عمومیمعرفی کسب و کار

آشنایی با گیربکس اتوماتیک ام وی ام mvm

گیربکس اتوماتیک MVM

گیربکس اتوماتیک MVM از نوع CVT است. اگر به دنبال رانندگی راحت‌تر با مصرف سوخت کم‌تری هستید بهتر است به دنبال خورویی بروید که دارای گیربکس اتوماتیک CVT باشد. امروزه به لطف مهندسی دقیق و ماهرانه بر روی بعضی از خودروها، دیگر شوک تغییر ناگهانی در هنگام تعویض دنده را تجربه نخواهید کرد.

مدیران خودرو، نماینده شرکت چینی چری (Chery) در ایران است که از سال 1381 اقداماتی مانند واردات ماشین، قطعات و مونتاژ محصولات MVM را آغاز کرده است. محصولات چینی در مقایسه با سایر خودروهای خارجی در ایران، به دلیل قیمت پایین موفق‌تر بوده و آمار فروش بالایی نیز دارد. در ادامه گیربکس اتوماتیک MVM که از نوع CVT است، و نحوه عملکرد آن، معایب گیربکس CVT و مشخصات فنی انواع خودروهای MVM را توضیح خواهیم داد. در انتها نیز نحوه تعمیر گیربکس اتوماتیک ام وی ام را خواهیم گفت.

اجزاء اصلی گیربکس اتوماتیک MVM

در ابتدا به اجزاء اصلی گیربکس اتوماتیک MVM می‌پردازیم که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • پولی ورودی (محرک)
  • پولی خروجی (متحرک)
  • تسمه مخصوص که جنس آن می‌تواند فلز یا پلاستیک باشد

هر کدام از پولی‌های محرک و متحرک (ورودی و خروجی)، از دو مخروط تشکیل شده‌اند که این مخروط‌‌ها در راستای محوری که روی آن نصب شده‌اند، حرکت می‌کنند و به یکدیگر نزدیک و یا از یکدیگر دور می‌شوند.

یک مخروط به شافت خروجی موتور متصل است و مخروط دیگر نیرو را به شافت محرک و چرخ‌های محرک هدایت می‌کند. با دور و نزدیک شدن قرقره‌ها (پولی‌ محرک و پولی متحرک)، نسبت دنده تغییر می‌کند و باعث می‌شود زنجیر یا تسمه از دو طرف مخروط به سمت بالا و پایین حرکت کند. این کار سبب افزایش یا کاهش قطر زنجیر یا تسمه می‌شود تا نسبت دنده را بر اساس توان مورد نیاز تغییر دهد.

به همین دلیل گفته می‌شود، خودروهای که گیربکس CVT دارند مانند گیربکس اتوماتیک MVM، برخلاف سایر گیربکس‌های دستی و اتوماتیک، بی‌نهایت نسبت دنده تولید می‌کنند که این امر سبب از بین رفتن شوک در هنگام تعویض دنده‌ها می‌شود. همچنین به صورت پیوسته و متغیر در هر لحظه ضریب دنده مناسب را انتخاب می‌کنند.

فواید گیربکس اتوماتیک MVM

1) انتقال بهینۀ نیرو:

گیربکس CVT همواره دنده صحیح را انتخاب می‌کند و برخلاف جعبه دنده‌های اتوماتیک معمولی و یا حتی گیربکس‌های دستی، گیربکس CVT برنامه ریزی شده است تا سرعت و قدرت موتور را متناسب با یکدیگر انتخاب کند.

2) مزایای اقتصادی:

از نظر مصرف سوخت، گیربکس اتوماتیک MVM نسبت به سایر گیربکس‌های موجود مقرون به صرفه‌تر است.

3) ساختمان ساده‌تر:

تعداد اجزای به کار رفته در گیربکس CVT، نسبت به سایر گیربکس‌ها کم‌تر است. در گیربکس اتوماتیک MVM، وظیفۀ اصلی انتقال نیرو بر عهدۀ پولی‌های محرک و متحرک و تسمه است. ساده‌تر بودن ساختمان مکانیکی به معنای تمایل کم‌تر برای خراب شدن است.

4) وزن کم‌تر:

به دلیل ساده‌تر بودن اجزای گیربکس اتوماتیک MVM، معمولاً این گیربکس سبک‌تر و جمع و جورتر است. مزیت این مورد کاهش مصرف سوخت خودرو به دلیل وزن خالص کم‌ آن است.

5) تعویض نرم‌تر دنده‌ها:

به دلیل اینکه گیربکس CVT هیچ چرخ دنده‌ای ندارد، تعویض ضرایب دنده از صفر تا صد به صورت کاملاً یکنواخت و به نرمی انجام می‌گیرد. این موضوع را می‌توانید در هنگام رانندگی در بزرگراه‌‌ها با سرعت یکنواخت مشاهده کنید زیرا عقربه دورسنج همواره روی عددهای پایین قرار دارد.

معایب گیربکس اتوماتیک MVM

1) عملکرد پر سر و صدا:

افزایش بیش از حد دور موتور در گیربکس اتوماتیک MVM، سبب ایجاد سر و صدای ناخواسته شده که رانندگان را اذیت می‌کند. متاسفانه این مورد جزء ویژگی‌های ذاتی گیربکس CVT محسوب می‌شود.

2) تعمیرات نسبتاً پر هزینه:

همانطور که می‌دانید در صورت عدم توجه به علاِئم گیربکس اتوماتیک MVM، خسارت‌های جدی به گیربکس وارد می‌شود که تعمیرات آن هزینه‌های زیادی را به دنبال دارد. اما به صورت کلی گیربکس اتوماتیک MVM به دلیل کاهش مصرف سوخت، انتقال روان‌تر و یکنواخت‌تر قدرت موتور، کارایی دینامیکی بهتر و شتاب‌گیری مناسب، همواره مورد توجه بسیاری از افراد بوده است.

مشخصات انواع خودروهای MVM

1) خودرو ام وی ام x22

ام وی ام x22 با طراحی اسپرت و زیبای خود افراد جوان را بیش‌تر به سوی خود جذب کرد. به همین علت به یکی از پر فروش‌ترین خودروها تبدیل شد و تصور همه را از خودروهای چینی بهم ریخت. این خودرو با بهره‌گیری از موتور 1500 سی سی با قدرت 105 اسب بخار عرضه می‌گردد. گیربکس اتوماتیک به کار رفته در این خودرو چهار سرعته اتوماتیک است.

این خودرو دارای کنترل پایداری (ESP)، کنترل کششی (TCS)، کمکی حرکت در سربالایی (HAC)، ترمز کمکی (EBA) و حسگر فشار باد تایر (TPMS) است. موتور ایکس 22، از فناوری DVVT استفاده می‌کند که در واقع سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ‌ها است. به لطف این سیستم مصرف سوخت بهینه شده و صدای موتور در گیربکس اتوماتیک MVM ایکس 22 در سرعت‌های ثابت، کاهش می‌یابد.

2) MVM 550 اتوماتیک

خودروی MVM 550، مجهز به یک موتور دو لیتری با چهار سیلندر و شانزده سوپاپ است. توان خروجی این موتور معادل 139 اسب بخار و گشتاور 182 نیوتن‌متر است. با توجه به وزن مناسب خودرو و قدرت موتور، این خودرو شتاب‌گیری خوبی دارد. گیربکس CVT استفاده شده در این خودرو، هوشمند طراحی نشده است.

مهم‌ترین تجهیزات و امکانات این خودرو:

  • سیستم ضد بلوکه ترمز
  • ترمزهای دیسکی برای هر چهار چرخ
  • سنسور دنده عقب
  • سیستم ایموبلایزر

هزینۀ تعمیر نسبتاً بالا و قیمت قطعات یدکی آن، از طرف دیگر سر و صدای زیاد کمک فنر جلو از معایب مهم این خودرو است.

3) ام وی ام x33

کمپانی خودروسازی چری که یک کمپانی چینی است، در سال 2014 در نمایشگاه پکن، خودرویی را با نام Tiggo3 به بازار عرضه کرد. این خودرو در کشور ما با نام ام وی ام x33 شناخته می‌شود. شرکت‌های چینی با درک سلیقۀ مشتریان خودروهایی را تولید کرد که هم فروش بسیار مناسبی داشته باشند و هم با عرضۀ این محصولات به محبوبیت زیادی برسند. ام وی ام x33 با همین هدف به کشور ما وارد شد. همان اول کار، به علت داشتن موتور قوی و طراحی مشتری پسندش به پرفروش‌ترین اتومبیل چینی در بازار داخلی تبدیل شد.

هر آنچه باید در مورد گیربکس اتوماتیک ام وی ام وی ام و چری بدانید

شرکت چری در خودروهای :

    ام وی ام ایکس ۳۳ اتوماتیک

    ام وی ام ۵۵۰ اتوماتیک

    چری تیگو ۵

همگی از یک نوع تکنولوژی در قسمت گیربکس بهره می برند.

نکات بسیار مهم در نگهداری و حفظ سلامت گیربکس های اتوماتیک ام وی ام و گیربکس های اتوماتیک چری

۱- قبل از هرگونه تعویض دنده از D به R و بلعکس ، به طور کامل خودرو را متوقف کنید.

۲- به هنگام تعویض حالت دنده به حالت پارک P ، ابتدا به طور کامل بایستید و ترمز دستی را بکشید سپس دنده را درحالت پارک قرار دهید.

۳-سرویس های دوره ای نظیر تعویض روغن گیربکس و تعویض صافی یا فیلتر گیربکس را به وقت و در بالاترین کیفیت ممکن جدی بگیرید.

۴-برای توقف های زیر ۳۰ الی ۴۰ ثانیه دنده را از حالت درایو D خارج نکنید.

۵- برای ایستادن در سراشیبی ها ابتدا ترمز دستی را فعال کنید سپس دنده را در حالت پارک P قرار دهید.

گیربکس های به کار رفته در محصولات مدیران خودرو از نوع CVT یا به عبارتی تسمه ای ( زنجیری ) هستند و خبری از گیربکس های اتوماتیک چرخ دنده ای نیست ، ابتدا لازم می‌شماریم تفاوت گیربکس های چرخ دنده ای و سی وی تی   cvt  را به طور مختصر بیان کنیم :

  • برخلاف گیربکس‌های معمولی که تعداد دنده‌های مشخصی دارد؛ در هر لحظه متناسب با وضعیت حرکتی خودرو ، امکان تعویض دنده را با سرعت‌ مناسب در همان لحظه فراهم کرده و سرعت العمل خودرو را بالا خواهد برد.
  • تعویض دنده در خودرو های مجهز به CVT به نرمی و آرامی و بدون حس تعویض دنده صورت می‌گیرد چرا که دراین نوع تکنولوژی خبری از اصطکاک چرخ دنده های قدیمی نیست و این حرکت زنجیر گیربکس بر راستای پولی های ورودی و خروجی است که ضریب دنده را مشخص می کند
  • مصرف بنزین در CVT های ام وی ام و چری به مراتب از نمونه های گیربکس های قدیمی کمتر است ، چون ضریب دنده در سی وی تی متناسب با بهترین شرایط و زمان انتخاب می شود که نتیجه آن پایین بودن دور موتور پیشرانه خواهد بود ، لذا ثابت شده است که مصرف سوخت با گیربکس CVT به مراتب کمتر است.
  • کاهش وزن در گیربکس های CVT از خصوصیت های اصلی این نوع گیربکس هاست چون خبری از دنده ها و چرخ دنده های سنگین نیست.

معایب لزوم به ذکر در مورد گیربکس های CVT :

  • سر و صداهای اضافی پیشرانه موتور در خودروهای با گیربکس CVT ، البته بیشتر در خودروهای با حجم موتور پایین تر از معایب نسبتا آزار دهنده در این خودروهاست.
  • از دیگر معایب خودروهای با سیستم گیربکس CVT هزینه بالای قطعات و تعمیرات آن است که با توجه به شرایط اقتصادی این روزها نکته بسیار مهمی به شمار می‌رود.

همانطور که در بالا اشاره کردیم ساختار اصلی گیربکس های ام وی ام ایکس ۳۳ ، گیربکس اتوماتیک ام وی ام ۵۵۰ و تیگو ۵ یکی هستند . شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که نیاز به تعمیر گیربکس خودروی خود داشته باشید ، در ادامه به معرفی چند قطعه مهم از گیربکس اتوماتیک ام وی ام و چری خواهیم پرداخت.

قطعاتی چون :

زنجیر گیربکس ، پولی ورودی ، پولی خروجی ، اویل پمپ ، پوسته های گیربکس ، شیربرقی های گیربکس ، سلکتور و دیگر قطعات…

اویل پمپ گیربکس اتوماتیک ام وی ام :

اویل پمپ گیربکس وظیفه پمپاژ روغن گیربکس به تمامی نقاط گیربکس را به عهده دارد ، لحظه ای خلل در عملکرد پمپ روغن گیربکس اتوماتیک با نابودی گیربکس برابری خواهد کرد. در مورد اویل پمپ گیربکس اتوماتیک ام وی ام ، بهتربن انتخاب اویل پمپ شرکتی اصلی چری است که با قیمت حدودی دو برابر نمونه های غیر اصلی عرضه می گردد. اختلاف فاحش قیمت در این قطعه هوس خرید نمونه های وارداتی با کیفیت پایین را به سر مصرف کنندگان خواهد انداخت ، دقت کنید نمونه وارداتی این محصول در اکثر موارد دیده شده تا به حال بی کیفیت هستند.

اویل پمپ گیربکس  پیچ طلایی ام وی ام ایکس۳۳

     اویل پمپ گیربکس  پیچ طلایی ام وی ام ۵۵۰

     اویل پمپ گیربکس  پیچ طلایی  تیگو۵

    فراموش نکنید استفاده از اویل پمپ های گیربکس متفرقه و غیر اصلی چند صبایی بیشتر ،مهمان شما و گیربکس خودروی شما نخواهد بود. در تعمیرات گیربکس اتومات نیز رعایت این نکات ضروری است.

کیت اورهال گیربکس اتوماتیک ام وی ام :

در تجهیزات داخلی گیربکس اتوماتیک ام وی ام و چری از واشر و کاسه نمد های ریز و درشتی استفاده شده که طی زمان با توجه به طبیعت جنس لاستیکی و پلاستیکی دچار فرسودگی می شوند، این قطعات واشری  نیاز به  تعویض خواهند داشت. به هنگام تعمیر اساسی گیربکس اتوماتیک mvm و Chery به صرفه و صلاح به تعویض این قطعات است، چون عدم سرویس قطعات واشری گیربکس، شما را متحمل هزینه‌های مجدد خواهد کرد. پک کامل کیت اورهال این فرصت را به شما خواهد داد تا یک سرویس کامل گیربکس را به ارمغان بیاورید. این محصول در تمامی مدل های ام وی ام و چری یکسان هستند.

صافی یا فیلتر گیربکس :

این قطعه مهم وظیفه تصفیه آلایندگی های احتمالی موجود در روغن گیربکس را به عهده دارد، شدیداً و اکیدا توصیه میگردد با هر بار تعویض به موقع روغن گیربکس اتوماتیک ام وی ام و چری نسبت به تعویض صافی داخل گیربکس و یا تعمیرگاه پاور گیربکس اقدام کنید.

دکمه بازگشت به بالا