سلامت و تندرستیمعرفی کسب و کار

مراحل ایمپلنت دندان آسیاب

احتمالا هنگامی که عبارت “ایمپلنت های دندانی” را می شنوید و به آن فکر می کنید، در نگاه اول ترسناک به نظر می رسد. ایمپلنت دندان درمانی است که با هدف اصلاح وضعیتی که در آن یک دندان یا چند دندان به دلایل مختلفی مانند ضربه، نقص یا …. از دست رفته است، رخ می دهد. ایمپلنت های دندانی معمولاً زمانی انجام می شوند که امکان درمان ریشه یا تاج برای رفع این مشکل وجود نداشته باشد. در ادامه به توضیح کامل روش کاشت ایمپلنت دندان آسیاب می پردازیم. در ادامه به برخی از بهترین دندانپزشکی اصفهان اشاره شده است که خدمات کامل دندانپزشکی را برای افراد فراهم کرده اند.

ایمپلنت های دندانی با تاج و پل پشتیبانی می شوند در نتیجه می توان از آن ها برای جایگزینی دندان از دست رفته استفاده کرد. ایمپلنت های دندانی مزیت قابل توجهی که دارند، احساس راحتی داشتن به همراه ظاهری طبیعی است. ایمپلنت دندان آسیاب یکی از گزینه های مناسبی است که به دندانپزشکان اجازه می دهد بدون از بین رفتن دندان های سالم مجاور، دندان های از دست رفته را جایگزین کنند.

وجود ایمپلنت در شکاف استخوان دندان برداشته شده باعث فرسایش استخوان می شود که چند ماه پس از شروع می شود. سه دندان از دست رفته را می توان با دو ایمپلنت دندان و یک بریج جایگزین کرد. اما در حالت ایده آل حداکثر چهار پل دندان باید توسط دو ایمپلنت دندان پشتیبانی شود. دندانپزشکان ما با تعداد ایمپلنت مورد نیاز برای این روش را به شما مشاوره می دهند.

روش ایمپلنت دندانی که در گذشته برای بیماران انجام می شد، پیچیده تر از روش های کاشت ایمپلنت دندان به سبک امروزی بود، در گذشته ایمپلنت دندان فقط در بیمارستان ها انجام می شد و زمان انتظار طولانی بود، اما امروزه ایمپلنت دندان به عنوان یک درمان بسیار ساده شناخته می شود.

انواع ایمپلنت و تاج و پل

طیف وسیعی از مواد مختلف روکش ها و بریج دندان برای جایگزینی دندان وجود دارد. در حالی که جنبه زیبایی برای دندان های جلو مهم است، دوام و ماندگاری دندان های عقب و آسیاب از اهمیت بیشتری برخوردار است. طول پل همچنین عامل مهمی در انتخاب نوع مناسب مواد بریج دندان است. اگر بریج بلند باشد، منطقی است که از یک مواد با کیفیت بالا و با دوام استفاده کنید تا از شکستگی یا ترک خوردگی آن در آینده جلوگیری شود.

  • تاج تمام سرامیک (زیبایی)
  • تاج/ پل زیرکونیا (با دوام)
  • تاج / پل پرسلن (با دوام)

مزایای ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان علاوه بر این که مزایای فوق العاده ای در جهت زیباتر شدن ظاهر، افزایش اعتماد به نفس و احساس راحتی جهت خوردن غذا و …، مزایای دیگری نیز دارد که به شرح زیر می باشد:

  1. از آسیب دیدن دندانهای مجاور سالم جلوگیری می شود.
  2. در صورت نبود دندان، استخوان فک تحلیل می رود که بعد از Dental implant ، از بین رفتن استخوان متوقف می شود و لثه ها به جای دندان های از دست رفته عقب نشینی می کنند.
  3. کاشت دندان به روش ایمپلنت جایگزین ریشه دندان می شود. بنابراین به فرد این احساس را می دهد که دندان طبیعی است.
  4. راه حل بلند مدت و ثابتی به شمار می رود و از نظر دوام و کیفیت بهتر از گزینه های دیگر می باشد.

مدت زمان درمان دندان آسیاب

ایمپلنت های دندانی برای جایگزینی دندان از دست رفته بسته به کیفیت استخوان، تنها در یک ویزیت تکمیل می شوند. به این روش که در یک جلسه کاشت ایمپلنت انجام می شود و نیازی به جلسات متعدد ندارد، ایمپلنت فوری گفته می شود. با این حال، کاشت فوری  زمانی که استخوان فک به دلیل ضعیف بودن فک و کم بودن میزان استخوان یا نیاز احتمالی به روشهای پیشرفته ایمپلنت مانند لیفت سینوس مناسب نباشد ، می تواند خطرناک باشد.

این یک روش معمول در روند ایمپلنت دندان است ، جایی که این روش در دو ویزیت با فاصله سه ماه بین آنها تکمیل می شود. به طور معمول ، دندانپزشکان ایمپلنت ها را در اولین ویزیت قرار می دهند و پل ها را در ویزیت دوم ، سه ماه پس از دوره بهبود ، تکمیل می کنند.

عوامل تاثیر گذار بر ایمپلنت

عوامل زیادی بر طول مدت درمان ایمپلنت دندان تأثیر می گذارد:

  • تراکم استخوان
  • عرض و ارتفاع استخوان
  • پایداری اولیه ایمپلنت ها
  • سلامت بدن (دیابت می تواند خطر شکست ایمپلنت را در دوران نقاهت افزایش دهد).
  • وجود عفونت یا ضایعات در محل جراحی.
  • نیاز به روشهای پیشرفته ایمپلنت.
  • پیوند استخوان

مراحل کاشت و ایمپلنت دندان

پس از دریافت تزریق بی حسی، پزشک شروع به سوراخ کردن استخوان فک در قسمت هایی که برای قرار گرفتن پایه آماده شده است، می کند. ایمپلنت هایی که قرار است ،تاج موقت به آنها متصل شود، در سوراخ های ایجاد شده وارد می شوند. تاج های نهایی زمانی که ایمپلنت ها در جای خود محکم شده اند، روی پایه ایمپلنت قرار بگیرد. برای کاشت ایمپلنت باید در زمان تعیین شده به کلینیک مراجعه کنید.

بعد از انجام ایمپلنت دندان، ممکن است احساس درد کنید که طی 1-2 روز برطرف می شود. در این زمان تورم دندان نیز برطرف می شود. چند روز بعد از ایمپلنت باید از دهانشویه استفاده کنید و آنتی بیوتیک مصرف کنید. همچنین توصیه می شود چند روز از محل کار خود مرخصی بگیرید و استراحت کنید تا روند بهبودی تسهیل گردد. پس از درمان و کاشت ایمپلنت دندان، باید از سیگار کشیدن اجتناب کنید و فقط غذاهای نرم و آبکی بخورید.

درمان دندان با ایمپلنت

سخن آخردندان‌های آسیاب دندان‌های پهن و صافی در عقب دهان هستند. دندان‌های آسیاب هنگام غذا خوردن به خرد کردن، ساییدن و نرم کردن غذا کمک می‌کنند تا غذا را راحت‌تر ببلعیم. همان‌طور که تصورش را می‌کنید، جویدن غذا بدون این دندان‌های بزرگ و کارآمد بسیار سخت‌تر خواهد شد. محدودیت‌های ناشی از جویدن بدون دندان‌های آسیاب باعث می‌شود که از سر اجبار به رژیم غذای نرم روی بیاورید. به همین دلیل است که کاشت ایمپلنت دندان آسیاب از اهمیت بالایی برخوردار است.

مزایای کاشت ایمپلنت دندان آسیاب

کاشت ایمپلنت دندان آسیاب نسبت به جایگزین‌های دیگر دندان مزایای متعددی دارد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دوام و استحکام: ایمپلنت دندان آسیاب جایگزین محکم و ماندگاری برای دندان از دست رفته است. ایمپلنت در استخوان فک قرار داده می‌شود و محکم به استخوان جوش می‌خورد، به همین دلیل ایمپلنت پایه محکمی را برای دندان مصنوعی یا بریج در اختیار می‌گذارد. دوام و استحکام بالا ایمپلنت دندان آسیاب را به انتخابی عالی برای افرادی تبدیل می‌کند که به دنبال جایگزینی با ماندگاری بسیار طولانی برای دندان‌شان می‌گردند.
  • بهبود قابلیت جویدن: وجود دندان‌های آسیاب برای جویدن و نرم کردن غذا ضروری است. ایمپلنت دندان آسیاب جایگزین مطمئنی برای دندان‌های آسیاب غائب است که خوردن و جویدن با خیال راحت را ممکن می‌سازد.
  • ارتقاء سلامت دهان و دندان‌ها: ایمپلنت دندان آسیاب با جلوگیری از تحلیل رفتن استخوان و حفظ ساختار طبیعی فک به بهبود سلامت دهان کمک می‌کند. ایمپلنت برخلاف دیگر جایگزین‌های دندان به دستکاری، تراش یا کشیدن دندان‌های مجاور نیاز ندارد؛ این اقدامات دندان‌های اطراف را ضعیف می‌کند و زمینه‌ساز پوسیدگی و بیماری لثه می‌شود.
  • زیبایی: ایمپلنت دندان آسیاب به گونه‌ای طراحی می‌شود که با رنگ و شکل دندان‌های طبیعی همخوانی داشته باشد. بنابراین ایمپلنت جایگزینی زیبا و با شکل طبیعی برای دندان از دست رفته به شمار می‌آید.

ایمپلنت دندان آسیاب در مجموع گزینه‌ای مطمئن، محکم، بادوام و زیبا برای جایگزینی دندان آسیاب غائب است.

چه کسانی می‌توانند کاشت ایمپلنت دندان آسیاب را انجام بدهند؟

متقاضیان کاشت دندان آسیاب باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • به بیماری‌های لثه (پریودنتال) مبتلا نباشند.
  • استخوان کافی در فک‌شان وجود داشته باشد.
  • به اختلال‌های سیستم ایمنی مبتلا نباشند.
  • سیگاری نباشند
  • از سلامت عمومی خوبی برخوردار باشند.‌

مهم‌ترین عامل‌ها برای مناسب بودن کاشت ایمپلنت را در ادامه با جزئیات بیشتر توضیح می‌دهیم.

استخوان

وقتی دندان آسیاب از دست می‌رود، استخوان دور دندان شروع به تحلیل رفتن می‌کند. باید مقدار معینی استخوان در فک وجود داشته باشد تا پست بتواند به آن جوش بخورد. اگر مدتی است که دندان آسیاب‌تان را از دست داده‌اید، ممکن است استخوان کافی در فک برای انجام جراحی ایمپلنت وجود نداشته باشد.

برای بررسی تحلیل استخوان از دستگاه‌های تصویربرداری مدرن مانند اسکنرهای CBCT یا رادیوگرافی استفاده می‌شود.

اگر استخوان کافی برای کاشت ایمپلنت نداشته باشید، عمل پیوند استخوان انجام می‌شود. این عمل به بازسازی بافت و استخوان کمک می‌کند. وقتی استخوان کافی تشکیل شد، می‌توانید جراحی کاشت ایمپلنت را انجام دهید.

سن

کاشت ایمپلنت دندان، از جمله ایمپلنت دندان آسیاب، بالاترین درصد موفقیت را برای بزرگسالانی دارد که رشدشان کامل شده است.

اگر سن بیمار کم باشد، باید صبر کرد تا ساختارهای صورتش به طور کامل رشد کند. این اتفاق برای دختران معمولاً حدود 16 سالگی و برای پسران حوالی 18 سالگی رخ می‌دهد.

وضعیت سلامتی

مانند اکثر جراحی‌ها برای کاشت ایمپلنت دندان آسیاب نیز باید سلامت عمومی و سلامت دهان و دندان‌های‌تان در وضعیت رضایت‌بخشی باشد. ابتلا به بیماری‌های خاصی مانند دیابت، زیاده‌روی در کشیدن سیگار یا ابتلا به بیماری لثه باعث می‌شود که نتوانید متقاضی کاشت ایمپلنت دندان باشید.

جهت رفاه حال همشهریان عزیز خدمات ایمپلنت دندان اصفهان بصورت قسطی قابل انجام است

دکمه بازگشت به بالا