عمومیمعرفی کسب و کار

علت استفاده طلا در سی پی یو

استخراج طلا از سی پی یو ، این روز ها به یکی از جالب ترین و پر توجه ترین بخش ها در صنعت بازیافت فلزات گرانبها ، تبدیل شده و افراد زیادی , علاقه مند به یادگیری و فعالیت در این صنعت پرسود می باشند. اما قبل از آن لازم است تا با cpu بیشتر آشنا شویم.

CPU  یکی از قطعات اصلی سیستم های کامپیوتری محسوب می شود ، که وظیفه پردازش منطقی را بر عهده دارد.در CPU به دلیل وجود ترانزیستور های متعدد ، گرمای زیادی تولید می شود که لازم با سرعت زیادی ، این گرما به فضایی خارج از فضای CPU  منتقل شوند.

همچنین از طلا رسانای بسیار خوب جریان الکتریکی نیز هست و در واقع برای رسانایی خوبی که برای گرما و جریان الکتریکی دارد ، در CPU  از آن استفاده می گردد.

به همین خاطر استخراج طلا از سی پی یو ، امروزه به یکی از مهم ترین و جذاب ترین بخش ها در بخش ضایعات فلزات گرانبها ، محسوب می شود.

خرید اینترنتی طلا و جواهر با طلای 18 و 21 عیار در مدل‌های متنوع و خاص از سایت طلا و جواهر فروشی حقانی در گوگل مپ با طرح دلخواه شما ، جهت سفارش کلیک کنید

در این مقاله قصد داریم به بررسی استخراج طلا از سی پی یو بپردازیم.

ضایعات سی پی یو (CPU)

ضایعات سی پی یو ، یکی از با ارزش ترین ضایعات الکترونیکی قطعات کامپیوتر هستند چرا که حاوی فلزات ارزشمندی مانند طلا و نقره می باشند.

از طرفی می توان گفت  سی پی یو (واحد پردازش مرکزی) ارزشمند ترین قطعه کامپیوتر به حساب آمده که در درب ها و پین های آن طلا وجود دارد. از این رو ضایعات سی پی یو ، یکی از منابع با ارزش استخراج طلا در ضایعات الکترونیکی به شمار می رود.

علاوه بر طلا در استخراج طلا از سی پی یو ، می توان فلزات با ارزش دیگری مانند نقره، پالادیوم و را نیز استخراج نمود ، که این فلزات نیز به خودی خود ، بسیار ارزشمند به حساب می آیند.

سی پی یو چه از نوع سرامیکی باشد و چه از نوع فیبری پین ها و یا درب هایی با روکشی از جنس طلا دارد.

مقدار طلا در سی پی یو ها به مدل و یا سال تولید آن ها بر می گردد. برای مثال در سی پی یو های امروزی نسبت به مدل قدیمی تر ، مقادیر کمتری طلا استفاده شده است.

گفته می شود هر چه رنگ طلایی پایه های سی پی یو پر رنگ تر باشد حاوی طلا بیشتری می باشد.

لازم به ذکر است سی پی یو علاوه بر کامپیوتر در لپ تاپ، تبلت ،موبایل، بورد های مخابراتی و .. نیز یافت می شود.

اکنون که با اهمیت این قطعه الکترونیکی آشنا شدید به ذکر روش های استخراج طلا از آن خواهیم پرداخت.

سی پی یو

روش استخراج طلا از سی پی یو

در ابتدا سی پی یو هایی که هیدسینگ خنک کننده دارند و جنس آن ها از مس یا آلومینویم هست را ،  از خود سی پی یو جدا می کنیم.

سپس سی پی یو ها را تا آنجایی که امکانش هست خرد کرده و بعد از آن سی پی یو ها را داخل بشر پیرکیس ریخته  و تیزاب سلطانی را روی سی پی یو ها می ریزیم و روی حرارت غیر مستقیم و ملایم قرار می دهیم.

بعد از نیم ساعت کاملا دندانه های زرد رنگ سی پی یو داخل تیزاب سلطانی ما حل می شوند.

سپس کیت های سی پی یو ها را از محلول جدا کرده و تا وقتی که محلول تیزآب سلطانی ما گرم می باشد سولفات آهن آزمایشگاهی را محلول در آب گرم به محلول مان اضافه می کنیم.

وقتی که محلول سولفات را اضافه می کنیم واکنش شدیدی انجام شده و گاز خرمایی رنگی متساعد می شود، این مرحله را چند بار تکرار می کنیم تا کاملا واکنش جوش ما  تمام شود.

بعد از این کار محلول را به مدت ۴۸ ساعت به صورت ثابت یکجا قرار می دهیم . در اینجا نیازی به خنثی کردن محلول تیزآب سلطانی نیست همانجا که محلول سولفات آهن را اضافه می کنیم اسید ما رقیق می شود و طلا را راحت تر آزاد می کند.

نکته

محلول باید ۴۸ ساعت به صورت ثابت یکجا بماند، فقط به خاطر اینکه ذرات طلا بسیار ریز هستند و باید ته نشین شوند.

استاندارد جهانی هم تایید کرده که طلا به خاطر ذرات ریز ۴۸ ساعت زمان می برد تا ته نشین شود و بعد از این مرحله ته نشین شده محلول مان را ریگشور می نماییم و داخل بوته مخصوص طلا ذوب می کنیم.

اگر به استخراج طلا از سی پی یو علاقه مند هستید یا سوالی برای شما شکل گرفته ، حتما از طرتاریخ انتشار 19 فروردین 1401

طلا با متوسط ​​قیمت نزدیک به ۲۰۰۰ دلار در هر اونس، تا سال ۲۰۲۰، به عنوان یکی از گران ترین فلزات در جهان شناخته می شود. حتی با وجود قیمت بالای آن، معمولاً استفاده می شود. از رایانه‌های رومیزی و لپ‌تاپ گرفته تا گوشی‌های هوشمند، تلویزیون‌ها، کنسول‌های بازی ویدیویی و موارد دیگر، لوازم الکترونیکی بی‌شماری حاوی طلا هستند. در واقع، بیشتر وسایل الکترونیکی حداقل مقداری از این فلز گرانبها را دارند. بنابراین، چرا تولیدکنندگان، طلا را به جای فلزات ارزان‌تر و راحت‌تر ترجیح می‌دهند؟
پاسخ به این سوال نیاز به تعریف مفاهیم اولیه در مورد هدایت الکتریکی و خواص ذاتی طلا دارد.

بخوانید:

هادی چیست؟

برق بخشی ضروری از زندگی امروز ما است. ذرات باردار کوچکی به نام الکترون ها هستند که از یک نقطه به نقطه دیگر از طریق هادی ها عبور می کنند و جریان را حمل می کنند. جریان در سیم به حرکت الکترون ها در هادی بستگی دارد.

سرعت الکترون ها به این بستگی دارد که آیا از یک رسانای خوب الکتریسیته عبور می کند یا یک عایق است. یک هادی عالی به الکترون ها اجازه می دهد تا به راحتی و به سرعت از خود عبور کنند. یک عایق عبور الکترون ها را مسدود می کند و جریان را محدود می کند. از این رو، یک هادی خوب “مقاومت الکتریکی پایین” و عایق ها “مقاومت الکتریکی بالا” دارند.

دلایل استفاده از طلا در قطعات الکترونیکی

رسانایی الکتریکی بالا

یکی از دلایل استفاده از طلا در قطعات الکترونیکی به دلیل خاصیت هدایت الکتریکی آن است. طلا رسانایی بالایی دارد، به این معنی که الکتریسیته می تواند به راحتی با کمترین مقاومت از آن عبور کند. مس، نقره و آلومینیوم نیز رسانا هستند، اما طلا سطح بالایی از رسانایی الکتریکی را ارائه می دهد. در نتیجه، این ماده عالی برای اجزای الکتریکی مانند مواردی است که قبلا ذکر شد. هنگامی که طلا در الکترونیک استفاده می شود، به الکتریسیته اجازه می دهد تا با کمترین مقاومت به دستگاه مربوطه جریان یابد.

کار با فلز طلا آسان است

یکی دیگر از دلایل استفاده از طلا در قطعات الکترونیکی این است که کار با آن آسان است. برخی افراد تصور می کنند که طلا سخت و قوی است، اما این لزوما درست نیست. در واقع نسبتا نرم و انعطاف پذیر است که کار با آن را آسان می کند. ویژگی‌های نرم و انعطاف‌پذیر طلا به شرکت‌های تولیدی اجازه می‌دهد تا آن را به راحتی در لوازم الکترونیکی کوچک بگنجانند. به عنوان مثال، طلا را می توان به سیم های برق یا اتصال دهنده ها آبکاری کرد- چیزی که با فلزات سخت تر و قوی تر امکان پذیر نیست.

مقاوم در برابر تیرگی و اکسید شدن

مزایای استفاده از طلا در قطعات الکترونیکی به همین جا ختم نمی شود. این فلز گرانبها علاوه بر هدایت الکتریکی بالا و کار آسان، در برابر کدر شدن نیز مقاوم است. طلا به خوبی با اکسیژن واکنش نمی دهد . حتی زمانی که برای مدت طولانی در فضای باز بماند، اکسیژن کمی جذب می‌کند یا اصلاً اکسیژن جذب نمی‌کند. این مهم است زیرا اکسیژن باعث کدر شدن (و همچنین زنگ زدگی) است. هنگامی که اکسیژن با یک فلز مخلوط می شود، باعث اکسید شدن فلز می شود و سپس منجر به کدر شدن یا سایر اشکال خوردگی می شود.

طلا به سه دلیل اصلی در قطعات الکترونیکی و بردهای الکترونیکی استفاده می شود: رسانایی الکتریکی بالایی دارد. کار کردن با طلا آسان است. و طلا در برابر کدر شدن مقاوم است. در حالی که طلا گران است، این ویژگی ها آن را به ماده ای ارزشمند برای استفاده در تولید لوازم الکترونیکی تبدیل می کند.

کدام قطعات کامپیوتر طلا دارند؟

طلا در قطعات الکترونیکی حساس استفاده می شود. طلا در بردهای الکترونیکی، برد موبایل، برد کامپیوتر، رم، سی پی یو، سوکتهای طلایی رنگ، چیپ ست ها و … استفاده می شود.

بخوانید : haghani gold

 

دکمه بازگشت به بالا