راهنمای خرید مانتو ارزان و جدیدترین کالکشن پاییزه
مانتو برای خانم ها یک پوشش اسلامی و شیک بوده و اغلب بانوان در امروزه به سمت مانتو های مجلسی و اسپرت می روند تا ظاهر و استایل خود را زیبا و شیک تر کنند. انتخاب مانتو مناسب با قیمت ارزان شاید کار چندان ساده ای نباشد، اما ما می خواهیم جدید ترین مدل های مانتو را برای خانم های شیک پوش معرفی کنیم. البته در ابتدا می خواهیم راهنمای خرید مانتو زنانه و بهترین مراکز خرید مانتو ارزان را معرفی دهیم.
راهنمای خرید مانتو برای خانم ها
جنس و دوخت
پیشنهاد ما این است که فقط به قیمت نگاه نکنید شاید شما با هزینه ای که برای یک مانتو می کنید می توانید آن را چندین سال بپوشید و خیلی به صرفه است. جنس و دوخت مانتو را می توانید با خواندن نظرات مشتریان و مشخصات محصول مطلع شوید.
مانتو ها جنس های مختلفی دارند برای مثال آن ها از جنس هایی همچون کرپ، نخ، پلی استر، ویسکوز، جین و مواردی دیگر هست. جنس ها کیفیت مختلفی دارند و همین باعث شده که قیمت های متنوعی در بازار وجود داشته باشند.
طرح پارچه مانتو
طرح دار: مانتو های زنانه می توانند به صورت طرح چهار خانه، خط خطی یا خیلی از طرح های دیگر در فروشگاه ها دیده شوند. ست کردن مانتو های طرح دار کمی مشکل است.
ساده و بدون طرح: شاید این نوع برای شما بهتر باشد اما سلیقه ها متفاوت است! ساده ها معمولا کمتر از مد خارج می شوند و همیشه مدرن و شیک می مانند. همانطور که می دانید رنگ مشکی و سفید هیچ وقت قدیمی نمی شوند و هر روز شیک و جدید به نظر برسند. بنابراین بهتر است به دنبال مانتو های مشکی و سفید بگردید.
دارای کمربند
برخی از مانتو های دارای کمربند زنانه می باشد که ظاهر بسیار شیک و خوبی به شما می دهد. که در ادامه می توانید مدل های متنوع را مشاهده کنید.
مورد استفاده
مانتو های زنانه مانند لباس هستند و ظاهر اسپرت یا مجلسی دارند. بستگی به شما بانوان دارد و انتخاب با شماست که بخواهید در کجا بپوشید؟! البته ما انواع مختلف مانتو های اسپرت و مجلسی را به شما معرفی می کنیم.
مراکز خرید ارزان در تهران
تهران به عنوان پایتخت کشور، گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را در هر فصلی به خود جذب می کند. یکی از دلایل سفر به این شهر بزرگ تنوع مراکز خرید آن است.
اغلب مردم به دنبال اجناسی با قیمت مناسب و ارزان هستند. البته نباید از کیفیت کالاها غافل شد. بنابراین باید به دنبال مراکز خریدی بود که کالاهایی با قیمت مناسب و کیفیت خوب به مشتریان عرضه می کنند. به این منظور به معرفی ارزان ترین و مناسب ترین مراکز خرید تهران با متنوع ترین محصولات می پردازیم تا هر خانواده ای بتواند از نزدیک ترین مرکز، خرید خود را انجام دهد.
شمال تهران
مرکز خرید قائم
مراکز خرید شمال شهر کم نیستند اما مرکز خرید قائم یکی از مناسب ترین آنها است. هر فردی با هر میزان بودجه ای که در اختیار دارد می تواند در این مرکز خرید پوشاک مورد نیاز خود را خریداری کند.
در مرکز خرید قائم می توانید یک خرید خانوادگی کامل انجام بدهید. از لباس نوزاد تا بزرگسال زنانه و مردانه، کیف و کفش و هر چیز دیگری که لازم است را خریداری کنید. یکی از متنوع ترین لباس فروشی های مخصوص نوزاد در پاساژ قائم موجود است.
جنوب تهران
بازار بزرگ تهران
این مرکز نیز که در خیابان ۱۵ خرداد واقع است، ارزان ترین مراکز خرید تهران است. این بازار از مهم ترین مراکز تجاری و بازرگانی تهران محسوب میشود که روزانه تردد بسیار زیادی در آن صورت می گیرد. در این بازار هر نوع محصولی اعم از انواع پوشاک، لوازم بهداشتی و آرایشی، بدلیجات و حتی دکوراسیون و اسباب بازی کودکان برای تمامی سلیقهها و با قیمتی ارزانتر نسبت به بقیه نقاط تهران یافت می شود. یکی از پاساژهای معروف و ارزان این بازار، پاساژ کویتی های رضا نام دارد؛ اما برای خرید مارک بازها مناسب نیست چرا که نمایندگی هیچ برندی در آن وجود ندارد. تنها عیب این بازار بزرگ تهران شلوغی و ترافیک زیاد این منطقه است.
پاساژ کویتی های رضا
بین تمام مراکز خرید کوچک و بزرگ خیابان پانزده خرداد، مناسب ترین مرکز این منطقه پاساژ کویتی های رضا است. در این مرکز خرید می توانید برای سلیقه های متفاوت پوشاک مناسبی خریداری کنید. خرید بعضی از اقلام در این پاساژ به صرفه و بعضی دیگر با مناطق دیگر در شهر تفاوتی ندارد.
مهمترین دلیل انتخاب پاساژ رضا وجود فروشگاه های زیادی است که می تواند تمام نیاز های پوشاک یک خانواده را تامین کند. نکته مهم دیگر اینکه در این مرکز خرید می توانید انواع پوشاک، لوازم بهداشتی و آرایشی، بدلیجات و حتی دکوراسیون و اسباب بازی کودکان را برای سلیقه ها و بودجه های مختلف خریداری کنید.
علاوه بر اینها چند فروشگاه در مرکز خرید رضا وجود دارد که قیمت لباس های آنها بسیار مناسب است. لباس های چینی باکیفیتی که اگر کمی وقت بگذارید و در انتخاب آنها دقت بیشتری بکنید، می توانید نمونه های مناسبی را پیدا کنید. این لباس ها بیشتر تی شرت های خانگی زنانه، مردانه و انواع شلوارهای جین و کتان است. قیمت لباس ها روی شیشه این فروشگاه ها می تواند راهنمای خوبی برای مشتریان باشد.
پاساژ کویتی های رضا برای خرید مارک بازها مناسب نیست چرا که نمایندگی هیچ برندی در آن وجود ندارد. اما دو شعبه از فروشگاه هایی مثل پرومد و گلکسی که دو فروشگاه معتبر لباس زنانه و مانتو هستند را می توانید در این مرکز خرید ببینید. نکته دیگر اینکه اگر به این مرکز خرید بیایید و چیزی مورد پسندتان واقع نشد می توانید در نزدیکی این مرکز به بازار بزرگ نیز سر بزنید.
نقاط قوت: متمرکز بودن نیازهای خانواده در یک مکان
نقاط ضعف: قیمت های برابر برخی کالاها با فروشگاه های متفرقه
بازار دوم
بازار دوم نازی آباد یک رقیب جدی برای بازار بزرگ در جنوب تهران است. تنوع و کیفیت محصولات در این بازار رتبه بالاتری نسبت به بازار بزرگ تهران دارد. خیلی ها مراکز خرید این منطقه را با مراکز خرید شمال شهر یکسان می دانند که در بیشتر مواقع از نظر طراحی و کیفیت لباس ها این موضوع صحت دارد. این خیابان نیز مانند بازار همیشه شلوغ و پر رفت و آمد است.
اینجا نیز مثل بازار بزرگ مراکز خرید کوچک و بزرگ و فروشگاه های زیادی فعالیت دارند که می توانند برای هر سلیقه پاسخگو باشند. مخصوصا قیمت بعضی پوشاکها در این منطقه دست کمی از بازار ندارد.
اینجا یک بورس تمام عیار برای انواع پوشاک زنانه، مردانه و بچگانه بشمار می رود. از لباس نوزاد و کوچکترین سایز گرفته تا لباس و کفش های سایز بزرگ در بازار دوم نازی آباد در دسترس عموم قرار دارد. دسترسی به بازار دوم نازی آبا تنها برای جنوب شهر نیست، با استفاده از خط یک مترو می توان به سادگی از هر جای تهران به این منطقه رسید.
اگر به مسیر نسبتا دور آن توجه نکنید اولین نکته مهم باز بودن فروشگاهها و مراکز خرید این بازار تا پاسی از شب است و این به نفع کارمندان و کسانی است که تا عصر سر کار هستند. نکته بعدی تنوع محصولات از نظر سن، طراحی، کیفیت و قیمت است. شما می توانید انواع لباس های خانگی، مانتو، کیف و کفش را از این بازار خریداری کنید.
نقاط قوت: قیمت مناسب و تنوع محصولات
نقاط ضعف: کیفیت پایین کیف و کفش
شرق تهران
هفت حوض نارمک
خیابان هفت حوض نارمک بهترین بازار خرید مردم شرق تهران است. در این خیابان علاوه بر پوشاک می توانید برای دکوراسیون منزل خود نیز کالاهای متنوعی خریداری کنید.
انتخاب این مکان از این جهت است که علاوه بر مراکز خرید، تعداد زیادی فروشگاه مربوط به پوشاک نیز وجود دارد. این مرکز خرید مناسب ترین محل برای سلیقه های گوناگون با بودجه های متفاوت است.
اگر خیابان هفت حوض را برای خرید انتخاب می کنید بهتر است لیست کاملی از خرید آماده کنید، چرا که هر چیزی را که برای خانه و خانواده تان نیاز دارید می توانید تهیه کنید.
قیمت پوشاک در منطقه هفت حوض بسیار متنوع است و در بیشتر مراکز خرید گرانتر از فروشگاه های داخل خیابان است. این منطقه از نظر قیمت تفاوت چندانی با قیمتهای بازار تهران ندارد، پس اگر محل سکونت تان شرق تهران است بهتر است برای رسیدن به بازار بی دلیل وقت خود را تلف نکنید و خریدتان را در نزدیکترین محل انجام دهید.
این بازار تنوع زیادی از نظر قیمت دارد و هر خانواده با هر میزان درآمدی که داشته باشند می توانند از آن خرید کنند. در این منطقه نیز عرضه مستقیم کالا و ارزان بودن آن قابل توجه است. انواع پالتو و کاپشن رسمی و اسپورت زنانه و مردانه، کت و شلوارهای تک و رسمی در این بازار موجود است. برای خرید انواع لباس های زمستانی و خانگی برای هر سن و سایزی در این بازار با محدودیت روبرو نمی شوید. خرید یک دست لباس مردانه یا زنانه زمستانی را در این منطقه می توانید با مبلغی کمتر از صد هزار تومان انجام دهید. لباس های سایز بزرگ را می توانید در چندین و چند فروشگاه این منطقه پیدا کنید. برای خرید کیف و کفش زنانه و مردانه مناسب فصل می توانيد انتخاب زیادی در این منطقه داشته باشید. با توجه به طراحی و کیفیت هزینه ها نیز متفاوت است.
غرب تهران
در غرب تهران مراکز خرید زیادی وجود دارند. اما تعداد مراکزی که کالاهایشان را با قیمتی مناسب عرضه می کنند کم است که این موضوع از تعداد مشتریان مشخص است.
مرکز خرید میلاد نور
مرکز خرید میلاد نور یک بازارچه کلی در غرب تهران است. جایی که می توان متنوع ترین پوشاک رسمی و غیررسمی را در آن خریداری کرد.
اگر از شهروندان غرب نشین تهرانی هستید و دنبال یک مرکز خرید به صرفه می گردید این پیشنهاد را از دست ندهید. می توانید برای یک خرید کلی و خانوادگی به میلاد نور بیایید و با هزینه های مناسب خرید خود را انجام دهید.
در فروشگاه ها و بعضی حراجی های این پاساژ نمونه های ارزانتر نیز به چشم می خورد که یا تک سایز است و یا کیفیت قابل توجهی ندارد. اگر از مشتری های مارک باز هستید نیز می توانید به نمایندگی بعضی پوشاک ها مثل زامینی با آدیداس در این مرکز خرید سر بزنید و از آنها خرید کنید.
لباس فروشی های مخصوص کودکان در این مرکز خرید تنوع زیادی دارند. قیمت لباس های مرکز خرید میلاد نور با خیابان بهار و بورس لباس کودک تفاوت چندانی ندارد اما تنوع نسبت به آنجا کمتر است.
بازارچه سنتی ستارخان
بازارچه سنتی ستارخان کاملا شبیه یک بازار کوچک در غرب تهران است. از محاسن این بازارچه تنوع در ارائه محصولات است. انواع لباس های تولید داخل و صادراتی در فروشگاه های این مرکز خرید عرضه می شود که این موضوع مهمترین نکته برای ایجاد تنوع است. در این بازارچه انواع مختلفی از پوشاک، کیف و کفش، لوازم آرایشی و بهداشتی را با قیمت های مناسب میتوانید تهیه کنید. شلوغ ترین ساعات این مرکز خرید عصر به بعد است و بهتر است تا جایی که برایتان ممکن است در این ساعات حتی از نزدیکی این بازارچه گذر نکنید.
نقاط قوت: تنوع راضی کننده برای همه مشتری ها
نقاط ضعف: قیمت های مختلف برای یک کالا در چند فروشگاه
گیشا
خیابان گیشا و مرکز خرید نصر یکی از مراکزی است که مشتریان زیادی در آن تردد دارند. این منطقه اجناس خود را با قیمت هایی مناسب تر نسبت به مراکز اطراف ارائه می دهد. بیشترین خرید از این خیابان جین، پالتو و کاپشن است که آن هم به دلیل تنوع طراحی و عرضه تقریبا بدون واسطه آنهاست که باعث می شود لباس ها قیمت های مناسب تری داشته باشند. کپی برداری از طراحی برند های معروف برای بیشتر کفش و لباس ها آن هم با قیمت کمتر یکی از دلایلی است که باعث محبوبیت کالاهای این منطقه شده است.
مرکز تهران
خیابان جمهوری
همیشه لباس هایی که با واسطه کمتر به مشتری عرضه می شود قیمت مناسب تری دارد. خیابان جمهوری مراکز خرید بسیار زیادی دارد که در اغلب آنها لباس ها بدون واسطه بفروش می رسند. بیشتر این پوشاک ها تولید داخل هستند و خیلی از آنها در فروشگاه های خود تولیدی عرضه می شوند. از میدان جمهوری تا چهارراه ظهیر الاسلام مراکز خرید زیادی وجود دارد که می توانید در هر کدام از آنها انتخاب های اقتصادی داشته باشید. مرکز خرید شانزه لیزه، پروانه، کمپانی و کوچه برلن از مهم ترین مراکز این منطقه هستند. فروشگاه های چهارراه امیر اکرم و کوچه برلن اکثرا پوشاک زمستانی را نیز مستقیما عرضه می کنند. تنها عیبی که به این مرکز خرید وارد است شلوغی زیاد و قرار داشتن در محدوده طرح ترافیک است.
برای لباس های خانگی بهتر است یا به فروشگاه های چهار راه امیر اکرم بروید یا تولیدی های کوچه برلن را انتخاب کنید. برای خرید انواع لباس های بافتنی و گرم نیز بهتر است به مراکز خرید معرفی شده سربزنید و با توجه به بودجه ای که در اختیار دارید خرید خود را انجام دهید. خیابان جمهوری بعد از حافظ و نرسیده به سعدی، فروشگاه های مناسبی را برای انتخاب لباس های مردانه دارد. برای خرید یک پلیور بافتنی مردانه در خیابان جمهوری می توانید از سی تا صد هزار تومان هزینه کنید.
برای لباس زنانه نیز از سی تا شصت هزار تومان هزینه نیاز دارید. یک پالتوی زنانه در این منطقه از هشتاد هزار تومان و یک کاپشن مردانه از هفتاد هزار تومان هزینه دارد. البته بهتر است خیلی به برند های روی لباس ها توجه نکنید چراکه اکثرا تولید داخلی هستند.
پاساژ شانزه لیزه
مرکز خرید شانزه لیزه که در خیابان جمهوری واقع است، یکی از مناسب ترین و ارزان ترین مراکز خرید مرکز تهران به شمار می رود. طبقه پایین پاساژ شانزه لیزه ارائه دهنده مانتو با هر نوع سلیقه و قیمت مناسب است. طبقه بالای این پاساژ برای افرادی که به دنبال لباس مجلسی با قیمت مناسب هستند گزینه مناسبی است.
تنوع لباس ها و قیمت ها در مراکز خرید پلاسکو و شانزه لیزه زیاد است. نزدیکی به فروشگاه های زیادی که تنها چند قدم با آنها فاصله دارند نیز دلیل دیگر مناسب بودن این مراکز خرید بشمار میرود.
در این مراکز خرید، علاوه بر انواع پوشاک می توانید کیف و کفش نیز خریداری کنید. مرکز خرید پلاسکو جایی برای تمام خانواده ها با بودجه های متفاوت است. مرکز خرید شانزه لیزه علاوه بر داشتن ویژگی های ذکر شده محل مناسبی برای انتخاب های اقتصادی برای سلیقه های گوناگون است. بعضی از فروشگاه های این محل، اجناس خود را بدون واسطه عرضه می کنند و این موضوع فرصت خوبی برای مشتری فراهم می کند.
کوچه برلن
کوچه برلن که در نزدیکی خیابان جمهوری واقع شده از مراکز موردعلاقه افراد با انتخاب های اقتصادی و از ارزان ترین مراکز خرید تهران است. این مرکز بیشتر به فروش لباس های مجلسی و خانگی اختصاص دارد. پاساژ کمپانی، پاساژ پروانه از جمله پاساژهای این مرکز خرید هستند که لباس های مجلسی را با قیمتی حتی مناسب تر از شانزه لیزه به فروش می رسانند.
میدان هفت تیر
محدوده میدان هفت تیر ازمکان هایی است که ارائه کننده مانتو و پالتو با تنوع بالا و قیمت های متفاوت و تقریبا مناسب است.
نقاط قوت: کیفیت و قیمت مناسب برای لباس های ایرانی
نقاط ضعف: شلوغی زیاد و محدوده طرح ترافیک
میدان ولیعصر
در مرکزی ترین نقطه شهر می توانید خریدهای اقتصادی انجام دهید به این شرط که از انتخاب برند های معروف صرف نظر کنید و به برندهای متفرقه و ناآشنا قانع باشید. مرکز خرید کیش و کویتی در میدان ولیعصر از جاهایی هستند که می توانید خرید های متنوعی از لباس های مردانه و زنانه در آن انجام دهید. اگرچه در هیچ یک از این مراکز برندهای معتبر دیده نمی شود اما تنوع پوشاک آنها از نظر طراحی، کیفیت و قیمت برای مشتریان قابل قبول است. می توانید انواع کاپشن، پالتو، شلوارهای جین و کتان، بلوز و پلیور را از این دو مرکز خرید تهیه کنید.
علاوه بر این مراکز خرید فروشگاه های متفرقه ای نیز در نزدیکی میدان ولیعصر وجود دارند که لباس های آنها معمولا تولید داخل بوده و با قیمت مناسب بفروش می رسند. این فروشگاه ها بیشتر برای خانم ها است ضمن اینکه تنوع طرح و قیمت آنها نیز بسیار زیاد است. از میدان ولیعصر تا سه راه فاطمی کفش های چرم ایرانی زنانه و مردانه مناسب میتوانید تهیه کنید. اگرچه قیمت آنها نسبت به بورس های اصلی مثل باغ سپهسالار و خیابان فردوسی بالا تر است اما کیفیت ها و میزان تنوع این کیف و کفش ها نسبت به منطقه مناسب است.
جمعه بازار
پاساژ پروانه چهار راه استامبول و جمعه بازار معروفش را در هر منوی خرید و برای هر سلیقه ای می توان جا داد. مراجعه به این پاساژ در یکی از جمعه های اسفند ماه به شدت توصیه می شود. از کیف و کفش و مانتو و لباس و زیورآلات و هر چه که بخواهید در طرح های متنوع و قیمت های نسبتا مناسب می توانید پیدا کنید.
اگر می خواهید خرید تان کمی سنتی تر و هنری تر باشد، باز هم جمعه بازار گزینه مناسبی است. حتی اگر خودتان هم نتوانستید خرید کنید، ایده های متنوعی که آنجا در تولید اجناس به کار رفته ذهنتان را برای تولید نمونه های مشابه بازتر می کند. البته دو نکته را در نظر داشته باشید. اول اینکه اسفند ماه جمعه بازار از هر وقت دیگری شلوغ تر است.
پس اگر واقعا قصد خرید، آن هم یک خرید توام با آرامش دارید، قبل از ساعت 12 ظهر خودتان را به آنجا برسانید. نکته دوم اینکه پول نقد کافی همراه داشته باشید چون آنجا خبری از عابربانک و دستگاه کارتخوان نیست! در ضمن اگر قصد خرید ظرف و ظروف و وسایل خانه را ندارید، سریع از طبقه اول رد شوید و وقت خود را هدر ندهید.
خرید کت و شلوار و بلوز مردانه
باب همایون راسته قدیمی فروش انواع کت و شلوار، کت تک و پیراهن مردانه است. اگر دنبال خرید جنس ارزان هستید، وقت خودتان را هدر ندهید. هر چه بخواهید با قیمت مناسب در باب همایون موجود است. با اینحال اگر دنبال چیز متفاوت تری هستید و البته می دانید که بابت این تفاوت هم باید هزینه بیشتری بپردازید، سری به برند های ایرانی کت و شلوار مثل هاکوپیان بزنید.
خرید زیورآلات
اگر دنبال خرید نقره هستید، سری به راسته نقره فروشی بازار بزرگ تهران بزنید. معمولا هر جنسی را با قیمت ارزان تر در بازار می توانید پیدا کنید. در ضمن بین طلا فروشی های خیابان کریمخان، هفت حوض و بازار طلا و نقره گیشا هم می توانید نقره فروشی های معتبری پیدا کنید که البته قیمت هایشان از بازار کمی بالاتر است.
خرید کیف و کفش
باغ سپهسالار سال هاست به پاتوق خانم ها برای خرید کیف و کفش تبدیل شده است. خیابان بلندی که دو طرف آن پر است از پاساژها و مغازه های کیف و کفش فروشی زنانه و بچگانه. اینجا تقریبا با هر قیمتی می توانید کفش پیدا کنید. اگر میخواهید پول بیشتری هزینه کنید، کفش فروشی های پاساژ قائم تجریش هم گزینه های خوبی برای خرید دارد. به علاوه اگر دنبال کیف و کفش چرم هستید، می توانید به میدان فردوسی و خیابان منوچهری نیز سر بزنید. برای خرید کفش مردانه، از میدان فردوسی تا ایستگاه مترو دروازه دولت پر از کفش های متنوع و با کیفیت است.
کفش از آن کالاهایی است که اگر کمی بیشتر پول بدهید جای دوری نمی رود. وقتی پایتان در کفش راحت و استاندارد باشد، مطمئن باشید اعصاب آرامتری خواهید داشت.
خرید شلوار
پاساژ کویتی های خیابان جمهوری بورس فروش انواع شلوار جین و کتان است. اگر اعصاب سر و کله زدن با فروشنده های بیش از اندازه مشتری نواز را دارید، می توانید از آنها دیدن کنید. اما اگر می خواهید کمتر هزینه کنید، سری به راسته شلوار فروش های بازار بزرگ یا خیابان بهارستان بزنید. یکی از مشکلات خرید شلوار در بازار بزرگ اتاق پرو است. با این حال بعضی از مغازه ها برای خودشان اتاق پرو تعبیه کرده اند. البته به طور کلی خرید شلوار از بازار بزرگ به علت شلوغی، برای خانم ها مشکل است.
خرید مانتو
طبقه پایین پاساژ شانزه لیزه خیابان جمهوری از جاهایی است که می توانید بین مغازه های متنوع آن مانتوی مورد علاقه تان را پیدا کنید. هفت تیر هم با اینکه اسمش به عنوان یک راسته گران معروف است اما بین مغازه های متعدد خود گزینه های خوبی برای خرید دارد. ضمن اینکه یکی، دوتا از مغازه های هفت تیر همیشه تخفیف خورده اند و میتوانید با پول کم نیز خرید کنید. اگر عاشق لباس سنتی هستید، می توانید به جایی مثل بازارچه پارک لاله هم سر بزنید. توی همان غرفه های کوچک و ساده که در نظر اول خیلی هیجان انگیز نیستند، مانتوهای سنتی متنوع و ارزانی می توانید پیدا کنید.
خرید لباسهای مارک
میدان ونک یکی از استراتژیک ترین میدان های پایتخت است. خیلی از تهرانی ها روزانه در این میدان به دلایل مختلف تردد دارند. به همین جهت مراکز خرید زیادی مثل آسمان ونک، آینه ونک و مرکز خرید و بازار ونک در این منطقه گرد هم آمده اند اما مناسب ترین آنها تنها یک پاساژ است.
بهترین مرکز خرید این محدوده مرکز خرید ونک است. در این مرکز خرید علاوه بر نمایندگی چندن برند معتبر داخلی و خارجی فروشگاه های متفرقه زیادی نیز وجود دارد که می تواند باب میل خیلی از خانواده ها باشد. با اینکه این مرکز خرید در منطقه نسبتا گرانی از شهر واقع شده اما جوابگوی خیلی از خانواده ها با بودجه های مختلف است. مراکز خرید و فروشگاه های دیگری نیز در نزدیکی این مکان وجود دارد که می تواند انتخاب بعدی شما باشد.
نقاط قوت: تنوع لباس های مارک دار و متفرقه
نقاط ضعف: چند قیمت برای یک کالای مشابه
رمزگشایی از پشت پرده مانتوهای جلوباز/ نقشآفرینی مزونهای زیرزمینی و مانکنهای خیابانی
دادههای موجود در بازار، سرنخهایی که از لابهلای صحبتهای فروشندگان مانتو به دست میآید، مشاهدات ما از فروشگاههای لاکچری پایتخت و صحبتهای رئیس اتحادیه پوشاک، نشان میدهد پدیده مانتوهای جلوباز و عادیسازی پوشش نامتعارف در میان بانوان حکایت از یک پروژه دقیق و حسابشده دارد. پروژهای که بعد از شکست کمپین برداشتن حجاب اجباری کلید خورد و حالا همه تولیدکنندگان و فروشندگان و مانکنهای خیابانی بدون آنکه بدانند تکههای این پازل طراحیشده را کنار هم قرار میدهند.
پیگیری مطالبه 21 هزار نفری را از بررسی میدانی و حضور در فروشگاه های مانتو در هفتتیر شروع میکنیم. پای صحبت ها و گلایه های فروشندگان می نشینیم، بررسی اوضاع بازار پخش عمده مانتو در تهران و گشت و گزار در یکی از پاساژهای لاکچری هم سرنخ های خوبی به دستمان می دهد. در پایان برای پیگیری مطالبات مردمی، سراغ رییس اتحادیه پوشاک و تولید کنندگان می رویم.
مانتوی دکمه دار روی دستمان می ماند
میدان هفت تیر و فروشگاه هایش اولین و بهترین گزینه برای شروع گزارش میدانی است. به عنوان خریدار وارد یکی از فروشگاه ها می شویم. مانتوهای جلوباز کنار هم ردیف شده اند و هر کدام در عجیب و نامتعارف بودن مدل به کناری طعنه می زند، کمی که دقیق شوی در میان انبوه مانتوهای جلوباز هیچ رد و نشانی از مانتوی دکمه دار پیدا نمی کنی. از فروشنده سراغ یک مانتوی تابستانی و دکمه دار را که می گیرم، این جواب را می شنوم؛ «مانتوی تابستانی دکمه دار نداریم. یکی از همین مانتوهای جلوباز را بپسندید، من خیاطی به شما معرفی می کنم، برایتان دکمه یا زیپ بزنند با هزینه ما.» می پرسم:« خوب چرا مانتوی دکمه دار نمی آورید؟»
با این روش بازرسان اتحادیه و اماکن را دور می زنیم
گفت و گوی ما و فروشنده جوان که به اینجا می رسد، صاحب فروشگاه جلو می آید و می گوید؛« هیچ کس نمی خرد.» با این پاسخ قانع نمی شوم ومی پرسم:« تکلیف من متقاضی چیست؟» می گوید :«به نفع من هست که مانتوی دکمه دار بیاورم. از بازرسی های اداره اماکن و ناظران اتحادیه پوشاک هم خلاص می شوم. اما موضوع این است که تقاضایی برای خرید مانتوهای دکمه دار در بازار وجود ندارد. مانتوی دکمه دار روی دستمان می ماند.»
صاحب فروشگاه، مانتوی شیشه ای را از لابه لای مانتوها بیرون می آورد و می گوید:« می دانید هر روز چند دختر جوان از ما مانتوی شیشه ای می خواهند؟ فروشگاه من در موقعیتی قرار دارد که در معرض دید است و اداره اماکن اول از همه سراغ من می آید، برای همین مجبورم این مانتوهای پرتقاضا را در رگال های پشتی قرار دهم تا از چشم آنها دور بماند.همه بازار پر شده از مانتوهای جلوباز، هر چند وقت یک بار سرو کله بازرسان اتحادیه و اماکن پیدا می شود. خبر آمدن بازرسان خیلی زود در راسته مانتوفروشی ها می پیچد.بعضی ها مغازه را برای یکی دو ساعت می بندند تا بازرسان بروند و آب ها از آسیاب بیفتد، بعضی هم تا رسیدن بازرسان،به مانتوهای جلوبازی که در دید قرار دارد سنجاق می زنند. یک دورباطل که هیچ فایده ای ندارد.»
وقتی مانتوهای جلوباز یکی یکی وارد بازار شد، کجا بودید؟
وارد فروشگاه بعدی می شوم، همان مانتوها با همان مدل های عجیبی و غریبی که شباهت به همه چیز دارد جز مانتو، یک راست سراغ صاحب فروشگاه می روم و کارت خبرنگاری را روی میز پیشخوان می گذارم و می گویم:« اگر موافق باشید گفت و گویی با ما در خصوص وضعیت مانتوهای فعلی که عموما جلوباز هستند داشته باشید.»
صاحب فروشگاه که مشخص است از مو سپید کرده های این صنف است، انگار منتظر یک جرقه بود برای نشان دادن عصبانیتش، انگشت دستش را که جای مهر استامپ روی آن مانده نشانمان می دهد و می گوید:« همین امروز صبح اتحادیه بودم و تعهد دادم، چون مانتوی جلوباز در فروشگاه داشتم.خنده دار نیست؟ چرا برای تهیه گزارش سراغ عرضه کننده نهایی آمده اید؟! همیشه نوک پیکان انتقادها به سمت ما هست، بازرسان اداره اماکن و اتحادیه پوشاک می آیند و به خاطر فروش مانتوهای جلوباز یا باید جریمه و پلمب شویم یا تعهد بدهیم. چرا سراغ تولیدکنندگان نمی روید؟ یک سر بروید مراکز عمده فروشی و پخش مانتو، ببینید موجودی تولیدی ها چه نوع مانتویی است؟ چرا سراغ کسانی که این مد را وارد بازار کرده اند نمی روید؟ من هر آنچه در بازار وجود دارد و تقاضای خریدار هست می آورم، این تقاضا چطور شکل گرفت؟ بروید سراغ اتحادیه بپرسید آن موقع که مانتوهای جلوبار یکی یکی وارد بازار می شد کجا بودند؟!»
رمزگشایی از پشت پرده مانتوهای جلوباز
صاحب فروشگاه با همان عصبانیت از پشت پرده بازار مانتو می گوید و ادامه می دهد:«اصلا می دانید چه کسانی پشت پرده همین مانتوهای جلوباز یا جدیدترین مد روز مانتوها هستند؟ اگر مسئولان خیلی دغدغه دارند بروند جلوی کار مزون های زیرزمینی و بدون مجوزی را بگیرند که با ترفندهای خاص، مدهای جدید را وارد بازار می کنند و با کثیف ترین روش ها همان مد جدید و سبک ناهنجار پوشش را در جامعه عادی سازی می کنند!
از مزون های زیرزمینی تا استخدام مانکن های خیابانی
حالا که گفت و گو به اینجا رسیده فروشنده مجاب می شود تا جزییات بیشتری را در اختیار ما بگذارد. اینکه سر و کله مانتوهای جلوباز از کجا پیدا شد؟ به این شرط که اسم و رسمی از او در گزارش نیاوریم سرنخ هایی به ما می دهد:« من سال هاست در میدان هفت تیر فروشگاه مانتو دارم. چند سال تولیدی داشتم. می دانم در بازار مانتو چه می گذرد.
مد جدید مانتو توسط مزون های خاص وارد بازار می شود آن هم با قیمت های سر به فلک کشیده، هر مانتو با قیمت 3 یا 4 میلیون تومان در مزون ها به فروش می رسد. مزون ها برای ترویج مانتوهای خاص، مانکن های خیابانی را استخدام می کنند. کار این مانکن ها چیست؟ به ازای دریافت پول قابل توجه، با ظاهری زننده و آرایش های آنچنانی این مانتوها را تنشان می کنند و در خیابان ها و مراکز خرید و پرازدحام، تردد می کنند، با دو هدف تبلیغ مد جدید و ترویج بدحجابی که به نظرم هدف دومی برای این مانکن های خیابانی و کسانی که آنها را به کار می گیرند مهم تر است.
البته یک روش دیگر هم برای تبلیغ مد جدید مانتوها وجود دارد و آن هم استفاده از سلبریتی هاست. پوشش سلبریتی ها یکی از مهم ترین تعیین کننده های مد است. تولیدات متفاوت مزون ها که یکی از آنها مانتوهای جلوباز است با همین ترفندها وارد بازار می شود و کم کم تقاضا برای آن زیاد می شود. آن وقت است که همه چیز بر مدار بازار عرضه و تقاضا می چرخد.الان اتحادیه هیچ کاری نمی تواند بکند. ما حدود 3 هزار فروشگاه مانتو در تهران داریم، بازرسان هر چند وقت یک بار می آیند. پلمب می کنند، تعهد می گیرند. بعد از چند روز دوباره مغازه ها باز می شود با همان مانتوهای جلوبازی که همه بازار را پر کرده است. این وسط فقط ضرر و زیانش برای مایی هست که کرایه های سنگین می دهیم و برای هر روز بسته شدن مغازه کلی ضرر می کنیم.»
مانتوهای نخ نمای میلیونی در پاساژهای لاکچری
باز هم تاکید می کند نه نامی از فروشگاهش بیاوریم نه اسمی از خودش و دست آخر با یک سرنخ، از ما می خواهد به یکی از پاساژهای لاکچری شمال تهران برویم و خودمان را خریدار مانتوی خاص و مزون دوز معرفی کنیم. فروشنده با سابقه میدان هفت تیر از یک شگرد دیگر هم خبر می دهد و می گوید:« اگر دقت کنید در این پاساژهای لاکچری، چشمتان به جمال مانکن های سیار هم می افتد. مغازه دارها برای تبلیغ مانتوهایشان مانکن استخدام می کنند، دختران قدبلندی که ظاهر زیبایی دارند و حاضرند برای کسب درآمد، مانتوهای مغازه دارها را بپوشند و با ظاهری که توجه همه را جلب کند، برای جذب مشتری در پاساژ گشت بزنند. فروشندگان هر پاساژ با چند مانکن کار می کنند و حاضرند برای تبلیغ کارشان پول خوبی هم به این مانکن های جوان بدهند.»
به یکی از پاساژهای شمال تهران می رویم. مرکز خریدی که از شکل و شمایلش پیداست پاتوق پولدارهای تهرانی است. ویترین های پر زرق و برق و فروشگاه های لاکچری. وارد یکی از فروشگاه ها می شویم برای پرس و جوی قیمت مانتوهای مزون دوز. مانتوها در عجیب بودن و نامتعارف بودن چند سر و گردن بالاتر از مانتوهای فروشگاه های هفت تیر است. فروشنده، خانم جوانی است با آرایش غلیظ ، موهای پریشان، با یکی ازهمان مانتوهای عجیب و غریب بر تن، می پرسم دنبال یک مانتوی خاص می گردم.
لا به لای مانتوها می گردد و یک مانتو را بیرون می کشد؛« این مانتو دو میلیون و دویست هزار تومان قیمت دارد. پارچه خارجی است و مدلش توسط یکی از طراحان به نام، طراحی شده است. مانتوهای فروشگاه ما مزون دوز هستند و از هر مانتو یکی دو عدد بیشتر دوخته نمی شود. مانتوهای ما کار تولیدی ها نیست. پرو کنید متوجه تفاوتش با کارهای دیگر بازار می شوید.»
پارچه ای طرح دار، نازک و بدن نما و جلوباز با دو گوشواره پارچه ای در دو طرف آویزان، یکی بلندتر و یکی کوتاه تر؛ این طراحی طراح زبردست است با پارچه ای از آن ور آب رسیده.
حرف مزون ها را دوباره وسط می کشم تا از زیر و بم آنچه در بازار مانتوهای زنانه می گذرد خبردار شوم؛« من از طرفداران پر و پا قرص مانتوهای مزون دوز هستم،چون متفاوت هستند. چطور می شود از آخرین مد این مزون ها و جدیدترین مدل مانتوها قبل از اینکه وارد بازار می شوند با خبر شد؟»
کارتی به من می دهد و می گوید:« این نشانی پیج ما در اینستاگرام است. جدیدترین مد مانتو توسط مدلینگ ها در پیج نمایش داده می شود. ما در فروشگاهمان همزمان با چند مزون کار می کنیم، البته قیمت بعضی از مانتوهای مزون دوز خیلی بالاست و فقط در مزون و برای مشتری های خاص به صورت سفارشی دوخته می شود. کلا مانتوها هر قدر جدیدتر و متفاوت تر باشد قیمت آن هم بالاتر می رود. همین مانتوهایی که الان دو میلیون قیمت دارند قبلا با قیمت بالاتری فروخته می شدند، چون تک بودند.»
به نشانی پیج سر می زنیم. ده ها پست که در آن چند دختر جوان با صورت های ماسیده از آرایش، مانتوهای جلوباز را در رنگ ها و مدل های مختلف تبلیغ کردند و یک جمله، فصل مشترک همه پست های اینستاگرامی آنها است؛ “جدیدترین مد روز مانتوهای زنانه را از ما بخواهید.”
ولنگاری و پوشش غیر اخلاقی در مراکز پخش عمده مانتو
برای تکمیل شدن اطلاعاتمان از پدیده مانتوهای نامتعارف و جلوباز که بازار فروش مانتو را پر کرده اند سری هم به مراکز پخش و عمده فروشی مانتو می زنیم. اغلب مراکز پخش در هفت تیر قرار دارد. کوچه رضوی، اول مفتح جنوبی. پاتوق بسیاری از مراکز عمده فروشی مانتو است. ساختمان های چند طبقه ای که شکل و شمایل آن مسکونی است اما کاربری تجاری دارد. وارد یکی از این ساختمان ها می شویم.
چند دخترجوان با پوششی زننده گعده گرفته اند. یکی از دختران جلو می آید. ما را به دفتر فروششان در طبقه همکف دعوت می کند و می گوید:«بهترین مانتوهای بازار در فروشگاه ما موجود است. نمونه اش را تن خودم می بینید؟ از صبح بیشتر از شش سری از همین مانتو را به فروشنده هایی فروختم که از شهرهای مختلف برای خرید مانتو آمده بودند. ما بهترین و به روزترین مانتوها را خودمان تنمان می کنیم که انتخاب برای شما هم راحت تر باشد.» کارت خبرنگاری را به دخترجوان نشان می دهم و می گویم:« بازاریاب خوبی هستید.فرصت نمی دهید. من برای تهیه گزارش از مرکز پخش مانتو به این ساختمان آمدم.» دست و پایش را گم می کند و می گوید:« من فقط فروشنده ام. نه اجازه صحبت دارم نه اطلاعات خاصی که به کار شما بیاید. اگر می خواهید می توانید منتظر بمانید تا صاحب کارم بیاید.»
بهانه ای می آورم و از مغازه بیرون می زنم. بیشتر فروشنده های مراکز فروش عمده مانتو، مانکن های سیاری هستند که به بهانه اشتغال، ابزاری شده اند برای سودآوری و فروش مانتوهای نامتعارف و ترویج پوشش ناهنجار. موضوعی که به نظر می رسد از دید اداره اماکن و اتحادیه پوشاک هم پنهان مانده است که اگر نظارتی بر این مراکز وجود داشت، بی قیدی، اختلاط و ابراز اندام جنسی، ترویج رفتارها و پوشش غیراخلاقی توسط دختران جوان فروشنده حرف اول را در مراکز اصلی توزیع مانتوی کشورمان نمی زد.
****بعد از گزارش میدانی برای اطلاع از اقدامات مسئولان در خصوص نظارت بر بازار مانتو، سراغ رییس اتحادیه پوشاک و تولیدکنندگان می رویم.
یک بام و دو هوای اتحادیه پوشاک
«ابوالقاسم شیرازی» در این گفت و گو از نظارت های اتحادیه می گوید، نظارت هایی که به نظر می رسد به دلیل نبود ساز و کار طراحی شده و فقدان برنامه ریزی متولیان فرهنگی برای فرهنگسازی و ترویج پوشش متعارف بانوان راه به جایی نمی برد. شیرازی می گوید:«اتحادیه پوشاک و تولید کنندگان هر سال در فصل تابستان، تیم های بازرسی را فعال می کند. در حال حاضر 30 تیم بازرسی به طور منظم از فروشگاه های عرضه مانتو بازدید می کنند، موارد تخلف را یادداشت کرده و صورت جلسه می کنند، صاحبان اصنافی که تخلف کرده اند، نسبت به مورد تخلف یا جریمه می شوند یا مغازه شان از یک روز تا یک هفته پلمب می شود.»
حالا بشنوید از موارد تخلف به گفته رییس اتحادیه پوشاک؛«فروش مانتوهای جلوباز در فروشگاه ها ممنوع است. مانتوها یا باید دکمه داشته باشند یا زیپ یا قزن. فروشنده های خانم باید پوشش متعارف داشته باشند، فروش شلوار پاره هم ممنوع است. همه این موارد در صورت رعایت نشدن، صاحب واحد صنفی را مجبور به پرداخت جریمه می کند.»
مانتوهای جلوباز بازار مانتو را قبضه کرده اند، اگر فروش آنها ممنوع است بنابراین اکثر واحدهای صنفی فروش مانتو که به گفته رییس اتحادیه پوشاک تعدادشان به 3 هزار واحد صنفی در تهران می رسد، یکی در میان باید در حالت نیمه تعطیل باشند! در حالی که اینطور نیست و به نظر می رسد اتحادیه پوشاک هم عزم جدی در ریشه یابی ورود مانتوهای نامتعارف به بازار ندارد و وقتی وارد میدان می شود که کار از کار گذشته است و شاید در این شرایط کنترل بازار فروش مانتوهای جلوباز غیرممکن به نظر برسد.
اندر حکایت مدلینگ ها و مانتوهای شیشه ای
پرسش این سوال و مطرح کردن این انتقاد از رییس اتحادیه پوشاک و تولیدکنندگان کافیست تا «ابوالقاسم شیرازی» هم از چالش های پیش روی اتحادیه و پشت پرده ورود مانتوهای نامتعارف به بازار بگوید.
« ما هر ساله نظارت را از مرحله تولید مانتو شروع می کنیم، چون طراحی و دوخت مانتوهایی که بری مثال قرار است بهار و تابستان وارد بازار شود از پاییز سال قبل شروع می شود. آذر سال قبل شنیدیم که عده ای دارند روی مانتوهای شیشه ای مانور می دهند و آن را به بازار القاء می کنند. بازرسان ما از طریق رصد شبکه های اجتماعی و تعقیب کردن مدهای وارداتی این موضوع را دنبال کردند. ما به پیج هایی در اینستاگرام رسیدیم که مانتوهای شیشه ای را از طریق مدلینگ ها تبلیغ می کردند. آن زمان بازرسان را بسیج کردیم و سراغ تولیدکنندگان رفتیم. دیدیم برخی تولید کنندگان این پارچه های شیشه ای را برای تولید مانتو خریده اند. تا حدودی توانستیم جلوی تولید و توزیع مانتوهای شیشه ای را بگیریم اما به دلیل تعدد واحدهای صنفی و تولیدی کنترل آن سخت است.»
حلقه مفقوده کجاست؟وقتی طراحان زبردست طعمه می شوند
ابوالقاسم شیرازی معتقد است چالش اصلی در حوزه پوشاک بانوان به ویژه مانتو، فعالیت مزون های زیرزمینی است و وارد کردن مدجدید مانتوها هم زیر سر این مزون هاست.
اما مزون های غیر مجاز و زیرزمینی توسط چه کسانی اداره می شوند؟ این مزون ها چطور فعالیت می کنند و وقتی بی سر و صدا مانتوهای نامتعارف را وارد بازار می کنند، اتحادیه برای شناسایی آنها و جلوگیری از فعالیتشان چه می کند؟
رییس اتحادیه پوشاک و تولید کنندگان در پاسخ به این سوالات از فعالیت طراحان بدون مجوز در مزون های غیرمجاز می گوید. توضیحات شیرازی ما را به حلقه مفقوده دیگری راهنمایی می کند و آن کم کاری همه سازمان های مرتبط در عدم ساماندهی طراحان لباس است. شاید بخش مهمی از این انتقادات متوجه کارگروه مد و لباس وزارت ارشاد باشد.
شیرازی می گوید:« مرحله قبل از تولید مانتوها، طراحی آنهاست. عده ای از طراح ها مجوز دارند و زیر نظر کارگروه مد و لباس فعالیت می کنند و دو یا سه برابر طراحان با مجوز، کسانی هستند که بدون مجوز کار می کنند. 10 سال قبل طراحان گفتند ما این همه درس خواندیم هزینه کردیم، کسی استقبال نمی کند و طرح های ما را خریداری نمی کنند. این بی اقبالی از طراحان که آن زمان مشکلات خودش را داشت منجر به این شد که قریب به هفتاد هشتاد درصد طراحان تولید کننده شدند و مزون زدند. بسیاری از مزون ها به صورت غیرمجاز فعالیت می کنند و هیچ مجوزی از اتحادیه پوشاک ندارند.
حلقه مفقوده همینجاست. ساماندهی نشدن طراحان لباس و فقدان ساز و کار درست برای فعالیت آنها باعث شد تا شبکه های سازماندهی شده این طراحان را با چند واسطه به کار بگیرند. طراحان پول خوبی می گیرند، مانتو را طراحی می کنند، این مانتوها دوخته می شود و از طریق مزون های زیرزمینی و بدون مجوز به صورت تدریجی وارد بازار می شود.
طرح ها سفارشی است و با فکر و ایده ، طراحی و دوخته شده است. در ادامه برنامه از پیش تعیین شده، مانکن های خیابانی وارد عمل می شوند. مد جدید مانتو که دست پنجه طراحان بدون مجوز است ،توسط مانکن های خیابانی به نمایش گذاشته می شود. مانکن های خیابانی دختران جوانی هستند که با هدف عادی سازی پوشش های نامتعارف در جامعه و القای بی بند و باری به کار گرفته می شوند. البته علاوه بر مانکن های خیابانی، پیج های اینستاگرامی و مدلینگ های اینستاگرامی هم یکی از مهم ترین ابزارها برای ترویج این نوع پوشش می شوند.
در گذر زمان تقاضا برای این سبک مانتو زیاد می شود. تقاضا به تولیدکننده ارجاع شده و تولید کننده هم یا این طرح ها را از مزون ها خریداری کرده و یا طراح های آنها با کم و زیاد کردن مدل ها، مانتوهای جدید را تولید و روانه بازار می کنند.»
مزون های لاکچری غیرقانونی دم به تله بازرسان می دهند؟
اما چاره کاربرای برهم زدن این سناریوی از پیش تعیین شده چیست؟ قطعا همه نهادهای بازدارنده، وزارت ارشاد، اتحادیه پوشاک باید وارد میدان شوند. رییس اتحادیه پوشاک می گوید:« ما به همین راحتی نمی توانیم مزون ها را شناسایی کنیم. گاهی ممکن است یک مشتری مانتویی را از مزونی غیرمجاز به مبلغ سه میلیون تومان خریده باشد، مانتو ایراد داشته و طرف به اتحادیه شکایت می کند. این شکایت سرنخی می شود برای شناسایی مزون های بدون مجوز. گاهی هم اطلاع رسانی مردم باعث شناسایی مزون ها می شود. گاهی مزون های غیرمجاز لابی های ساختمان های لوکس شمال شهر را کرایه می کنند و شوی چند روزه می گذارند. ما چطور می فهمیم؟ از موارد شکایت های احتمالی. برای مثال صاحب مزون کرایه سالن شوی دو روزه را پرداخت نمی کند، مالک شکایت را به اتحادیه پوشاک می برد و ما متوجه وجود مزون های غیرمجاز می شویم.
چند وقت قبل، فروشنده هایی که مانتوهای جلوباز داشتند و توسط بازرسان اتحادیه جریمه شده بودند گفتند شما که اینقدر به ما سخت می گیرید، یک سری به دکه های روزنامه فروشی شمال شهر بزنید. بروشورهای تبلیغاتی مزون های غیرمجاز را لا به لای مجله های تبلیغاتی می گذارند وبی سر و صدا بدترین نوع مانتو را روانه بازار می کنند.
ما بازرسان را مامور کردیم که به دکه های روزنامه فروشی شمال شهر سر بزنند و تعدادی مجله پر تیراژ و پر خواننده را خریداری کنند و بروشور تبلیغ مزون را پیدا کنند.
اطلاعاتی که مردم و تولید کننده و فروشنده ها می دهند را جمع می کنیم وقتی به تعداد قابل توجهی رسید به اداره اماکن اطلاع می دهیم. ماموران اداره اماکن برای برخورد و پلمب مزون ها اقدام می کنند.اما مشکل اینجاست که ما برای برخورد با این مزون ها سامانه مشخصی نداریم. چون یکی دو تا نیستند و پراکندگی شان زیاد است. این را هم بگویم همه مزون های غیرمجاز و بدون مجوز درگیر سناریوی طراحی و ورود مانتوهای نامتعارف نمی شوند. بعضی از آنها توسط طراحانی اداره می شود که ترجیح دادند در قالب مزون خانگی کار کنند و دنبال کننده مد بازار هستند.
مزون هایی که منبع اصلی مدهای وارداتی هستند به راحتی دم به تله نمی دهند. ورود به این مزون ها کار راحتی نیست، مشتری برای ورود باید معرف داشته باشد و گردانندگان آن به شرط تایید معرف در را به روی مشتری باز می کنند.»
بازبینی فعالیت های کارگروه مد و لباس، ساماندهی طراحان، رصد شبکه های اجتماعی و پیج های اینستاگرامی که توسط مزون دارهای خاص اداره می شود، رو کردن دست باندهایی که مانکن های خیابانی را برای عادی سازی بی بند و باری در پوشش به کار می گیرند می تواند در تغییر این روند تاثیرگزار باشد.
ماجرای مانتوی جلوباز، دستفروش ها و طبقه متوسط
اما معضلاتی که منجر به وضعیت کنونی بازار فروش مانتوهای جلوباز شده است فقط به مزون های زیرزمینی و مانکن های خیابانی ختم نمی شود. شیرازی به نقش مهم دستفروش ها در ترویج مانتوهای جلوباز در میان قشر متوسط و کم درآمد اشاره می کند و می گوید:«دستفروش ها و کارگاه های کوچک زیرزمینی به ابزار ترویج پوشش مانتوی جلوباز در قشر متوسط تبدیل شده اند. فقط کافی است دم غروب به میدان هفت تیر بروید، دستفروش ها بدون هیچ محدودیتی مانتوهایی که در کارگاه های زیرزمینی تولید شده اند با پایین ترین کیفیت و نازل ترین قیمت به دست مصرف کننده می رساند. اغلب مانتوهایی که توسط دستفروش ها عرضه می شود شیشه ای و حریر است.شناسایی این کارگاه های کوچک زیرزمینی و متوقف کردن تولیداتشان، از برنامه های همیشگی اتحادیه ها است.»
حرف آخر
رییس اتحادیه پوشاک در پایان از ضرورت سازماندهی بازار پوشاک زنانه با کمک متولیان فرهنگی می گوید:«سخن آخر آنکه مسئولیت فرهنگسازی و الگوسازی در حوزه پوشش بانوان فقط در حیطه وظایف اتحادیه پوشاک نیست. متولیان فرهنگی، کارگروه مد و لباس وزارت ارشاد، صدا و سیما و نهادهای دیگر در این سال ها برای الگوسازی چه کرده اند؟ نیم نگاهی به پوشش بانوان در سریال های شبکه خانگی، فیلم های سینمایی و حتی سریال های تلویزیونی نشان می دهد هیچ عزم جدی برای ترویج سبک خاصی از پوشش که هم منطبق با ارزش ها و حفظ کرامت زن باشد و هم سلیقه نسل جوان را تامین کند وجود ندارد.