اقتصادیعمومیمعرفی کسب و کار

چگونه می توان عیار طلا را تشخیص داد؟

چگونه زنگ طلا را تشخیص دهیم و به راحتی میزان دقیق زنگ طلا را با روش های خانگی مشخص کنیم؟ در ادامه با ما از مجله پارت نیوز همراه باشید تا نحوه تعیین درجه طلا را یاد بگیرید.

طلا یک فلز گرانبها است که اغلب برای سرمایه گذاری در جواهرات استفاده می شود. جواهرات طلای ساخته شده در کشورهای مختلف دارای درجه بندی های متفاوتی هستند. در ایران برای ساخت جواهرات از طلای 18 عیار استفاده می کنند. 100% طلای خالص با 24 عیار.

نحوه تعیین ارزش طلا

طلا یکی از فلزاتی است که رنگ، درخشش و کمیاب بودن آن، آن را بسیار ارزشمند کرده است. به همین دلیل به عنوان یک کالای سرمایه گذاری و برای ساخت انواع جواهرات زنانه و مردانه استفاده می شود.

البته طلای خالص فلزی نرم و چکش خوار است که وزن آن نیز سبک است. این فلز به قدری نرم است که به راحتی با دست شکل می گیرد و در هنگام ضربه خراشیده می شود.

شمش های طلای موجود در بانک ها از این نوع طلا هستند. اما نوع طلایی که برای ساخت جواهرات استفاده می شود درصد خلوص متفاوتی دارد. معمولاً خلوص طلا را با کسری از 24 نشان می دهد. یعنی طلای 24 عیار 100% طلای خالص است.

کشورهای مختلف برای ساخت جواهرات خود از قیراط طلا استفاده می کنند. برای مثال ایتالیا و ایران از طلای 18 عیار برای ساخت جواهرات استفاده می کنند. اما عربستان و هند در تولیدات خود از طلای 24 عیار استفاده می کنند.

به طور کلی طلای عیار به راحتی با عدد حک شده در پشت طلا قابل تشخیص است. عدد پشت طلا شان دهنده درصد طلا است. به عنوان مثال روی طلای 24 عیار عدد 999 حک شده است، یعنی 99.9 درصد آن را جواهرات یا شمش طلا تشکیل می دهد. روی اقلام ساخته شده از طلای 18 عیار نیز عدد 750 حک شده است.

3 روش برای تعیین سطح طلا

همانطور که گفته شد عیار طلا و سکه را به راحتی می توان از عدد حک شده روی کار فهمید. اما در برخی موارد به دلایلی مانند گذشت زمان، ضربه و خط و خش، عدد حکاکی شده مخدوش می شود. در این مورد روش هایی برای تعیین عیار طلا وجود دارد.

شاید شناخته شده ترین روش برای تشخیص طلا استفاده از سنگ محک و اسید باشد. تاچ استون یک سنگ سیاه است که از سیلیکون و کوارتز ساخته شده است. برای تعیین عیار طلا روی سنگ خمیری می کشند تا مقداری طلا روی سنگ خمیری باقی بماند. البته این کار به گونه ای انجام می شود که ظاهر طلا را خراب نکند.

سپس روی او اسید ریختند. اگر طلا در اسید حل نشود به این معنی است که عیار طلا با عیار اسیدی یکسان است. اگر طلا کمی رنگ پریده شود به این معنی است که عیار آن کمی کمتر از عیار اسیدی است. اما اگر کاملا از بین برود ممکن است اصلا طلایی نباشد یا عیار آن خیلی پایین باشد. اسیدها برای درجات مختلف طلا در دسترس هستند.

برخی از طلافروشی ها از طیف سنج نوری برای تعیین کیفیت طلا استفاده می کنند. در این دستگاه طیف نور فرابنفش و مرئی تابش می شود. کیفیت طلا را می توان با نوع فرکانس نوری که فلز جذب می کند تعیین کرد.

البته روش دقیق تری به نام ریگیری وجود دارد. در این روش از دستگاه ریگیری یا لیزر نیز استفاده می شود. در واقع می توان گفت این روش دقیق ترین و بهترین راه برای یافتن استاندارد طلاست. این دستگاه به طور دقیق عیار طلا و درصد آلیاژهای مصرفی در تولید طلا را تعیین می کند.

چگونه ارزش طلا را در خانه تعیین کنیم؟

گاهی اوقات افراد پس از خرید طلا مشکوک می شوند و به این فکر می کنند که آیا جواهرات آنها واقعی است یا تقلبی. در این مورد، راه هایی برای یافتن طلای واقعی از خانه وجود دارد. بله، اگرچه با این روش ها می توان از جعلی نبودن آن اطمینان حاصل کرد. عیار دقیق طلا را تنها با استفاده از روش های توصیف شده می توان شناسایی کرد.

تنها راه برای تعیین دقیق عیار طلا در خانه بدون ابزار، بررسی عدد حک شده روی کالا است. در اینجا با استفاده از این عدد می توانید با استفاده از جدول زیر ارزش صحیح طلا را بدست آورید.

اگر به دلایلی نمی توانید اعداد روی جواهرات را ببینید. می توان از روش های دیگر استفاده کرد. یکی از راه ها استفاده از یخ است. طلا گرما را به خوبی هدایت می کند. اگر یک تکه طلا را روی یخ بیندازید، سریعتر از حد معمول آب می شود.

البته می توانید برای این کار از ترازو هم استفاده کنید. به این ترتیب ابتدا طلا را وزن کنید. سپس یک ظرف پر از آب را روی ترازو قرار دهید و ترازو را روی صفر قرار دهید. سپس طلا را در ظرفی پر از آب بریزید و دوباره وزن کنید. بار اول را بر بار دوم تقسیم کنید. عدد حاصل باید برابر با 19.32 باشد.

دکمه بازگشت به بالا