عمومیمعرفی کسب و کار

طرز تهیه ترشی بامیه به روش سنتی

بهتون توصیه می کنم رو درست کنید تا از خواص سرشار بامیه بهره ببرید به خصوص خانمهای باردار که میلشون به میکشه و حتی کسایی که بامیه دوست ندارن چون مزه ولزجی بامیه احساس نمیشه.

دستور تهیه ترشی بامیه ساده

طرز تهیه ترشی بامیه خوشمزه و مجلسی مرحله به مرحله با سرکه

سیر، فلفل قرمز و تخم شوید را داخل شیشه بریزید. سرکه و آب را همراه نمک روی حرارت قرار بدهید تا به جوش بیاد، سپس اجازه بدهید تا کمی خنک شود (سرد نشه). بامیه ها رو داخل شیشه بریزید و با مخلوط سرکه شیشه ها رو پر کنید و داخل یخچال قرار دهید. بعد از سه هفته ترشی بامیه آماده ست.

فیلم طرز تهیه ترشی بامیه خانگی

ساده‌ ترین روش درست‌ کردن ترشی بامیه همراه با نکات

مواد مورد لازم برای تهیه ترشی بامیه در منزل

  • بامیه: ۲۵۰ گرم
  • سرکه: یک دوم لیوان
  • موسیر: ۳تا۴ عدد
  • فلفل قرمزتازه تند: ۳عدد
  • پورد فلفل قرمز، تخم گشنیز، گلپر درسته: از هر کدام نیم قاشق مربا خوری
  • جعفری و ترخون تازه خرد شده
  • نعنا خشک یکی دو قاشق

طرز تهیه ترشی بامیه خانگی ساده و خوشمزه

در ابتدا بامیه ها تمیز کرده و می شوییم. آنها را با کمی سرکه و آب ۵ دقیقه می گذاریم روی حرارت. درون الک ریخته کمی آب جوش روی آن ریخته تا لیزی بامیه از بین برود، کنار گذاشته تا بامیه سرد شود.

سرکه آب نمک را روی حرارت تا جوش بیاید کنار گذاشته تا سرد شود. تمام مواد را داخل شیشه می ریزیم. مخلوط سرکه را اضافه می کنیم. من در یخچال نگه میدارم و بعد از یک هفته آماده است.

توصیه های مهم برای تهیه و نگهداری ترشی بامیه :

  •  به نقل از اخبار تایمز برای تهیه این ترشی موقع خرید سعی کنید بامیه هایی را انتخاب کنید که زیاد سر اون رو نچیده باشن تا شیره چسبناکش بیرون نزنه.
  • سرکه خالص و مرغوب نیز در کیفیت و مزه ترشی بامیه موثر است پس بهتر است از سرکه خالص انگور استفاده کنید.
  • باقی‌مانده ترشی مورد استفاده را مجددا داخل ظرف اصلی نریزید بلکه آن را در ظرف کوچک‌تری نگهداری کنید.
  • می تونین آب نمک که درست کنید(کمی شور باشه). بامیه ها رو ۵ یا ۶ ساعت در این آب نمک قرا بدید و سپس در آب معمولی ۱ ساعت قرار بدید و بعدا اگه خواستین هم برا فریز کردن و هم ترشی درست کردن دیگه چسبناک نمیشه
  • اگر نمی تونین زیاد ترشی بخورین ابتدا مقدار مساوی آب و سرکه رو با هم بجوشونین و بعد خنک شدن بریزین روی بامیه ها
  • دوستان اگر میخواهید بامیه هاتون مثل ذرت کنسروی زیر دندون حس بشه و لذت بخش باشه بامیه رو نجوشونید ولی اگر نرم تر دوست دارین در آخر جوش سرکه و آب بگذارید بامیه چند جوش کم بخوره ولی به تردی روش اول نمیشه.
  • برای از بین بردن لیزی بامیه ها کمی با آب و سرکه آن را بجوشانید و بعد در صافی ریخته و کمی آب جوش روی آن بریزید.
  • خیلی کم از انتهای بامیه جدا کنید در غیر این صورت مایع لزج درون بامیه خارج شده و ترشی لیز می­شود.

اگر ترشی احیاناً کمی لیز شد، می توانید آب آن را کاملا دور بریزید و یک بار دیگترشی بامیه یکی از انواع ترشی های اصیل و سنتی ایرانی است که اصالت آن متعلق به استان خوزستان می باشد. ترشی بامیه با روش ها و مواد متفاوتی تهیه می شود ، مثلا در برخی شهرها این ترشی را به همراه موادی مثل گوجه فرنگی ، تمرهندی و رب انار تهیه می شود.

مواد لازم برای ۱ شیشه متوسط
بامیه ۵۰۰ گرم
فلفل قرمز ۲ عدد
سیر ۴ حبه
سرکه سفید یا قرمز ۱ لیوان
شوید خشک شده ۱ قاشق غذاخوری
نمک ۱ قاشق غذاخوری

دستور تهیه ترشی بامیه

مرحله اول

برای تهیه ابتدا باید بامیه ها را پاک کنیم ، برای این منظور باید با دقت سر و دم اضافی بامیه ها را جدا کنید. البته می توانید بامیه ها را به همان صورت با سر و دم هم به ترشی تبدیل کنید که سلیقه ای می باشد.

مرحله دوم

در صورتی که می خواهید سر و دم بامیه ها جدا کنید به این نکته توجه داشته باشید که اگر می خواهید ترشی بامیه را به صورت خرد نشده (کامل) درست کنید دقت داشته باشید که به بافت بدنه بامیه ها آسیبی نرسد.

مرحله سوم

پس از اینکه تمیز کردن بامیه ها به پایان رسید آنها را می شوییم و کنار می گذاریم تا آب اضافی شان برود. به هیچ وجه از بامیه های خیس و نم دار برای تهیه ترشی استفاده نکنید زیرا ممکن است ترشی شما خیلی سریع کپک بزند.

مرحله چهارم

پس از اینکه تمیز کردن بامیه ها به پایان رسید آنها را می شوییم و کنار می گذاریم تا آب اضافی شان برود. به هیچ وجه از بامیه های خیس و نم دار برای تهیه ترشی استفاده نکنید زیرا ممکن است ترشی شما خیلی سریع کپک بزند.

مرحله پنجم

در این مرحله یک لیوان سرکه را به همراه نمک داخل یک قابلمه کوچک می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم و صبر می کنیم تا سرکه به جوش بیاید. اگر می خواهید طعم ترشی متعادل تر شود می توانید نصف لیوان آب نیز به سرکه اضافه کنید.

مرحله ششم

پس از اینکه نمک به طور کامل در سرکه حل شد آنرا از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم تا کمی ولرم تر شود سپس آنرا روی مواد داخل شیشه می ریزیم و درب آنرا محکم می بندیم به صورتی که هیچ هوایی وارد شیشه نشود.

مرحله هفتم

وارد شدن هوا به شیشه ترشی می تواند باعث کپک زدن ترشی شود. پس از اینکه ترشی آماده شد آنرا به مدت ۱۵ روز در یک جای خشک و خنک قرار می دهیم تا آماده شود. پس از اینکه ترشی آماده شد آنرا در یخچال نگهداری می کنیم.

نکات تهیه ترشی بامیه

سرکه مخصوص ترشی بامیه

برای تهیه ترشی بامیه می توانید از انواع ترشی های سفید و قرمز به سلیقه خود استفاده کنید. بهترین و مرغوب ترین نوع سرکه برای تهیه ترشی بامیه سرکه های طبیعی هستند که ما توصیه می کنیم برای تهیه این ترشی از سرکه طبیعی سیب یا انگور استفاده کنید.

ترشی بامیه با آب گوجه فرنگی

به گزارش ایرنا در برخی مناطق برای تهیه این ترشی از آب گوجه فرنگی استفاده می شود. البته در صورت تمایل می توانید می توانید از گوشت گوجه فرنگی هم برای تهیه این ترشی استفاده کنید. برای مقدار مواد بالا می توانید از ۴ گوجه فرنگی متوسط استفاده کنید. باید پوست و قسمت های اضافی گوجه فرنگی را بگیرید و باقیمانده آنرا به ترشی اضافه کنید.

طرز تهیه ترشی بامیه خانگی ساده و خوشمزه مرحله به مرحله

4.2 12

  • ر با سرکه پُر کنید.
  • حتما موقع پاک کردن، بامیه های زده دار و نصفه را جدا کنید.

منبع : همشهری آنلاین

 

دکمه بازگشت به بالا