عمومیمعرفی کسب و کار

آیا خانه های پیش ساخته نیاز به مجوز دارد؟

برای برخی افراد این سوال پیش می آید که آیا مجوز شهرداری برای خانه های پیش ساخته الزامی است یا خیر؟ به طور کلی پاسخ مثبت است.

تاییدیه های مقامات محلی برای خانه های سلب شده هیچ تفاوتی با ساختمان های معمولی ندارد. قوانین ساختمانی برای هر نوع سازه ای باید رعایت شود. الزامات خط مشی ساختمان برای همه پروژه ها یکسان است. قانون به کسی ظلم نمی کند.

بر اساس ماده 100 قانون شهرداری ها، یکی از وظایف مهم شهرداری ها صدور مجوز و صدور پروانه ساختمانی است. مجوز برای هر نوع سازه از جمله مجوز شهرداری برای خانه های پیش ساخته.

صدور مجوز شهرداری

هر نوع کار ساختمانی در محدوده زمین و شهر نیازمند مجوز از شهرداری و شامل دهیاری می باشد. به خصوص اگر ساخت و ساز در زمین کشاورزی یا باغ انجام شود.

اهمیت اخذ و صدور پروانه در این است که در صورت عدم اخذ آن از مالک حقیقی یا نماینده قانونی، فعالیت غیرقانونی محسوب می شود. این در نهایت منجر به تحریم های مالی و حتی تخریب خواهد شد. انتخاب و استقبال از منازل مسکونی پیش ساخته (ویلا، ساختمان معمولی) رو به افزایش است. آنها به ویژه ارزان تر هستند و در برابر خطرات طبیعی مانند زلزله مقاوم هستند.

خانه های پیش ساخته، متحرک و غیر قابل حمل

اختراع و ساخت کلبه پیش ساخته آماده و بدون هدف، بسیاری از مطالبات علیه خود را رد کرده است. بنابراین با توجه به وجود علم و فناوری، خانه های آماده با ساخت مواد مستحکم و سبک تر رنگارنگ تر شده اند.

خانه پیش ساخته سازه ای است که تمام یا بخشی از مراحل ساخت و ساز در یک محیط ثانویه (کارگاه یا کارخانه) انجام می شود. سپس قطعات تمام شده به محل ساخت و ساز منتقل می شوند. نصب و مونتاژ قطعات در محل انجام می شود.

خانه های پیش ساخته به دو صورت ساخته می شوند:

ساخت و ساز پیش ساخته قابل حمل: خانه های پیش ساخته نیازی به مجوز شهرداری ندارند.

پیش ساخته غیرقابل حمل: چون مانند یک ساختمان معمولی روی زمین ساخته می شود، اخذ مجوز شهرداری برای خانه های پیش ساخته ضروری است.

برای ساخت این خانه ها از مصالح مختلف به صورت ترکیبی یا تکی استفاده می شود.

انواع خانه های پیش ساخته عبارتند از:

خانه بتنی پیش ساخته

خانه پیش ساخته ساندویچ پانل

خانه آماده lsf

صدور مجوز شهرداری برای خانه های تابلویی

پروانه یک سند رسمی است که توسط شهرداری صادر می شود و به مالک یا پیمانکار اجازه ساخت ساختمان جدید می دهد. همچنین شامل تعمیرات کلی یا الحاقات ساختمان می شود. این امر در مورد همه انواع خانه ها و ساختمان ها صدق می کند. یک نکته مهم را یادآور می شویم: قبل از هر گونه فعالیت ساختمانی باید مجوز دریافت کنید.

هدف از صدور مجوز نظارت قانونی بر روند ساخت و ساز برای اطمینان از ایمنی ساکنان است. افرادی که ساکنان بلافصل این سازه ها هستند نیز همینطور هستند.

خانه های پیش ساخته غیر متحرک نیاز به تایید قبلی شهر دارند. چون باید سالها در محل دائمی باشد. درست مانند ساختمان های معمولی، آنها به فونداسیون نیاز دارند.

تفاوت پروانه ساختمانی و پروانه

اول از همه یادآوری می کنیم که پروانه و پروانه ساختمانی با هم متفاوت هستند. اخذ پروانه از مراحل اداری برای اخذ تاییدیه از شهرداری است اما در هنگام اخذ پروانه ساختمانی به اعطای و اخذ پروانه پروانه ساختمانی می گویند.

لازم به ذکر است که قانون مدون در قانون اساسی و مقررات ملی ساختمان در خصوص صدور پروانه شهرداری برای خانه های پیش ساخته و نحوه ساخت آنها لحاظ نشده است. شهرداری ها معمولا بر اساس نوع منطقه و ساختار شهر آنها را کنترل می کنند. البته، در یک شهر کوچک و کم تراکم، دریافت مجوز شهرداری برای خانه های پیش ساخته آسان تر از یک کلان شهر بزرگ است.

علاوه بر ایمنی نوع سازه، ایمنی ساختمان های اطراف نیز مورد توجه قرار می گیرد. در برخی موارد می توان خانه ای پیش ساخته بدون محدودیت در اندازه و تعداد طبقات (بسته به نوع متریال) ساخت.

مراحل اخذ مجوز

برای ارائه مدارک پیمانکار یا مالک باید مدارک لازم را از اداره فنی شهرستان اخذ نماید. اسناد دیگر عبارتند از:

اصل و کپی مالک زمین

اصل و فتوکپی شناسنامه و شناسنامه مالک

فیش پرداخت مالیات شهرداری امسال

و…

سپس آنها باید درخواست سفر خود را در شهرداری محلی یا سامانه آنلاین ثبت کنند.

بررسی اموال:

پس از ارسال پرونده، شهرداری مامورین را جهت بازدید از زمین و ملک مورد نظر اعزام می کند. در این مرحله ابعاد زمین، جاده ها، ساختمان های اطراف و موارد دیگر بررسی می شود.

گزارش فنی مسئول بازدید شهرداری:

در این مرحله، مدیر گزارش را برای تأیید یا رد درخواست ساخت ویرایش می کند. در برخی مناطق شهرها طرح های منطقه ای اجرا می شود و نباید در این طرح ها دخالت کرد. گاهی اوقات بسته به شرایط، برای ساخت یک پلان یا سازه اوراق مشارکت صادر می شود.

مجوز و دستورالعمل کارت:

پس از تایید مدیریت شهری، دستور تهیه نقشه به مالک یا پیمانکار واقعی داده می شود. اطلاعات وارد شده شامل ابعاد ملک مورد تایید شهرداری، تعداد طبقات، متراژ هر طبقه، عرض معبر می باشد. در واقع شهرداری دستور ایجاد تغییرات را صادر می کند.

تهیه و ترسیم نقشه: شما مجاز به ترسیم نقشه های شهرداری هستید. این قسمت شامل تعداد طبقات، جای پارک، فضاهای مختلف و … می باشد.

پرداخت عوارض:

پس از تایید کارت نسبت به پرداخت عوارض شهرداری اقدامات لازم انجام شود. این شامل هزینه های تخریب، هزینه های نوسازی و هزینه های ساخت و ساز برای هر طبقه است.

پیش نویس اسناد:

پس از پرداخت هزینه، باید فوراً تأییدیه دریافت کنید. هنگامی که پیش نویس سند در این زمان آماده شد، مالک به شهر می رود و درخواست تعیین بازرس را تکمیل می کند. پس از آن یک بازرس از سوی مسئولان به محل اعزام شد. در این فاز برق و سایر امکانات تضمینی می باشد.

صدور پروانه ساختمانی

پس از تایید نقشه های ادارات چهارگانه (اعم از مصالح، ساختمان و …) گواهی ساخت توسط شهرداری منطقه صادر و پروانه چاپ می شود. پروانه ساختمانی شامل شرح ملک، نوع ساخت و ساز و غیره می باشد.

در صورت رعایت مقررات ساختمانی در ساخت ساختمان های پیش ساخته، کارفرما از خانه ساخته شده رضایت کامل خواهد داشت. خانه ای مقرون به صرفه با امکانات فراوان.

دکمه بازگشت به بالا