جامعهمعرفی کسب و کار

مراحل استراتژی بازاریابی دیجیتال چیست؟

استراتژُی بازاریابی دیجیتال در رشد کسب و کارها تاثیر به سزایی دارد. در این مقاله قصد داریم توضیحات لازم را در خصوص استراتژی بازاریابی دیجیتال ارائه دهیم تا افرادی که قصد دارند فروش خود را از طریق بازاریابی دیجیتال افزایش دهند، بهترین نتیجه را دریافت کنند. پس تا انتهای این مقاله کاربردی همراه ما باشید.

استراتژی بازاریابی دیجیتال چیست؟

شاید با شنیدن کلمه استراتژی مفاهیم پیچیده ای به ذهن شما خطور کند. اما در واقع استراتژی بازاریابی مفهوم و معنی ساده ای دارد که با درک آن می توان بهترین استراتژی بازاریابی را تدوین و آن را عملی کرد. در واقع استراتژی بازاریابی دیجیتال به مجموعه طرح ها و نقشه هایی گفته می شود که کسب و کار را به هدف و یا اهداف مد نظر می رساند. این طرح ها قابل ارزیابی و سنجش خواهند بود. بنابراین منظور از استراتژی بازاریابی دیجیتال به طرح جامع و کاربردی ای گفته می شود که بتوان با ابزارهای دیجیتال به اهداف مورد نظر دست پیدا کرد.

این نکته را در نظر داشته باشید که استراتژی بازاریابی با تاکتیک متفاوت است و نباید آن ها را یکی دانست. در واقع تاکتیک بازاریابی به مجموعه اقداماتی گفته می شود که در طول اجرای استراتژی بازاریابی دیجیتال انجام خواهند شد که تاثیر گذاری بازاریابی دیجیتال را افزایش خواهد داد. بنابراین با در نظر گرفتن این تفاوت طرح های چیده شده برای بازاریابی دیجیتال از طرح های اجرایی برای تاکتیک بازاریابی متفاوت خواهد بود.

مراحل پیاده سازی یک استراتژی بازاریابی دیجیتال

برای آنکه یک استراتژی بازاریابی دیجیتال به بهترین شکل ممکن تدوین شود، می بایست در طرح ریزی آن نکات مهمی را رعایت کرد. افراد و شرکت های خبره ای در این زمینه فعالیت دارند که می توان از دانش آن ها بهره برد تا بهترین نتجیه حاصل شود. یکی از شرکت های معتبر در زمینه  بازاریابی دیجیتال شرکت M.G.G می باشد که به صورت تخصصی روی این موضوع فعالیت دارند. در ادامه به معرفی بیشتر این هلدینگ نیز خواهیم پرداخت.

اما مراحل پیاده سازی استراتژی بازاریابی دیجیتال چیست و چه اقداماتی را باید انجام داد؟ پاسخ این سوال شامل موارد زیر خواهد بود:

1.      تصویرسازی فرضی اولین مرحله از استراتژی بازاریابی دیجیتال

در اولین قدم می بایست یک تصویر فرضی از مخاطبینی که با کسب و کار مد نظر سر و کار دارند را تصور کرد. همچنین این تصویر سازی باید برای مشتری و در نهایت خریدار ایده آل مجموعه انجام شود. در این تصویر سازی که به اصطلاح پرسونا نیز نامیده می شود، شفاف سازی بسیار اهمیت دارد.

یک روش برای انجام چنین تصویر سازی این است که با نظرسنجی ها و یا ارتباط با افرادی که از محصولات و یا خدمات استفاده کرده اند، تصویر سازی کرد. اما به صورت کلی برای تصویر سازی نیاز به اطلاعات کیفی و یا روانشناسی و همچنین اطلاعات کمی و یا دموگرافیک می باشد.

2.      ایجاد برنامه تولید محتوا دومین گام استراتژی بازاریابی دیجیتال

بعد از آنکه پرسونای مخاطب بدست آمد، می بایست برنامه ی را برای تولید محتوای بازاریابی دیجیتال تدوین کرد. داشتن برنامه و استراتژی برای تولید محتوا از مهم ترین گام های استراتژی بازاریابی دیجیتال است که باید به آن توجه ویژه ای نمود. برنامه تولید محتوا باید به ترتیب شامل: عنوان، هدف، ساختار و سپس معرفی و تبلیغ باشد. بعد از اتمام این مراحل نیز می بایست با استفاده از ابزارهای مربوطه، میزان بازدهی آن بررسی و سنجیده شود.

3.      سنجش و انتخاب کانال برای اجرای استراتژی بازاریابی دیجیتال

انتخاب رسانه ی مناسب یکی دیگر از مراحل استراتژی بازاریابی دیجیتال است که باید متناسب با نوع کسب و کار رسانه ی مناسبی را انتخاب و در آن استراتژی را اجرا کرد. علاوه بر نوع کسب و کار عوامل دیگری مثل بودجه در نظر گرفته شده برای بازاریابی دیجیتال و جامعه ی هدف که در مرحله اول بدست آمد، در انتخاب نوع رسانه تاثیر گذار است.

انواع رسانه های بازاریابی دیجیتال

رسانه های متفاوتی برای اجرای استراتژی بازاریابی دیجیتال وجود دارد از جمله: رسانه های شخصی، رسانه های اکتسابی و رسانه های پولی. در رسانه های شخصی می توان به صورت عمیق تری به اجرای استراتژی بازاریابی دیجیتال پرداخت. رسانه های دیجیتال در واقع به رسانه هایی گفته می شود که متعلق به خود صاحبین کسب و کار است مثل شبکه های اجتماعی، ایمیل، سایت و … .

منظور از رسانه های اکتسابی رسانه هایی هستند که کسب و کارها با پرداختن به موضوعی در آن ها به صورت رایگان می توانند خود را به نمایش بگذارند و در مباحث مربوطه شرکت نمایند. رسانه های پولی منظور رسانه هایی هستند که کسب و کارها برای دیده شدن در آن ها می بایست هزینه ای را پرداخت نمایند. رسانه های مثل گوگل ادوردز، ریپورتاژ آگهی، تبلیغات کلیکی، تبلیغات بنری و … .

4.      شناسایی هدف ها و ابزارهای دیجیتال مورد نیاز

آخرین گام برای اجرای استراتژی بازاریابی دیجیتال شناسایی اهداف و ابزارهای مورد نیاز است که باید به صورت دقیق انتخاب شوند. به طور مثال اگر هدف یک کسب و کار افزایش فروش سالیانه تا ده درصد می باشد، می بایست طبق هدف مورد نظر تولید محتوای هفتگی و یا ماهانه را برنامه ریزی کرد. هدف و یا اهداف هر کسب و کار هرچه باشد می بایست بتوان آن را اندازه گیری و مدیریت کرد.

با انجام مراحل گفته شده می توان یک استراتژی بازاریابی دیجیتال ایده آل را طراحی و به صورت کاربردی اجرا نمود.

مشاوره برای استراتژی بازاریابی دیجیتال

مدیر عامل هلدینگ بین المللی M.G.G، خانم مژگان عباسی نزدیک به سه دهه افتخار مدیریت در بخش های خصوصی و دولتی ایران را دارد که با به اجرا گذاشتن راهکارهای کاربردی و با بازدهی بالا فعالیت های اقتصادی مختلفی را در کنار تیم حرفه ای خود رقم زده است. به گفته ی ایشان بزرگترین سرمایه ی آن ها اعتبار هلدینگ M.G.G نزد مشتریان آن ها بوده است.

اگر شماهم قصد دارید با استفاده از تبلیغات موثر و بازاریابی دیجیتال بهترین نتیجه را دریافت کنید، می توانید از تجربیات این مجموعه ی افتخار آفرین استفاده نمایید و با آن ها مسیر موفقیت را طی کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره هولدینگ M.G.G به آدرس https://mggtr.com/team-mgg/ مراجعه نمایید.

دکمه بازگشت به بالا