن ویژگی های مشتریان و کاربران نزدیک به خودمان را تعیین کنیم. ویژگی هایی مثل:

  • سن،
  • جنسیت،
  • میزان درآمد،
  • ساعات آزاد،
  • علایق،
  • و…

اما چرا باید تا این حد از مخاطبمان اطلاعات داشته باشیم؟ مهم ترین دلیل این است که بتوانیم محتوایی منتشر کنیم که مورد علاقه‌شان باشد. مطمئنا میدانیم که یک پسر 19 ساله به محتوایی که یک خانم 35 ساله دوست دارد، علاقه‌ای ندارد. رسم پرسونا اهمیت بسیار زیادی در موفقیت استراتژی فروش اینستاگرام شما دارد، پس خواهشا نسبت به آن بی توجه نباشید.

4 marketing strategies on Instagram how to introduce your business

2_ بازاریابی محتوا

بعد از اینکه مخاطب پیج خودتان را شناسایی کردید، حالا میتوانید محتوایی منتشر کنید که او را به سمت پیجتان جذب کند. دقت کنید که در اغلب مواقع محصولات شما حتی در بهترین حالت و با عکاسی فوق العاده هم جذابیت خاصی برای مخاطبان ندارد. یعنی در اصل آنها را وادار به دنبال کردن پیج شما نمیکند.

بنابراین شما به جز پست های مربوط به محصولات، نیاز به محتوایی دارید که واقعا مخاطب را به خودش جذب کند. مثلا به عنوان نمونه اگر در زمینه فروش محصولات آشپزخانه فعالیت میکنید، با توجه به اینکه پرسونای مخاطب شما اغلب خانم های خانه دار هستند، احتمالا انتشار یک سری ویدیوهای آموزش نکات خانه داری، میتواند این مخاطبان را به پیج شما جذب کند. البته یادتان باشد که پیج شما نباید صرفا روی یک محتوا تمرکز کند و همینطور قرار هم نیست تمامی محتوایتان در زمینه محتواهای آموزشی و سرگرمی باشد. در یک استراتژی فروش اینستاگرام، شما باید محتواهای سرگرم کننده، آموزنده، محتوای مربوط به محصول، محتوای اعتمادسازی و… را در کنار هم منتشر کنید.

علاوه بر اینها، همانطور که در ابتدای مطلب هم گفتم، باید بخشی از محتوای شما مثل یک مشاور کنار مخاطبی باشد که قصد محصولتان را خریداری کند. پس برای این نوع محتوا هم برنامه ریزی داشته باشید. مهم ترین موضوع، یعنی سئو اینستاگرام برای دیده شدن در اکسپلور و افزایش فالوور را به شما آموزش بدهم. بهتون پیشنهاد میدم مقاله را مطالعه کنید.

3_ تعامل با مخاطب

گاها بعضی از مخاطبان این سوال را در بخش پرسش و پاسخ سایت و همینطور پرسش و پاسخ هایی که در پیج اینستاگرام فرین میشود، مطرح میکنند: چرا با اینکه چند هزار فالور در اینستاگرام داریم، فروش محصولاتمان از طریق این شبکه اجتماعی پایین است؟ در بیشتر مواقع جواب این سوال ها این است : چون با مخاطبان تعامل ندارید! دقت کنید که تعامل با مخاطب، یکی از ترفندهای فروش در اینستاگرام نیست، بلکه این یکی از اصول مهم است. فروش محصول در این شبکه اجتماعی با فروش فیزیکی یا حتی فروش در سایت هم تفاوت دارد. شما باید به عنوان یک برند، دوست مخاطبان باشید، آنها را در خریدشان راهنمایی کنید، بعد از انتشار هر پست و استوری با آنها صحبت کنید و… اغلب این فعالیت ها برای این است که بتوانید اعتماد کاربر را به خودتان جلب کنید. البته علاوه بر اعتماد، شما با افزایش تعامل مخاطب، آنها را ترغیب میکنید که شما را به دوستان و آشنایان خودشان معرفی کنند. این به معنای بازاریابی دهان به دهان است. این نوع بازاریابی بیشترین بازخورد را در بین انواع مختلف روش های افزایش فروش دارد.

برای افزایش تعامل با مخاطب:

  • پست های جذاب منتشر کنید،
  • در کپشن پست ها، متن هایی منتشر کنید که مخاطب را ترغیب به کامنت گذاشتن و لایک کردن کند، (چون لایک در تعداد کم برای پست هایتان شما را مجبور به buy instagram likes یا همان خرید لایک میکند.)
  • از مخاطب برای کامنت، لایک و اشتراک گذاری به صورت مستقیم درخواست کنید،
  • در انتهای پست از کاربران سوال کنید،
  • هر از گاهی یک سری استوری سوال و جواب در پیج داشته باشید،
  • و…

دقت کنید که افزایش تعامل با مخاطب باعث میشود که پست های اینستاگرامی شما در اکسپلور قرار بگیرند و مخاطبان بیشتری را به پیجتان جذب کنند.

4_ از ویدیو کمک بگیرید

این یک ترفند افزایش فروش در اینستاگرام است! انتشار ویدیو به طور کلی در سطح وب بازخورد به شدت بالایی دارد. اما انتشار آن در اینستاگرام که یک شبکه اجتماعی عکس و فیلم محور است، غوغا میکند. برای استفاده از پتانسیل بالای این نوع و فرمت محتوا، کافی است ببینید مخاطب شما به چه محتوایی نیاز دارد یا حداقل کدام محتوا را بیشتر مورد توجه قرار میدهد. البته ویدیوها میتوانند گاها از خود محصولات و خدمات شما باشند اما هر چه این نوع محتوا ایده جذاب تری داشته باشد، احتمال اینکه مخاطبان آن را با دیگران به اشتراک بگذارند بیشتر و بیشتر میشود. بنابراین پیشنهاد میکنم از همین امروز یک استراتژی برای تولید محتوای ویدیویی در پیج اینستاگرامتان داشته باشید. (در زمان تولید ویدیوها، اهمیت کاور ویدیو را فراموش نکنید.)

5_ هشتگ ها و استراتژی برای فروش در اینستاگرام

خب مطمئنم اغلب افرادی که این مقاله را میخوانند، به خوبی با چیستی هشتگ ها در اینستاگرام آشنا هستند. استفاده از هشتگ ها در اینستاگرام میتواند باعث افزایش مخاطبان پیج شود. اما به شرطی که از آنها انتظار بیش از حد نداشته باشید! در زمان استفاده از هشتگ ها به این نکات دقت کنید:

  • تعداد بین 10 تا 15 عدد هشتگ انتخاب خوبی است،
  • بهتر است در کنار ، به سراغ هشتگ های کم بازدید و خلوت هم بروید،
  • از هشتگ ها در استوری ها استفاده کنید،
  • یک یا دو هشتگ اختصاصی برای خودتان بسازید. (ترکیب نام برند و یک عبارت دیگر)

6_ محتوای ugc منتشر کنید!

ugc محتوایی است که به دست کاربران شما منتشر شده. مثلا عکسی که مخاطب شما از محصولتان میگیرد و منتشر میکند، تصویری از کاربر در زمان استفاده از خدمات شما و… زمانی که شما عکس آقای x همراه با محصولتان را در پیج منتشر کنید، این فرد عکس خودش را برای بقیه مخاطبانش نیز به اشتراک میگذارد. به این صورت هر تصویر شما علاوه بر هشتگ ها و اکسپلور، به کمک اشتراک گذاری این مخاطب و مخاطبان مرتبط به او، باعث جذب فالور میشود. اما نکته مهم تر این است:

مخاطبان عادی پیج شما با دیدن عکس فردی که در حال استفاده از محصولات شماست، راحت تر به محصولتان اعتماد میکنند. در ادامه وقتی افراد مرتبط با شخص مورد نظر شما (که عکسش را منتشر کرده اید) پست را مشاهده میکنند، احتمالا در مورد کیفیت محصول از خود او سوال کرده و بعد از شنیدن نظر مثبتش، برای خرید از شما اقدام خواهند کرد. نکته: پیشنهاد میکنم تا زمانی که استراتژی محتوای پیجتان مشخص نشده و دقیقا نمیدانید که قرار است چه محتوایی منتشر کنید، به سراغ ugc نروید.

7_ برای ارائه صحیح، ارزش قائل شوید

اینستاگرام یک شبکه اجتماعی تصویری است و مخاطبان آن هم بیشتر از متن به تصویر دقت میکنند. یعنی در نگاه اول اینکه تصاویر پست های شما جذاب باشد، نظر مخاطب را بیشتر از زمانی که صرفا محتوای با کیفیت داشته باشد، به خودش جذب میکند. با توجه به همین موضوع، این نکته خیلی مهمی است که در ارائه محتوا به کمک تصاویر گرافیکی، حرفه ای باشید. متاسفانه خیلی از مخاطبان از انجام کارهای گرافیکی ترس دارند! باور کنید مشاهده یک دوره ویدیویی فتوشاپ که زمان آن کمتر از 3 ساعت باشد هم میتواند به شما در ساخت پست های اینستاگرامی جذاب کمک کند.

8_ مسابقه ایجاد کنید و جایزه بدهید

دو مورد از استراتژی‌ های مورد علاقه‌ ی برند‌ها برای تشویق مخاطبانشان در شبکه‌های اجتماعی «مسابقات تبلیغاتی» و «اهدای جوایز» است. اگر شما بتوانید روندی پر نفع را در هدیه دادن پیش بگیرید، فروشتان بسیار بالا خواهد رفت. این شرکت در این پست یک فانوس هوشمند، پاور بانک، قاب گوشی تلفن و یک کابل لایتنینگ هدیه میدهد. با این کار بازدید از صفحه‌ ی اجتماعی او زیاد شده و به افراد بهانه‌ای داده است تا با برندش درگیر شوند.

بجای اینکه به صورت تصادفی از بین فالوور‌هایی که پست را لایک میکنند و حساب شما را دنبال میکنند، افرادی را انتخاب کنید و هدیه دهید، میتوانید به صورتی تخصصی‌تر و با یک برنامه‌ی سازماندهی‌شده‌تر این فرایند را انجام دهید. مسابقه‌ هایی که افراد را تشویق به ایجاد محتوا کنند، بیشترین اثر را دارند. بدین صورت که فالوور‌هایتان برای ورود به مسابقه باید عکسی را آپلود کنند و برند شما را تگ کنند. این استراتژی، شرکت شما را به هر کسی که این کاربران را دنبال میکنند، نمایش میدهد. اگر کسی ببیند که دوستش یک برند را ترویج میکند، بیشتر متمایل به دنبال کردن صفحه‌ شما میشود و به همین واسطه حتی میتواند در مسابقه هم شرکت کنند.

9_ پست‌ هایی برای فروش محصول بگذارید.

اگر یک وب سایت اینترنتی دارید، میتوانید از قابلیت اینستاگرام برای اتصال محصولات پیج شما به وب سایتتان استفاده کنید. در حال حاضر، شما روی مصرف کنندگانی تکیه کرده‌اید که برای خرید به وب‌سایتتان می‌آیند و این میتواند از طریق حجم عبور و مرور طبیعی کاربران اینترنت، یا از طریق لینک تبلیغات یا لینک مستقیم از جایی دیگر باشد.

اما مشکل اینجاست که احتمالاً افراد هر روز این کار را انجام نمیدهند، ولی همه‌ی آنها در اینستاگرام فعالند. در حقیقت روزانه ۵۰۰ میلیون نفر از اینستاگرام استفاده میکنند؛ بنابراین، بهترین محیطی است که میتوان بازار هدف را در آن پیدا کرد. این پست فقط یک عکس معمولی از محصول یکی از برند‌هاست. همینطور یک تگ از اسم، قیمت و لینکی به بخش خرید آن محصول دیده میشود. تمام کاری که یک فرد باید انجام دهد، کلیک بر روی تگ محصول است تا مستقیماً به وب‌سایت راهنمایی شود. این شیوه فوق‌العاده راحت تر از جستجوی دستی محصول در مرورگر است. پست‌های تبلیغاتی نرخ فروش را بالا میبرند.

10_ یک محصول بخصوص را چندین مرتبه پست کنید.

اگر هر محصول را فقط یک مرتبه ترویج کنید و هرگز دوباره اسمی از آن نبرید، ممکن است افراد فراموشش کنند. به شیوه‌ی رفتاری مردم در اینستاگرام فکر کنید؛ افراد به سرعت از روی پست‌هایی که برایشان نمایش داده میشود رد میشوند. منظور از چند مرتبه پست کردن یک محصول بخصوص این نیست که یک عکس تکراری را چند مرتبه پست کنید؛ چرا که دیدن یک چیز تکراری کاملاً خسته کننده است و احتمالاً میتواند باعث شود افراد صفحه‌ی شما را ترک کنند. خلاق باشید! میتوانید با یک پست شروع کنید که فقط حاوی محصول است،… سپس در چند روز بعد یک عکس دیگر از همان محصول را در استوری اینستاگرامتان قرار دهید،… یک هفته‌ بعد برای ترویج همان محصول مسابقه‌ای برگزار کنید،… چند هفته بعد میتوانید ویدئویی از استفاده‌ی همان جنس در یک نمایش به اشتراک بگذارید. چندین مرتبه پست گذاشتن برای یک محصول بخصوص، شانس فروش آن را زیاد میکند.

جمع‌ بندی

شما نمیتوانید فقط به بازدید‌های وب‌سایتتان برای فروش محصولاتتان تکیه کنید. از دیگر کانال‌های عرضه هم استفاده کنید. رسانه‌های اجتماعی تصمیمات خرید مصرف‌کنندگان را تحت تأثیر قرار میدهند. از آنجا که اینستاگرام با سرعت بسیار زیادی در حال رشد است، این عاقلانه است که از این محیط برای اجرای روش اصلی فروشتان استفاده کنید. به علاوه، همانطور که دیدید، اینستاگرام ویژگی دارد که بتوانید اجناس را از طریق محیط خودش هم بفروشید.

دکمه بازگشت به بالا