چگونه بفهمیم که باد لاستیک خودرو با نیتروژن پر شده است؟
ویژگی های باد نیتروژن در لاستیک خودرو
ویژگی های مهم باد نیتروژن در لاستیک خودرو را باید در ۴ عامل اصلی دانست که شامل حذف رطوبت، عدم شرکت در احتراق، امنیت بالا و ثبات بیشتر باد لاستیک است.
حذف رطوبت
بر اساس این اطلاع، هوای معمولی که برای باد لاستیک استفاده می شود خالص نبوده و شامل ۷۸ درصد نیتروژن، یک درصد انواع مختلف گازها ، ۲۱ درصد اکسیژن و رطوبت است. از همین رو این رطوبت موجود در هوای معمولی باعث افزایش خورندگی لاستیک خودرو و کاهش عمر سیم لاستیک ها می شود؛ به همین دلیل هنگام استفاده از باد نیتروژن تمامی این موارد حل شده و به علت حذف کامل رطوبت هوا ، لاستیک خودرو دارای عمر بالاتری خواهد بود
عدم شرکت در احتراق
مزیت دیگر استفاده از کمپرسور باد در لاستیک ها این است که گاز یاد شده در آتش سوزی و احتراق عامل کمکی نیست. چرا که اکسیژن یکی از موارد لازم در هنگام احتراق است و لاستیک هایی مانند لاستیک لیفتراک که ممکن است برای انتقال ابزار و مواد در مکان های خاص وحساس به آتش (نظامی – صنعتی ویژه) مورد استفاده قرار گیرند ، ملزم به استفاده از نیتروژن در باد لاستیک های خود هستند.
ثبات بیشتر باد لاستیک
مولکول های تشکیل دهنده باد نیتروژن، دارای اندازه بزرگتری نسبت به اکسیژن هستند ؛از این رو شاهد فرار مولکولی کمتری خواهیم بود. تحقیقات نشان می دهد، میزان فشار باد نیتروژن یک سوم باد معمولی و اکسیژن دار است. دلیل دیگر ثبات بالای این باد نسبت به هوای معمولی ، تغییرات خیلی کمِ فشاری در تغییرات آب و هوایی است. در لاستیک با باد معمولی به دلیل داشتن رطوبت ،تغییرات دمایی بر روی فشار باد لاستیک تاثیر مستقیمی داشته و مثلا با کاهش دما شاهد افت فشار باد لاستیک خودرو خواهیم بود.
امنیت بالا
باد نیتروژن به علت دارا بودن اندازه مولکولی بزرگتر ، تقریبا ۴ درصد سبک تر از باد معمولی است؛ این خاصیت باعث می شود باد نیتروژن گرما را با سرعت بیشتری از دست دهد ، در نتیجه خطر ترکیدگی لاستیک به صورت قابل توجهی کاهش پیدا می کند. به خاطر همین خاصیت است که از باد نیتروژن در ماشین های مسابقه ای استفاده می شود، تا خطرات احتمالی از طرف لاستیک را کاهش دهند.
معایب استفاده از باد نیتروژن در تایر خودروها
عمده مشکل استفاده از باد نیتروژن بیشتر به عدم دسترس پذیری آن در همه جا و قیمت نسبتا بالای آن است که با توجه به تاثیری که روی طول عمر لاستیک ها می گذارد؛ این مورد نیز کاملا مقرون به صرفه است و برخی از تولید کنندگان لاستیک نیز به صورت پیش فرض از نیتروژن برای محصولات خود استفاده می کنند. این موضوع کار خرید لاستیک با باد نیتروژن را برای مشتریان راحت تر کرده اما با این حال تاثیر خاصی روی قیمت روز لاستیک ندارد.
نگرانی شما را از کاهش فشار در تایر از بین نمیبرد
درست است که این گاز میتواند فشار درون لاستیک ها را ثابت نگه دارد، اما این بدان معنی نیست که خیال شما را از بابت کنترل تایرها راحت میکند. پس باید نتیجه بگیریم که با استفاده از این گاز، همچنان نیاز به کنترل لاستیک ها، حس میشود.
هزینه آن از بادهای معمولی بیشتر است
هزینه استفاده از این گاز نسبت به بادهای معمولی بیشتر است. اما این بدان معنی نیست که قیمت آن آنقدری بالاست که شما نمیتوانید از پس پرداخت آن برآیید.
فراوانی کمتر نسبت به بادهای معمولی
یکی از تفاوت های فاحش میان بادهای معمولی و باد نیتروژن، میزان سهولت در دسترسی است. شما میتوانید با مراجعه به هر تعمیرگاهی، لاستیک های خودروتان را از بادهای معمولی پر کنید، اما این موضوع درباره باد نیتروژن صدق نمیکند. البته لازم به ذکر است که میزان دسترسی به گاز نیتروژن امروز بیشتر از گذشته میباشد اما این مقدار در قیاس با بادهای معمولی کمتر است در کل با توجه به تفاوت های گاز نیتروژن و بادهای معمولی برای لاستیک ها، باید بگوییم که اگر شما در زمره رانندگان سرعتی هستید و دوست دارید درجه سرعت شمار خودرو خود را بالا ببرید، استفاده از گاز نیتروژن برایتان مناسب تر است و البته باید این نکته را مجددا متذکر شویم در صورتی که لاستیک های خودرو را از باد نیتروژن پر کردید، از چک کردن فشار مداوم تایرها غافل نشوید تا مشکلاتی در این خصوص را تجربه نکنید.
آیا استفاده از باد نیتروژن در لاستیک خودرو امن است ؟
شایعاتی مبنی بر احتمال که با نیتروژن پر شده یا سبک شدن لاستیک و عدم تعادل اتومبیل وجود دارد که هیچکدان آن ها درست نمی باشد. ۷۸.۱ % از هوایی که تنفس می کنیم دارای نیتروژن است. نیتروژن گاز غیر قابل اشتعال و بی اثر است. طبق قانون اووگادرو همه ی گازها در دما و فشار ثابت حجم ثابتی دارند ، این اطمینان را به شما می دهیم که هیچگونه انفجار یا آتش سوزی در تصادفات وسایل نقلیه ای که لاستیک آن با نیتروژن پر شده صورت نمی گیرد. در واقع نیتروژن بسیار امن تر از هوای فشرده است ، به همین دلیل نیتروژن را برای هواپیما ها و ماشین های مسابقه ای استفاده می کنند.
نیتروژن، نسبت به هوا، گرمای خود را زودتر از دست میدهد و در واقع با زدن نیتروژن درون لاستیکها، ترکیدگی لاستیک در روزهای گرم تابستان بر اثر افزایش دما و انبساط گاز درون لاستیک، کمتر اتفاق خواهد افتاد که باز هم ایمنی بیشتر آن را نشان میدهد. به خصوص برای خودروهای مسابقه ای فرمول یک، سوپر اسپرتهایی که سرعتهای بالاتر از ۲۰۰ مایل بر ساعت دارند و یا خودروهایی که کاربرد آنها در شرایط طولانی و سخت است، مناسب است. همچنین میزان تغییرات فشار با دما در نیتروژن کمتر از هوا است، چرا که هوای معمولی دارای اکسیژن و رطوبت بوده که میزان فشار رطوبت آن (هر چند ناچیز) با دما بیشتر تغییر میکند.
تشخیص باد نیتروژن اصل در تایر خودرو
همانطور که مطلع هستید در لاستیک خودرو از باد یا نیتروژن استفاده میشود، تاثیراتی در بادکردن تایرها با نیتروژن می باشد که مردم را به استفاده از این گاز تشویق می نماید. تشخیص باد نیتروژن اصل یک امریست که شما بعد از مراجعه به آپاراتی جهت شارژ لاستیک های ماشین خود اقدام می نمایید. دستگاه های کوچکی برای تشخیص هستند که برای مصرف کننده هایی که برای وسیله خودروی خود میخواهند مقرون به صرفه نیست. تشخیص نیتروژن در تایر را می توان بر اساس مشخصه های در هنگام استفاده ازخودرو خود کسب نمایید.
اگر شما فعالانه هستید و فشار تایر خود را حداقل یک بار در ماه بررسی می کنید، می توانید این تفاوت را با هوای آزاد جبران کنید و نیازی به گرانروی گاز نیتروژن نخواهید داشت. ما فکر می کنیم این استدلال “اقتصاد سوخت بهتر با گاز نیتروژن” نامعتبر است.
روش تشخیص باد نیتروژن اصل در تایر خودرو
رطوبت فشار تایر بهتر: در طول زمان، یک تایر به تدریج فشار را از دست می دهد. تغییرات دما این زیان را تسریع می کند.. این موسسه می گوید که نیتروژن دارای فشار پایدار تر نسبت به گاز اکسیژن است، زیرا مولکول های بزرگتر از طریق دیواره های تایر کمتر نفوذ پذیر می شوند. اما این چه معنایی در دنیای واقعی دارد.
نتیجه اول: نیتروژن دارای فشار پایدار تر نسبت به گاز اکسیژن است
گزارش مصرف کنندگان یک مطالعه طولانی مدت برای تعیین میزان فشار در لاستیک های پر شده با گاز نیتروژن در مقایسه با هوا انجام شد. نتایج نشان داد که نیتروژن باعث کاهش میزان فشار در طول زمان شد، اما تفاوت آن تنها با وزن 1.3 اسب بخار از لاستیک های پر شده با هوا بود. از میان 31 جفت لاستیک، میانگین افت اتلاف رطوبت هوا، 3.5 psi از تنظیم اولیه 30 psi بود. لاستیک ها از تنظیم اولیه پر از گاز نیتروژن به طور متوسط 2،2 psi خسته شده اند. نیتروژن تست را نه با یک حاشیه قابل توجه ایی به دست آورد.
بهبود اقتصاد سوخت: آژانس حفاظت از محیط زیست می گوید که لاستیک های تحت فشار می تواند مسافت پیموده شده گاز را 0.3 درصد برای هر 1 PSI فشار از تمام چهار لاستیک کاهش دهد. تئوری این است که از آنجائیکه نیتروژن فشار کمتری نسبت به هوا را از دست می دهد، بیشتر احتمال دارد در psi درست باشد و از این رو اقتصاد سوخت بهتر را دریافت می کند.
نتیجه دوم: مصرف سوخت خودرو شما بهتر میشود.
منبع : صنایع پیشرو