معرفی کسب و کار

آیا استیل زنگ میزند؟

آیا ورق استیل زنگ میزند؟

این فولادی است که برخلاف فولادهای معمولی در مجاورت رطوبت هوا کدر نمی شود و زنگ نمی زند. با مهفا همراه باشید.

کروم در استیل

فولاد و فولاد شبه آهن حداقل 11 درصد کروم دارند. . خلق كردن هنگامی که درصد کروم به 25-30 درصد افزایش می یابد، خواص مهم فولاد مانند مقاومت در برابر خوردگی افزایش می یابد و سرعت اکسیداسیون بالا می رود. خوردگی یک حالت موقت و پایدار فلز است که پایداری آن جدا از ترکیب فلز به عوامل مهمی مانند نوع و درجه خوردگی محیط، دما و … بستگی دارد.

نکته: اگرچه بیشترین کاربرد فولاد به دلیل مقاومت آن در برابر خوردگی در محیط های مختلف شیمیایی است، اما کاربرد مهم دیگر در دماهای بالا به عنوان چوب مقاوم در برابر دما است که اغلب نادیده گرفته می شود.

فولاد

فلزات به عنوان فلزات شناخته می شوند و فلزات نوعی آلیاژ هستند. یک آلیاژ فولادی با یک جزء کربن که خواص منحصر به فرد این آلیاژ را نیز تغییر می دهد. فولاد آلیاژی دارای استحکام و انعطاف پذیری است که در بسیاری از کاربردها و موارد مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

طرف فولاد ضد زنگ از فولاد یا فلز آهن و درصد سیلیکون، کربن، منگنز و … ساخته شده است که ترکیب هر یک از این عناصر ویژگی ها و خواص ویژه ای به فولاد می دهد. به عنوان مثال، آلیاژ کردن آهن با عناصر کروم، آلیاژ فولاد ضد زنگ تولید می کند که در برابر خوردگی و سایش بسیار مقاوم است. بسته به نوع و مقدار سایر عناصر موجود در فولاد، خواص مکانیکی آن مانند سختی و شکل پذیری مشخص می شود.

فولاد ضد زنگ

فولاد ضد زنگ فولادی با نسبت بالایی از عناصر آلیاژی است که توانایی مقاومت در برابر خوردگی در اتمسفرهای خورنده و دماهای بالا را دارد. فولاد ضد زنگ نوعی فولاد است که در برابر زنگ زدگی و خوردگی بسیار مقاوم است و می تواند سال ها بدون زنگ زدگی و زنگ زدگی دوام بیاورد. این شاهکار در بسیاری از بیلدها ظاهر می شود و کاربردهای زیادی دارد

آلیاژهای فولاد ضد زنگ به دلیل مقاومت بالا و نسبت خوردگی عالی یکی از پرکاربردترین مواد مهندسی هستند. این مقاومت به این دلیل است که کروم زیادی در آنها وجود دارد. مقدار کمی کروم، مثلاً 5 درصد، تا حدودی مقاومت به خوردگی فولاد را افزایش می دهد، اما برای به دست آوردن فولاد ضد زنگ، حداقل 11 درصد کروم لازم است. بر اساس تئوری کلاسیک، کروم با تشکیل یک لایه اکسید سطحی که از لایه زیرین در برابر خوردگی محافظت می کند، سطح فولاد را در برابر زنگ زدگی مقاوم می کند.

فولاد ضد زنگ نوعی فولاد آلیاژی است که در آن درصد عناصر نیکل و کروم بیشتر از بقیه عناصر تشکیل دهنده است.

این مقدار کروم باعث ایجاد لایه نازکی بر روی فولاد در هنگام خوردگی می شود و این لایه از خوردگی بیشتر جلوگیری می کند و در واقع خوردگی را ترمیم می کند.

آیا استیل زنگ میزند؟
آیا استیل زنگ میزند؟

انواع اتصالات فولادی

فولاد ضد زنگ در گریدهای مختلف تولید می شود. کروم و نیکل از مهمترین عناصر فولاد هستند که آن را منحصر به فرد می کند، از جمله خوردگی تمام فولادها. همه انواع فولاد با کاربردهای مختلف با نام های خاصی از یک آلیاژ شناخته می شوند.

از اسامی طبقه بندی شده آن می توان به: 1. فولاد بگیرید، 2. فولاد نگیرید.

از فولاد ضد زنگ استفاده نکنید: این آلیاژی از آهن، کروم و نیکل با محتوای کربن کمتر از 0.1٪ است که در صورت عدم استفاده غیر مغناطیسی است و بیش از 65٪ از مصرف جهانی فولاد ضد زنگ را تشکیل می دهد.

فولاد ضد زنگ را در نظر بگیرید: آلیاژ آهن-کروم با کمتر از 0.1 درصد کربن و مغناطیس.

انواع فولاد با کدهای مختلف 410، 420، 430 تولید می شود. در زیر به نکات مهم آن اشاره می شود:

فولاد ضد زنگ 410:

ارزان ترین نوع فولاد کد 410 مغناطیسی است که از ویژگی های این نوع فولاد می باشد.

کروم استفاده شده در این نوع فولاد بیشتر و میزان نیکل آن کمتر از انواع دیگر است.

کلیه مقاطع فولادی درجه 410 قابلیت پرداخت دارند.

فولاد ضد زنگ 420:

فولاد 420 نوعی فولاد ضد زنگ با سختی و مقاومت در برابر خوردگی بالا می باشد که به عنوان گیرنده فولادی به حساب می آید. به همین دلیل از این فولاد برای ساخت ابزارهایی مانند قطعات چکش صنعتی، قیچی یا چاقو استفاده می شود.

هزینه تولید این نوع فولاد کمتر از فولاد 410 می باشد.

آلیاژ 430:

شکل پذیری و عملیات حرارتی این نوع آلیاژ فولاد را برای تولید انواع لوازم خانگی مناسب می کند.

هزینه تولید این نوع فولاد نسبت به سایر آلیاژهای فولادی بیشتر است و به همین دلیل بر قیمت تمام شده دستگاه های الکترونیکی تأثیر گذاشته است.

امکان تولید انواع فولاد با ترکیبات شیمیایی متفاوت وجود دارد.

آیا استیل زنگ می زند؟

فولاد درصدی از آلیاژ آهن و سایر عناصر است. هنگامی که عنصری از کروم به آهن اضافه می شود، آلیاژی بسیار بادوام با خواص منحصر به فرد تشکیل می شود. اما این آلیاژ معایبی نیز دارد. از جمله خوردگی در برابر رطوبت بسیار بالا. اگر این فولاد در شرایط هوای کم رطوبت قرار گیرد آسیبی نمی بیند اما اگر رطوبت زیاد باشد زنگ می زند که این فولاد باید ضد زنگ باشد.

برای اینکه فولاد در برابر خوردگی مقاومت کند باید درصد کروم موجود در ترکیب فولاد را به 11 درصد افزایش داد در این صورت کروم با آهن و اکسیژن هوا ترکیب شده و وارد واکنش شیمیایی شده و اکسید کروم را تشکیل می دهد. اکسید کروم به عنوان یک لایه محافظ بر روی فولاد قرار می گیرد، اگرچه این عملکرد قابل مشاهده نیست، اما وظیفه مهمی را انجام می دهد و آن محافظت از آلیاژ فلز در برابر خوردگی و خوردگی است. برای افزایش مقاومت فولاد می توان از عناصر دیگری مانند نیکل، منگنز و … استفاده کرد.

فولاد ضد زنگ گروهی از آلیاژهای مبتنی بر آهن است که حداقل 11 درصد کروم (کروم) دارند. کروم عنصر مهمی است که فولاد را با تشکیل اکسید کروم بر روی سطح آن ضد زنگ می کند. هنگامی که فولاد ضد زنگ بریده می شود یا خراشیده می شود، کروم روی سطح به سرعت اکسید شده و ناحیه آسیب دیده را ترمیم می کند. به همین دلیل خاصیت خود ترمیمی دارد و به همین دلیل استیل را ضد زنگ می نامند.

فولاد ضد زنگ فقط در شرایط خاص زنگ می زند، مثلاً در یک محیط غیرآلوده با آب شیرین یا آب دریا (جریان). در محیط های مرطوب یا آب راکد، فولاد ضد زنگ نوع 304 مستعد خوردگی است. به طور کلی شرایط محیطی و خواص شیمیایی فلزات نقش عمده ای در خوردگی و سوراخ شدن فولاد ضد زنگ دارد.

آلیاژهای اصلی فولادهای زنگ نزن بر اساس عناصر آلیاژی اضافه شده به آن به شرح زیر است.

آلیاژهای آهن و کروم

فولاد-کروم-کربن

آلیاژ آهن-کروم-نیکل-کربن

تفاوت فولاد و فولاد ضد زنگ

فولاد یک آلیاژ آهن است که از ترکیب عناصر با آهن خام به وجود می آید. کربن به عنوان یکی از این عناصر یکی از اجزای اصلی آلیاژهای فولادی است که می توان آن را به همراه سایر عناصری که خواص فیزیکی و شیمیایی فولاد یا آلیاژهای فولادی را تغییر می دهد اضافه کرد. کربن یک آلیاژ فولادی است که به صورت درصد تعیین می شود. اما در فولادسازی از عناصر کلیدی دیگری نیز استفاده می شود که به اندازه کربن کارآمد نیستند. فولاد ضد زنگ یا فولاد ضد زنگ حاوی نسبت بسیار بالایی از کروم است. کروم با آهن و هوا ترکیب می شود و اکسید کروم را تشکیل می دهد که آلیاژ را در یک لایه نازک می پوشاند و از زنگ زدگی جلوگیری می کند. فولاد جلوگیری کرد.

دکمه بازگشت به بالا