عمومیمعرفی کسب و کار

چرا کفش ورزشی زود بو می گیرد؟

آیا می‌دانید که مادلین آلبرشت، از سینسیناتی، اوهایو، دارای رکورد جهانی بیشترین استشمام پا است؟! مادلین ۱۵ سال در یک مرکز تست، برای دکتر شول کار کرده است، و بخشی از کار وی بو کردن پا و زیر بغل بوده. رکورد او استشمام ۵۶۰۰ پا است! بنظر نمی‌رسد که این یک کار رویایی برای او بوده است، اما این واقعیت که وی این کار را به مدت ۱۵ سال انجام می‌داده است، این را نشان می‌دهد که مشکل بوی بد پا چقدر می‌تواند جدی باشد. بهرحال، آیا می‌دانید که چرا پا و کفش‌هایتان بو می‌گیرند؟

Why do sports shoes smell quickly?

جواب کوتاه این است: عرق.

درست است؛ تمام بدن شما عرق می‌کند، اما هیچوقت بوی بقیه‌ی بدن شما به نامطبوعی پاهایتان نیست. دو دلیل برای این وجود دارد:

  1. هر پا شامل ۲۵۰.۰۰۰ غدد تعریق می‌باشد
  2. کفش‌ها

بر خلاف صورت و دست‌ها، پاهای ما اغلب در طول روز داخل کفش‌هایمان هستند. به همین علت، به پاها هوا نمی‌خورد، پس تعریق و گرما، داخل کفش را به یک منطقه‌ی مستعد برای پرورش باکتری تبدیل می‌کند، باکتری‌هایی بسیار بد بو. این باکتری‌ها روی پای شما، در جورابتان و در تمام کفش‌های مورد علاقه‌ی شما زندگی می‌کنند.

آیا تا بحال متوجه شده‌اید که بعضی‌ها تقریباً پاهایشان بو نمی‌دهد، در حالیکه بوی بد پای دیگران می‌تواند یک قناری را بکشد؟! دلیلش ساده است، بعضی‌ها بیشتر عرق می‌کنند و شرایط را برای پرورش باکتری‌ها فراهم می‌کنند (گرم و مرطوب). به هر صورت بوی پا، یکی از مزاحمت‌های معمول در خانواده‌ها به حساب می‌آید.

راه‌حل‌های طبیعی برای بوی پا و کفش

خیلی خب، حالا سؤال این است که درباره‌ی پا و کفش والیبال بد بو چکار می‌توانیم بکنیم؟ این یک سؤال محبوب در بین سازندگان کفش نیز هست، و ما هم چند راه حل طبیعی برایش داریم. خبر خوب این است که شما می‌توانید این راه‌ها را باهم ترکیب کرده تا بوی کفش و پاهایتان را تا جای ممکن زیر تحت کنترل در بیاورید.

پاهایتان را تمیز نگاه دارید:

شستشوی روزانه‌ی پاها با صابون برای خلاصی از باکتری‌ها و بوی پا بسیار مؤثر است. همچنین فرو بردن پاها در وان نمک فرنگی نه تنها باکتری‌ها را خواهد کشت، بلکه به آرام کردن عضلات نیز کمک خواهد کرد.

خود را خشک نگاه دارید:

پیش از پوشیدن جوراب یا کفش مطمئن شوید که پاهایتان خشک است، مخصوصاً اگر تازه از حمام آمده‌اید. رطوبت بین انگشتان پا یکی از مقصران اصلی بوی پاست.

کفشی با تهویه‌ی خوب بخرید:

چرم‌های طبیعی نسبت به پلاستیک، لاستیک یا چرم‌های مصنوعی، قابلیت تنفس بیشتری دارند. حتی کفش‌هایی که با سوراخ‌ها یا مواد خاصی طراحی شده‌اند تا قابل تنفس باشند، بهتر هم هستند.

به کفش‌هایتان استراحت دهید:

اگر به کفش‌هایتان اجازه دهید تا ۲۴ ساعت پس از اینکه آن‌ها را پوشیدید، استراحت کنند، آن‌هابخوبی هوا خورده و اکثر باکتری‌های بدش کشته خواهد شد.

جوراب‌های دافع رطوبت بپوشید:

همه طرفدار این نیستند که بهمراه کفشان جوراب به پا کنند، اما جوراب‌هایی که از الیاف دافع رطوبت ساخته شده‌اند، عرق را از سطح پوست دور می‌کنند، پس می‌تواند تبخیر شود؛ البته به شرط اینکه کفش شما هم تهویه داشته باشد. پشم مرینوس، الفین، یا ترکیبات میکروفایبر جزو مواد دافع رطوبت خوب بحساب می‌آیند. همچنین بخاطر داشته باشید که بصورت منظم جوراب‌هایتان را عوض کنید.

جوش شیرین:

پاشیدن چند قاشق چایخوری به داخل کفشتان، به آن کمک خواهد کرد تا در طول شب بویش کاهش پیدا کند. اسپری دئودورانت‌هایی که بر پایه‌ی جوش شیرین هستند به پا یا درون کفش نیز خیلی مؤثر خواهد بود.

اسپری کردن سرکه:

به میزان مساوی آب و سرکه را باهم مخلوط کنید و آنرا به درون کفشتان اسپری کنید تا باکتری‌ها کشته شوند. سپس حداقل ۳۰ دقیقه قبل از اینکه کفش‌هایتان را بپوشید، صبر کنید تا خشک شود. توجه: این مخلوط می‌تواند رنگ بعضی از کفش‌ها را از بین ببرد، پس محطاتانه و فقط درون کفشتان اسپری کنید.

علت بو گرفتن جوراب و کفش

همان طور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم دلیل اصلی بوی بد کفش و جوراب، عرق کردن پاها است. تعداد غدد عرق در پاها بسیار زیاد است و این امر باعث می‌شود تا در هوای گرم پاها بیشتر از سایر قسمت‌های بدن عرق کنند. به دلیل بسته بودن محیط داخل کفش ها و در صورتی که تهویه هوا صورت نگیرد رطوبت ناشی از عرق باعث ایجاد بوی بد کفش و جوراب و می شود.

با بکارگیری روش های مختلف می توان از ایجاد بوی بد در کفش و جوراب خود جلوگیری کرد. در زیر چندین راه کار برای شما ارائه شده است با استفاده از آن ها و رعایتشان می توانید از بوی بد کفش و جوراب خلاص شوید.

رفع بوی بد کفش و جوراب با شستن آنها

یکی از موثرترین راهکارها برای رفع بوی بد کفش و جوراب شستن منظم آنها است. این را باید در نظر گرفت که هیچ روشی روی کفش و جوراب های کثیف برای از بین بردن بوی بد آنها نتیجه نمی دهد. به همین دلیل اول باید آلودگی کفش و جوراب با شستن منظم آنها از بین برود. برای شستن کفش ها می توان از ماشین لباسشویی نیز استفاده کرد.

سپس برای چند ساعت بهتر است کفش را زیر نور آفتاب قرار داد تا میکروب و باکتری های آن از بین برود. در کنار شستن کفش ها، رعایت منظم بهداشت پاها و شستن جوراب ها نیز باعث می شود تا کفش ها و جوراب ها بو نگیرند. استفاده از جوراب های نخی به جای نمونه های نایلون برای جلوگیری از بوی بد جوراب پیشنهاد می شود. برای از بین بردن باکتری های کف پاها نیز بهتر است از سنگ پا استفاده کرد.

از بین بردن بوی بد کفش ها با نمک

یکی از راه حل های کاربردی برای از بین بردن بوی بد کفش و جوراب، استفاده از نمک است. در صورتی که عرق موجود در کفش و جوراب جذب شود، می تواند در کاهش بوی بد کفش ها و جوراب تا حد زیادی تاثیرگذار باشد. قرار دادن نمک داخل کفش ها باعث جذب رطوبت داخل کفش ها می شود. این راهکار برای نمونه کفش های اسپرت نتیجه بهتری می دهد.

استفاده از جوراب باکیفیت و نانو شده

یکی از راه حل های آسان و سریع کاهش بوی بد پا و بوی بدکفشهایمان استفاده از جوراب های باکیفیت که از نخ پنبه  تهیه شده اند. جوراب جنس نخی علاوه بر لطافت و کشسانی بالا از عرق کردن پا در کفش جلوگیری میکند.جوراب های نانو شده نیز مانع از بوگرفتن کفش و جوراب می شوند و در مدت طولانی می توانید بدون بوی نامطبوع از کفش خود استفاده کنید.

رفع بوی بد کفش و جوراب با اسپری های مخصوص

یکی دیگر از روش های کاربردی که امروزه برای رفع بوی بد کفش و جوراب استفاده می شود، به کار بردن اسپری های مخصوص است. اسپری هایی برای جلوگیری از ایجاد بوی بد داخل کفش ها ساخته شده اند.  این اسپری ها داخل کفش و روی پاها پاشیده می شوند تا از عرق کردن بیش از حد پاها جلوگیری شود. این امر باعث می شود تا با پوشیدن طولانی مدت کفش و عرق کردن پاها، از ایجاد بوی بد داخل کفش ها جلوگیری شود.

استفاده از پودر بچه برای از بین بردن بوی کفش

یکی دیگر از روش هایی که اکثر افراد برای از بین بردن و یا کاهش بوی بد کفش و جوراب پیشنهاد می دهند، استفاده از پودر بچه است. این پودر برای جذب رطوبت به خود تاثیر بالایی دارد و می توان با پاشیدن آن روی سطح پاهای خود باعث جذب عرق بیش از حد شد. این امر باعث می شود تا میزان عرق ایجاد شده از پاها به سطح داخلی کفش کمتر نفوذ کند. نتیجه این کار نیز ایجاد بوی کمتر هنگام استفاده طولانی مدت از کفش است.

رفع بوی بد پا و کفش با سرکه

یکی از طبیعی ترین روش ها برای از بین بردن بوی بد کفش و جوراب، استفاده از ترکیب آب و سرکه است. برای این کار باید آب و سرکه را به مقدار مساوی با یکدیگر ترکیب کرد. سپس این محلول را به داخل کفش اسپری کرد و منتظر شد تا داخل کفش ها کاملا خشک شوند. اسپری کردن ترکیب آب و سرکه روی پاها نیز از رشد باکتری و عرق کردن بیش از حد پاها جلوگیری می کند. استفاده از این ترکیب برای از بین بردن بوی بد پاها، جوراب و کفش ها کاملا کاربردی و راحت است و پیشنهاد می شود حتما آن را استفاده کنید.

از بین بردن بوی بد کفش با چای کیسه ای

استفاده از چای کیسه ای برای از بین بردن بوی بد کفش و جوراب پیشنهاد می شود. چای سیاه که دارای تانن است باعث از بین بردن باکتری های داخل کفش می شود. برای انجام این کار بهتر است چند کیسه چای را داخل آب قوری قرار داده و اجازه دهید برای چند دقیقه بجوشند. سپس آن را خارج کرده و داخل یک کاسه قرار دهید تا سرد شوند و سپس داخل کفش ها برای یک ساعت قرار دهید. بعد از آن نیز می توان کیسه های چای را از کفش خارج کرده و آنها را تمیز کنید.

انتخاب کفش مناسب برای رفع بوی بد کفش و جوراب

کاربردی ترین روش و در واقع راهکار اصلی برای پیشگیری از بوی بد کفش و جوراب، انتخاب درست کفش است. همانطور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم، دلیل اصلی بو گرفتن کفش و جوراب، عرق کردن آنها است. یک کفش استاندارد باید دارای تهویه مناسب برای جلوگیری از عرق کردن بیش از حد پاها باشد. در صورتی که هوای داخل کفش قابلیت خروج از آن را داشته باشد و هوای تازه وارد کفش ها شوند، قطعا عرق کردن پاها به حداقل مقدار خود می رسد. این امر به صورت مستقیم روی کاهش بوی بد کفش و جوراب نیز تاثیرگذار است.

برای از بین بردن بوی بد کفش و جوراب می توان از روش های مختلفی استفاده کرد ولی در صورتی که کفش استاندارد باشد و امکان تهویه هوای داخل آن وجود داشته باشد. تمام این روش ها برای کفشی که هوای داخل آن تهویه نمی شود، جوابگو نخواهد بود. به همین دلیل بهتر است برای مراقبت از پاهای خود در انتخاب کفش و جوراب مناسب دقت داشته باشید.امروزه جوراب های زیادی در بازار ارائه می شوند و با توجه به کیفیت و قیمت اقدام به خرید می کنید.

ما به شما جوراب های برند السوان را پیشنهاد میکنیم. جوراب های السوان تماما از نخ پنبه ای درجه یک و اصل و نانو می باشند که این باعث می شود که کفش شما بو نگیرد و بسیار نرم و لطیف هستند و از در این مقاله قرار است در مورد کفش، بوی بد کفش و بوی بد پا صحبت کنیم. از انجا بگوییم که اصلا این بو های نامطبوع چطور تولید می شون، بعد بگوییم اگر تا بحال دچار این عارضه نشده اید چطور می توانید پیش گیری کنید. در ادامه مقاله هم  اگر با مشکل بوی بد کفش دست و پنجه نرم می کنید ما راهکارهایی به شما آموزش می دهیم که با انجام این راهکارها به راحتی از شر بوی بد کفشتان خلاص شوید.

تا بحال این تجربه بد را داشته‌اید که با ورودتان به منزل یک بوی نامطبوعی را با خود به خانه بیاورید؟! بوی بد پا، کفش، جوراب… این تجربه بد تاثیر بسیار منفی در روحیه افراد و خانواده ایجاد می‌کند، یا بدتر از آن وقتی که به یک مهمانی بروید و بوی بد ناشی از کفش روی جوراب و پای شما باقی بماند و آن را ناخواسته به فضای مهمانی منتقل کنید؛ تصور چنین اتفاقی هم اعتماد بنفس فرد را بهم میریزد چه برسد به تجربه آن.

دکمه بازگشت به بالا