عمومیمعرفی کسب و کار

تاثیر بازاریابی محتوایی در سئو

ارتباط بازاریابی محتوا با سئو دقیقا چیست؟

سئو یا Search Engine Optimization (بهینه‌سازی موتور جستجو) به اختصار به معنی انجام برخی فعالیت‌ها روی سایت و بهبود رتبه کلمات کلیدی هم چنین ارتقای رتبه سایت در موتورهای جستجو می باشد.

بازاریابی محتوا هم در ساده‌ترین شکل یعنی بازاریابی به وسیله محتوا.

بااینکه ظاهر قضیه ساده نشان می دهد ولی خیلی از افراد و حتی بسیاری از کسانی که با مقوله سئو و طراحی سایت و مانند آن سرو کار دارند، دقیقاً نمی‌دانند بین سئو و بازاریابی محتوا چه رابطه‌ای برقرار است. اصلاً رابطه‌ای دارند؟!

همچنین آن‌ها پاسخ به این سؤالات را نمی‌دانند:

  1. آیا سئو و بازاریابی محتوا با یکدیگر همکارند یا دشمن و متضاد هم به شمار می‌روند؟
  2. آیا وقت گذاشتن برای یکی، ما را از توجه به دیگری بازمی‌دارد؟ یا برعکس، توجه به یکی، تقویت دیگری را به دنبال دارد؟
  3. مرز میان سئو و بازاریابی محتوا چیست و چگونه می‌توان آن را درک کرد؟

پاسخ این است: SEO و Content Marketing  (بازاریابی محتوا) در کنار هم، کامل‌کننده هم و دوست یکدیگرند.

اما شاید بپرسید چرا؟

1. سئو و بازاریابی محتوا باهم یکپارچه‌اند

برخلاف تصور عده‌ای که گمان می‌کنند سئو و بازاریابی محتوا جدا از هم و کاملاً متفاوت و متمایز از یکدیگرند ، این دو درهم‌تنیده‌اند. سئو و بازاریابی محتوا به مقدار زیادی باهم همپوشانی دارند.

البته میان سئو و بازاریابی محتوا تفاوت‌هایی هم وجود دارد و به‌عبارت‌دیگر این دو را می‌توان از هم متفاوت دانست – و واقعیت هم همین است – ولی از این سخن نمی‌توان چنین نتیجه گرفت که این دو باهم در تعارض و دشمنی هستند!

به‌عنوان‌مثال، سئو محدود و فنی‌تر ولی بازاریابی محتوا گسترده و جامع‎تر است.

2. سئو و بازاریابی محتوا رابطه مکمل دارند

رابطه بین سئو و بازاریابی محتوا را از یک منظر دیگر هم می‌شود نگاه کرد: سئو تقاضا می‌آفریند و بازاریابی محتوا به این تقاضاها پاسخ می‌گوید. واضح است که سئو بدون محتوا معنایی ندارد.

شما به واژه‌ها، کلمات کلیدی، مقالات، عکس و فیلم و … نیاز دارید تا بتوانید حرفی از سئو به میان آورید. به قول یک کارشناس، سئو یعنی کلمات کلیدی، و بازاریابی محتوا یعنی استفاده از این کلمات کلیدی.

کلمات کلیدی، تحقیق در مورد آن‌ها، بهینه‌سازی آن‌ها و ردگیری این کلمات طلایی، سئو را تشکیل می‌دهد. حال پاسخ به این سؤال که «چگونه می‌توان از این کلمات کلیدی استفاده کرد؟» می‌شود بازاریابی محتوا.

تنها راه برای استفاده از کلمات کلیدی این است که شما آن‌ها را به‌صورت استراتژیک در محتوای خود به‌کارگیرید.

3. سئو و بازاریابی محتوا درهم‌تنیده‌اند

البته اگر دقیق‌تر نگاه کنیم، درمی‌یابیم که سئو چیزی بیش از تولید محتوا، وبلاگ نویسی و کلمات کلیدی است. سئو یعنی بهینه‌سازی robots.txt، بهینه‌سازی متاداده‌ها، استفاده از تگ‌های مناسب و یک سری مسائل فنی ازاین‌دست. این بهینه‌سازی‌های فنی، کار را برای بازاریابی محتوا آسان می‌سازد. یعنی این بهبودها در خدمت ترویج مطالب و محتواهای سایت است و بهبود تجربه کاربر را به دنبال دارد. به همین خاطر است که بازهم تأکید می‌کنم ارتباط میان سئو و بازاریابی محتوا ناگسستنی است.

چند سؤال و جواب شیرین:

  1. چرا شما می‌خواهید برای سایتتان یک sitemap زیبا طراحی کنید؟

برای این‌که کاربران به‌راحتی بتوانند محتواهای موردنظرشان را پیدا کنند.

  1. چرا قصد دارید robots.txt را بهینه کنید؟

چون جستجوگرهای اینترنتی بتوانند بهتر در سایت شما بخزند و مطالب را ایندکس کنند.

  1. چرا می‌خواهید از تگ‌های مناسب در جای مناسب استفاده کنید؟

برای این‌که بتوان محتوای سایت را به زیبایی مرتب کرد.

خوب همان‌طور که مشاهده می‌کنید واقعاً نمی‌توان مرز دقیقی میان SEO و Content Marketing ( بازاریابی محتوا) ترسیم کرد.

اصولاً گوگل محتواهای جدید را دوست دارد، هرکس که با سئو سروکاری دارد، می‌داند محتواهای جدید به‌سرعت ایندکس می‌شود و در صفحه پاسخ جستجوگرها رتبه بالایی نسبت به محتواهای قدیمی و کم‌ارزش‌تر، پیدا می‌کند. یک سئوی خوب یعنی بیرون دادن منظم و سازمان‌یافته محتوا. بیرون دادن منظم و سازمان‌یافته محتوا هم یعنی این‌که شما در حال بازاریابی محتوا هستید، و این کار را به‌خوبی انجام می‌دهید.

نتیجه‌گیری

بازاریابی محتوا یک فعل معلوم است با یک عملِ در حال انجام؛ یعنی این‌طور نیست که شما یک‌بار آن را انجام دهید و دیگر تمام شود، بلکه فرایندی ادامه‌دار است و استمرار می‌یابد. بازاریابی محتوا و سئو دو بال یک پرنده‌اند.

وبمسترها، صاحبان صنایع و مدیران کسب‌وکارها برای موفقیت در این زمینه، هم باید به سئو توجه نشان دهند و هم با فوت‌وفن‌های بازاریابی محتوا به‌خوبی آشنا باشند.

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا، روشی از بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ می باشد که با تولید محتوای با کیفیت و ارزشمند در ارتباط با محصولات، برای توسعه کسب و کار مورد استفاده قرار می گیرد. هدف بازاریابی محتوا افزایش ترافیک سایت و درنتیجه جذب مشتری جدید و حفظ مشتریان قدیمی است.

بازاریابی محتوا در صورتی می تواند موفق باشد که اطلاعات ارزشمند و منحصر به فرد به مشتری منتقل کند و حس اعتماد را در مخاطب به وجود بیاورد.

بازاریابی محتوا می تواند باعث بهبود سئو سایت شود. به این ترتیب که با تولید محتوای با کیفیت که حاوی کلمات کلیدی باشد و کپی نیز نباشد، در نتایج موتورهای جستجو رتبه بهتری به دست آورده و سئو سایت بهبود می یابد.

تاثیر بازاریابی محتوا در سئو سایت

همانطور که قبلا بیان شد، هدف بازاریابی محتوا ارائه مطالب با ارزش به کاربر و جذب  و افزایش مشتری می باشد. اما بازاریابی محتوا می تواند در جهت بهبود سئو سایت انجام شود. استفاده از کلمات کلیدی در محتوا باعث می شود رتبه سایت در موتورهای جستجو بهبود پیدا کند.

به عنوان مثال، اگر شما سایت فروش موبایل دارید و قصد بهبود سئو سایت خود را دارید، می توانید با تولید محتوای با کیفیت در مورد “نکات مهم هنگام خرید موبایل”، هم باعث افزایش اطلاعات کاربر در این زمینه شوید و هم اینکه با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط، باعث بهبود رنک سایت در موتورهای جستجو شوید.

با کمی دقت در نتایج جستجوی گوگل می توان متوجه شد که بالاترین رنک ها مربوط به صفحاتی است که بیشترین میزان محتوا را ارائه می کنند. اما فقط محتوای زیاد نمی تواند تضمین کننده بهبود سئو سایت شود، بلکه بازاریابی محتوا باید ارزش نیز داشته باشد تا مخاطبان مدت طولانی تری را در سایت سپری کنند.

بازاریابی محتوا می تواند مخاطبان را در سایت نگه دارد و مانع از برگشت آنها به صفحه جستجو شوند. اگر کاربران زیادی از طریق تبلیغات بنری یا تبلیغات دیگر به سایت مراجعه کنند و بلافاصله به صفحه جستجو بازگردند باعث می شود رتبه سایت توسط گوگل تنزل یابد. اما بازاریابی محتوای با کیفیت می تواند مانع از این اتفاق شود.

اهمیت بازاریابی محتوا در سئو

اهمیت بازاریابی محتوا را برای تجارت و کسب و کار خود بیاموزید

آیا تا به حال این جمله را شنیدید که می گویند محتوا پادشاه است؟ گرچه بازاریابی محتوا فقط راهی برای متمایز شدن از رقیبان محسوب می شد، اما اکنون برای هر برند تجاری و تمامی کسب و کار های مدرن، به یک ضرورت تبدیل شده است. بازاریابی محتوا در قلب موفق ترین کمپین های بازاریابی دیجیتال قرار دارد.

اگر صاحب یک برند تجاری موفق هستید، برای رشد و توسعه ی خود، به دنبال بازاریابی محتوا باشید. اگر می خواهید یک وبسایت محتوا محور بسازید، تا آخر این مقاله را با دقت بخوانید. در پشت هر نام تجاری منحصر به فرد و یونیک، محتوای ثروتمند و ارزشمندی وجود دارد که واقعاً با مخاطبان آن نام تجاری یا برند در ارتباط است.

اما شما هنوز هم ممکن است متعجب شوید، که چرا بازاریابی محتوا مهم است؟ برای کمک به درک بهتر اهمیت بازاریابی محتوا، لیستی از مهم ترین مزایایی که بازاریابی محتوا می تواند تجارت کوچک شما را پر رنگ تر و پر رونق تر نشان دهد، جمع آوری نمودیم:

  1. شهرت نام تجاری کسب و کار خود را با ایجاد اعتماد از طریق بازاریابی محتوا بهبود ببخشید.
  2. محتوای عالی به تأثیرگذاری در نرخ تبدیل کمک می کند.
  3. محتوای بهینه شده به بهبود تلاش های شما در سئو کمک می کند.

چرا بازاریابی محتوا مهم است

  • اگر واقعاً متعجب هستید که چرا بازاریابی محتوا مهم است، به دنبال نرخ تبدیل چیزی نباشید. در اینجا فقط چند مورد از نرخ های تبدیلی که در مورد بهبود بازاریابی وب سایت و اهمیت بازاریابی محتوا از آن صحبت می شود را بررسی خواهیم کرد:(اگر براتون سوال است بازاریابی محتوا چیست؟ با ما همراه باشید)
  • بازاریابی محتوا نرخ تبدیلی در حدود 6 برابر بیشتر از سایر روش های بازاریابی دیجیتال، ارائه می نماید.
  • پس از خواندن توصیه‌ها و پیشنهادات در وبلاگ، 61٪ از مشتریانی که آنلاین بودند در ایالات متحده ی آمریکا تصمیم به خریدگرفتند.
  • ٪ 74 از شرکت هایی که مورد بررسی قرار گرفتند، بازاریابی محتوا هم از نظر کمیت و هم از لحاظ کیفیت باعث افزایش بازاریابی آن ها شد.
  • طبق 72٪ از مشاغلی که ما مورد بررسی قرار دادیم، محتوای ویدیویی می تواند به ارائه یک ROI عالی کمک کند و نرخ تبدیل ها را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.
  • به دلیل تلاش برای بازاریابی محتوا، بازاریابان ورودی به طور متوسط می توانند ​​نرخ تبدیل سایت (از 6 الی 12٪) را دو برابر کنند.

محتوای بهینه شده به بهبود تلاش های شما در سئو کمک می کند

اهمیت بازاریابی محتوا با نگاه به نقشی که محتوا در کمک به مشاغل در ساخت و بهبود بهینه سازی موتور جستجو (SEO) ایفا می کند، واضح و مشخص می شود. سئو نقش مهمی در بهبود دید آنلاین برای تجارت شما دارد. با این حال، اگر می خواهید SEO را بهبود بخشید، باید محتوای بهینه سازی شده ایجاد کنید به نوعی سئو در بهینه مشاغل تاثیر دارد و تولید محتوا در سئو سایت، طبق گفته Tech Client، تولید محتوا مؤثرترین تکنیک SEO است.

هرچه مطالب بیشتری در سایت خود داشته باشید، موتور جست و جوگر صفحات بیشتری را در نتایج موتور جستجوی خود برای نمایه سازی و نمایش به کاربران نشان می دهد. اگرچه صفحات بیشتر، لزوماً منجر به دریافت ترافیک بیشتر نمی شوند، اما این امکان را به برند شما می دهند تا برای کلمات کلیدی بیشتری رتبه بندی کنید.

به عنوان مثال، ایجاد بلاگ در موضوعات مختلف که مربوط به مخاطب هدف شماست، شانس بیشتری برای رتبه بندی کلمات کلیدی که این کاربران هدف در موتورهای جستجو جستجو می کنند،دارد. ناگفته نماند، هرچه مطالب بیشتری در سایت شما وجود داشته باشد، دلایل بیشتری را برای بازدید کنندگان ارائه می کنید تا به طرف شما بیایند.

این به معنای ماندن در مدت زمان بیشتری در سایت شماست که می تواند بر بهینه سازی موتور جستجوی شما نیز تأثیر بگذارد. گوگل مدت زمانی را که شما یا کاربران دیگر در وبسایت صرف می کنید، به عنوان یک سایت ارزشمند که دارای محتوایی ارزشمند است، تلقی می کند.

محتوای عالی روشی مقرون به صرفه برای به وجود آوردن نتایج

برای کسانی که می دانند چرا بازاریابی محتوا مهم است، لازم است بگوییم: به تمام راه هایی که محتوا می تواند به کسب و کار شما کمک کند تا منجر به پیشرفت های جدید شود، نگاهی بیندازید. فرآیند جذب مشتریان بالقوه برای مشاغل کوچک، که به ترافیک مداوم متکی می باشند، جهت رشد نام تجاریشان و همچنین افزایش فروش، عامل بسیار مهمی می باشد. که باید حتما به آن توجه داشت.

بازاریابی محتوا نه تنها برای جذب مشتریان بالقوه بسیار عالیست، بلکه مقرون به صرفه نیز می باشد. اگرچه بازاریابی محتوا حدود 62 درصد کمتر از تاکتیک های بازاریابی سنتی هزینه دارد، اما طبق گفته DemandMetric حدودا سه برابر بیشتر، به فرآیند جذب مشتری می پردازد. مقرون به صرفه بودن بازاریابی محتوا، این فرآیند را برای مشاغل ضروری و همچنین برای مشاغل کوچک که می خواهند بیشترین میزان بودجه خود را ایجاد صرف این امور کنند، بسیار مناسب می باشد.

محتوای برند یا نام تجاری

مصرف کنندگان یا مشتریان می خواهند با کارشناسانی که از مشکلات و مزایای صنعت اطلاعاتی را می دانند سر و کار داشته باشند. این یک پاسخ دیگری است که چرا بازاریابی محتوا مهم است؟ بازاریابی محتوا به برند شما اجازه می دهد تا ضمن ارائه ی دانشی ارزشمند، تخصص خود را در این زمینه نشان دهید.

این امر می تواند خوانندگان را در تصمیم گیری برای خریدی با دیدگاه از قبل برنامه ریزی شده کمک کند. هر بار که پست جدیدی را در وبلاگ خود، کاغذ سفید یا بخش های دیگری از محتوا منتشر می کنید، شما به مصرف کنندگان یا مشتریان خود نشان می دهید که چقدر آن ها درباره ی صنعت و چالش هایی که با آن مواجه می شوند، اطلاعات دارید.

وقتی نوبت به خرید رسید، مشتریان از برندهایی که برای آنان اطلاعات لازم، در خصوص اینکه چه مشکلات، راه حل ها، و موارد دیگری که آن کالا می تواند برایشان در پی داشته باشد را به ذهن می آورند و ترجیح می دهند از بهترینشان خرید کنند.

ارتباط با مشتریان

اگر هنوز هم برایتان سوال پیش آمده است که، چرا بازاریابی محتوا مهم است؟ در نظر بگیرید که بازاریابی کردن با محتوایی عالی، چگونه می تواند به شما در ایجاد روابط با مشتریان کمک کند؟ پیش از این، ما بحث هایی کردیم که چگونه محتوا یک بخش جدایی ناپذیر در اعتماد سازی و ایجاد شهرتی مثبت در برند یا نام تجاری شما محسوب می شود.

این عامل می تواند به شما در رشد مخاطبانتان و رسیدن به عناوین جدید، عامل کمک کننده ای باشد. اما در مورد کسانی که قبلاً از شما محصولاتی خریداری کرده اند چه باید کرد؟ این که مشتریان بخواهند ازشما به صورت مکرر محصول خریداری کنند بسیار نکته ی مثبتی است.

در حقیقت، طبق گفته BIA Kelsey ، 61٪ از کارفرمایان می گویند که نیمی از درآمد آن ها از مشتریانی که به صورت مکرر محصول خریداری می نمایند، تأمین می شود. علاوه بر این، وبلاگ بازاریابی فناوری گزارش می دهد که یک مشتری وفادار به طور متوسط ​​تا 10 برابر به اندازه ی خرید اول خود، ارزش دارد.

پس چرا آنچه را که مردم می خواهند به آن ها ندهیم؟

اگر می خواهید بازاریابی محتوای شما مؤثر باشد، از داده هایی که از مخاطبان خود جمع آوری نمودید، غافل نشوید. داده هایی را برای بینش مشتری خود از نقشه ی سفر، بازخورد کاربر، معیارهای غرور و شخصیت مشتری جمع آوری کنید. این اطلاعات برای برنامه ریزی محتوای شما بسیار مهم هستند.

محتوای سفارشی شده ای ایجاد کنید که با مخاطب مورد نظر خود در حال صحبت است و به نوعی ارزش هایی را ارائه می دهد. چه سرگرم کننده باشد و چه آموزشی، از مطالب خود به عنوان فرصتی استفاده کنید تا به مصرف کنندگان نشان دهید برند شما درمورد چیست.

نکته ی اصلی در ایجاد محتوای مؤثر برای کمک به شما در ارتباط برقرار کردن با مخاطبانی مشتاق، تمرکز روی موضوعاتی است که به نیازها، علایق و چالش های آن ها مرتبط است. فراموش نکنید که لازم است کمی شخصیت از خود نشان دهید تا به مصرف کنندگان و مشتریان کمک کنید تا از برند شما و آنچه که شما را از بقیه جدا می کند، مطلع شوید.

بازاریابی محتوا به شما کمک می کند تا خودتان را از رقبایتان جدا کنید

در بازار شلوغ دیجیتال، باید حتما کسب وکار شما از رقیبانتان پیشی گیرد. این مورد یکی از مهم ترین اهمیت های بازاریابی محتواست. بازاریابی محتوا یک راهی مؤثر است که مشاغل کوچک بتوانند برای جدا کردن خود از دیگران در این صنعت تلاش کنند و نشان دهند که چه عواملی باعث می شود تا شرکتشان برای مشتریان، خاص تلقی گردد.

مباحث ایجاد شده در پیرامون محتوا و ارزش محتوایی که ارائه می دهید می تواند به معنای تفاوت بین مصرف کننده در انتخاب برند شما نسبت به رقیبانتان باشد. به عنوان مثال: اگر خریدار، تحقیقاتی را در مورد چالش های خود و همچنین محصولات خاصی که می خواهد بخرد، انجام دهد و درحالی که فکر می کند، می تواند به حل آن چالش ها کمک کند، تمایل بیشتری به همکاری با مشاغلی دارد که اطلاعات مفیدی را در اختیارش قرار می دهد.

محتوا در هر مرحله ای از مجرای بازاریابی دارای اهمیت می باشد

حال بیایید درباره اهمیت بازاریابی محتوا در مورد مجرای بازاریابی شما بحث و فکر کنیم. مجرای بازاریابی شما دارای سه بخش می باشد که باید در هنگام توسعه ی کمپین های بازاریابی دیجیتال خود، به آن ها فکر کنید. و بازاریابی محتوا در هر مرحله از این مجرا نقشی اساسی دارد.

حرف آخر درباره بازاریابی محتوا

در کل محتوا مهم ترین عامل در سئو است و کسانی که بتوانند از طریق محتوا بازاریابی بکنند بازی بزرگ بین کسب و کار های جهانی را می برد. یادتان نرود در دنیای الان که جامعه به دنبال سرگرمی است تمام محتواهایی که بتواند جامعه را سرگرم کند جلو است حتما بدانید روی چه محتوایی سرمایه گذاری می کنید تا بترکونید:)

تسمینو پلتفرم خرید رپورتاژ آگهی در برترین رسانه های فارسی

دکمه بازگشت به بالا