عمومی

نقش رایانه یا کامپیوتر در زندگی بشر امروزی

همه چیز در مورد کامپیوتر (رایانه) و انواع آن

رایانه یا کامپیوتر (Computer) یک ابزار برنامه نویسی است که می تواند برای انجام یک سری عملیات منطقی یا محاسباتی پیکربندی شود. رایانه های مدرن توانایی دنبال کردن مجموعه ای از عملیات کلی را دارند که به آنها برنامه می گویند. این برنامه ها رایانه را قادر به انجام طیف وسیعی از وظایف می کنند.

رایانه به عنوان سیستم کنترل انواع وسایل مصرفی و صنعتی استفاده می شود. اینها شامل دستگاه های تک منظوره ساده ای مانند مایکروویو و کنترل از راه دور، دستگاه های کارخانه ای مانند ربات های صنعتی و طراحی به کمک کامپیوتر و همچنین دستگاه های چند منظوره مانند رایانه های شخصی و دستگاه های تلفن همراه مانند تلفن های هوشمند است.

اولین رایانه ها فقط دستگاه های محاسباتی محسوب می شدند. از زمان بسیار قدیم، دستگاه های دستی ساده مانند چرتکه به افراد در حساب کمک می کرده اند. در اوایل انقلاب صنعتی، برخی از دستگاه های مکانیکی برای خودکار کردن کارهای خسته کننده و طولانی مانند هدایت الگوهای پارچه تولید شدند.

در اوایل قرن بیستم از ماشین های الکتریکی پیچیده تری برای محاسبات خاص آنالوگ استفاده شد. اولین ماشین حساب های دیجیتال کامپیوتر در طول جنگ جهانی دوم ساخته شد. سرعت، قدرت و قابلیت پذیری رایانه از آن زمان به طور چشمگیری بهبود یافته است.

به طور معمول، رایانه مدرن حداقل از یک عنصر پردازنده، معمولاً CPU و برخی از انواع حافظه تشکیل شده است. عنصر پردازنده عملیات منطقی و حسابی را انجام می دهد و یک واحد کنترل و توالی می تواند ترتیب عملیات را در پاسخ به اطلاعات ذخیره شده تغییر دهد.

وسایل جانبی شامل دستگاه های ورودی (صفحه کلید، ماوس، جوی استیک و …)، دستگاه های خروجی (صفحه ها، چاپگرها و غیره) و دستگاه های ورودی / خروجی هستند که هر دو را انجام می دهند (به عنوان مثال 2000 صفحه لمسی) میشوند. وسایل جانبی امکان بازیابی اطلاعات از یک منبع خارجی را فراهم می کند و اجازه می دهد تا نتایج عملیات ذخیره و خوانده شود.

معنای لغوی کامپیوتر

مدتی در فارسی، کامپیوتر را “مغز الکترونیکی” می نامیدند. پس از ورود این دستگاه به ایران در اوایل دهه 40، نام کامپیوتر استفاده شد. اصطلاح رایانه در دو دهه گذشته رایج شده و به تدریج جای کامپیوتر را می گیرد. کلمه رایانه فارسی است و از فعل فارسی رایاندن به معنی سازماندهی است. معنای لغوی رایانه ابزاری برای طبقه بندی و سازماندهی می شود.

طبق دیکشنری انگلیسی آکسفورد، اولین کاربرد شناخته شده کلمه “کامپیوتر” در سال 1613 در کتابی به نام علم اندوزی مرد جوان توسط نویسنده انگلیسی ریچارد بریتویث بود. “من با واقعی ترین کامپیوتر آن دوران و بهترین حسابداری که در دنیا زندگی کرده است آشنا شدم و او روزها را به تعداد کمی تقلیل می دهد.”

این کاربرد کلمه رایانه به حسابدار انسانی اشاره دارد، شخصی که محاسبات و محاسبات را انجام می دهد. این کلمه تا اواسط قرن بیستم به همان معنی ادامه یافت. در ابتدا، زنان به عنوان “کامپیوتر های انسانی” استخدام می شدند، زیرا می توانستند حقوق کمتری نسبت به همتایان مرد خود دریافت کنند.

تا سال 1943، بیشتر رایانه های انسانی زن بودند. از اواخر قرن نوزدهم، این کلمه به تدریج معنای آشنا خود را پیدا کرد، دستگاهی که محاسبات را انجام می دهد. فرهنگ لغت آنلاین ریشه یاب اولین استفاده مستند از “کامپیوتر” را در دهه 1640 به معنای “شخصی که محاسبه می کند” انجام می دهد. این “noun یک فاکتور فاعل برای محاسبه است”.

فرهنگ لغت آنلاین ریشه شناسی بیان می دارد که استفاده از این اصطلاح به معنای “ماشین محاسبه” (از هر نوع) در سال 1897 آغاز شده است، و یادداشت می کند که “استفاده مدرن” از این کلمه به معنی “کامپیوتر الکترونیکی دیجیتال و قابل برنامه ریزی” تا “1945” است. با همان عنوان برمی گردد “از نظر تئوری، با نام ماشین تورینگ به سال 1937 برمی گردد.”

به عبارتی در انگلیسی، کلمات با همان ارزش سالهاست که استفاده می شود و کلمات دیگری نیز وجود داشته اند که به آنها کامپیوتر گفته می شود اما معانی مختلفی دارند. کلمه ای شاعرانه تر به کار می رود، tölva کلمه ای مرکب به معنای «زن پیشگوی شمارشگر!» است. در چینی رایانه dian nao یا “مغز برقی” نامیده می شود. در انگلیسی، کلمات و اصطلاحات مختلفی استفاده می شود، به عنوان مثال دستگاه داده پرداز یا data processing machine

تاریخچه کامپیوتر

اولین ماشین حساب یک ماشین مکانیکی ساده بود که توسط بلیز پاسکال ساخته شده بود و می توانست جمع و تفریق را با چند اهرم و دنده انجام دهد. سپس لایب نیتس برای ساخت دستگاهی که بتواند ضرب و تقسیم را انجام دهد، چند دنده به ماشین پاسکال اضافه کرد و آن را ماشین حساب نامید.

چارلز بابیگ بعداً ماشینی را برای محاسبه چند جمله ای اختراع کرد که آن را ماشین دیفرانسیل نامید و سپس به فکر ساخت دستگاه (برنامه) محاسباتی کامل تری افتاد. این دستگاه شباهت زیادی به رایانه های امروزی داشت، از این رو نام بابیج به عنوان پدر کامپیوتر در تاریخ ثبت می شود.

مروری بر انواع رایانه ها

  • ابر رایانه (Super Computer): رایانه ها سرعت بسیار بالا، قدرت پردازش و قدرت و اندازه های بسیار بزرگ (به عنوان مثال به عنوان یک ساختمان) دارند و کاربرد آنها در پروژه های پیش بینی هوا و امور نظامی و فضایی است.
  • رایانه های بزرگ (Mainframe computer): برای محاسبات بسیار پیچیده و سنگین در موسساتی که میزان اطلاعات آنها بسیار زیاد است، طراحی شده است. دسترسی به این رایانه ها معمولاً از طریق شبکه و به صورت مشترک انجام می شود.
  • مینی کامپیوتر (Mini Computer): اندازه متوسطی دارند که مقدار داده پردازش شده و تنوع کار آنها نسبتاً زیاد است و می توان از آنها برای پردازش کار کاربران شبکه استفاده کرد.
  • ریز رایانه ها (Personal Digital Assistant Computer): به عنوان رایانه های PC (کامپیوتر شخصی) شناخته می شوند و به دلیل قیمت پایین و اندازه کوچکتر، بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. قدرت آنها برابر با رایانه های بزرگ نسل های قبلی است.

کامپیوترهای شخصی نیز از نوع ریز رایانه ها هستند که در سه نوع کامپیوترهای رومیزی (Desktop Computers)، کامپیوترهای کیفی (Laptop – Notebook Computers) و کامپیوترهای دستیار دیجیتال شخصی (Personal Digital Assistant Computer) وجود دارند.

منبع مقاله:

https://118work.ir/subcategory/لوازم-الکترونیکی/رایانه

دکمه بازگشت به بالا