عمومیمعرفی کسب و کار

آشنایی با شبکه های بی سیم و وایرلس

همه ما از تکنولوژی شبکه وایرلس (Wireless) این روز ها استفاده می کنیم از موبایل های در دستمان تا شبکه های تلویزیونی، ماهواره‌ای و لوازمی که به صورت بی سیم کار می کنند، همگی جزئی از رنج شبکه وایرلس (Wireless) به حساب می آیند. به طور کل، ارتباط شبکه های وایرلس (Wireless) از طریق زنجیره ای از امواج الکترومغناطیسی حامل داده ها، ارتباطات صوتی و تصویری و …می باشد.

انواع شبکه وایرلس (Wireless)

اشعه مادون قرمز که به آن اشعه فروسرخ نیز می گویند یک نوع شبکه وایرلس (Wireless)است ،که یک تابش الکترومغناطیسی با طول موج بیشتر از امواج مرئی و کوتاه تر از امواج رادیویی است یعنی با چشم معمولی و غیر مسلح قابل دیدن نیست و طول موج آن هم آن‌قدر بالا نیست که بتواند بر روی امواج رادیویی تاثیر بگذارد. در فرآیند ساخت  ، پیچ و مهره دکل مهاری از اهمیت بسزایی برخوردارند و نقش حیاتی در استحکام و پایداری سازه دکل ایفا می‌کنند. این پیچ و مهره‌ها از جنس فولاد مرغوب با استحکام و مقاومت بالا برای تحمل فشارها و بارهای مختلف به کار می‌روند.

در ابتدا، پیچ و مهره‌ها به دقت اندازه‌گیری و انتخاب می‌شوند تا با مشخصات فنی دقیق دکل سازگار باشند. پیچ و مهره‌های استفاده شده در دکل مهاری، باید دارای پوشش‌های محافظتی از جنس گالوانیزه باشند تا از زنگ‌زدگی و خوردگی جلوگیری کنند. این پوشش مقاوم در برابر شرایط جوی مختلف نظیر بارندگی و تغییرات دمایی است. همچنین، هنگام نصب پیچ و مهره‌ها، تنظیمات و جلوگیری از گره خوردن به وسیله تکنسین‌های ماهر در نظر گرفته می‌شود تا اجزاء دکل به درستی متصل شوند و سازه در طول زمان به بهترین نحو عمل کند.

برای ارسال یا دریافت سیگنال در شبکه های وایرلس رادیویی  از یک آنتن استفاده می کنیم. این آنتن‌ها هم تک وجهی هستند و هم چند وجهی که هر کدام بر اساس بعدهایی که دارند و محدودیت هایی که بر آنها اعمال‌ می شود، دسته بندی می شوند. مبحث آنتن‌ها بسیار مبحث گسترده ای است و برای بررسی اینکه چند دسته آنتن داریم و در چه شبکه هایی استفاده می شوند به تنهایی نیاز به چند جلسه آموزشی داریم. چه پدیده هایی بر ارسال و دریافت امواج رادیویی در شبکه های وایرلس (Wireless) تاثیر می گذارد؟ فرض کنید دستگاهی امواج رادیویی را تولید کرده و به سمت مقصد خود ارسال می کند و ممکن است موقع ارسال به مقصد با موانعی مثل دیوار یا سطح فلزی یا قسمت هایی این چنینی روبرو شود. وقتی به این موانع برخورد می کند دو حالت ممکن است اتفاق بیفتد:

  • امواج از آن مانع عبور می کنند
  • امواج داخل موانع یا داخل یکدیگر جذب یا حل می شوند

در هر صورت سه پدیده تاثیرگذار اتفاق می افتد:

  • Reflection: بازتاب معکوس به سمت منبع یا گیرنده
  • Diffraction: تجزیه به امواج ثانویه
  • Scattering: انتشار در جهات مختلف

این سه پدیده هر کدام به طریقی موجب افت سیگنال می شوند که در ادامه انواع آن را با هم بررسی می کنیم. نویز عامل دیگری است که در افت سیگنال تاثیر می گذارد و در حقیقت، تاثیر امواج خطوط یا دستگاه های دیگری است که می تواند باعث افت سیگنال یا حتی ایجاد نویز روی موج رادیویی فعلی ارسال شده، شود. افتادن نویز روی بسیاری از شبکه های بی سیم معمولی یا تاثیر امواج مخرب دستگاه های دیگر روی دستگاههای فرستنده و گیرنده ممکن است موجب افت کیفیت سیگنال، برای انتقال صدا (Voice) یا تصویر ورودی شود. سیگنال هایی که در شبکه وایرلس (Wireless) از آنها استفاده می کنیم از نظر توانمندی به سه دسته تقسیم می شوند.

دسته بندی سیگنال براساس منبع شبکه های وایرلس

برای تضمین استحکام و پایداری ساختار دکل، از مواد مرغوب و مقاومی برای تولید این اجزا استفاده می‌شود. در عین حال، طراحی این پیچ و مهره‌ها به گونه‌ای است که توانایی مقاومت در برابر خوردگی و شرایط ناپایدار آب و هوایی را دارا باشند. انتخاب مواد مناسب، همراه با تکنولوژی‌های نوین در تولید دکل خود ایستا نقش اساسی در افزایش عمر مفید و کارایی دکل مهاری دارد.در این نوع شبکه ها تمام انرژی فرستنده ها و گیرنده ها فقط صرف سیگنال خودشان بر روی فرکانسی که بر روی آن تنظیم شده است، می شود. در شبکه های وایرلس متحرک یا موبایل، گیرنده در نقاط مختلف در حال حرکت است که حتی می‌تواند جابجا شده و دوباره ثابت شود مثل گوشی های موبایل یا یک سری از مودم های وایرلس (Wireless) و یا وایمکس که از آنها استفاده می‌کنیم. این نوع دستگاه ها را می توانیم از شرکت‌های مختلف تهیه کرده و با خودمان به هر جایی که مایل هستیم، انتقال دهیم و بعد از آن ها استفاده کنیم.

  • نصب ارزان تر و راحت تر
  • کارایی پایین تر
  • امنیت کمتر (چون تنظیمات امنیتی آن محدود است.)

دستگاه مرکزی، سیگنال ها را از چندین نود مختلف دریافت می‌کند و بعد بسته به نوع آدرس مقصد هر کدام از این نوع سیگنال ها، آن را به مقصد مورد نظرشان می‌فرستد. اما برای این که داخل شبکه خودش بتواند به صورت وایرلس (Wireless) ارتباط برقرار کند، به یک اکسس پوینت وصل شده و این اکسس پوینت اطلاعات را از کامپیوتر، موبایل، پرینتر یا دستگاه‌های دیگر وایرلس (Wireless) دریافت می‌کند.

اگر مقصد اطلاعات داخل خود شبکه باشد از همانجا دوباره سیگنال را به مقصد ارسال می کند و در غیر اینصورت می‌تواند اکسس پوینت سیگنالهای وایرلس (Wireless) دریافتی خودش را از طریق کابلی که به سوئیچ روتر وصل است، به شبکه های دیگر ارسال کند. صاحبان کسب و کارها از انواع شبکه‌های کامپیوتری استفاده می‌کنند. آیا سازمان شما آماده تغییر از شبکه قدیمی به شبکه بی سیم است؟ به منظور پیشرفت کسب و کار خود بهتر است که سراغ استفاده از انواع شبکه های بی سیم بروید. قبل از انتخاب بهترین شبکه بی سیم، بهتری است در این زمینه اطلاعات لازم را به دست آورید. در این صورت بهتر تصمیم می‌گیرید که کدام شبکه را انتخاب کنید. در این مطلب به بررسی اطلاعاتی درباره مزایا و معایب شبکه‌های بی سیم می‌پردازیم.

منظور از شبکه بی سیم چیست؟

شبکه بی سیم، که یکی از های کامپیوتری است، به هیچ نوع کابلی متصل نیست. تکنولوژی شبکه بی سیم، بسیار کاربردی، کارآمد و مقرون به صرفه است. در واقع، این نوع شبکه، ابزاری قدرتمند برای افزایش بهره وری و اشتراک گذاری راحت‌تر اطلاعات است. بنابراین، در کسب و کارهای مختلف از انواع شبکه‌های بی سیم، به صورت گسترده استفاده می‌شود. شبکه‌های بی سیم با پیشرفت فناوری، محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند و به دستگاه‌ها اجازه می‌دهند بدون نیاز به کابل فیزیکی به اینترنت یا شبکه‌های دیگر متصل شوند. این نوع شبکه دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

استفاده از انواع شبکه های بی سیم مزایای مختلفی را به همراه دارد. در این بخش به بررسی این مزایا می‌پردازیم. اگر قصد انتخاب شبکه‌های بی سیم را دارید، بهتر است که با مزایای این شبکه نیز آشنا شوید. ‏شما می‌توانید با توجه به این مزیت‌ها در زمینه نصب و های بی سیم راحت‌تر تصمیم بگیرید. استفاده از انواع شبکه‌ بی سیم دارای مزایای مختلفی است. یکی از قابلیت‌ها و مزایای این شبکه‌ها، امکان دسترسی سریع‌تر و راحت‌تر به اطلاعات است. شما می‌توانید در هر بازه زمانی که خواستید به اطلاعات سیستم دسترسی داشته باشید. یکی از مزیت‌های انواع شبکه بی سیم، راحتی در استفاده از این شبکه‌ها است. کاربران می‌توانند با استفاده از شبکه‌های بی سیم به راحتی به منابع شبکه دسترسی پیدا کنند. بنابراین، اگر قصد دسترسی سریع به منابع شبکه را دارید، استفاده از شبکه بی سیم بهترین انتخاب است.

اینترنت و شبکه بی سیم نیاز به کابل و سیم ندارد. بنابراین، کاربران از شبکه بی سیم می‌توانند در هر مکانی استفاده کنند. قابلیت دسترسی آسان به کاربران شبکه بی سیم، این امکان را می ‌هد که بدون قطعی، ارتباط اینترنتی برقرار کنند. در نتبجه، میزان بهره وری نیز با استفاده از شبکه بی سیم افزایش پیدا می‌کند. یکی از مزیت‌های انواع شبکه های بی سیم، قابلیت نصب آسان است. شبکه بی سیم بسیار راحت‌تر از سایر شبکه‌ها، نصب و راه اندازی می‌شود. بنابراین، کاربران می‌توانند برای تسریع در روند نصب، شبکه بی سیم را انتخاب کنند. یکی از مزایای شبکه‌های بی سیم، هزینه کم راه اندازی و نصب است. اگر قصد دارید، هزینه کمتری، بپردازید، به شما شبکه بی سیم را پیشنهاد می‌کنیم. به علاوه، هزینه نگهداری و بی سیم به مراتب از سایر شبکه‌ها کمتر است.

دکل منوپل یک نوع دکل مهاری است که در آن، تمام تجهیزات مخابراتی و آنتن‌ها در یک ساختار تنها، به نام “منوپل”، نصب می‌شوند. این دکل‌ها به دلیل ساختار منحصر به فرد خود، به عنوان یک نقطه ارتباطی مخابراتی برجسته محسوب می‌شوند. تولید دکل منوپل از مراحل مختلف شامل طراحی، مهندسی، و ساخت تشکیل می‌شود. در مرحله طراحی، نقشه‌ها و مشخصات فنی دکل منوپل تدوین می‌شوند. این نقشه‌ها شامل جزئیاتی چون ارتفاع دکل، نحوه نصب آنتن‌ها و تجهیزات، سیستم های پایه، و ایمنی در نظر گرفته می‌شود. سپس، مهندسان مخابرات و سازه به تحلیل و بهینه‌سازی ساختار دکل می‌پردازند.

در مرحله ساخت، تولید اجزای مختلف دکل از جمله منوپل، پایه‌ها، تیرها، و اتصالات انجام می‌شود. از مواد مرغوب و مقاومی چون فولاد بهره می‌شود تا دکل از استحکام و پایداری لازم برخوردار باشد. تجهیزات مخابراتی نیز با دقت و توجه به استانداردهای امنیتی نصب می‌شوند. با توجه به نیازهای ارتباطات مدرن، تولید دکل منوپل از اهمیت بسزایی برخوردار است زیرا این نوع دکل‌ها به دلیل طراحی منحصر به فرد و قابلیت نصب تجهیزات متنوع، در بهبود ارتباطات و شبکه‌های مخابراتی شهری و روستایی نقش اساسی دارند.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا