سلامت و تندرستیمعرفی کسب و کار

دستگاه اکسیژن ساز یا کنسنتراتور اکسیژن چیست و چگونه کار می کند؟

دستگاه اکسیژن ساز یا همان تغلیظ کننده (غلیظ کننده) اکسیژن یکی از مهمترین و ضروری ترین وسایل پزشکی خانگی می باشد که اکسیژن مورد نیاز بیماران را (بیمارانی که سطح اکسیژن یا SPO2 خون شان پایین است) با تغلیظ کردن هوای محیط به اکسیژن خالص به طور مستمر تامین می کند. توجه به این نکته حایز اهمیت می باشد که استفاده از دستگاه اکسیژن ساز بسیار ساده بوده و نیاز به تخصص ویژه ندارد.

امروزه با توجه به پیشرفت روزافزون فن‌آور ها، تکنولوژی های جدیدی گوی سبقت را در اختیار دارند که دارای ویژگی‌های خاصی همچون نداشتن اثرات تخریبی زیست محیطی و انواع آلودگی ها باشند همچنین از نظر اقتصادی دارای ارزش افزوده بالاتر باشند. یکی از فن‌آوری های جدید در سیستم اکسیژن‌سازی روش (PSA(Pressure swing adsorption  می باشد نقش اصلی را در این سیستم ، ترکیبی به نام زئولیت بازی می‌کند که دارای هزاران ویژگی منحصر به فرد می‌باشد.

هوایی که ما تنفس می کنیم شامل ۷۸% نیتروژن و ۲۱% اکسیژن و ۱% گازهای دیگر می باشد. دستگاه اکسیژن ساز با کمپرس کردن هوای داخل اتاق به مخازن زﺋولیت، نیتروژن موجود در آن را تحت شرایطی خاص (بر اساس اصل جذب سطحی نوسانی در فشار مشخص) جدا کرده و اکسیژن خالص مدیکال (پزشکی) بالای ۹۵% را در اختیار بیمار قرار می دهد. اغلب پزشکان مقدار اکسیژن مورد نیاز بیماران را با واحد لیتر در دقیقه (L/m (Liter Per Minute  در نسخه بیماران تجویز می کنند.

انواع دستگاه های اکسیژن ساز خانگی:

دستگا های اکسیژن ساز به دو صورت اکسیژن ساز ثابت و اکسیژن ساز قابل حمل (پرتابل) برای کاربردهای مختلف موجود می باشند شما هر دو مدل را میتوانید از آبی سلامت خریداری کنید.

  • اکسیژن ساز ثابت یا به اصطلاح اکسیژن ساز خانگی در ظرفیت های ۳ و ۵ و ۸ و ۱۰ لیتر در دقیقه تولید و عرضه می گردند (منظور از ۳ یا ۵ لیتر در دقیقه، ماکزیمم حجم و فلوی تولیدی دستگاه اکسیژن ساز می باشد.) که اکسیژن مورد نیاز بیماران را به صورت سیستم پیوسته یا Continuous تولید می کنند. با توجه به اینکه اکثر اکسیژن سازهای خانگی چرخ دارند جابجایی آنها از اتاقی به اتاق دیگر به راحتی امکان پذیر می باشد. همچنین بیماران می توانند با استفاده از سوند اکسیژن های بلند به راحتی در منزل تحرک داشته باشند.
  • نوع دیگر اکسیژن ساز قابل حمل یا به اصطلاح اکسیژن ساز پرتابل می باشند که جهت استفاده بیماران در بیرون از منزل در ظرفیت های ۲ و ۳و ۵ لیتر در دقیقه تولید و عرضه می گردند که اکثراً اکسیژن مورد نیاز بیماران را به صورت سیستم Impuls تولید می کنند. در این سیستم از سنسورهای فشار بسیار حساس داخل دستگاه استفاده شده است که دم و بازدم بیمار را تشخیص داده و در هنگام دم اکسیژن را خارج و در هنگام بازدم آن را قطع می نماید این تکنیک موجب صرفه جویی در مصرف انرژی دستگاه می گردد.

تفاوت این نوع اکسیژن ساز با نوع خانگی آن در اندازه و وزن دستگاه و نیز مجهز بودن به باتری شارژی داخلی می باشد در صورت متصل بودن به برق ۲۲۰ ولت شهری و یا ۱۲ ولت فندکی اتومبیل باتری شارژی داخل دستگاه شارژ می شود تا در مواقع مورد نیاز ، برق دستگاه را تامین نماید.

تغلیظ کننده یا کنسنتراتور اکسیژن چیست؟

تعریف دستگاه اکسیژن ساز: دستگاه اکسیژن ساز  نوعی وسیله پزشکی است که برای رساندن اکسیژن به افراد دارای اختلالات مرتبط با تنفس مورد استفاده قرار می گیرد. افرادی که غلظت اکسیژن در خون آنها پایین تر از حد معمول است ، اغلب به یک کنسنتراتوراکسیژن نیاز دارند تا میزان اکسیژن مورد نیاز آنها را فراهم کند. به طور کلی ، شما نمی توانید کنسنتراتور اکسیژن را با صلاح دید خود از amazonخریداری کنید.

پزشک باید بعد از انجام ارزیابی پزشکی کامل ، آن را تجویز کند. همچنین به طور معمول پزشکان به بیماران خود نشان می دهند که چگونه می توانند در هنگام مسافرت و در خانه از این کنسنتراتور ها استفاده کنند.

کنسنتراتور های اکسیژن ، هوای اطراف را فیلتر می کنند ، آن را تا حد تراکم مورد نیاز فشرده می کنند و سپس اکسیژن خالص را به سیستم تحویل پالس – دوز یا سیستم جریان مداوم اکسیژن به بیمار ، انتقال می دهند.

این دستگاه همچنین مجهز به فیلترها و صفحات غربال مخصوص است که برای اطمینان از تحویل اکسیژن کاملاً خالص به بیمار ، نیتروژن را از هوا جدا می کند. این دستگاه ها همچنین به همراه رابط های الکترونیکی ارائه شده اند تا بتوانید میزان غلظت اکسیژن و دیگر شرایط را تنظیم کنید، سپس اکسیژن را از طریق مجاری بینی یا ماسک مخصوص استنشاق کنید.

به طور کلی میزان خروجی غلظت اکسیژن با واحد LPM (لیتر در دقیقه) سنجیده می شود. پزشک معین خواهد کرد که میزان اکسیژن مورد نیاز شما ، که ممکن است در حالت استراحت ، هنگام خواب و هنگام ورزش متفاوت باشد، چه قدر می باشد.

مزایای استفاده از دستگاه اکسیژن ساز

استفاده از اکسیژن سازها مزایای فراوانی نسبت به کپسول های اکسیژن و یا دیگر تجهیزات تنفسی دارد که در ادامه به ذکر چندی از آنها می پردازیم:

  • قیمت کاملا معقول و به صرفه با توجه به امکانات و ویژگی ها
  • تولید اکسیژن با خلوص بالا (بیش از 90)، بهداشتی و بدون بو با فیلترینگ گرد و غبار و انواع باکتری ها
  • قابلیت حمل آسان دستگاه اکسیژن ساز
  • تولید اکسیژن مداوم اکسیژن بدون نیاز به شارژ مکرر
  • احساس آرامش روحی و روانی بیماران
  • جلوگیری از بروز احتمالی خطر انفجار در کپسولها
  • تولید اکسیژن مرطوب و خشک
  • انواع دستگاه با حجم های متفاوت برای بیماران مختلف و با کنترل سریع و راحت جریان اکسیژن

موارد کاربرد دستگاه اکسیژن ساز:

امروزه بسیاری از مردم دچار انواع بیماری های قلبی، ریوی و یا تنفسی هستند. یکی از مهم ترین قسمت هایی که در اثر این بیماری با اختلال روبرو می شود، سیستم تنفسی بیماران خواهد بود. در این شرایط، تعداد قابل توجهی از این بیماران می توانند از اکسیژن مکمل برای مراقبت های تنفسی در خانه، بیمارستان و یا در یکی از مراکز پزشکی بهره مند شوند.

طیف وسیعی از بیماران ممکن است که نیاز به استفاده از دستگاهها داشته باشند. از جمله، بیمارانی که دارای نارسایی های ریوی از جمله بیماران COPD و پنومونی و ریوی و به تازگی بیماران کرونایی می باشند. به طور کلی می توان گفت بیمارانی که سطح اکسیژن خونشان (SPO2) از حالت عادی پایین تر است برای بالا بردن اکسیژن خون خود نیاز مبرم به اکسیژن تراپی دارند. ساعات استفاده از دستگاه بایستی توسط پزشک مشخص شود و این ساعات می تواند بین ۱ الی ۲۴ ساعت در روز باشد. به عنوان یک توصیه جدی باید توجه کرد که پس از تجویز پزشک به سرعت باید از دستگاه اکسیژن ساز استفاده کرد.

احتمالاً نمی دانید از یک اکسیژن ساز برای چه کاری استفاده می شود. درست است؟

شرایط حاد معمولاً نیاز به درمان کوتاه مدت با اکسیژن دارد. این شرایط به طور معمول برای مدت زمانی کوتاهی اجرا می شوند. آنها ممکن است بر خلاف بیماری های مزمن که به تدریج اتفاق می افتد، علائم بیماری را سریعا بروز دهند. با این حال، برخی از شرایط تنفسی یا مزمن نیاز به استفاده از مکمل اکسیژن به طور طولانی مدت دارند. موارد استفاده از دستگاه اکسیژن ساز در ذیل آمده است.

چند نمونه از شرایط حاد که در آن به استفاده از یک اکسیژن ساز برای کوتاه مدت نیاز دارید:

آسم

این شرایطی است که مجاری تنفسی شما ملتهب شده و مخاط زیادی تولید می شود، که این امر تنفس را سخت تر می کند. در حالی که داروهایی وجود دارد که به کمک آنها می توان شرایط بیماری را که دچار حمله آسم شده، درمان و کنترل کرد، یک اکسیژن ساز می تواند سطح بالایی از اکسیژن را به جریان خون بیمار وارد کند و کمک کننده تر باشد.

ذات الریه

ذات الریه یک بیماری عفونی است که در آن یا در کیسه های هوایی یا در ریه و یا در هر دو التهاب ایجاد می شود و در بسیاری از موارد، با مایعاتی پر می شوند. در بسیاری از بیماران مبتلا به ذات الریه اکسیژن درمانی تجویز شده و پس از آن نتایج بالینی خوبی مشاهده شده است.

سندرم زجر تنفسی (RDS)

نوعی اختلال تنفسی است که بیشتر، نوزادان را تحت تأثیر  قرار می دهد، به ویژه آنهایی که شش هفته یا بیشتر، قبل از زمان موعد خود متولد می شوند.

نوزادان مبتلا به RDS به اندازه کافی سورفاکتانت (مایع پوششی ریه) ترشح نمی کنند و این امر باعث می شود تا سخت نفس بکشند. درمان با اکسیژن با استفاده از اکسیژن سازها و پمپ اکسیژن به جریان خون و ریه های نوزادان کمک می کند تا عوارض بعدی کاهش یابد.

دیسپلازی برونکوپه ریوی (BPD)

نوزادان مبتلا به RDS خطر بیشتری برای ابتلا به BPD دارند. این یک بیماری ریوی شدید است که به پشتیبانی طولانی مدت تنفسی نیاز دارد. در بعضی موارد ،بیماران  بعد از عمل ممکن است برای مدت کوتاهی به اکسیژن احتیاج داشته باشند.

دکمه بازگشت به بالا