عمومیمعرفی کسب و کار

کفش ایمنی، ضامن سلامتی و آسودگی خاطر در محیط کار

یکی از مهمترین بخش هایی که در کارهای اجرایی، فنی و صنعتی باید مورد توجه کارفرمایان و پیمانکاران همچنین کارمندان و کارگران قرار گیرد، استفاده از کفش ایمنی و لباس مخصوص کار میباشد. بهترین کفش ایمنی طبی، قادر به ضمانت سلامت کارکنان در خطرناک ترین محیط های کاری میباشد. ایمنی بودن کفش های کار سبب جلوگیری از بروز ضربه یا خطرات مختلف به پای افراد میشود. علاوه بر آن طبی بودن کفش ایمنی سبب، کاهش خستگی پا و آسیب به اعصاب و سایر ارگان های بدن، طی مدت زمان های طولانی سر پا ایستادن شخص میگردد.

ویژگی های کفش ایمنی

قیمت کفش ایمنی ساق بلند با در نظر گرفتن ویژگی‌هایی مانند ضد ضربه بودن و مقاومت در برابر خطرات مختلف تعیین می‌شود . بهترین کفش ایمنی طبی باید دارای ویژگی هایی باشد که در صورت عدم دارا بودن این ویژگی ها از ایمنی لازم برخوردار نخواهند بود.

1- مهمترین فاکتور در انتخاب بهترین کفش ایمنی طبی، مقاومت کفش در برابر سقوط یک قطعه فولاد به وزن 20 کیلوگرم، از ارتفاع یک متری از سطح زمین میباشد.

2- در محل های کار اجرایی که انواع قطعه های آهنی و فولادی روی زمین ریخته است، کفش ایمنی باید بتواند از کف پای افراد در صورت افتادن بر روی این قطعات تیز محافظت نماید.

3- بهترین کفش ایمنی طبی باید طول عمر بالایی داشته باشد.

4- جنس رویه و اجزایی که در ساخت کفش ایمنی استفاده میشود، باید در برابر حریق مقاومت لازم را داشته باشد.

کفش طبی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

کفش طبی جهت مراقبت از مچ پا، کف پا و جلوگیری از کمر درد یا محافظت از انگشتان پا، باید مورد استفاده بسیاری از افراد علی الخصوص کارگران در محیط های پر خطر قرار گیرد. بهترین کفش ایمنی طبی، کفشی است که متناسب با کف پای شخص بدون اذیت و آزار در بخش پنجه ها، کناره و پشت پا ساخته شود. از آنجایی که کارگران در محیط کار حداقل باید هشت ساعت کار کنند، لازم است برای کاهش فرسودگی تن و خستگی های رایج، از کفش طبی استفاده کنند. کسانی که به کمردرد دچار هستند لازم است از مزایای بهترین کفش ایمنی طبی در محیط کار بهره ببرند. بهترین کفش ایمنی طبی، از سر پنجه های پهن برخوردار هستند که این مانع از فشار انگشتان روی هم شده و مانع از بروز میخچه یا مشکلات قارچی در پا میشود.

بهترین کفش ایمنی طبی و عوارض عدم استفاده از آن

به طور کلی عدم استفاده از کفش ایمنی و استفاده از کفش طبی نامناسب و غیر ایمنی، عوارضی را در شخص ایجاد میکند که این آسیب ها می تواند جبران ناپذیر باشد. پاشنه کفش باعث تثبیت کف پا روی زمین شده و موجب جلوگیری از هر گونه پیچش یا چرخش قوزک پا میشود. کفی طبی در کفش های ایمنی، باعث تراز بودن کف پا و انتقال فشار وزن، به صورت یکسان از همه جهات، به زمین میشود.

بدیهی ترین موضوع، انتخاب بهترین کفش ایمنی، متناسب با شغلی است که فرد در آن اشتغال دارد. کار در بیمارستان، محیط های عمرانی، صنعتی و بهداشتی نیاز به لباس کار و کفش های ایمنی مناسب و مخصوص دارد. از جمله عوارض کفش ایمنی و طبی نامناسب موارد زیر میباشد: کفش ایمنی مناسب باید انسان را در محیط کار از خطرات و آسیب هایی نظیر لیز خوردن، حریق، سوختگی پا، ضربه های سنگین و برق گرفتگی محافظت نماید. از لحاظ آستر درونی اگر ویژگی های لازم را نداشته باشد، موجب بروز قارچ، باکتری و مشکلات پوستی در پا میشود.

تنگ یا غیر ارگونومیک بودن کفش ایمنی، سبب بروز انواع میخچه، تاول یا خار پاشنه و تغییر شکل انگشتان پا میشود. که استفاده از بهترین کفش ایمنی طبی میتواند این عوارض جبران ناپذیر را از بین ببرد. پا یکی از مهم ترین عضو های بدن است. و متاسفانه بسیاری از کارگران به این امر مهم اهمیتی نمی دهند. یکی از ابزارهای مهمی که پای شما در برابر خطرات محافظت می کند است . شما باید به عنوان کسی که در شرکت های صنعتی کار می کنید درباره کفش ایمنی و درباره کفش کار اطلاعات زیادی را داشته باشید تا بتوانید از قلب دوم خود محافظت کنید.

معیارهای کفش ایمنی ( کفش کار ) یحیی مانند هر تولید کننده ای متفاوت است.کفش های ایمنی در شغل های مختلف و با توجه به خطراتی که در هر شغل وجود دارد و خصوصیات متفاوت دارند.از این رو می‌توان این گونه عنوان کرد که در کفش های ایمنی برای شغل های مختلف با کاربردهای گوناگونی که دارند از معیارهای ایمنی متفاوتی درست می‌شوند. بنابراین یک کفش ایمنی ( کفش کار ) که برای برق کاری به کار برده می شود با کفشی که برای آتش‌نشانان تولید می شود معیارهای ایمنی متفاوتی دارند و باید تمام شرایط را در نظر گرفت وسپس به تولید آن کف پرداخت.

ایمنی چیست؟

ایمنی یعنی محافظت از جان و اعضای بدن در هر کار و هر مکانی . ایمنی یک احساس امنیت و یا یک درخواست همگانی می باشد که موجب آرامش و آسایش افراد می‌شود و وقتی حرف از ایمنی می‌شود یک نوع آرامش را با خود به ارمغان می آورد از این رو در هر کاری که انجام می شود رعایت آن ضروری و لازم می‌باشد.با رعایت نکات ایمنی جراحات و صدمات به حداقل می‌رسد و در کنترل و حذف خطراتی که از حوادث و اتفاقات ناگهانی به وجود می آید نقش به سزایی دارد.

ولی پیشگیری از حوادث یک اصل مهم در راستای بهبود ایمنی می باشد و مهمتر از آن این می باشد که بعد از اتفاقات به دنبال ایمنی نباشیم و قبلاً به فکر این باشیم تا بتوانیم از بروز اتفاقات و حوادث جلوگیری نماییم ولی با این حال استفاده از لباس ها و کفش ایمنی و لوازم ایمنی مناسب ، احتمال آسیب ها را به حداقل می‌رساند.

معیارهای کفش ایمنی خوب ( کفش کار )

برای تعیین معیارهای ایمنی در کفش‌ ایمنی باید توجه شود که با توجه به استاندارد ها و کاملا مناسب و با شرایط کار باشد . استانداردی که کفش های ایمنی مطابق با آن طراحی می شوند باید شامل مسائل مربوط به واحدهای صنعتی و آتش نشانی ها و محیط های کاری و همچنین پروژه های ساختمانی و پروژه های نفت و پتروشیمی و راهسازی و سدسازی ها و برق کاری ها و بسیاری از کارها و شغل های دیگر باشد.از جمله معیارهای ایمنی برای تولید کفش ایمنی تحمل وزن های بالا در حین سقوط اشیا سنگین می باشد که بتواند وزن های بالایی را تحمل نماید و از این رو از فولادی در جلوی کفش استفاده می‌شود که این کارایی را به کفش‌های ایمنی می‌دهد.

معیارهای کفش ایمنی یحیی

  • راحتی و بهداشت
  • ایجاد احساس آرامش
  • متشکل از مواد استاندارد
  • جلوگیری از رشد باکتری ها
  • دارای پاشنه انعظاف پذیر
  • جلوگیری از سوختگی و گرفتگی پا
  • جلوگیری از لغزش پا
  • گرم نگه داشتن پا در فصول سرد
  • دارای طول عمر بالا
  • دارای مقاومت بالا
  • مناسب برای تمام مشاغل

نیازهای خود را درباره کفش ایمنی بشناسید

بازار پر از کفش های مختلف از برند های متفاوت است اولین کاری که در هنگام انتخاب یک کفش ایمنی ( کفش کار ) باید دقت کنید این است که کفشی را تهیه کنید که به آن نیاز دارید. اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید و کتاب استاندارد های بین المللی را مطالعه کنید تا بدانید که یک کفش ایمنی ( کفش کار ) باید دارای چه استاندارد هایی باشد. اگر وقت این کار ندارید می توانید مقاله  مطالعه کنید. قبل از آنکه به فروشگاه بروید و یک کفش ایمنی ( کفش کار ) بخرید باید درک درستی از نیاز خود داشته باشید. محیط های صنعتی اکثرا محیط های خطرناکی هستند که سلامتی انسان ممکن است به خطر بیندازد.

و اولین عضوی که ممکن است در بدن اسیب ببیند انگشتان پا هستند. پس باید کفش های کاری را انتخاب کنید که پنجه آنها محکم و از جنس فولاد یا کامپوزیت باشد. کفش های با پنجه کامپوزیت سرما و گرما به پا منتقل نمی کنند. و از آنجا که فلزی نیستند گزینه ای خوبی برای کارکنان مشاغل سخت است. انگشتان دست نیز حساستر هستند پس باید برای انها نیز پوششی در نظر گرفت. دستکشی را انتخاب کنید که متناسب کار شما باشد. مثلا اگر با مواد شیمیایی کار می کنید باید دستکشی را به دست کنید که دربرابر این مواد واکنش نشانت ندهند. و یا اگر با ابزار تیز و برنده کار می کنید باید دستکش های محکم  از جنس تی پی آر استفاده کنید .

کفش ایمنی (کفش کار) چیست؟

کفش ایمنی یا کفش کار نوعی کفش است که برای استفاده در محیط‌های کار طراحی و ساخته می‌شود. پرکاربردترین آن مجهز به زرهی فولادی در جلو کفش است که از آسیب دیدگی و قطع احتمالی انگشتان پا در موقع افتادن اجسام سنگین جلوگیری می‌کند. کفش کار یکی از اولین ضروریات برای رعایت ایمنی کار است. پا قلب دوم انسان است. تمام اعصاب حیاتی و مهم بدن انسان در پا متمرکز شده است. بیشترین آسیب های پا به دلیل نپوشیدن کفش مناسب است.

در محیط های کاری عمده ترین خطری که جان افراد را تهدید می کند سقوط اجسام و آسیب رساندن به پنجه پا یا برخورد پنجه پا با اجسام برنده و تیز به دلیل نپوشیدن می باشد. در محیط کاری عوامل زیان آوری چون فیزیکی (صدا، دما، روشنایی، اشعه، فشار و …)، بیولوژیکی (ویروس ها، انگل ها، قارچ ها، باکتری ها)، شیمیایی (مواد معلق، بخارات فلزات، گرد و غبار، اسپری، دود) وجود دارد و کارکنان اگر مجهز به پوشش مناسب نباشند به طوری جدی در معرض خطر هستند. طبق استاندارد HSE در محیط های خطرناک واجب است کفش ایمنی استاندارد به پا کنند.

خرید کفش ایمنی ( کفش کار )

در ر انتخاب و خرید کفش مناسب با وجود تنوع زیاد در زیبایی و مد روز بودن کفش، اولویت خرید آنها بیشتر است. رنگ، شکل، پاشنه و مدل کفش همه می توانند شما را برای خرید یک کفش ترغیب کند اما اگر بدانید که همین کفش ها ممکن است که چه عوارض بد و خطرناکی به دنبال داشته باشند شاید از خرید آنها منصرف شوید و معیارهای دیگری را مورد توجه قرار می دهید. در هنگام خرید کفش فقط به رنگ و مدل کفش نگاه نکنید و مد گرا نباشید ،و به راحتی و استاندارد بودن آن کفش نیز توجه بفرمایید.  زیرا سلامت پاهای شما به کفش شما نیز بستگی دارد و سلامت پاها بر سلامت کل بدن موثر است.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا