سلامت و تندرستیمعرفی کسب و کار

ایمپلنت برای لثه تحلیل رفته

ایمپلنت روی لثه تحلیل رفته چگونه گذاشته می شود؟ بر کسی پوشیده نیست که بهترین راه جایگزینی دندان های از دست رفته ایمپلنت دندان است . اما متاسفانه افراد وقتی متوجه این حقیقت می شوند که سالهاست از گذشته است و بعد از کشیدن دندان اتفاق افتاده است . پیرو تحلیل استخوان رخ می دهد . برای کاشت ایمپلنت روی لثه تحلیل رفته نیاز به درمان پیوند استخوان می باشد . پیوند استخوان برای ایمپلنت روی لثه تحلیل رفته ممکن است قبل از صورت گیرد و یا همزمان با کاشت دندان در استخوان تحلیل رفته هم انجام شود . برای کاشت ایمپلنت روی لثه تحلیل رفته دو روش وجود دارد :

روش های کاشت ایمپلنت روی لثه تحلیل رفته

  • ابتدا پیوند استخوان و و سپس کاشت ایمپلنت دندان
  • کاشت ایمپلنت و پیوند استخوان بصورت همزمان صورت می گیرد .

پیوند استخوان قبل از کاشت ایمپلنت آنچه در فیلم ابتدای متن دیده می شود همین روش را نمایش می دهد . برای ایمپلنت روی لثه تحلیل رفته قبل از هر کار نیاز به بررسی دقیق میزان استخوان باقی مانده و اعصاب و سینوس است تا پس از دچار نگردید . جهت اولیه ممکن است داشتن OPG کافی باشد . در صورتیکه بخواهید اقدام به درمان نمایید متخصص ایمپلنت از شما درخواست تهیه اسکن سه بعدی از فک یا CBCT می کند . این اسکن را فقط در مراکز رادیولوژی دهان و دندان می توانید تهیه نمایید . انجام این کار آسان بوده و مانند تهیه رادیوگرافی OPG یا همان رادیوگرافی کل دهان است .در این مدت ایمپلنت دندان و پیوند استخوان هر دو با هم گرفته و آماده برای قرار دادن روکش ایمپلنت می شوند . برای ساخت روکش ایمپلنت از روی آنها قالبگیری با مواد سیلیکونی یا اسکن دیجیتال صورت می گیرد .

در نمای CBCT مقاطعی از فک نمایش داده می شود . متخصص ایمپلنت بدین وسیله متوجه می شود که ضخامت استخوان باقیمانده چقدر است . علاوه بر این جهت ایمپلنت روی لثه تحلیل رفته چه ارتفاع قابل استفاده ای از استخوان برای کاشت ایمپلنت در اختیار دارد. در صورتیکه به شما توصیه به پیوند استخوان ایمپلنت در کلینیک ایمپلنت مشهد گردد ، دندانپزشک یا متخصص ایمپلنت را کاملا باز کرده و به کمک پودر استخوان که خریداری می شود و با کاربرد مش تیتانیومی داربست استخوانی اولیه را می سازد . سپس لثه را بخیه زده و بعد از شش ماه با بررسی دوباره استخوان از طریق رادیوگرافی و مطمئن شدن از گرفتن پیوند استخوان عمل کاشت در فک صورت می گیرد . سه ماه بعد از کاشت ایمپلنت در استخوان و حصول اطمینان از گرفتن پیوند ایمپلنت با استخوان اقدام به قالبگیری و ساخت و نصب می نماید .

پیوند استخوان همزمان با کاشت ایمپلنت روی لثه تحلیل رفته

همانند روش قبل تشخیص با کمک اسکن سه بعدی فک صورت می گیرد . با این تفاوت که در همین مرحله ابعاد ایمپلنت دندان نیز اندازه گیری می شود . منخصص ایمپلنت تصمیم می گیرد که چه میزان از ارتفاع ایمپلنت داخل استخوان موجود قرار می گیرد و چه میزان را می تواند با و با کمک پودر استخوان ایجاد کند که اطراف ایمپلنت کاشته شده را کامل بپوشاند . برای این کار لثه را با کمک تیغ جراحی باز کرده و از روی استخوان کنار زده می شود . سپس ایمپلنت ها را به تعدادی که لازم است و در محل هایی که قبلا تصمیم گیری شده است کاشته می شود . آنگاه اطراف تنه ایمپلنت که بیرون از استخوان باقی مانده است را با پوشانده و بر روی تمام آنها از غشاء کلاژنی جهت محافظت می پوشاند . لثه را به سر جای اول برگردانده و بخیه زده می شود . مدت انتظار در این روش حدود شش ماه است .

تفاوت دو روش کاشت ایمپلنت روی لثه تحلیل رفته

  • مدت انتظار کمتر : در روشی که پیوند استخوان اول صورت می گیرد بعد کاشته می شود حداقل نه ماه زمان می برد در صورتیکه در روش دوم یا روش همزمان مدت انتظار به شش ماه تقلیل می یابد .
  • جراحی اضافی : در روش اول نیاز به دوجراحی است یعنی یکی پیوند استخوان و دیگری کاشت ایمپلنت . در روش دوم هر دو کار در یک جراحی صورت می پذیرد .
  • هزینه درمان : در روش اول نیاز به خرید مش تیتانیومی است که هزینه بالایی دارد و هزینه درمان را بالا می برد .
  • درد و ناراحتی : روش اول چون مش تیتانیومی اضافه می شود درد و ناراحتی بیمار بعد از جراحی بیشتر است . علاوه بر این در جراحی مرحله دوم لازم است که مش تیتانیومی خارج گردد .
  • مش اکسپوژر : در نیمی از جراحی هایی که از مش تیتانیومی برای پیوند استخوان به روش اول استفاده می شود لثه از روی مش تیتانیومی باز شده و مش در دهان نمایان می شود . این مسئله کار پیوند استخوان را با شکست مواجه می نماید .

میزان موفقیت : به علت همان مسئله مش اکسپوژر که مش تیتانیومی از زیر ایمپلنت برای لثه تحلیل رفته راه حلی مناسب برای اشخاصی است که دندان‌های خود را از دست داده‌اند و لثه آنها با گذشت زمان دچار تحلیل رفتگی شده است. شایان ذکر است که چنانچه دندان‌های از دست داده را ترمیم نکنیم با گذشت زمان فک و لثه نیز دچار تحلیل رفتگی خواهند شد. در سنین بالا تحلیل لثه‌ رایج بوده که استفاده از پروتزهای دندانی را برای کاربران دشوار می‌کند و بعضا به هیچ وجه نمی‌توان برای آنها پروتز کار گذاشت. در ادامه به بررسی بیشتر ایمپلنت برای لثه تحلیل رفته خواهیم پرداخت. انواع روش‌های کاشت ایمپلنت برای لثه تحلیل رفته چنانچه بیمار دچار تحلیل لثه گردد و از طرفی هم به ایمپلنت دندان نیاز پیدا کند، دکتر متخصص ایمپلنت می‌تواند دو روش زیر را به بیمار پیشنهاد دهد:

  1. انجام پیوند استخوان و پیوند لثه پیش از کاشت ایمپلنت دندان
  2. انجام پیوند استخوان و ایمپلنت به طور همزمان

انجام پیوند استخوان پیش از کاشت ایمپلنت دندان از جمله شرایط ایمپلنت دندان وجود تراکم استخوان به صورت طبیعی است که در صورت عدم برخورداری از آن بیمار مجبور می‌شود یکی از انواع عمل پیوند استخوان را انجام دهد. ایمپلنت برای لثه تحلیل رفته نیازمند بررسی و معاینات تخصصی بوده که بتوان از طریق آن میزان تحلیل رفتگی لثه را مشاهده کرد تا بهترین روش پیوند لثه یا مراحل پیوند استخوان انجام گردد. ایمپلنت برای لثه‌های تحلیل رفته به این طریق صورت می‌گیرد که لثه‌ها به کمک متخصص به طور کامل باز می‌شوند و سپس با استفاده از پودر استخوان و مش تیتانیومی اسکلت استخوانی اولیه ساخته می‌شود. بعد از آن با دقت کلیه لثه‌ها بخیه زده می‌شوند و پس از ۶ ماه به وسیله رادیوگرافی از نتیجه پیوند استخوان اطمینان حاصل می‌شود.

ایمپلنت برای لثه تحلیل رفته همزمان با پیوند استخوان در بعضی از موارد بیمار این شرایط را ندارد که زمانی را جهت پیوند و ایمپلنت بگذارد به همین خاطر از کاشت دندان بدون ایمپلنت استفاده می‌کند. دکتر متخصص پس از ارزیابی‌های تخصصی متوجه خواهد شد که چه مقدار از ارتفاع ایمپلنت در داخل استخوان قرار می‌گیرد و چه میزان از آن با پیوند استخوان پوشانده خواهد شد. متخصص لثه را باز می‌کند و با دقت تمام آن را از روی استخوان برمی‌دارد. در مرحله بعد بسته به تعداد واحدهای ایمپلنت که بیمار درخواست داشته است ایمپلنت برای لثه تحلیل رفته استفاده می‌شود.

روش جلوگیری از تحلیل لثه

به این خاطر که افراد دچار تحلیل لثه نشوید، لازم است که مراقبت و بهداشت دهان و دندان را به خوبی انجام دهید. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از جمله راههایی است که می‌تواند تا حد زیادی شما را از متحمل شدن هزینه پیوند استخوان نجات دهد. بسیاری از افراد عادت به دندان قروچه دارند که این نیز یکی دیگر از علل تحلیل لثه و از بین رفتن دندان‌ها است. بهتر است پیش از ایمپلنت برای لثه تحلیل رفته با متخصص خود این مسئله را در میان بگذارید. در مجموع ترک سیگار، رژیم غذایی متعادل و سالم و همچنین کنترل تغییرات به وجود آمده در دهان می‌تواند از تحلیل لثه پیشگیری کند.

  • لثه بیرون می آید در صد موفقیت در روش اول کمتر از روش دوم یا روش همزمان می باشد .
دکمه بازگشت به بالا