فرهنگ و هنرمعرفی کسب و کار

آموزش عکاسی صنعتی با موبایل

آموزش عکاسی صنعتی در منزل 2021

90% اطلاعاتی که مغز انسان دریافت می‌کند، بصری است و این همان واقعیتی است که آموزش عکاسی صنعتی را برای کسب و کارها ضروری کرده است. اگر یک وب سایت فروشگاهی یا صفحه اینستاگرامی دارید و محصولاتی مثل لباس، کفش یا حتی طلا و جواهرات می‌فروشید، باید در عکاسی از محصول ماهر شوید. چون عکس‌های بهتر از محصول یعنی جذب مخاطب و فروش بیشتر. هدف ما هم در این مقاله؛ آموزش گام به گام و تصویری عکاسی صنعتی است تا بتوانید در خانه و با گوشی موبایل، عکس‌های حرفه‌ای از محصولات خود بگیرید.

مباحث اصلی مطرح شده در این مقاله:

    عکاسی صنعتی و تبلیغاتی چیست؟

    انواع عکاسی صنعتی (10 مورد با مثال)

    معرفی تجهیزات عکاسی صنعتی در خانه

    آموزش عکاسی صنعتی با موبایل (6 مرحله)

    نحوه ساخت لایت باکس

    و…

پس در این راهنمای جامع و کاربردی همراه ما باشید تا خودتان بتوانید عکس‌های حرفه‌ای از محصولتان بگیرید و فروشتان را افزایش دهید.

عکاسی صنعتی چیست؟

عکاسی صنعتی به انگلیسی Industrial Photography در ایران و خارج از ایران معنی‌های متفاوتی دارد. حتی بعضی اوقات با عکاسی از محصول (Product Photography)، عکاسی تجاری (Commercial Photography) و عکاسی تبلیغاتی (Advertising Photography) به جای هم استفاده می‌شوند. به همین دلیل در ابتدای مقاله هر کدام از این موارد را تعریف می‌کنیم:

معنی عکاسی صنعتی در خارج از کشور

معنی عکاسی صنعتی (Industrial Photography) در خارج از کشور؛ عکاسی در صنایع مختلف مثل ساخت و ساز، معدن، تولید، انرژی و حمل و نقل است. معمولا عکس‌های صنعتی افراد را در حال کار و ساختن اشیا نشان می‌دهند. هدف از این نوع عکاسی هم نشان دادن فرآیند کار و تولید است.

کار عکاس صنعتی در خارج از کشور عکاسی از محصولات، ماشین آلات، تجهیزات و کارگران است. این عکس‌ها سپس در وب سایت‌ها و انواع کانال‌های بازاریابیِ برند مانند کاتالوگ‌ها، بروشورها، تبلیغات و رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌شوند. در واقع مشتری اصلی این نوع عکاسی، شرکت‌های بزرگ صنعتی هستند تا فرایند عملیات، فناوری و اتوماسیون خود را نشان دهند.

نمونه عکاسی صنعتی در خارج از کشور

عکس‌های صنعتی به بخش‌های داخلی و تولیدی کارخانه‌ها می‌پردازند. چند نمونه از موضوعات رایج عکاسی صنعتی عبارتند از:

  • خطوط مونتاژ (Assembly lines)
  • کارخانه‌ها (Factories)
  • کارگران
  • استفاده از ابزار در عمل
  • عملکرد داخلی ماشین آلات

معنی عکاسی صنعتی در ایران

عکاسی صنعتی در ایران معادل عکاسی تجاری و عکاسی از محصول است. یعنی این سه مورد در ایران هم معنی هستند. البته نسبت به بقیه، عبارت “عکاسی صنعتی” رایج‌تر است.

عکاسی از محصول یا عکاسی تجاری چیست؟

عکاسی تجاری (Commercial Photography) یا عکاسی از محصول که به انگلیسی Product Photography نام دارد، بر روی خود محصولی که می‌فروشید متمرکز است. شما حتما این نوع تصاویر با بک گراند سفید را در وب سایت‌های فروشگاهی مانند دیجی کالا و… دیده‌اید.

هدف عکاسی از محصول چیست؟

هدف عکاسی تجاری از محصول، در درجه اول تمرکز بر روی جزئیات فنی و ظاهری محصول است. به همین دلیل در عکاسی تجاری، زمینه و نور باید خنثی باشند تا به هیچ وجه توجه بیننده از جسم، به چیز دیگری معطوف نشود. در واقع این تصاویر باید به بهترین شکل ویژگی‌های (Features) محصول و روش استفاده از آن را نشان دهند. موضوعی که به نوبه خود فروش را افزایش می‌دهد.

موارد کاربرد عکاسی از محصول

عکاسی از محصولات برای معرفی محصول در فضاهای آنلاین و آفلاین (چاپی) در کاتالوگ‌ها، بروشورها و وب سایت شرکت‌ها به ویژه در صفحه فروش آنلاین محصول، مورد استفاده قرار می‌گیرند. حتی عمده فروشان و خرده فروشان از این تصاویر برای کمک به مشتریان در انتخاب و خرید محصول، استفاده می‌کنند.

عکاسی تبلیغاتی چیست؟

عکاسی تبلیغاتی که به انگلیسی یعنی Advertising Photography؛ عواطف، فواید و حس و حالی (Mood) که یک محصول در مصرف کننده ایجاد می‌کند را نشان می‌دهد. بر خلاف عکاسی صنعتی، عکاسی تبلیغاتی از آزادی و خلاقیت بیشتری در نحوه ارائه محصولات برخوردار است. این نوع عکاسی با بازگو کردن داستانی درباره محصول در مجله‌ها، بروشورها، سوشال مدیا و… به آن‌ها کمک می‌کند تا بیشتر مورد توجه مخاطبان قرار بگیرند. عکس‌های تبلیغاتی اغلب به سبک زندگی که خرید یک محصول به وجود می‌آورد را نشان می‌دهند تا ویژگی‌های خود محصول.

هدف از عکاسی تبلیغاتی

تنها هدف عکاسی تبلیغاتی، جلب توجه بینندگان است. عکاسی تبلیغاتی بیننده را مجذوب خود کرده و او را مجبور به خرید محصول می‌کند. این نوع عکاسی از تکنیک‌های مختلف نور، بک گراند و وسایل استفاده می‌کند تا یک تصویر هنری و شیک ایجاد کند. در ضمن چون با هدف تبلیغات انجام می‌شود باید با همکاری مشترک بخش بازاریابی شرکت و گرافیک دیزاینرها و عکاسان، صورت بگیرد تا تصاویرِ بدست آمده علاوه بر جذاب بودن، پیام برند را با هویت بصری یکسانی منتقل کنند.

نمونه عکس تبلیغاتی

در تصویر زیر، عکس‌ جذاب تبلیغاتی برند Chupa Chups را مشاهده می‌کنید. این تصویر پیام بدون شکر بودن محصولات و زندگی سالم داشتن را با روشی بسیار جذاب به مخاطب منتقل می‌کند.

فرق عکاسی صنعتی و تبلیغاتی در چیست؟

به طور کلی تفاوت عکاسی صنعتی و تبلیغاتی در هدف و سبک عکاسیِ آن‌ها است. اما هر دو برای بیزینس‌ها ضروری بوده و ابزاری قدرتمند برای بازاریابی هستند.

1. تفاوت در هدف

هدف عکاسی صنعتی ارائه واضح‌ترین اطلاعات درباره محصول است.

هدف عکاسی تبلیغاتی جلب توجه بینندگان و برانگیختن احساسات آن‌ها در مورد محصول است.

2. تفاوت در سبک عکاسی (Style)

عکاسی صنعتی یک کادر مشخص و رسمی از محصول با ظاهری واضح، پس زمینه‌ای سفید و نوری ملایم و خنثی را ارائه می‌دهد تا هیچ چیزی محصول را تحت تاثیر قرار ندهد. اما عکاسی تبلیغاتی از تکنیک‌های کادر بندی شیک، جسورانه و نورپردازی خلاقانه برای جلب توجه استفاده می‌کند.

عکاسی صنعتی چرا ضروری است؟

طبق آماری که سایت visualteachingalliance ارائه داده است، 90٪ اطلاعاتی که به مغز انسان می‌رسد، بصری هستند. به همین دلیل عکاسی صنعتی چه برای بیزینس‌های بزرگ و چه کسب و کارهای کوچک خانگی، ضروری است. چون تصاویر، به درک بهتر مخاطب از محصول کمک می‌کنند. در واقع مصرف کنندگان همیشه دنبال میانبرهایی برای صرفه جویی در وقت هستند و توجه آ‌ن‌ها طبیعتاً به تصاویر که اطلاعات را سریعتر منتقل می‌کنند، بیشتر است.بازدیدکنندگان وب سایت‌ها، ابتدا توسط عناصر بصری درگیر می‌شوند، سپس متن را می‌خوانند. بنابراین عکس‌ها نقشی اساسی در فرایند تصمیم‌گیری مخاطب و تبدیل او به مشتری دارند.

عکاسی صنعتی چطور باعث افزایش فروش می‌شود؟

عکاسی صنعتی کیفیت محصول شما را نشان می‌دهد. چون وقتی مصرف کنندگان یک صفحه محصول را مشاهده می‌کنند، به دنبال اثبات کیفیت و ارزش آن هستند. همچنین باعث این 2 نکته مهم می‌شود:

  • شفافیت (Transparency)
  • اعتماد (Trust)

تصاویر اولین تاثیر را در مخاطب می‌گذارند و اگر موفق عمل کنند، فرد به مرحله خرید هدایت می‌شود. کیفیت عکسِ محصول، تم رنگی و… منعکس کننده برند شما است و اگر بد باشد، اولین برداشت ذهنی (First Impression) مخاطب از شما هم بد می‌شود.

انواع عکاسی صنعتی

شما در صفحه محصول و انواع کانال‌های بازاریابی آفلاین و آنلاین می‌توانید از این 6 نوع عکاسی صنعتی استفاده کنید و به خاطر داشته باشید که هر چقدر تصویر از محصول بیشتر باشد به همان میزان مردم بهتر با آن ارتباط برقرار می‌کنند.

1. عکس‌های تکی از محصولات

عکس‌های تکی (Individual Shots) ساده‌ترین حالت عکاسی صنعتی از محصولات است. در این حالت شما باید از زوایای مختلف تصاویر زیادی از محصول بگیرید که همه در زمینه سفید باشند. در زیر نمونه‌ای از عکس تکی محصولات Sierra Design که در سایتشان منتشر شده، آورده‌ایم.

2. عکاسی صنعتی لایف استایل

عکاسی صنعتی در حالت لایف استایل (Lifestyle Shots) عکس‌هایی از محصول را در حال استفاده از آن در دنیای واقعی نشان می‌دهد. این تصاویر نشان می‌دهند که محصول شما در محیط زندگی یا در کنار محصولات دیگر چطور مورد استفاده قرار می‌گیرد. در تصویر زیر همان محصول بالایی را در زندگی واقعی می‌بینید.

3. عکاسی صنعتی با رعایت مقیاس

شما حتما باید در عکاسی صنعتی از تصاویر مقیاس‌دار (Scale Shots) هم استفاده کنید تا مخاطب مقیاس، سایز و اندازه‌ی محصول شما را بهتر درک کند. اگر به شکل کیسه خواب در عکاسی صنعتی تکی دقت کنید، متوجه می‌شوید که اصلا اندازه و سایز آن، در حالت تکی قابل درک نیست. پس برای اینکه مخاطب مقیاس محصول را درک کند، باید آن را در حالت استفاده نشان دهید (مثل تصویر زیر) یا چیزی که اندازه‌اش برای ذهن واضح است، در کنار محصول بگذارید.

4. عکاسی صنعتی با دیتیل

در عکاسی صنعتی با دیتیل و جزئیات (Detailed Shots)، نمای نزدیک محصول، تمام جزئیات و ویژگی‌های خاص محصول را برجسته می‌کنید تا هم امکانات محصول به خوبی دیده شود و هم مخاطب انتخاب بهتری داشته باشد.

5. عکاسی گروهی از محصول

در عکاسی گروهی از محصول (Group Shots) شما محصولات را به صورت گروهی و با هم به نمایش می‌گذارید. در این حالت یا از رنگ‌های مختلف یک محصول (مثل تصویر زیر) با هم عکس می‌گیرید. یا از یک محصول به همراه مکمل‌هایش مثل بلوز، شلوار و کیف با هم عکس می‌گیرید.

6. عکاسی صنعتی از بسته بندی

در عکاسی از بسته بندی (Packaging Shots)، تصویر شامل بسته بندی محصول و بعضی اوقات خود محصول می‌شود.

تجهیزات عکاسی صنعتی در خانه چیست؟

  • میز برای عکاسی
  • لایت باکس
  • چراغ
  • سه پایه
  • دوربین (یا گوشی هوشمند)

آموزش عکاسی صنعتی با موبایل در منزل

شما با آموزش عکاسی صنعتی طبق دستورالعمل زیر می‌توانید در خانه با موبایل خود از محصولات عکاسی کنید. فقط کافیست گام به گام با ما پیش بروید:

  • تنظیم پس زمینه یا همان بک گراند
  • تنظیم مکان محصول
  • آموزش نورپردازی عکاسی صنعتی
  • تنظیم سه پایه
  • انتخاب دوربین و لنز مناسب برای عکاسی صنعتی
  • روتوش عکس‌های صنعتی

1. پس زمینه عکاسی صنعتی را درست کنید.

در عکاسی صنعتی باید از پس زمینه سفید یا روشن استفاده کنید. چون حذف آن هنگام روتوش کردن عکس آسان‌تر است. تنظیم صحیح پس زمینه ارزش تلاش و صرف وقت زیاد را دارد زیرا کل فرایند ویرایش را ساده‌تر می‌کند. روش‌های زیادی وجود دارد که شما می‌توانید یک بک گراند (Background) مناسب را با هزینه کم درست کنید. ما 2 روش زیر را به شما پیشنهاد می‌دهیم:

  • استفاده از یک میز یا صندلی
  • ساخت لایت باکس عکاسی

استفاده از میز برای تنظیم پس زمینه

شما می‌توانید در خانه با استفاده از یک میز یا صندلی و یک رول کاغذ یا مقوای سفید، پس زمینه مناسب برای عکاسی صنعتی بسازید. ساده‌ترین راه تکیه دادن صندلی به دیوار و قرار دادن کاغذ بین پشتی صندلی و دیوار است به شکلی که کاغذ به طور طبیعی روی آن رها شود. در این حالت کاغذ خیلی نرم از حالت عمودی به حالت افقی پهن می‌شود، بدون اینکه در پس زمینه حتی یک خط دیده شود. البته شما می‌توانید مانند تصویر زیر، کاغذ را به قسمت بالای صندلی گیره بزنید.

ساخت لایت باکس عکاسی

ساخت لایت باکس (Lightbox) یا همان چادر نور عکاسی (Light Tent) یک روش مقرون به صرفه برای عکاسی صنعتی در خانه است. لایت باکس، جعبه‌ای با دیوارهای شفاف است که هنگام عکاسی، نور را به طور مساوی در اطراف شی توزیع می‌کند.

آموزش ساخت لایت باکس عکاسی در 3 مرحله

  • برای شروع، شما به یک جعبه مقوایی به عنوان جعبه‌ی لایت باکس احتیاج دارید. این جعبه باید به قدری بزرگ باشد که محصول شما در آن جا بگیرد.
  • سپس سوراخ‌های بزرگ مستطیلی و هم اندازه را در 3 طرف (بالا و دو طرف) جعبه مقوایی ببرید، کاغذهای سفید را به پایین و کناره‌های آن بچسبانید تا به عنوان دیفیوزر (Diffusers) یا همان پخش کننده نور عمل کنند. این کار به توزیع بهتر نور و به حداقل رساندن سایه‌های غیر ضروری کمک می‌کند.
  • بسته به بودجه خود، می‌توانید از نور مصنوعی در دو طرف لایت باکس استفاده کنید یا آن را در کنار یک پنجره بزرگ قرار دهید تا از نور طبیعی استفاده کنید.

نحوه ایجاد بک گراند برای عکاسی صنعتی از محصولات بزرگ

اگر از وسایل بزرگ مانند مبلمان عکس صنعتی می‌گیرید، به یک بک گراند بزرگ و پهن شده از یک پایه بلند احتیاج دارید. برای این کار می‌توانید چند رول کاغذ عریض را به دیوار چسبانده و آن را رها کنید. اگر چراغ‌های مخصوص استودیو عکاسی ندارید، کاغذ را باید در اتاقی که نور طبیعی مناسبی دارد (مانند تصویر زیر) پهن کنید.

2. جای محصول را تنظیم کنید

محصول باید در مقابل پس زمینه و در یک سطح صاف و محکم تنظیم شود. با توجه به انواع عکاسی که در پاراگراف‌های بالاتر گفتیم (مثلا تکی یا گروهی و…)، محصول را به طرز صحیحی و به شکلی که ویژگی‌های آن به خوبی نمایان باشد، تنظیم کنید.

عکاسی صنعتی از لباس

برای عکاسی صنعتی از لباس همیشه مانکن بهتر است چون در ویرایش هم به راحتی قابل حذف است. در صورت نبود مانکن، شما می‌توانید از آویزها یا پهن کردن لباس‌ها روی زمین استفاده کنید. همچنین برای شناور کردن محصول از نخ نامرئی یا خیاطی برای بالا بردن محصول استفاده کنید و سپس نخ را در مرحله ویرایش پاک کنید. همچنین برای عکاسی لایف استایل از لباس، از اعضای تیم یا دوستان خود خواهش کنید تا لباس‌های شما را برای چند تصویر بپوشند.

عکاسی صنعتی از طلا و جواهرات

اگر از زیورآلات و جواهرات عکاسی صنعتی می‌کنید؛ همیشه بهتر است از نیم تنه استفاده کنید. اما اگر بودجه‌تان محدود است می‌توانید آن را به شکل زیر از یک مقوا آویزان کنید. از چسب قطره‌ای یا نواری برای ثابت نگهداشتن طلاهای کوچک مثل گوشواره در داخل لایت باکس استفاده کنید. برای ایجاد رفلکس یا همان بازتاب در عکس، یک قطعه کوچک پلکسی در زیر محصول قرار دهید.

3. آموزش نورپردازی عکاسی صنعتی

آموزش نورپردازی عکاسی صنعتی، مهم‌ترین فاکتور در نتیجه‌ی نهایی است. تنظیم نور می‌تواند بسیار طاقت فرسا باشد، اما اگر درست انجام شود، نتایج زیبایی به ارمغان می‌آورد و نیاز به ویرایش را به طور قابل توجهی کم می‌کند. برای نورپردازی شما دو گزینه دارید:

  • نور طبیعی (Natural Light): اگر بودجه محدودی دارید و بک گراند هم روی صندلی نصب شده، بهترین حالت نور طبیعی است.
  • نورپردازی استودیویی (Studio Light): اگر از یک لایت باکس استفاده می‌کنید و بودجه‌اش را هم دارید، بهترین گزینه است.

عکاسی در نور طبیعی چطور انجام می‌شود؟

کار با نور طبیعی بسیار آسان‌تر است و در وقت هم صرفه جویی می‌کند. همچنین برای عکاسی از محصولات کوچک در داخل منزل، می‌تواند عالی جواب ‌دهد. کار عکاسی در نور طبیعی را با قرار دادن میز عکسبرداری خود در کنار پنجره‌ای بزرگ، که نور زیادی به اتاق می‌دهد، شروع کنید. اگر شدت نور خیلی زیاد بود (همانند تصویر زیر)، می‌توانید با قرار دادن یک پارچه یا کاغذ سفید روی پنجره، نور را پخش و متعادل کنید. همچنین اگر سایه‌ها خیلی شدید بودند، در هر دو طرف جسم از تخته‌ یا مقواهای سفیدِ مات استفاده کنید (مثل تصویر زیر). این کار به بازتاب نور و نرم شدن سایه‌ها کمک می‌کند.

نکته 1: همیشه بهتر است وقتی روز درخشان و پر نور است عکاسی کنید. داشتن نور خورشید زیاد و تنظیمِ آن، خیلی بهتر از نور ضعیف و ناکافی است. چون در طول ویرایش ایجاد نور عالی بسیار سخت است.

نکته 2: به خاطر داشته باشید که هرگز زیر نور مستقیم آفتاب عکس نگیرید. چون نور مستقیم هم مانند یک نور پس زمینه قوی، می‌تواند سایه‌های شدیدی ایجاد کند.

بهترین زمان برای عکاسی در فضای باز

شما می‌توانید از محصولات خود در خارج از منزل و در فضای باز عکاسی کنید. کافیست از یک سن متناسب با هویت برند خود استفاده کنید. اما برای جلوگیری از اثرات بد تابش مستقیم نور خورشید، حتما صبح زود یا اواخر بعدازظهر که نور با زاویه کمتری می‌تابد، عکاسی کنید.

نورپردازی استودیویی (Studio Lights) در عکاسی صنعتی

در عکاسی صنعتی برای ایجاد نور استودیو و تنظیم سایه‌ها به حداقل دو تنظیم کننده نور یا همان سافت باکس (Softbox) نیاز دارید. سافت باکس نوعی وسیله نوردهی در عکاسی و فیلمبرداری است که نور ملایمی را ایجاد می‌کند. اگر سافت باکس ندارید، می‌توانید از دو چراغ مطالعه گیره‌دار (Clip-On Light Clamps) با لامپ‌های قوی استفاد کنید.

آموزش نورپردازی عکاسی صنعتی با نور مصنوعی

در نورپردازی استودیویی باید یکی از چراغ‌ها به عنوان چراغ اصلی شما و دیگری به عنوان نور پس زمینه عمل کند. البته حتما باید کاغذ یا پارچه سفیدی روی چراغ‌ها قرار دهید تا نور پخش شده و سایه‌های نرمی ایجاد شود. چراغ اصلی شما باید در قسمت جلوی محصول و کمی با زاویه در کنار آن قرار گیرد. در حالی که نور پس زمینه باید در سمت مقابل چراغ اصلی، پشت یا بالاتر از آن قرار گیرد.

زاویه‌ها و فاصله چراغ‌ها را دستکاری کنید تا سایه‌های نرم و یکنواختی ایجاد شود. دلیل پیشنهاد چراغ مطالعه هم راحتی در حرکت آن بود تا تنظیم نور برای شما ساده‌تر شود.

نکته مهم: برای درک بهتر این بخش، به تصویر لایت باکس در پاراگراف‌های بالاتر دقت کنید.

چند نکته مهم درباره آموزش نورپردازی عکاسی صنعتی

  • برای بهبود تنظیمات روشنایی حداقل از دو لامپ 5000K با رنگ یکسان استفاده کنید.
  • اگر از لایت باکس استفاده نمی‌کنید، از تخته گچ سفید یا مقوا استفاده کنید تا شدت نور خنثی شده و سایه‌ها بیشتر نرم شوند. این همان کاری است که لایت باکس‌ها انجام می‌دهند. آن‌ها به نوعی پخش کننده نور هستند و نور را به طور مساوی در اطراف محصول توزیع می‌کنند.
  • چراغ‌های استودیویی و سافت باکس‌ها کنترل بیشتری به شما در روند کار می‌دهند، مخصوصاً اگر بخواهید در طول چند ساعت از چندین محصول عکس بگیرید.

4. سه پایه را برای عکاسی تنظیم کنید

سه پایه (Tripod) به ثبات و راحت فوکوس کردن هنگام عکاسی کمک می‌کند. با سه پایه به راحتی می‌توانید جلوی تار شدن تصاویر را بگیرید. چون دیگر وقتی می‌خواهید کل محصول خود را در فوکوس قرار دهید دستتان بدون حرکت خواهد ماند. اگر سه پایه ندارید، برای ثابت نگه داشتن دوربین خود از چند کتاب یا چهارپایه استفاده کنید. اما اگر می‌خواهید کار عکاسی را ادامه دهید حتما خرید یک سه پایه خوب را در برنامه‌های خود بگذارید.

5. آموزش تنظیمات دوربین برای عکاسی صنعتی

مهمترین تنظیمات دوربین برای عکاسی صنعتی، دیافراگم بسته (یا همان عدد f/stop بالا) و سرعت شاتر پایین است. به این ترتیب با عمق میدان گسترده‌، کاملا روی محصول خود فوکوس می‌کنید و محصولات خود را واضح‌تر نشان می‌دهید. هنگام عکسبرداری با عمق میدان زیاد، برای اینکه عکس تار ثبت نشود، خیلی مهم است که دوربین خود را ثابت نگه دارید.

تنظیمات کلی دوربین DSLR توصیه شده برای عکاسی از محصول:

  • از لنزهای واید استفاده نکنید چون تصویر محصول شما را تحریف می‌کند.
  • از دیافراگم بسته استفاده کنید. دیافراگم باز مانند8 یا f4.5 عمق میدان شما را باریک می‌کند و قسمت‌هایی از محصول را از فوکوس خارج می‌کند. دیافراگم کوچکی مانند f8 یا f11 عمق میدان بیشتری را به شما می‌دهد و کل محصول را واضح و در فوکوس نگه می‌دارد.
  • از تراز سفیدی یا همان وایت بالانس صحیح استفاده کنید. هنگام عکاسی، باید آن را در همان دمای کلوین نور و چراغ‌های فضا تنظیم کنید.

بهترین دوربین برای عکاسی صنعتی چیست؟

4 دوربین دیجیتال زیر به خوبی قابل تنظیم برای عکاسی صنعتی هستند:

  • Nikon D7200
  • Canon EOS 5D Mark IV
  • Sony Alpha A6500
  • Nikon D850

عکاسی صنعتی با موبایل

شما می‌توانید برای شروع عکاسی صنعتی از گوشی موبایل هم استفاده کنید. فناوری دوربین در گوشی‌های هوشمند مسیری طولانی را طی کرده است و گاهی اوقات  حتی نتیجه‌ای بهتر از دوربین حرفه‌ای دارد. بنابراین اگر نور و پس زمینه خود را درست تنظیم کنید، انواع گوشی‌ها مانند iPhone یا Samsung می‌توانند به شما در عکاسی صنعتی از محصول کمک کنند. البته بهتر است از یک نگه‌کننده یا سه پایه گوشی هم استفاده کنید تا تاری عکس کم شده و ویرایش تصاویر خیلی طول نکشد.

6. آموزش ادیت عکاسی صنعتی

روتوش تصاویر پس از عکسبرداری صنعتی برای دستیابی به یک ظاهر صحیح، ضروری است و شامل مواردی مانند حذف پس زمینه، اصلاح رنگ، حذف مانکن و افزودن سایه برای داشتن ظاهری طبیعی‌تر می‌شود. به یاد داشته باشید که محصول خود را چه با دوربین دیجیتال و چه گوشی هوشمند عکاسی کنید، ویرایش می‌تواند نتیجه را از سطح متوسط به سطح حرفه‌ای برساند. خصوصا اگر کار خود تازه شورع کرده‌اید، تنظیم نور و پس زمینه‌ی درست کمی آزمون و خطا می‌خواهد. در نتیجه آموزش ادیت عکاسی صنعتی می‌تواند به شما در از بین بردن بسیاری از نقص‌ها کمک کند.

همه چیز درباره عکاسی صنعتی با موبایل

کسب و کار کوچکی دارید و بابت نداشتن دوربینِ حرفه‌ای برای عکاسی از محصولاتِ خود، ناراحت هستید؟ کاش یک دوربین حرفه‌ای داشتم و محصولاتم بهتر دیده می‌شدند!‌ اما به هر حال یک گوشی هوشمند که دارید؟ عکاسی با موبایل در صورت رعایت نکاتِ فنی، تصاویری با حال و هوای حرفه‌ای‌ها تولید می‌کند. این متن شما را با نکاتی آشنا می‌کند تا برای عکاسی محصولات با موبایل آماده شوید.

شاید فکر کنید برای عکاسی صنعتی،‌ تجاری یا عکاسی از محصول،‌ نیاز به تجهیزاتی حرفه‌ای دارید تا بتوانید تصاویری با کیفیت تولید کنید. اما عکاسی فراتر از تجهیزات است. ظهور گوشی‌های هوشمند با انواعِ لنز به ما نشان داد که با چاشنی خلاقیت و رعایت نکاتِ کلیدی می‌توان با گوشی موبایل هم به یک نتیجه مطلوبِ بصری رسید. شکی نیست که تجهیزاتی مثل دوربین عکاسی حرفه‌ای می‌تواند نقشی اساسی را بازی کند، اما مهم‌تر از آن توانایی‌های شما است.

عکاسی صنعتی هم مثل هر سبکِ دیگری نیاز به تجهیزاتی دارد. اما ما تصمیم گرفتیم که متنی در این زمینه تولید کنیم تا افرادی که به هر دلیل قادر به تهیه تجهیزات حرفه‌ای عکاسی نیستند، ناامید نشوند و با گوشی موبایل خود اقدام کنند. عکاسی با موبایل روز به روز با پیشرفت‌های این حوزه، بیش‌تر مورد توجه قرار می‌گیرد. ببینیم چه می‌شود کرد.

عکاسی صنعتی یا عکاسی از محصول چیست؟

خب قبل از هر چیزی بهتر است با عکاسی صنعتی آشنا شویم. عکاسی صنعتی، عکاسی محصول یا عکاسی تبلیغاتی Product Photography اشاره به سبکی در عکاسی دارد که ما برای معرفی یک محصول، تصاویری ثبت می‌کنیم. هدف این سبک آشنایی و ترغیب مخاطب به خرید است.

بله این سبک عکاسی فقط جنبه تبلیغاتی ندارد و خصوصاً برای افرادی که محصولات خود را در فضای مجازی به اشتراک می‌گذارند، روشی برای معرفی و آشنایی مخاطب با محصول است.

پس ما به دو دلیل اساسی اقدام به عکاسی صنعتی می‌کنیم:

  • معرفی یک محصول و آشنایی مخاطب با آن
  • تبلیغات و ترغیب مخاطب به خرید

در هر دو صورت چیزی که مخاطب باید با آن رابطه برقرار کند یک یا چند تصویر است. پس باید مطابق با هدفی که دنبال می‌کنیم، اقدام به عکاسی کنیم. عکاسی با موبایل یکی از روش‌هایی است که کسب و کارهای کوچک و مستقل به خاطر کمبود بودجه از آن بهره می‌برند. کیفیت در این سبک در حد و اندازه‌هایی است که برای نمایش در شبکه‌های اجتماعی و روی گوشی‌های موبایل عالی عمل می‌کند.

آمار خیره‌کننده استاتیستا نکته مهمی را به ما یادآوری می‌کند. در سال 2021 میلادی 4.32 میلیارد کاربر منحصر به فرد به اینترنت متصل شدند که از این بین 90 درصد آن‌ها با گوشی موبایل بوده است. خب وقتی با چنین آماری از اتصال گوشی‌های هوشمند مواجه می‌شویم، متوجه می‌شویم که عکاسی با موبایل هم در صورتی که با رعایت اصولِ فنی و چاشنی خلاقیت همراه باشد، کسب و کار ما را توسعه بدهد. اشاره‌ای به این اصول فنی داشته باشیم.

نورپردازی در عکاسی با موبایل

به هر حال در عکاسی با موبایل هم مثل هر نوع تصویربرداری دیگری، عامل اساسی و حیاتی نور است. ما در مقاله‌ای جداگانه که در بالا به آن اشاره کردیم، به نورپردازی در عکاسی صنعتی product photography اشاره‌ای داشتیم. شما می‌توانید به طور مفصل در این باره اطلاعاتی را بدست آورید.

شما یا باید یک ست‌آپِ نور درست و درمانِ از پیش آماده تهیه کنید یا با استفاده از هر آنچیزی که در دست دارید نور را برای عکاسی صنعتی مهیا کنید. قطعاً با یک نور حساب شده،‌ با هر گوشی‌ایی که در دست دارید، می‌توانید نتایجی مطلوب و حرفه‌ای را ثبت کنید. یکی از سبک‌های معمول در عکاسی صنعتی،‌ تصویر محصول در یک پس‌زمینه سفید است. نور باید به خوبی روی محصول تابانده شود تا لنز دوربین موبایل بتواند جزئیات را تا حد امکان به چشم بیننده برساند. به همین منظور یکی از بهترین‌ها را معرفی می‌کنیم.

خیمه نور و عکاسی با موبایل

شاید توانایی خرید دوربین حرفه‌ای را نداشته باشید، اما می‌توانید با صرف هزینه‌ای معقول برای نورپردازی، تصاویری ثبت کنید که در همان حد و اندازه‌ها به چشم آیند. شاید از بهترین‌ها برای عکاسی صنعتی، تهیه یک خیمه نور باشد. یکی از بهترین‌ها که ارزشِ خرید بالایِ آن بر هیچ استادکاری پوشیده نیست. انواع آن‌ها را در صفحه خرید خیمه نور مشاهده کنید و بهترین را انتخاب کنید.

برای نمونه یک لایت باکس با اندازه 40 در 40 سانتی‌متر، که به شما اجازه عکاسی از یک دریچه بالایی و کناری را هم می‌دهد، یک انتخابِ‌ عالی برای عکاسی با موبایل در سبک صنعتی، تجاری و تبلیغاتی به شمار می‌آید. پس نور را فراموش نکنید. هرطور شده باید این نور مهیا شود. به هیچ وجه به یک لامپ LED اکتفا نکنید و اگر قصد دارید بدون خرید تجهیزات و با کارهای دستی در خانه یک ست‌آپ نورپردازی را تدارک ببینید، حتماً نکات فنی را رعایت کنید. معمولاً ما نیازمندِ نور از سه جهت مختلف خواهیم بود تا به یک نتیجه مطلوب دست یابیم.

با این مقدمه خواستیم از اهمیت نور بگوییم. اگر به هر دلیل باز هم قادر به تهیه تجهیزاتِ نورپردازی نیستید، باید به یاد داشته باشید که نورپردازی همه چیز است. در صورتِ رعایت نکردن اصولِ پایه‌ای نورپردازی، شما با بهترین دوربین‌های عکاسی هم به نتیجه مطلوبی نخواهید رسید. ما در مجموعه چاپ ایده نو به خوبی با نیازهای افراد در این حوزه آشنا هستیم. به همین خاطر سعی می‌کنیم مطالبی که تولید می‌کنیم تا حدی آن‌ها را با چند و چونِ کار آشنا کند. شما می‌توانید در این مقاله کلیاتی از نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی را مطالعه کنید.

عکاسی با موبایل در حالتِ اتوماتیک را کنار بگذارید

عکاسی با موبایلاکثر افرادی که با گوشی موبایل عکاسی می‌کنند، گوشی را دست می‌گیرند، برنامه دوربین را تاچ می‌کنند و خیلی سریع لنز را رو به سوژه می‌گیرند و چیلیک! عکس ثبت می‌شود. هر چند هوشِ مصنوعی موبایل سعی می‌کند بهترین تنظیمات را مطابق با شرایط تنظیم کند، اما فراموش نکنید که هدف در اینجا مهم‌تر است. شاید بخواهید نور را کمتر کنید، یا نقطه فوکوس را تغییر دهید. پیشنهاد چیست؟

  • از قسمت پرو Pro یا بخش حرفه‌ای برنامه اقدام به عکاسی با موبایل کنید.
  • از اپلیکیشن‌های دیگری برای عکاسی حرفه‌ای با موبایل استفاده کنید.

اکثر گوشی‌های امروزی صرف نظر از سیستم عامل اندروید یا iOS، در بخشی از منوی اپلیکیشن دوربین به کاربر اجازه می‌دهند که دست به تغییراتی بزند تا مثل حرفه‌ای‌ها عکاسی کند. معمولاً به چه تنظیماتی دسترسی خواهیم داشت؟

اولین نکته سرعت شاتر است. این مشخصه اشاره به مدت زمانی می‌کند که شاترِ لنز برای دریافت نور باز می‌ماند. به تبع هرچه این زمان طولانی‌تر باشد، نور بیش‌تری وارد می‌شود و نتیجه کاملاً متفاوت خواهد بود. شما باید بر اساس شرایط و نوری که به سوژه می‌تابد shutter speed را تنظیم کنید. آی اس او ISO نیز اشاره دارد به حساسیت به نور. این دو مفهوم ارتباط نزدیکی به هم دارند و باید توجه داشت که در شرایط مختلف چه گزینه‌ای بهتر است. پس گام اول انتخاب ISO و Shutter Speed است.

بعد از تنظیم این دو نکته اساسی،‌ سراغ فوکوس می‌رویم. باید روی خود محصول فوکوس کنید. لنز را رو به سوژه بگیرید، روی تصویر سوژه در صفحه نمایش تاچ کنید و نگه دارید. فوکوس روی آن قفل می‌شود. تا جای ممکن به سوژه نزدیک شوید و به هیچ وجه از زوم استفاده نکنید. همچنین یادتان باشد که با بالاترین رزولوشن ممکن عکاسی کنید تا بعد از آن در صورت نیاز عکس را ادیت کنید.

یکی دیگر از تنظیمات دمای کلوین است. دمای رنگ می‌تواند حال و هوای عکس شما را سرد یا گرم جلوه دهد. باز هم مطابق با شرایط نورپردازی این گزینه را تنظیم کنید تا به مطلوب خود برسید. این بخش که وایت بالانس WB شناخته می‌شود به شما امکان تنظیم دمای رنگ را می‌دهد. معمولاً چند گزینه پیش‌فرض در کنار تنظیم عددی هر آنچیزی است که عکاسان حرفه‌ای با بهترین دوربین‌ها هم آن را تغییر می‌دهند.

استفاده از اپلیکیشن‌ها برای عکاسی حرفه‌ای با موبایل

عکاسی با موبایلشما می‌توانید برای عکاسی حرفه‌ای به اپلیکیشن‌های دیگری مراجعه کنید. هر چند که اپلیکیشن کیفیتِ عکس شما را بهتر نمی‌کند، اما قابلیت‌های عکاسی دستی Manual که در اختیار کاربر قرار می‌دهد می‌تواند منجر به یک نتیجه مطلوب‌تر شود.

  • برای اندروید: Camera FV-5، HedgeCam2 و ProCam X
  • برای iOS: Camera+2، ProCamera

باید متناسب با گوشی و سیستم عامل خود چندین اپلیکیشن را امتحان کنید تا به یک مورد دلخواه برسید. در کنار یک عکاسی حرفه‌ای، احتمالاً به یک ادیتور حرفه‌ای عکس هم نیاز خواهید داشت که تا حدی کارهای خود را با آن پیش ببرید.

به نسبت تصویر در عکاسی با موبایل دقت کنید

پیش از اینکه تنظیمات نور را سِت کنید، اندازه عکس را فراموش نکنید. اگر دقت کرده باشید به عنوان مثال اندازه عکس در بخش استوری اینستاگرام با بخشِ پُست آن متفاوت است. این اندازه، نسبت تصویر aspect ratio است. اپلیکیشن‌های عکاسی در موبایل معمولاً به شما اجازه تغییر را می‌دهند. در صورتی که این اجازه را نداشتید سراغ اپلیکیشن‌های دیگری برای سیستم عامل بروید تا بتوانید اندازه را تعیین کنید.

یکی از نشانه‌های حرفه‌ای بودن شما زمانی مشخص می‌شود که انبوهی از تصاویر در پست‌ها یا استوری‌های شما به اشتراک گذاشته می‌شود. شبکه‌های اجتماعی پیش‌فرض‌های مشخصی برای اندازه تصاویر در بخش‌های مختلف دارند. مطابق با آن اقدام کنید. همچنین سعی کنید اگر برای وبسایت خود عکاسی می‌کنید، آن‌ها را با اندازه‌های مشابه آپلود کنید تا سر و شکل شکیل‌تری به دیزاین خود بدهید. در یک فروشگاه، قفسه‌های منظم نظر شما را جلب می‌کنند یا با اندازه‌های نامرتبط؟

ادیتور عکاسی با موبایل

عکاسی با موبایلگاهاً لازم می‌شود بخشی از عکس را کراپ کنید و در واقع کادر آن را تنظیم کنید. شاید هم قصد کنید تا کمی از کنتراست تصویر کم کنید. می‌خواهید کمی نور را بهبود بدهید، برای عکس خودتان کادری بزنید یا نوشته‌ای روی آن حک کنید. در تمام این موارد یک اپلیکیشن ادیت عکس با موبایل نیاز خواهید داشت. اگر در این باره چیزی نمی‌دانید سری به این مقاله جذاب ادیت عکس با موبایل بزنید؛ حتماً به کارتان خواهد آمد. همچنین سری به دیگر مقالات نظیر آموزش کامل نحوه کار با پیکس آرت Picsart بزنید. یکی از بهترین اپلیکیشن‌های ادیت عکس با موبایل همین پیکس آرت قدرتمند است که حال و هوای تصاویر شما را به شدت تغییر خواهد داد.

چند نکته طلایی در عکاسی با موبایل

آن‌هایی که عکاسی با موبایل را برای ثبت تصاویر محصولات خود انتخاب می‌کنند، معمولاً بودجه محدودی دارند. به همین خاطر نکاتی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم در واقع حداقلی‌ها برای اجرایی کردن این کار است. آن‌ها را رعایت کنید.

از نور طبیعی به خوبی استفاد کنید

عکاسی با موبایلباز هم نور نور نور! آخر همه چیز در دنیای تصویر زیر سر همین نور است. اگر هیچ تجهیزاتی ندارید، ولی یک پنجره نورگیر درست و درمان دارید، می‌توانید از آن به عنوان یک منبع نوری استفاده کنید. هر چند محدودیت‌هایی خواهید داشت. مثلاً شدت نور را فقط با استفاده از ملحفه‌ها می‌توانید کم‌تر کنید. در تغییر زاویه هم انعطافی نیست. اما اگر به خوبی از نور طبیعی در عکاسی موبایل استفاده کنید، قطعاً نتیجه‌ای مطلوب خواهید داشت. چرا باید شدت نور را کم کنیم؟ معمولاً در سطح حرفه‌ای با استفاده از سافت‌باکس این کار را می‌کنیم. هدف نرم‌تر کردن نور و از بین بردنِ سایه‌های تند و تیز است که در اینجا چندان نیازی به آن‌ها نداریم.

از پس‌زمینه متناسب برای عکاسی با موبایل استفاده کنید

عکاسی با موبایلپس‌زمینه می‌تواند همه چیز را دگرگون کند. پس مطابق با آن انتخاب کنید. مثلاً برای لوازم آرایشی و بهداشتی بک‌گراند سفید، نشانی از تمیزی دارد. اگر ایده خاصی ندارید، به بک‌گراندهای تک‌رنگ خصوصاً سفید اکتفا کنید. شما می‌توانید با استفاده از یک مقوا یا بک دراپ‌های آماده این پس‌زمینه را ایجاد کنید.

از چند زاویه عکاسی کنید

اگر محصولی دارید که لازم است بیننده از چندین جهت نمایِ آن را ببیند، حتماً از چندین زاویه عکاسی کنید. در این صورت یک خیمه نور می‌تواند یک انتخاب عالی برای صرفه‌جویی در زمان خواهد بود. کافی است زاویه لنز خودتان را تغییر دهید و نورپردازی خیمه از همه جهت نور را مهیا می‌کند. برای برخی محصولات، عکاسی از چندین زاویه ضروری است. اگر تازه کسب و کار خودتان را راه‌ انداخته‌اید و بودجه‌تان محدود است، حتماً نکاتی که به شما گفتیم را گام به گام طی کنید تا با گوشی موبایلتان عکس‌های حرفه‌ای بگیرید. کلام آخر را به شما می‌گوییم و امیدواریم این مقاله باعث پیشرفت شما شود.

عناوین این مقاله مخفی کردن عناوین
دکمه بازگشت به بالا