نکات مهم در طراحی لوگو برای کسب و کارهای اینترنتی
طراحی لوگو برای هر کسب و کاری اهمیت دارد و بخشی از هویت آن محسوب میشود. در واقع لوگو سنگ بنای هر برند تجاری است که برای شناخته شدن به آن نیاز دارید. لوگو به مصرفکنندگان توضیح میدهد شما چه کسی هستید و چه کاری انجام میدهید و محصولات یا خدمات شما چقدر کیفیت دارد. اگر چه شما میخواهید این لوگو را برای کسب و کارهای اینترنتی استفاده کنید، اما این تصویر برای پستها در شبکههای اجتماعی، تابلوها، کارت ویزیت، کاتالوگ، بیلبوردهای سطح شهر، تبلیغات در تلویزیون، مجلات و … نیز کاربرد دارد. از سوی دیگر هر لوگویی نمیتواند در ذهنها ماندگار شود و در طراحی و ساخت لوگو باید به نکات زیادی دقت داشته باشید.
نکات طراحی لوگو حرفهای برای کسب و کار اینترنتی
در اینجا تعدادی نکات و ترفندهای مربوط به طراحیLogo وجود دارد که به شما کمک میکند یک لوگوی خوب بسازید. لوگوهای ماندگار چشم نواز، بدون محدودیت زمانی، خاطرهانگیز، قابلیت تبدیل به مقیاس بزرگ و کوچک و مرتبط با کسب و کارهای اینترنتی هستند. شما چه مبتدی باشید و چه فرد حرفهای، باید زمان طراحی تصویر برند به موارد زیر دقت داشته باشید:
لوگو هزاران کلمه را ترسیم میکند
لوگو یک نمایش بصری از برند است تا کسب و کار آنلاین شما را به کاربران معرفی کند و به آنها بگوید شما چه کاری میتوانید برایشان انجام دهید. بنابراین میتوانید از نمادهای ساده برای بیان اینکه چه کسی هستید، استفاده کنید. برای مثال استفاده از آفتاب، نمادی از تعطیلات گرم تابستان است که میتواند برای آژانسهای مسافرتی استفاده شود.
استفاده از فضای منفی برای تمیز نگهداشتن لوگو
اگر میخواهید لوگوی شما از راه دور هم خوانده شود و زمانی که آن را در مقیاس کوچک روی یک بنر تبلیغاتی در اینستاگرام قرار میدهید، خوانا باشد، باید در زمان طراحی لوگو از فضای منفی استفاده کنید. به برند شنل نگاه کنید که برای طراحی لوگوی خود حرف C را دوباره در مقابل هم قرار داده است و فضای منفی زیادی در آن به چشم میخورد. همچنین میتوان به لوگوی Savant Yoga اشاره کنیم که از فضای خالی برای ایجاد حس آرامش در مخاطب استفاده کرده است.
لوگوهایی که با این ویژگی طراحی میشوند، خاصیت مینیمالیستی دارند و حتی بعدها از آنها میتوانید برای طراحی بروشور، پوستر، چاپ تیشرت، بنرهای تبلیغاتی در شبکههای اجتماعی، بیلبورد و … استفاده کنید.
استفاده از اشکال هندسی
اشکال هندسی یک راه عالی برای برجسته کردن لوگو است. برای مثال به لوگوی شرکت فناوری FX نگاه کنید که از شب آبی به زرد برای دستیابی به ظاهر براقتر استفاده کرده است. این شرکت از نماد لپتاپ در داخل یک دایره استفاده کرده است که به راحتی میتوان آن را به دسته گل یا یک لیوان تغییر داد و برای سایر کسب و کارها استفاده کرد.
لوگوهایی که با اشکال هندسی و زاویهدار طراحی میشوند برای قرار دادن بر روی سربرگ و یا روی خود محصول به خوبی کار میکنند.
تصویر لوگو در محل استفاده
اگر چه قرار است این لوگو برای کسب و کارهای اینترنتی استفاده شود، اما قبل از طراحی لوگو باید آن را در محل کاربردش تصور کنید. برای مثال به این فکر کنید که آیا قرار دادن لوگو بر روی یک فنجان قهوه عالی به نظر میرسد؟ زمان طراحی لوگو باید در مورد کاربردهای آن خوب فکر کنید. در آینده میخواهید لوگو را در چه جاهایی قرار دهید؟ آیا فقط روی وب سایت قرار میگیرد یا میخواهید از آن برای چاپ لباس هم استفاده کنید؟ برای این کار به سراغ ابزار Mock Up Generator بروید که ببینید لوگوی شما در محل مختلف چگونه خواهد بود.
از سوی دیگر وضعیت پروفایل در شبکههای اجتماعی مختلف با همدیگر متفاوت است. به طوری که تصویر پروفایل در پینترست با تصویر پروفایل اینستاگرام تفاوت زیادی دارد و حتی ممکن است از نظر سایز و اندازه یکسان نباشند. بنابراین باید به کاربرد لوگو برای تمامی شبکههای اجتماعی که قصد دارید در آنجا فعالیت داشته باشید، توجه کنید.
توجه به رنگ برای طراحی لوگو
شرکتهای حرفهای مثل کارینو برای طراحی لوگو به رنگ توجه زیادی دارند. تک رنگ بودن لوگو به معنای این نیست که آن را تنها سیاه یا سفید طراحی کنید. گاهی اوقات سیاه و سفید خشن به نظر میرسد و اگر بخواهید احساسات و هیجانات مخاطب را برانگیزید، حتما باید به کاربرد و روانشناسی سایر رنگها نیز دقت داشته باشید. برای مثال میتوان به لوگوی Serenity اشاره کنیم که با سایههایی از رنگ صورتی یک لوگوی آرامبخش را برای خود طراحی کرده است و حس آب گرم را در ذهن بیننده تداعی میکند.
واقعی بودن لوگو
آیا تا به حال به این فکر کردهاید که یک طرح واقعی را میتوان در داخل یک باکس قرار داد و از آن یک لوگو ایجاد کرد. برای مثال میتوان به لوگوی Cigar City Brewing اشاره کرد که این ویژگی را دارد و توسط یک کارخانه تولید نوشیدنی مورد استفاده قرار گرفت.
هدف اصلی برخی از شرکتها از قرار دادن طرح در داخل باکس یا قاب، جلوگیری از سوءاستفاده و کپی آن توسط رقباست. برای مثال یک شرکت نوشیدنی در آفریقای جنوبی از تصویر آفتابپرست بر روی محصولات خود استفاده میکرد که بعدها یکی از رقبا به نام Lovane نیز از همین طرح استفاده کرد. مثال دیگر لوگوی مربوط به یک رستوران با نام Gold Spoon بود که حرف P را در آن بزرگتر نشان میداد و یک فلش شبیه به لوگوی فدکس، در آن به چشم میخورد.
اعتبار بخشیدن به برند با لوگو
وقتی قرار است لوگو طراحی کنید، باید به معنای واقعی کلمه باشید و اطمینان داشته باشید که با مفهوم کسب و کار شما مطابقت دارد. برخی از شرکتها برای طراحی لوگو توجهی به جدیت آن ندارند و فقط میخواهند تصویری از برند بسازند که کار خود را تمام کرده باشند. وقتی قرار است لوگو طراحی کنید باید از خود بپرسید آیا کسی که برای اولین بار این لوگو را مشاهده میکند، میتواند به برند اعتماد پیدا کند؟
طراحی لوگو هم میتواند برای کسب و کار اینترنتی شما احترام بدست آورد. رنگها و فونتها به عنوان دو عنصر کلیدی در طراحی لوگو هستند که اگر آنها را درست انتخاب کرده باشید، برند را ارزشمندتر میکند. اگرچه برخی مواقع لازم است لوگوی شما کارتونی یا کودکانه (مثل اسباب بازی یا خوراکی بچگانه) باشد. اما در مواقعی که کسب و کار شما جدی است، باید به سراغ فونتها، اشکال و رنگهای جدی بروید.
پر کردن برجستگی بصری با کنتراست بیشتر
یک نکته بسیار مهم برای طراحی لوگو برای کسب و کارهای اینترنتی توجه به برجستگیهای بصری در طرح است که باید از رنگهایی با کنتراست بیشتر استفاده کنید. برای مثال لوگوی Evergreen، دارای یک نماد برگ سبز در بالای متن است که با دیدن آن به سرعت ذهنتان به سمت گیاهان، طبیعی و ارگانیک بودن پیش میرود. این ترفندی است که بسیاری از طراحان از آن استفاده میکنند.
حرف آخر
داشتن یک کسب و کار اینترنتی زمانی میتواند موفق باشد که در همه ابعاد برندسازی آن کار کرده باشید. تبلیغات در این فضا وقتی اثربخش خواهد بود که یک لوگوی حرفهای داشته باشید و دست به دست در بین کاربران و بر روی تصاویر و ویدئوها باشد و در معرض دید قرار بگیرد. در اینجا به نکاتی پرداختیم که میتواند در طراحی یک لوگوی حرفهای کمک زیادی به شما کند.