سلامت و تندرستیمعرفی کسب و کار

چرا سنگ کلیه باعث استفراغ می شود؟

سنگ کلیه یکی از بیماری های دستگاه ادراری است که سالانه تعداد زیادی از مردم جهان را مبتلا می کند.

یکی از مهم ترین دلایل ابتلا به این عارضه استفاده از آب آشامیدنی ناسالم با مواد معدنی و املاح فراوان است که باعث تجمع این املاح در داخل کلیه ها و مجاری ادراری شده و باعث تشکیل سنگ کلیه می شود. با این مقاله دکتر کیوان آقامحمدپور همراه باشید.

خود سنگ های کلیه معمولاً بدون درد هستند و ممکن است تشکیل آنها باعث ایجاد درد در بیمار نشود.

اما زمانی که این سنگ تشکیل شده در داخل کلیه ها و حالب ها حرکت می کند، می تواند به لوله ها آسیب برساند و در نهایت باعث خونریزی در این لوله ها شود و در نهایت در صورت ادرار کردن، درد و احساسات شدیدی در ناحیه آلت تناسلی احساس خواهید کرد. مثانه

این درد در اثر حرکت سنگ به مسیرهای پایینی و کشیده شدن دیواره مجرای ادرار ایجاد می شود که می تواند باعث خونریزی شود. در این مقاله شما را با بیماری های کلیوی آشنا می کنیم و علائم و نشانه های سنگ کلیه، علل تشکیل سنگ کلیه، تشخیص سنگ کلیه و درمان آن را توضیح می دهیم. با ما بمان.

سنگ کلیه به تجمع املاح معدنی در کلیه ها و مجاری ادراری گفته می شود و سنگ کلیه در اثر تجمع این املاح ایجاد می شود و این سنگ ها اغلب می توانند در نقاط مختلف مجاری ادراری ایجاد شوند.

سنگ کلیه می تواند در مجاری فوقانی و اطراف کلیه ها تشکیل شود یا در مجاری ادراری فرود آمده و تشکیل شود. سنگ کلیه اغلب می تواند باعث بیماری شود و این بیماری بسته به محل تشکیل سنگ کیسه می تواند نام های مختلفی داشته باشد. عفونتی که در قسمت های بالایی دستگاه ادراری از جمله کلیه ها و لوله های کلیوی ایجاد می شود، پیلونفریت نامیده می شود.

در اصطلاح زبان شناسی یا پزشکی، هرگاه پسوند «هنوز» به کلمه ای اضافه شود، به این معناست که آن قسمت از بدن آلوده یا ملتهب است.

به عنوان مثال، گاستریت به عفونت معده، سینوزیت به عفونت سینوس ها، و مننژیت به عفونت غشای مننژ اشاره دارد. بنابراین، پیلونفریت به بیماری لوله‌ها و مجاری فوقانی سیستم ادراری یا کلیه‌ها و کانال‌های آنها اطلاق می‌شود.

همچنین عفونت هایی که می تواند در اثر سنگ کلیه در قسمت تحتانی دستگاه ادراری و مثانه ایجاد شود، سیستیت نامیده می شود. هنگامی که عفونت دستگاه ادراری آلت تناسلی و مجرای ادرار را درگیر می کند، به آن اورتریت می گویند که معمولاً مردان را درگیر می کند.

علل ایجاد سنگ کلیه

بزرگترین علت سنگ کلیه تولید کمتر از یک لیتر ادرار در روز است. به همین دلیل سنگ کلیه در نوزادان نارس با مشکلات کلیوی بسیار شایع است. با این حال، تولید سنگ کلیه به طور فزاینده ای در افراد بین 20 تا 50 سال دیده و گزارش می شود. به گفته مؤسسه ملی دیابت و بیماری کلیه (NIDDK) رابطه جنسی نیز می تواند مؤثر باشد. مردان بیشتر از زنان از آن رنج می برند. سابقه خانوادگی نیز می تواند خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا را افزایش دهد. سایر عوامل تأثیرگذار عبارتند از:

کم آبی بدن

سیمرو

رژیم غذایی سرشار از پروتئین، نمک یا گلوکز

پرکاری پاراتیروئید

جراحی معده

بیماری های التهابی روده که باعث افزایش جذب کلسیم می شود.

داروی ضد تشنج مصرف کنید

علائم سنگ کلیه

سنگ های کلیه از نمک ها و مواد معدنی، معمولاً کلسیم یا اسید اوریک ساخته شده اند. علامت اصلی این بیماری درد شدید است که با تغییراتی همراه است. در مقاله زیر تعدادی از رایج ترین علائم آن را برای شما گردآوری کرده ایم.

درد در ناحیه پشت، شکم و پهلو

بدترین دردی که می توانید تصور کنید درد ناشی از سنگ کلیه است برخی از بیماران درد را با زایمان یا زخم چاقو مقایسه می کنند درد سنگ کلیه ناشی از حرکت سنگ به داخل حالب باریک و فشار بر کلیه است. درد همچنین زمانی شروع می شود که مجرای ادرار سعی می کند سنگ را از طریق انقباضات عبور دهد هر موج درد ممکن است چند دقیقه طول بکشد، سپس فروکش کرده و برگردد

اگر از این بیماری رنج می برید در پهلو، پشت و زیر دنده ها احساس درد می کنید و با پایین آمدن آن درد به ناحیه معده و کشاله ران نیز می رود. درجه علائم به اندازه سنگ بستگی ندارد و گاهی اوقات، سنگ کوچک مسدود شده می تواند دردناک باشد.

درد یا سوزش هنگام ادرار کردن

وقتی سنگ به حالب و مثانه می رسد، ادرار با درد و سوزش همراه خواهد بود. اگر نمی دانید سنگ کلیه دارید، ممکن است درد و سوزش در هنگام ادرار را با عفونت اشتباه بگیرید. بنابراین پیشنهاد می کنم حتما در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.

خون در ادرار

یکی از علائم رایج سنگ های ادراری وجود خون در ادرار است. خون می‌تواند قرمز، صورتی یا قهوه‌ای باشد و گاهی این علائم را فقط با آزمایش می‌توان تشخیص داد.

ادرار بوی بدی می دهد

اگر ادرار شما بوی بدی می دهد، این نشانه عفونت در کلیه ها یا سایر قسمت های دستگاه ادراری است و باید از متخصص کمک بگیرید تا مشخص شود که آیا عفونت به دلیل سنگ است یا عوامل دیگر.

تهوع و استفراغ

حالت تهوع و استفراغ در افراد مبتلا به این بیماری شایع است. سنگ کلیه اعصاب دستگاه گوارش را تحریک می کند و معده را ناراحت می کند.

تب

تب و لرز برخی از علائم عفونت در کلیه یا سایر قسمت های دستگاه ادراری هستند. هر گونه تب و لرز همراه با درد نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد و نباید نادیده گرفته شود. سنگ کلیه یک بیماری شایع است.

تشخیص سنگ کلیه

معمولا راه های مختلفی برای تشخیص سنگ کلیه وجود دارد. یکی از راه ها سونوگرافی است. در سونوگرافی کلیه، مثانه و مجاری ادراری معمولاً وجود یا عدم وجود سنگ به طور قطعی تشخیص داده می شود و در صورت وجود سنگ کلیه، پزشک اقدام به درمان می کند.

علاوه بر این، امکان تشخیص سنگ کلیه از طریق آزمایش ادرار نیز وجود دارد. وجود قالب ها و کریستال هایی مانند اگزالات کلسیم و کریستال های اسید اوریک می تواند نشانه سنگ کلیه باشد.

انواع سنگ کلیه

سنگ کلیه متفاوت است و بسته به شرایط بیمار، هر سنگ ممکن است در ادرار ظاهر شود. 4 نوع سنگ کلیه وجود دارد که عبارتند از:

سنگ های کلسیمی

یکی از مهمترین و اساسی ترین عناصر تشکیل دهنده سنگ کلیه کلسیم است. به دلیل کلسیم زیاد در آب آشامیدنی، سنگ های کلسیمی اغلب در کلیه ها و عروق کلیوی و ادرار تشکیل می شوند و هر چه میزان کلسیم بیشتر باشد، سنگ های کلسیمی سریعتر تشکیل شده و سایز بزرگتر می شوند.

سنگ استراویت

نوع دیگری از سنگ‌های کلیه، سنگ‌های استروویت هستند که اغلب در افرادی که دچار عفونت‌های ادراری مکرر هستند، تشکیل می‌شوند.

سنگ های اسید اوریک

افرادی که در طول روز به اندازه کافی آب نمی نوشند، ممکن است دچار سنگ کلیه مانند این سنگ ها در کلیه ها و مجاری ادراری شوند. ممکن است فردی در طول روز سخت کار کند و آب زیادی از دست بدهد یا آب زیادی ننوشد و این مشکل شرایط را برای تشکیل سنگ های اسید اوریکی ایجاد می کند. علاوه بر این، افرادی که سطح اسید اوریک خونشان بالاست، در معرض خطر تشکیل سنگ اسید اوریک هستند. در اثر مصرف زیاد گوشت قرمز اسید اوریک خون افزایش می یابد و این امر باعث بروز نقرس در فرد می شود. بنابراین نقرس می تواند از علائم این نوع تشکیل سنگ باشد.

سنگ سیستین

نوع دیگری از سنگ کلیه به نام سنگ سیستین معمولاً در افرادی که سابقه ارثی دفع سیستین از طریق ادرار دارند ایجاد می شود. بنابراین این نوع سنگ ها در افراد کمتر دیده می شود.

دکمه بازگشت به بالا