عمومیمعرفی کسب و کار

نکات مهم در خرید سنگ مرمریت

خرید سنگ مرمریت یکی از دغدغه های اساسی مهندسین و پیمانکاران برای پروژه هاست . چرا که علاوه بر اهمیت زمان ، هزینه و دوام ، در فروش موفق یا ناموفق ساختمان تاثیرگذار است . موارد مختلفی در این باره دخیل هستند که از جمله آن می توان به : جنس و کیفیت سنگ ، مشخصه های فیزیکی سنگ (که در هرسنگ متمایز است) ، ابعاد ، ضخامت ، طرح ، رنگ و … اشاره کرد. البته رعایت این نکته هم ضروری است که سنگ انتخابی متناسب با نوع پروژه و بخشی که به کار می رود ، باشد . بنابراین خرید سنگ مرمریت، تنها به صرف پیشنهاد دیگران ، کار اصولی و صحیحی نیست و باید با مشورت افراد خبره و باتجربه در این زمینه صورت پذیرد .

نکات مهم در خرید سنگ مرمریت

1- آنالیز سنگ و موارد کاربرد آن

تنها نکته ای که شاید در کشور ما کمتر از همه به آن توجه شود همین آنالیز سنگ است . هر سنگ باتوجه به خاستگاه ، شرایط پیدایش و … دارای مشخصه های فیزیکی و شیمیایی مخصوص به خود است . مقاومت فشاری ، مقاومت سایشی ، نرخ جذب آب ، میزان تخلخل ، وزن مخصوص ، وزن حجمی و … همگی از جمله مواردی هستند که روی ابعاد مشخصی از سنگ (به عنوان نمونه ) مورد بررسی قرار می گیرند و به عنوان آنالیز سنگ در اختیار معدن داران و مصرف کنندگان قرار می گیرد. بنابراین در یک شرایط برابر ، نمی توان از دوسنگ مختلف ، انتظار یک پاسخ داشت . توجه به آنالیز سنگ متناسب با محلی که قرار است به کار رود یکی از اصولی ترین مواردی است که اگر به آن دقت نشود ، باید ضرر و زیان ناشی از آن را پذیرفت .

2- درجه کیفی

وجود فسیل و ناخالصی دربیشتر سنگ ها ( رسوبی و دگرگونی ) امری طبیعی است. در واقع همین ناخالصی ها هستند که به سنگ رنگ و طرحی متنوع می بخشند . اما گاهی باتوجه به جنسشان و مکانی که قرار است سنگ به کار رود ، می توانند موجب نقطه ضعف سنگ ها شوند . به همین خاطر هرچه کمتر باشند ، سنگ مرغوب تر و بادوام تر خواهد بود . به طورکل بهتر است سنگ مرمریت بافتی بدون پوسیدگی ، سوختگی ، ترک ، رگه های آهکی و سست داشته باشد .

سنگ ها پس از برش در کارخانه ، براساس میزان ناخالصی ها و عیوب ظاهری به درجات کیفی مختلفی دسته بندی می شوند . حال هرچه سنگ پاک تر و یکدست تری داشتیم ، سنگ مرغوب تر است و در درجات بالاتر قرار می گیرد . در مرمریت هرچه رگه های آهکی کمتر باشد ، جذب آب سنگ کاهش یافته و از پوسیدگی آن در آینده پیشگیری می شود . این موضوع به حدی برای خرید سنگ مرمریت درکف و پله حائز اهمیت است که اگر نادیده گرفته شود ، بعد از مدت کوتاهی شاهد بروز لک ، هوازدگی و آسیب به سنگ خواهیم بود .

نکات مهم در خرید سنگ مرمریت

3- ابعاد و ضخامت

خیلی مواقع شاهد این هستیم که افراد برای آنکه خریدی ارزان تر داشته باشند ، اقدام به خرید سنگ با ضخامت کمتر از حد استاندارد می کنند. اهمیت این موضوع شاید در ابتدا به چشم نیاید اما بعد از مدتی آثار خود را نشان می دهد. خصوصا برای سنگ پله و کف که تحت فشار و ضربه بیشتری هستند و آسیب پذیرترند . امروزه برش سنگ ها از کوچکترین ابعاد تا سایز های بزرگ ( اسلب ) به راحتی توسط ماشین های برش سنگ امکان پذیری است . این تکنولوژی برش شامل ضخامت سنگ ها هم شده است . به طوریکه  می توان سنگ های نازکی با حداقل ضخامت چند میلی متری برش داد و تا مقدار زیادی از بار وارد بر ساختمان جلوگیری کرد .

امری که تا چندسال پیش موجب محدودیت انتخاب برای افراد می شد ؛ اکنون جزء موارد انتخابی شده است . البته باتوجه به جنسیت سنگ استخراجی و اقتضای بازار مصرفی ، برخی ابعاد ترند می شوند . مثلا برای تراورتن ها که بیشترین مصرفشان برای نمای ساختمان است ؛ اغلب به دنبال ابعاد طولی ، آن هم در عرض 40 هستند یا در مرمریت ها بسته به عوامل مختلفی ،  این ابعاد در تایل (40*40 -60*60 و … ) و اسلب متقاضی بیشتر دارد. ابعاد سنگ مصرفی باید متناسب با فضا در نظر گرفته شود . مثلا برای یک سالن بزرگ ، کاربرد سنگ های اسلب به دلیل یکپارچگی و عدم وجود درز ، موجب زیبایی هرچه تمام سالن خواهد شد و برای اتاق کوچک استفاده از تایل هایی در ابعاد 40*40 انتخاب مناسب تری است .باتوجه به گران قیمت تر بودن سنگ های اسلب و بالا بودن هزینه های دستمزذ ، اغلب کاربردشان برای پروژه های لوکس است .

4- تامین سنگ

برخی سنگ ها به دلیل محدودیت در استخراج ، کوپ دهی کم ، تقاضای بسیار ، صادرات و … ، پاسخگویی پروژه های سنگین با متراژ بالا نیستند . به همین خاطر قبل از خرید ، از این قضیه اطمینان حاصل نمایید تا به مشکل تامین برنخورید . موضوع دیگر در رابطه با تامین سنگ ؛ سورت آن است . برخی سنگ ها ، بازی رنگ بسیاری در مقایسه با سایرین دارند . به طوریکه حتی با پرداخت پول بیشتر به کارخانه ، بازهم قادر به تامین سنگ نسبتا یکدستی نخواهد بود ! چرا که این ذات آن سنگ است و باید این موضوع را پذیرفت . پس قبل از هرچیز اطلاعات کامل در این باره پیدا کنید زیرا ممکن است برای برخی خوشایند نباشد .

5-نوع کاربری و محل پروژه

ارزیابی پروژه نسبت به موقعیت مکانی و ارزنده بودن آن ، یکی دیگر از فاکتورهای مهم در خرید سنگ مرمریت است . به همین دلیل است که اغلب کارشناسان سنگ از محل پروژه سوال می کنند . ازآنجا که سنگ محصولی گران قیمت است ؛ کارشناسان فروش زبده ، حتما این سوال را از شما خواهند پرسید که پروژه شما در کدام شهر است و کاربری آن چیست ؟دانستن این موضوع به کارشناس سنگ اجازه می دهد تا با برآوردی از منطقه ، پیشنهاداتی مناسب آن دهد . به این ترتیب تا حد زیادی در هزینه های شما صرفه جویی خواهد شد . همانطور که مستحضرید دربرخی مناطق از کلان شهرها ( همچون تهران ) ، برای پروژه های خود به دنبال سنگ هایی لوکس وقیمیتی هستند که مطمعنا با صرف هزینه بسیار ، مشتریان خود را خواهند داشت وبه سود خواهند رسید . اما اگر همان سنگ را برای منطقه ای که توان خرید ضعیف است  به کار برند ، مطمعنا به سود نخواهد نشست و متضرر خواهند شد !

6- بخش مورد استفاده در ساختمان

هربخش از ساختمان ، به اقتضای رفت و آمد ، تماس با آب و مواد شوینده و آلودگی ها و … ویا اینکه قرار است برای بدنه به کار رود یا کف و…  سنگ مناسب خود را می طلبد . به طور مثال سنگی که برای کف پارکینگ به کار می رود باید از نظر مقاومت فشاری ، سایشی و لک پذیری در سطح بسیار بالاتری در مقایسه با سنگی که برای کف اتاق خوب به کار می رود باشد . یا مثلا سنگی که در راه پله بین ساختمان است باید علاوه بر تحمل وزن و فشار ، نسبت به سایش ، ضربه و لک پذیری مقاوم تر از داخل ساختمان باشد .همچنین نسبت به سرما هم مقاوم تر باشد چراکه تا حدودی در جریان شرایط جوی بیرون قرار دارد .

یا مثلا سنگی که برای سرویس بهداشتی به کار رفته باید نسبت به مواد شوینده و اسیدی ، رطوبت و تماس با آب مقاوم باشد . این موضوع بالاخص برای با بدنه هم تا حدودی قابل تفکیک است . چرا که سنگ کف آسیب پذیر تر است و به مقاومت و کیفیتی بیشتری در مقایسه با سنگ بدنه لازم دارد .بنابراین در انتخاب سنگ باید درنظر دشت که این سنگ دقیقا در کدام قسمت و برای کجا استفاده می شود .

نکات مهم در خرید سنگ ساختمانی

در این مقاله به نکات مهم در خرید سنگ ساختمانی پرداخته ایم تا با دانشی بالا به خرید سنگ بپردازید:

مقاومت فشاری سنگ: مقاومت فشاری سنگ یکی از نکات مهم در هنگام خرید سنگ محسوب میشود. سنگ شما باید متناسب با مکان و کاربری آن مقاومت فشاری مناسب داشته باشد. پیش از خرید سنگ باید بینیم که سنگ در چه فضا و مکانی و با چه نوع کاربردی قرار است نصب شود تا متناسب با آن کاربری سنگ را انتخاب کرد. تا در فرآیند زمان و استفاده سنگ آسیب نبیند.

سنگ نما : مقاومت فشاری سنگ نما باید حداقل ۳۰۰ kg/cm باشد. زیرا حداکثر فشار ناشی از تنش ها و نشست های ساختمان در نما ۳۰۰ kg/cm میباشد.

سنگ کف: مقاومت فشاری سنگ کف به مکان و فضای نصب آن بستگی دارد بعنوان مثال سنگ مناسب کف واحد های تجاری و مسکونی و کف پارکینگ متفاوت است. مقاومت فشاری سنگ کف واحدهای مسکونی حداقل ۵۰۰ kg/cm و مجتمع های اداری و تجاری ۲۷۰ و کف پارکینگ و محوطه ۹۰۰ kg/cm مناسب است.

جذب آب سنگ: میزان جذب آب سنگ یکی دیگر از عوامل و نکات مهم در هنگام خرید سنگ محسوب میشود. سنگ شما باید متناسب با کاربری آن، جذب آب مناسبی داشته باشد. تمامی سنگ ها جذب آب دارند ولیکن میزان جذب آنها با هم متفاوت است بعنوان مثال سنگ های لایم استون جذب آب بالایی دارند و نمیتوان در جاهایی که در معرض رطوبت و کثیفی هستند استفاده کرد زیرا لک پذیری بالایی دارند و در اثر شرایط جوی و رطوبت پوسیده میشوند.

سنگ نما : میزان جذب آب سنگ در نمای بیرونی نباید بیش از ۲% باشد و در نمای داخلی میزان جذب آب اهمیت چندانی ندارد و به همین دلیل در نمای داخلی ساختمان چون در معرض ناملایمات جوی و رطوبت قرار ندارند میتوان از کلیه سنگ های ساختمانی در این قسمت ساختمان استفاده کرد.

سنگ کف: میزان جذب آب در سنگ فرش بسته به نوع کاربری ساختمان دارد. میزان بالای جذب آب سنگ باعث لک پذیری سنگ خواهد شد. بنابراین سنگ هایی که جذب آب پایینی دارند گزینه مناسبی برای سنگ فرش خواهند بود.

دکمه بازگشت به بالا