جامعهمعرفی کسب و کار

الگوریتم helpful content چیست؟

الگوریتم Helpful Content چیست؟

 گوگل، الگوریتم Helpful Content خود را در 18 آگوست 2022 اعلام کرد و همانطور که اسم آن مشخص است، گوگل با این اقدام خود، محتوایی را هدف قرار می دهد که برای کاربران مفید نیستند. در واقع، این الگوریتم به دنبال حذف محتوایی است که فقط با هدف رتبه بندی در موتور جستجو نوشته شده اند و در زمینه کمک و اطلاع رسانی به کاربران، ضعیف عمل می کنند. همان محتوایی که کاربر با شوق و ذوق در رتبه اول می بیند و بعد از کلیک روی آن متوجه می شود که دارای محتوای غیر مفیدی است و از این انتخاب خود ناامید می شود. در واقع، این نوع صفحات فقط برای رتبه بندی خوب طراحی شده اند.

طبق گفته گوگل، خرید بک لینک تضمینی به شما کمک می کند مطمئن شوید که هیچ محتوای غیراصل و بی کیفیتی در رتبه های بالاتر قرار نمی گیرد. پس اگر هدف شما از قرار دادن محتوا در سایت فقط افزایش بازدید و ترافیک موتورهای جستجو است، به احتمال زیاد از این موضوع ضربه خواهید خورد. بر خلاف الگوریتم هایی مثل product review که فقط صفحه های خاصی از سایت را هدف قرار می دهند، این الگوریتم محتوای کل سایت را بررسی می کند و پتانسیل لازم برای تاثیر گذاشتن در عملکرد سئو همه صفحات را دارد.

تنها چیزی که باید در مورد الگوریتم Helpful Content به خاطر بسپارید این است که اولویت رضایت کاربران است پس در وهله اول، محتوای صفحات باید متناسب با نیاز و سوالات کاربران نوشته شوند. موتور جستجوی گوگل بروزرسانی جدیدی را به نام helpful content منتشر کرد تا از تولید محتوای ارزشمند و تولید شده برای کاربران اطمینان حاصل کند. آپدیت محتوای مفید – helpful content راهی را ایجاد کرده که به مخاطبین این اطمینان را می دهد بهترین محتوای منطبق با خواسته های شان را دریافت می کنند.

گوگل از اصطلاحات جدیدی نیز برای اولین بار استفاده می کند تا درک این رویکرد را برای همه راحت تر کند. این اصطلاحات به شرح زیر است:

  • اصطلاح people-first content به معنی تولید محتوا برای کاربر
  • اصطلاح search engine-first به معنی محتوای نوشته شده برای ماشین
  • اصطلاح first-hand expertise به معنی محتوای نوشته شده بر مبنی تخصص یا تجربه
  • اصطلاح depth of knowledge به معنی محتوای عمیق برگرفته از دانش بروز

مدیران سایت ها و محتوا نویسان لازم است نگرش people-first content به معنی تمرکز برای محتوای نوشته شده برای کاربر داشته باشند. بدین ترتیب دیگر محتوا نویسی به سبک سرچ انجین بطور کل منسوخ شده و کراولرها بخوبی می توانند تفاوت محتوای ماشین را با محتوای کاربر متوجه شوند.

الگوریتم HCU را نوعی سیگنال در نظر بگیرید که دائما بر روی کل سایت فعال بوده و مطالب خوب یا بد را برای تاثیر گذاری روی کل سایت در نظر میگیرد. وزن محتوای خوب و وزن محتوای بد در HCU باعث می شود تا بر روی سایر مطالب سایت تاثیر گذار باشد. در واقع اگر محتوای بی کیفیت بیشتری در سایت وجود داشته باشد، هم بر روی کل سایت تاثیر گذاشته و هم مطالب خوب را نیز درگیر می کند.

آپدیت محتوای مفید از تمام مدیران سایت ها و نویسندگان می خواهد که اولا برای موتور جستجو ننویسند و در ثانی کاربر باید حس استفاده از یک محصول را بطور واقعی داشته باشد. این رویکرد به معنی first-hand expertise بوده و نویسنده باید بر روی موضوعات مفید و تخصصی که بر روی آن تسلط دارد وقت بگذارد. از طرف دیگر HCU یک الگوریتم ساید واید است و کل سایت را تحت تاثیر قرار می دهد. بر خلاف سایر بروزرسانی ها که صفحات بصورت مستقل ارزیابی می شوند، آپدیت محتوای مفید کلیه صفحات و برگه ها را هدف گذاری می کند.

نحوه کار الگوریتم الگوریتم محتوای مفید

این الگوریتم محتوای کل سایت را بررسی می کند و سیگنال هایی که از طریق آن به موتور جستجوی گوگل ارسال می شود می تواند رتبه کل صفحات را تحت تاثیر قرار دهد. به این صورت که اگر یک سایت محتوای غیر مفید زیادی داشته باشد، به خاطر سیگنال های منفی الگوریتم Helpful Content، محتوای مفید سایت هم تحت تاثیر قرار می گیرند و به احتمال زیاد در رتبه بندی هم عملکرد خوبی نخواهند داشت.

یاد ضرب المثل معروف می افتیم: آتش که شدت گرفت، هیزم خشک و تر با هم میسوزند.”

پس اگر محتوای غیر مفید سایت خود را حذف کنید، شرایط را برای درخشیدن محتوای مفید خود فراهم می کنید. البته این را نیز فراموش نکنید که این الگوریتم در اوایل شروع کار، سایت های انگلیسی را تحت تاثیر قرار می دهد و در آینده به زبان های دیگر گسترش داده می شود.

طبق اعلامیه، چیزی که گوگل با این بروزرسانی از شما می خواهد، این است:

محتوای عالی بسازید و از استراتژی های سئو به عنوان راهی برای افزایش محتوای مفید و مطابق با خواسته کاربر استفاده کنید.

الگوریتم محتوای مفید از E-A-T که مخفف تخصص، اقتدار و قابل اعتماد بودن است، سرچشمه می گیرد. E-A-T همان معیاری است که ارزیابی کنندگان کیفی گوگل برای ارزیابی محتوا، تولیدکنندگان محتوا و وبسایت ها استفاده می کنند.

نقش یادگیری ماشین در الگوریتم Helpful Content

این بروزرسانی، یک اقدام دستی نیست و به کمک یک مدل یادگیری ماشین کار می کند. در واقع، شناسایی محتوای غیر مفید با استفاده از یک طبقه بندی کننده به صورت خودکار انجام می شود. الگوریتم Helpful Content از تکنیک وزن دهی استفاده می کند. یعنی این امکان وجود دارد که برخی از محتوای سایت به عنوان محتوای غیرمفید دسته بندی شوند ولی محتوای مفید آن دچار افت عملکرد نشوند.

پس تعیین کننده میزان تاثیر منفی الگوریتم Helpful Content، وزنی است که بر اساس میزان محتوای غیرمفید سایت مشخص می شود. پس هر چقدر که حجم محتوای غیر مفید سایت بیشتر باشد، تاثیر منفی این الگوریتم قوی تر و شدیدتر خواهد بود. البته، طبقه بندی کننده این الگوریتم، کار خود را تازه شروع کرده است و نیاز به تلاش و بهبود هایی دارد تا با انجام بهینه سازی های لازم، عملکرد بهتری در تشخیص محتوای غیر مفید و وزن دهی آنها داشته باشند.

چگونه می توانیم محتوایی بسازیم که سایت را از تاثیر منفی الگوریتم محتوای مفید دور نگه دارد؟

گوگل مثل همه الگوریتم های خود، سوالاتی را ارائه کرده است که با فکر کردن و جواب دادن به آنها می توانید مسیر روشن تری برای ایجاد محتوای مفید و رضایت بخش و در نتیجه دریافت پاداش از گوگل داشته باشید:

  • آیا محتوای سایت شما مخاطبان خاصی دارد؟
  • آیا محتوای سایت شما دارای اطلاعات عمیق و تخصصی است؟
  • آیا هدف و حوزه تخصصی سایت شما مشخص است؟
  • آیا محتوای شما به گونه ای است که یک شخص بعد از خواندن آن، اطلاعات لازم را به دست بیاورد و به هدف خود برسد؟
  • آیا محتوای سایت شما قادر به تشویق و جلب رضایت کاربر است؟
  • آیا محتوای شما به گونه ای هستند که در وهله اول به کاربر کمک کنند به اطلاعات، محصول یا سرویس موردنظر خود دست پیدا کند؟
  • آیا در سایت خود محتوای زیاد با موضوعات مختلف را پوشش می دهید، به امید این که برخی از آنها عملکرد خوبی در رتبه بندی موتور جستجو داشته باشند؟
  • آیا محتوای شما توسط انسان ها نوشته می شوند یا تولید محتوای ماشینی زیاد را هدف قرار داده اید؟

سوالات زیر نیز می توانند جزو معیارهای الگوریتم Helpful Content باشند:

  • آیا محتوای شما حالت خلاصه محتوای سایت های دیگر است یا محتوای جدید و خاصی به آنها اضافه می کنید؟
  • آیا هنگام انتخاب موضوع، ترند بودن را درنظر میگیرید یا محتوای مناسبی برای مخاطبان بالقوه و همیشگی خود هم می نویسید؟
  • آیا محتوای سایت شما برای کاربران جامع و کامل است؟
  • آیا طول محتوای خود را بر اساس استانداردهای سئو مشخص می کنید؟
  • آیا وبسایت شما در مورد حوزه ای است که در آن تخصص دارید یا به خاطر ترافیک بالا در این مسیر هستید؟
  • آیا محتوای سایت شما به سوالاتی پاسخ می دهد که واقعاً پاسخی ندارند؟

راهنمایی های بیشتر گوگل برای ساخت وبسایت های مفید و با کیفیت که اولویتشان کاربران است:

  • آیا محتوای سایت توسط یک نویسنده متخصص و کاربلد نوشته می شوند یا ماهیت سطحی تری دارند؟
  • آیا مقاله ها و سایر توضیحات دارای اشتباهات املایی، گرامری و … هستند؟
  • آیا در صورت لزوم، در مقالات خود از گزارشات، نمودارها، تحقیق و تحلیل های واقعی استفاده می کنید؟
  • آیا مقالات به خوبی ویرایش می شوند یا با عجله و شلخته نوشته می شوند تا زودتر منتشر شوند؟
  • آیا کاربران با دیدن محتوای سایت، از آنها ناراضی هستند و شکایت می کنند؟

اگر به عنوان مالک سایت، دنبال سوالات دیگری هستید که فهمیدن جواب آنها و اعمال آن در محتوا باعث افزایش محتوای مفید سایتتان می شود، می توانید به مراجعه کنید.

با توجه به این سوالات متوجه می شویم که با دو اصل مهم روبرو هستیم:

1) محتوا را با هدف جلب رضایت کاربران بنویسید.

2) از تولید محتوا فقط با هدف برآورده کردن خواسته های موتورهای جستجو خودداری کنید.

اگر الگوریتم Helpful Content روی عملکرد محتوای سایت تاثیر گذاشت، چه کار کنیم؟

پیش بینی می شود که سایت های زیر بیشتر از بقیه از الگوریتم Helpful Content ضربه می خورند:

  • سایت هایی که روی موضوعات گسترده ای تمرکز دارند.
  • سایت هایی که فقط با هدف افزایش ترافیک و کسب درآمد راه اندازی شده اند و به ارائه محتوای با ارزش و خاص اهمیتی نمی دهند.

طبق توصیه گوگل، بهترین کاری که می توانید برای از بین بردن این تاثیر منفی انجام دهید این است که محتوای غیر مفید را از سایت خود حذف کنید.

پس اولین کار شما این باشد که صفحاتی با محتوای ضعیف، بی کیفیت و پر از تکرار بیهوده کلمات کلیدی را شناسایی کنید و سپس آنها را از سایت خود حذف کنید.

تاثیر منفی الگوریتم Helpful Content می تواند تا چند ماه ادامه داشته باشد. طبق مطالب ارائه شده در پست وبلاگ گوگل، طبقه بندی کننده های این الگوریتم به طور مداوم اجرا می شوند تا نظارت وبسایت های موجود و جدید به تعویق نیافتد، اما بررسی های انجام شده نشان می دهد، اگر classifier متوجه شود که محتوای غیر مفید سایت بعد از چند ماه دوباره به سایت بازنگشته اند، سیگنال منفی مربوط به آن را نادیده می گیرد.

فراموش نکنید که پیاده سازی استراتژی های سئو و ارائه محتوای مفید، مکمل همدیگر هستند و سیگنال های مختص خود را دارند. پس اهمیت الگوریتم های دیگر را نادیده نگیرید و مسیری را ترسیم کنید که الگوریتم های رتبه بندی مهمی مثل ، و را راضی نگه دارید.

اگر به رضایت کاربر از صفحات سایت خود اهمیت زیادی می دهید، باید به فکر سرعت بارگیری صفحات هم باشید تا کندی صفحه باعث منصرف شدن کاربر و محروم ماندن او از محتوای مفید نشود. استفاده از سرور مجازی یکی از ایده های عالی برای افزایش سرعت سایت است و دلیل آن، قدرت سخت افزاری و پردازشی بالای آن است که می تواند پاسخگوی نیازهای شما باشد و جلوی افت عملکرد سایت (مخصوصاً موقع ترافیک زیاد) را بگیرد.

* اگر تصمیم خود را گرفته اید، می توانید به صفحه آسام سرور مراجعه کنید و بهترین پلن را برای جلب رضایت کاربران و همچنین، موتورهای جستجو انتخاب کنید.

خلاصه ای از اطلاعات مهم در مورد الگوریتم Helpful Content گوگل

  • تاریخ راه اندازی این الگوریتم هنوز اعلام نشده است اما احتمالاً 22 تا 29 ام آگوست انجام خواهد شد.
  • هدف الگوریتم Helpful Content گوگل، ارتقا رتبه و عملکرد سایت هایی که ارائه محتوا برای جلب رضایت کاربر را در اولویت قرار داده اند نه موتور جستجو.
  • الگوریتم Helpful Content در اوایل راه اندازی، فقط روی بخش جستجوی گوگل تاثیر می گذارد ولی امکان دارد بعداً به و سایر بخش ها نیز اضافه شود.
  • الگوریتم Helpful Content کل سایت را تحت تاثیر قرار می دهد نه صفحات غیر مفید.
  • در اوایل دوره راه اندازی، فقط سایت های انگلیسی تحت تاثیر این الگوریتم قرار می گیرند ولی بعدا به زبان های دیگر نیز توسعه داده می شود.
  • این الگوریتم بیشتر روی سایت هایی با موضوعات آموزشی آنلاین، سرگرمی، خرید و فروش و محتوای مرتبط با فناوری تاثیر می گذارد چون این موضوعات اکثراً برای موتور جستجو نوشته می شوند.

بهروزرسانی helpful content  چه نوع محتوایی را تحتتأثیر قرار میدهد؟

هرچند این به‌روزرسانی هیچ حوزه به‌خصوصی را متمایز در نظر نمی‌گیرد و همه صفحات دارای محتوا در تیررس آن هستند، با این حساب موضوعات زیر بیشترین برخورد را خواهند داشت:

مطالب آموزشی آنلاین.

هنر و سرگرمی.

خریدوفروش

انواع محتوای مرتبط با فناوری

اینکه چرا موضوعات بالا بیشترین بازخورد را داشتند، این است که محتوای نوشته شده حوزه‌های فوق مستعدترین نوع محتوا برای امکان نوشته شدن برای موتور جستجو هستند تا کاربر. بر اساس تجزیه‌وتحلیل‌های صورت‌گرفته، این موضوعات ممکن است بیشتر از سایر انواع محتوا تحت‌تأثیر این به‌روزرسانی قرار بگیرند.

گوگل می‌گوید: اگر اطلاعاتی را درباره یک فیلم جدید جستجو می‌کنید که ممکن است نظرات و مطالب سایت‌های دیگر را بدون افزودن دیدگاه‌ بیشتر و تحلیل بالاتر جمع‌آوری کرده‌اند، اصلاً محتوای مفید بشمار نمی‌رود و رتبه‌ای هم نخواهد داشت. با این به‌روزرسانی، نتایج بیشتری با اطلاعات منحصربه‌فرد خواهید دید، بنابراین چیزی را که قبلاً ندیده‌اید در نتایج بدست خواهید آورد.

آپدیت helpful content یک الگوریتم site-wide است

برخلاف بسیاری از الگوریتم‌های گوگل که به‌صورت صفحه به صفحه عمل  کرده و رتبه یک صفحه ابتدا کاهش یا افزایش پیدا می‌کند، به‌روزرسانی محتوای مفید بر روی سرتاسر سایت اعمال می‌شود. بدین ترتیب اگر گوگل تشخیص دهد که سایت شما حجم بالایی از محتوای غیرمفید را در خود جای‌داده است، کل سایت را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و کار جایی خراب می‌شود که گوگل متوجه شود محتوا برای سرچ انجین بهینه شده نه برای کاربر انسانی.

دقت داشته باشید در این ماجرا اصلاً چیزی به نام درصد و مقدار وجود ندارد، به‌عنوان‌مثال اینکه اگر 90 درصد سایت غیرمفید باشد و نباشد، هرگز ملاک نیست. حتی یک محتوای غیرمفید روی سایت تأثیر می‌گذارد و باعث افت رتبه‌بندی می‌شود. اگر صفحات مفیدی دارید اما بخش زیادی از صفحات شما مفید نیستند، حتی محتوای مفید و بخش‌هایی از سایت شما تحت‌تأثیر این به‌روزرسانی قرار می‌گیرند.

گوگل می‌گوید: حذف محتوای غیرمفید می‌تواند به رتبه‌بندی محتوای شما کمک کند.

بازگشت به نتایج تا ماهها طول خواهد کشید

الگوریتم helpful content به طور کامل و لحظه‌ای اجرا می‌شود و تأثیر خود را روی سایت می‌گذارد. در واقع این‌طور نیست که هرازگاهی به سایت شما سری بزند یا چیزی را متوجه شود، الگوریتم helpful content در لحظه تمام سایت‌ها هم‌زمان پایش می‌کند و اگر به دلیل محتوای بی‌کیفیت تحت‌تأثیر قرار گیرد، تا ماه‌ها دیگر به نتایج باز نخواهد گشت.

گوگل می‌گوید: یک سایت باید به‌مرورزمان خود را ثابت کند و ما باید به این نتیجه برسیم که شما دیگر محتوا را تنها برای موتور جستجو منتشر نمی‌کنید.

بنابراین یک دوره انتظار وجود دارد که سایت‌ها باید آن را طی کنند تا به الگوریتم‌های گوگل نشان دهند سایت‌ها محتوا را برای انسان‌ها تولید می‌کنند نه برای موتور جستجو.  این دوره اعتبارسنجی خودکار است و درحالی‌که گوگل وضعیت محتوا و کیفیت آنها را در سایت شما طبقه‌بندی می‌کند، زمان زیادی لازم است تا به نتایج بازگردید. بازگشت به نتایج حاصل از الگوریتم فوق فقط طی یک‌زمان در حال گذر میسر است و به هیچ شکلی چیزی به نام بازگشت سریع‌تر وجود ندارد.

الگوریتم helpful content سایت‌های تازه‌تأسیس و قدیمی را به یک‌شکل بررسی می‌کند و هدف آن محتوای بسیار باکیفیت نوشته شده برای کاربر است، چیزی که به سئوی محتوایی هم اصلاً مربوط نیست. عمق و کیفیت و حسی که به مخاطب القا می‌شود تنها بخشی از این الگوریتم شناخته می‌شود.

یادگیری ماشین در الگوریتم helpful content

گوگل از الگوریتم یادگیری ماشینی استفاده می‌کند که قادر به ارزیابی و شناسایی محتوای غیرمفید بوده و در نوع خود فناوری جدید به‌حساب می‌آید. به‌روزرسانی محتوای مفید به سیگنال‌های مختلفی در صفحه و سایت برای تعیین رتبه نگاه می‌کند. نکته جالب‌توجه این است که فاکتورهای helpful content توسط ارزیاب‌های گوگل نیز موردتوجه قرار گرفته و در یادگیری ماشین استفاده خواهد شد. به‌عنوان نکته پایانی، این آپدیت به‌قدری اهمیت دارد که هم تراز الگوریتم پاندا و بیشتر در نظر گرفته می‌شود. به‌روزرسانی که تمام نتایج جستجو را در زمان خود زیر رو کرد و تازه برای صفحات بود، نه کل است.

آپدیت helpful content چیست؟

آپدیت محتوای مفید یا helpful content برای اولین بار از people-first content استفاده کرده به معنی تمرکز برای محتوای نوشته برای کاربر انسان است، نه ماشین

آپدیت helpful content  چه نوع محتوایی را تحتتأثیر قرار میدهد؟

این به‌روزرسانی هیچ حوزه به‌خصوصی را متمایز در نظر نمی‌گیرد، اما مطالب آموزشی آنلاین. هنر و سرگرمی. خریدوفروش، انواع محتوای مرتبط با فناوری بیشترین تاثیر را خواهند داشت

نحوه عملکرد به روز رسانی helpful content چگونه است؟

گوگل بطور خودکار محتوایی را که بنظر می‌رسد ارزش کم، ارزش افزوده کم یا به‌طور خاص برای کسانی که جستجو می‌کنند مفید نیست شناسایی و ایندکس نمی کند

آیا بروزرسانی helpful content یک الگوریتم است؟

بله، علاوه بر آن گوگل از الگوریتم یادگیری ماشینی استفاده می‌کند که قادر به ارزیابی و شناسایی محتوای غیرمفید بوده و در نوع خود فناوری جدید به‌حساب می‌آید.

دکمه بازگشت به بالا