تبلیغات برای کسب و کار تازه
تبلیغات عبارت است از ایجاد پیام و استفاده از تکنیکهای مختلف روانشناسی برای ترغیب افراد به خرید محصولات و خدمات. تبلیغات یکی از قدیمیترین روشهای بازاریابی و هدف آن تاثیرگذاری بر تصمیمات و اقدامات مخاطبان برای خرید، دانلود یا موارد دیگر است. تبلیغات خوب به گونهای طراحی میشوند که بهیادماندنی و تاثیرگذار باشند. در این مطلب ضمن آموزش راهاندازی کمپین تبلیغاتی، انواع روش تبلیغات را معرفی میکنیم و نمونههایی از کمپینهای موفق سایت کاغذبازی را آوردهایم.
تبلیغات چگونه کار میکند؟
تبلیغات یک اصل ساده دارد و آن علاقهمند کردن افراد به محصولات و خدمات است. پس از برانگیختن علاقه افراد، باید آنها را برای خرید متقاعد کنید، حتی اگر از قبل به خرید آن کالا یا خدمت خاص فکر نکرده باشند. تبلیغات، استفاده از روانشناسی برای تاثیرگذاری بر طرز فکر و احساس افراد در مورد محصولات و خدمات است. بسته به اهداف کمپین تبلیغاتی، تبلیغات میتواند به روشهای زیر برای کسب و کار شما کار کند.
- افزایش آگاهی از برند
- هدایت مشتریان بالقوه به کسب و کار
- ترویج فروش برای محصولات موجود و جدید
- معرفی محصول یا خدمتی جدید به بازار
- برای متمایز کردن محصول خود از رقبا
روش تبلیغات بسیار متنوع است و شامل تبلیغات رادیو و تلویزیون، بیلبوردها، تیشرتهای تبلیغاتی، تبلیغات شبکههای اجتماعی و انواع دیگر میشود. تبلیغکنندگان افرادی در شرکت هستند که مسئولیت تبلیغ محصولات و خدمات را بر عهده دارند. این افراد برای معرفی محصولات و خدمات روی بیلبوردها، در مجله، وبسایت و اپلیکیشنهای موبایل هزینه پرداخت میکنند. همه تبلیغکنندگان، بازاریاب به شمار میروند اما همه بازاریابان، تبلیغکننده نیستند.
۵ روش تبلیغات مؤثر آفلاین برای افزایش فروش
تبلیغاتی که به اینترنت نیازی ندارد و عموم مردم را دربرمیگیرد، در دستهبندی سنتی یا آفلاین قرار میگیرند. شاید باورتان نشود! شواهد حاکی از آن است که مردم هنوز به تبلیغات آفلاین بیشتر اعتماد میکنند؛ چون آنها را معتبرتر میدانند! به همین دلیل است اغلب کسبوکارهای بزرگ در هر ۲ کانال (هم آفلاین و هم آنلاین) فعالیت میکنند. تبلیغات آفلاین هم همیشه گران نیست؛ مثلاً ارسال پیامک!
بیایید ۵ روش موثر را با هم بررسی کنیم:
۱. با کمک دیگران تبلیغ کنید
برای اینکه دیگران شما را تبلیغ کنند، چند راه دارید. اولین راه، تبلیغات دهانبهدهان است. در این حالت، مشتری بهصورت خودجوش و بدون اینکه پولی از شما بگیرد، محصول یا خدماتی را که ارائه میدهید، تبلیغ میکند. از نظر تاثیرگذاری، این مدل تبلیغات کسبوکار، پربازدهترین روش است؛ ولی یک ایراد بزرگ دارد: بهطور کامل در گرو تجربه مشتری است. به همین خاطر، در دستهٔ روشهای زودبازده قرار نمیگیرد و باید برای اینکه تجربهٔ خوبی رقم بزنید، به موارد مهمی مثل خدمات مشتری، پشتیبانی، مشاوره و… در طول ارتباط خود با مشتری توجه کنید.
یک راه دیگر دارید تا بتوانید مشتریان را به معرفی محصول یا خدمت خود ترغیب کنید: دادن پاداش بهازای هر معرفی.
در این حالت، معرفیکننده همان مشتری شماست؛ با این تفاوت که بهازای هر مشتری چیزی دریافت میکند و دیگر خبری از تبلیغ رایگان نیست. پاداش میتواند نقدی باشد؛ ولی بهتر است تخفیفی برای خرید محصول در نظر بگیرید تا بتوانید از این طریق، بیشتر بفروشید.
سومین راه برای کمکگرفتن از مردم هم تهاتر مشتری است. به سراغ کسبوکارهایی بروید که مشتری آنها تفاوت چندانی با شما ندارد. برای مثال، کافهها برای فروش و جذب مشتری، میتوانند با هتلها، آژانسهای گردشگری یا حتی چاپ و تکثیر دانشگاه همکاری کنند.
شما آنها را به مشتریان خود و آنها شما را به مشتریانی که دارند، معرفی میکنند. میتوانید در این حالت، بهازای هر مشتری هم پاداشی به آنها دهید یا فقط در حد مبادلهٔ مشتری باشد.
بد نیست بدانید مردم بیشتر از اینکه حرف خود کسبوکار را قبول کنند، به پیشنهاد کسی از جنس خودشان توجه میکنند؛ بنابراین تبلیغات شفاهی را جدی بگیرید! برای نمونه طبق ، ۵۰ درصد مراجعهکنندههای مطب از طریق بیمارهای فعلی با مطب پزشکان آشنا شدهاند. جالب اینجاست که سهم پزشکان متخصص بیشتر از دکترهای عمومی بوده است و همین مسئله نشان میدهد چقدر حرف دیگران در تصمیمگیریهای مهم نقش دارد.
۲. تبلیغات تلویزیونی را در زمان مناسب نمایش دهید!
نمایش تبلیغ در تلویزیون همچنان یکی از روشهای تبلیغات موثر است؛ چون:
- طیف وسیعی از مخاطبان را هدف میگیرد؛
- میتوانید نحوهٔ عملکرد محصول یا خدمت را نشان دهید؛
- چشم، گوش و قلب مخاطب را در یک لحظه هدف میگیرید.
ولی گران است! معمولاً هزینهٔ آن هم متفاوت است؛ چون پای پارامترهایی مثل:
- مدتزمان تبلیغ؛
- برنامهٔ تلویزیونی پخشکنندهٔ تبلیغ؛
- سراسری یا محلی بودن کانال؛
- پخش در چند کانال یا یک کانال.
در میان است.
برای نمایش تبلیغ در برنامههای پرمخاطب، نمایش آگهی برای یک محصول عمومی مانند خوراکی که نظر همهٔ اقشار را به خود جلب میکند، موثر است. مثلاً برای قبل از پخش مسابقهٔ فوتبال، تبلیغ «پفیلا برای تماشای فوتبال» برای اغلب افراد با سنین متفاوت جذاب است.
حال اگر بخواهیم در شبکههای استانی تبلیغ کنیم، جامعهٔ هدف از سطح ملی به سطح استانی میرسد. این روش برای کسبوکارهای محلی مثل مبلفروشی، گلفروشی، مطب دندانپزشکی، قالیشویی و حتی ابزارفروشی مناسب است. البته ممکن است کسبوکارهایی بزرگی مثل اسنپ هم از این در وارد شوند. آنها حضور خود را در هر شهر به این طریق اعلام میکنند تا توجه مردم را جلب کنند.
نمایش تبلیغ در شبکههای محلی هم شکلهای مختلفی دارد. میتوانید اسپانسر یک برنامهٔ مرتبط با کسبوکارتان شوید یا مستقیماً تبلیغ کنید. مثلاً مبلفروشی میتواند با تامین مبل موردنیاز برنامه تبلیغ کند.
نکته: تبلیغات مخفی در فیلم و سریالها هم بهمرور زمان روی ناخودآگاه مردم تاثیر میگذارد. مثلاً کافی است در قسمتی از سریالی پربیننده، ناهار را در رستوران شما بخورند یا بازیگر سریال محبوب مردم از محصول شما استفاده کند.
۳. برای کمپینهای فروش ویژه، از بیلبوردها بهره ببرید
تبلیغات سطح شهر و خارج از خانه را نادیده نگیرید. هرچند که بیلبورد برای افزایش آگاهی از برند مناسب است؛ اما برای فروشهای ویژه و حراجها، از بیلبورد غافل نشوید. چنین تبلیغهایی سبب میشوند افراد بیشتری با برند شما آشنا شوند. بد نیست بدانید که نشان داده افرادی که این نوع تبلیغها را میبینند، ۱۷ درصد شانس بیشتری دارند تا با آن برند در موبایل درگیر شوند.
آیا میدانید برای کمپینهای بیلبورد در سطح شهر چه نکاتی را باید رعایت کنید؟ به نظر شما، چه چیزی باعث میشود یک بیلبورد در تصمیمگیری خرید مخاطبان خود تاثیر بگذارد؟
- تمرکز روی پیادهسازی طرحهای گرافیکی منحصربهفرد و چشمنواز باشد. به این فکر کنید که مردم با سرعتی زیاد از بیلبورد عبور میکنند؛ بنابراین در چندثانیهای که راننده آن را میبیند، باید طرح روی بیلبورد و پیام آن را متوجه شود.
- نام برند و آدرس سایت را در بیلبورد برجسته (بولد) کنید.
- شعار روی بیلبورد باید جذاب و گیرا باشد که در ذهن مخاطب بماند.
- بیلبوردهای شهری باید از هر زاویهای دید کافی داشته باشد؛ مثلاً بالای سر پل عابر پیاده در مرکز شهر!
- یک پیشنهاد وسوسهکننده و قانع کننده برای مخاطب ایجاد کنید؛ مانند فروش ویژه محصولات تبرک با 40 درصد تخفیف فقط تا پایان اسفندماه.
- نوشتن متن بیلبورد و CTA را به یک کپیرایتر حرفهای بسپارید.
از آنجایی که قراردادهای بیلبورد معمولاً هر ۳ ماه یک بار عوض میشود، برای کسبوکارهایی که اغلب کمپینهای خود را بهصورت هفتگی یا ماهانه تغییر میدهند، این روش سودمندی نخواهد بود.
بیلبوردها را برای مثال اگر در حوزهٔ صنایع است، در اطراف و ورودیهای شهرکهای صنعتی که امکان دسترسی مشتریان شما به آن وجود دارد، نصب کنید. اگر در زمینهٔ رفاه عمومی نظیر پوشاک، دندانپزشکی، تورهای مسافرتی است، مرکز شهر، مراکز خرید، خیابانهای اصلی، اتوبانهای داخل شهر، مکانهای مناسبی برای نصب بیلبورد است.
۴. با ارسال هدفمند یا منطقهای پیامک بیشتر بفروشید
اکثر پیامهای تبلیغاتی که برای افراد ارسال میکنید، خوانده میشود؛ اما چه کاری انجام دهیم که پیامکهای ما به درد بخور باشند؟
یک لیست از مخاطبانتان تهیه کنید. آنها را بر حسب منطقه یا محصولاتی که دوست دارند در دستهبندیهای مختلف قرار دهید. با گروهبندی افراد منظم و با برنامه حرکت میکنید. باعث ایجاد مزاحمت برای مخاطب نمیشوید. همچنین چون همیشه برای آنها پیام نمیفرستید، پیامتان نظرشان را بیشتر جلب میکند.
مثال: فرض کنید یک فروشگاه لباس زنانه و مردانه دارید. مخاطبانتان را به شکل زیر گروهبندی کنید:
- ارسال پیامک حراج کل لباسهای فروشگاه به همهٔ مخاطبین؛
- فرستادن اساماس حاوی کد تخفیف لباسهای مردانه برای آقایان؛
- ارسال پیامک کد تخفیف لباسهای زنانه برای بانوان؛
- فرستادن اساماس برای افراد با پیششماره اصفهان برای خرید بهصورت حضوری؛
- ارسال پیامک منطقهای برای هدفگرفتن افرادی که در محلههای اطراف شما زندگی میکنند.
این گروهها به بازاریابی شما جهت میدهد و شما با یک جادهٔ مهآلود طرف نیستید. همهچیز واضح و روشن است.
برای هر کمپین با توجه به هدف، لیست مرتبط را انتخاب میکنید. این گروهبندی برای شما چند مزیت دارد:
- وقت همه کاربران را با پیام نامربوط تلف نمیکنید؛
- هزینههایتان را مدیریت میکنید و فقط برای افراد هدف ارسال میکنید؛
- ارسال به لیست هدف چه نتیجهای دارد؟ فروش بیشتر.
در همهٔ کسبوکارها کاربرد دارد؛ از یک برند کوچک گرفته تا برندهای بزرگ. ارسال کد تخفیف، قرعهکشی، اطلاعرسانی دربارهٔ محصولات جدید یا تورهای لحظه آخری، اطلاعرسانی دربارهٔ حراج محصولات در آخر فصل، همگی به فروش بیشتر منجر میشوند.
این پایان ماجرا نیست! فرض کنید فردی از وبسایت شما گلدانی بخرد. میتوانید چند روز بعد، او را به خرید استند و پایهٔ گلدان هم تشویق کنید. کافی است یک پیامک جذاب برای او بفرستید.
یا کسی را که از فروشگاه شما پیراهنی خرید کرده است، در نظر بگیرید. میتوانید پیامکی ارسال کنید که او را به خریدن شلواری مناسب با آن پیراهن تشویق کند.
کاغذبازی به شما کمک میکند ارسال پیامک انبوه را هدفمند و بدون نیاز به خرید پنل، بانک شماره و خط اختصاصی تجربه کنید. برای این کار، کافی است همین حالا و پس از شارژ اکانت، به ۳ شکل پیامک ارسال کنید:
- موقعیت مکانی مخاطب (بهصورت زنده)
- ویژگیهای رفتاری و علایق مخاطب (مثل خریداران لوازم آرایشی و بهداشتی)
- شغل و صنف (مثل کسانی که در حوزهٔ ارز دیجیتال کار میکنند)
از دیگر امکانات پنل کاغذبازی هم میتوان به و کوتاهکردن خودکار آن، گزارش دقیق و هزینه بهازای پیامک تحویلدادهشده اشاره کرد.
۵. تبلیغات چاپی مثل تراکت هنوز هم کارساز است!
تبلیغات چاپی در جامعه دستبهدست میشوند. ضمن آگاهی از برند موجب میشود مشتریان جدیدی که در دیگر کانالهای ارتباطی شما را پیدا نکرده بودند، جذب برند شما شوند. در این روش هم هدفمندبودن حرف اول را میزند. یک متخصص زنان را در نظر بگیرید.
او میتواند یک بروشور در خصوص چکاپ سرطان سینه تهیه کند. این بروشورها را میتواند در اختیار داروخانهها و مراکز بهداشت بگذارد تا به مراجعهکنندگان خود بدهند. همچنین میتواند بروشور را در مطب خود هم توزیع کند. احتمالاً این بروشور را هر بیمار به سایر اطرافیان خود میدهد.
حالا کافی است در این بروشور، خدمات خود را هم تبلیغ کند؛ مثل همان خبرنامهٔ ایمیلی!
از طرفی هم میتوانید علاوه بر تبلیغات در سایت زیباتو؛ روی پخش تراکت برای فروش بیشتر حساب کنید. برای مثال، یک تخفیف برای کسی در نظر بگیرید که هنگام خرید، تراکت خود را تحویل دهد.