اقتصادی

منفعت ایران و بلاروس در حوزه ماشین‌آلات سنگین با همکاری‌های دو جانبه

به‌روزرسانی تفاهمات مشترک میان دو کشور ایران و بلاروس در حوزه ماشین‌آلات سنگین است که همکاری در زمینه آن علاوه بر تامین نیاز ایران به ماشین‌آلات برای بلاروس نیز این مبادلات تجاری بسیار مناسب خواهد بود.

به گزارش امروزنگار، به مناسبت سی‌امین سالگرد روابط رسمی دو کشور ایران و بلاروس، معاون اول رئیس‌جمهوری به دعوت رسمی نخست وزیر بلاروس، صبح امروز (سه‌شنبه ۲۵ مهرماه) در سفری یک روزه با مقامات عالی این کشور دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

سی‌امین سالگرد روابط رسمی دو کشور در سال جاری بستری مناسب برای توسعه همکاری‌های دو کشور در زمینه فرهنگی، گردشگری و شناخت نهادها و افکار عمومی دو کشور از یکدیگر است و کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور مهمترین بستر و زمینه توسعه برنامه‌های عملیاتی در راستای افزایش سطح مناسبات اقتصادی و تجاری است.

طی ۲۹ سال روابط دیپلماتیک میان دو کشور، بلاروس و ایران به سطح بالایی از همکاری‌های اقتصادی دست یافته‌اند؛ این مهم را تماس‌ها و ارتباط‌های منظم در سطح رهبری میان دو کشور نشان می‌دهد؛ تبادل نظر و همکاری هیات‌ها در سطح وزرا و معاونان آن‌ها، کارشناسان و فعالان تجاری در حوزه صنعت، کشاورزی و حمل‌ونقل و… انجام می‌شود.

در دیدار معاون اول رئیس جمهوری و نخست‌وزیر بلاروس در آذر ماه سال گذشته، ضمن تاکید هر دو مقام مسئول دو کشور بر گسترش مناسبات اقتصادی در شرایط تحریم، نقشه راه همکاری‌های اقتصادی ایران – بلاروس نیز تدوین و نهایی شد.

ایران و بلاروس نیازهایی دارند که با همکاری مشترک می‌توان این نیازها را به شکل متقابل برای یکدیگر مرتفع کرد؛ البته تحقق این امر نیازمند فراهم شدن بسترهای لازم برای توسعه همکاری‌های مشترک است؛ به اعتقاد معاون اول رئیس جمهوری، همکاری‌های بانکی و مالی پیش‌زمینه و لازمه همه توافقات اقتصادی و تجاری خواهد بود؛ خوشبختانه سال گذشته در این دیدار مطبوعاتی، تفاهم‌های خوبی میان دو کشور برای توسعه همکاری‌های بانکی صورت گرفت. همچنین فعال کردن بخش خصوصی دو کشور از تصمیمات جدی ایران و بلاروس عنوان و مقرر شد  بخش خصوصی دو کشور همکاری‌های خود را بیش از پیش گسترش دهند و اتاق بازرگانی ایران و بلاروس در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

حال محمد مخبر به دعوت نخست وزیر بلاروس به این کشور سفر کرده تا با برگزاری جلسات گفت‌وگوهای دوجانبه میان هیات‌های عالی دو کشور، زمینه‌ توسعه همه‌جانبه روابط اقتصادی و انعقاد توافقاتی مهم برای دو کشور را رقم بزنند.

گفتنی است که برخی از وزرا و مسئولان ذی‌ربط از جمله عباس علی‌آبادی (وزیر صنعت، معدن و تجارت) که ریاست کمیسیون اقتصادی مشترک را نیز بر عهده دارد، جواد اوجی (وزیر نفت) و محمدعلی نیکبخت‌ (وزیر جهاد کشاورزی)، در این سفر حضور دارند و ظرفیت‌های همکاری‌های اقتصادی در حوزه‌های بانکی- مالی، نفت-پتروشیمی، صنایع سنگین، گردشگری، دارویی، کشاورزی و…  میان دو کشور دیده شده است.

ظرفیت‌ همکاری اقتصادی بین ایران و بلاروس در حوزه صنایع سنگین  

تاکنون در حوزه صنایع سنگین توافق‌های بسیار خوبی در حوزه ماشین‌آلات سنگین معدنی، جاده‌ای و کشاورزی، میان طرف‌های ذیربط ایرانی و بلاروسی صورت گرفته است؛ اما در برخی موارد به دلیل افزایش قیمت نسبت به تفاهم اولیه، فرآیند همکاری متوقف شده است که امید است طی این سفر همکاری‌ها از سر گرفته شود.  

با توجه به نیاز و تقاضای ۵۰۰ دستگاهی ایران به دامپتراک در انواع مختلف و همچنین با توجه به اینکه حجم مبادلات تجاری حاصل از آن برای بلاروس بسیار مناسب و قابل توجه است، ضرورت دارد بر سر قیمت این محصول توافق صورت گیرد.

همچنین همکاری در زمینه تولید و صادرات خودروهای سبک و سنگین نیز بین دو کشور پس از یک دوره وقفه، مجدداً آغاز شده است که بسیار امیدبخش است؛ همواره آسیب‌هایی همچون بروکراسی زائد، دخالت کشورها و طرف‌های خارجی برای ناکام گذاشتن تفاهم‌ها و… وجود داشته که بایستی از این تفاهمات در برابر مشکلات فنی، دسیسه‌ها و دخالت‌ها حفاظت کرد.

موضوع صادرات متقابل برخی از قطعات خودروهای سبک و سنگین نیز مابین دو کشور منعقد شده است. در صادرات دوجانبه قطعات ریخته‌گری، تایرهای بزرگ صنعتی و معدنی، تجهیزات خودرویی و…، هر دو طرف بایستی در جهت رفع موانع همت کنند.

جمهوری اسلامی برای همکاری در زمینه ساخت مشترک ماشین آلات کشاورزی نیز آمادگی کامل دارد؛ البته ضروری است که شرکت‌های ذیربط تراکتورسازی دو کشور در این زمینه باید فعال شوند. این توافقات، چشم انداز همکاری‌های تجاری دو کشور را بسیار گسترده و اطمینان بخش خواهد کرد.

 افزایش حجم تجارت ایران و بلاروس تا ۴۰۰ میلیون دلار در سال

اخیراً به دنبال سفر وزیر صنایع بلاروس به ایران در راستای نهایی‌سازی توافقات میان دو کشور، عباس علی‌آبادی-وزیر صنعت، معدن و تجارت- نیز ضمن اشاره به سفر معاون اول رئیس جمهوری و هیات همراه به بلاروس و با توجه به تاکیدات روسای جمهور و ظرفیت‌های عظیم اقتصادی – صنعتی دو کشور، افزایش حجم تجارت و همکاری‌های اقتصادی ایران و بلاروس تا سطح ۴۰۰ میلیون دلار در سال را ممکن و دست یافتنی دانسته و توافقات را مفید و سازنده خواند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مشترک، تصریح کرد: در کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی مهمترین موضوعات و زمینه­‌های همکاری دو کشور خصوصاً در حوزه­‌های صنعتی و تجاری را مورد بحث و بررسی قرار داده‌ایم که از جمله آن می‌توان به مذاکره در حوزه دامتراک، تراکتور و کشنده، صادرات خودرو به بلاروس و تامین برخی نیازهای صنعتی و کشاورزی اشاره کرد. با همکاری بسیار خوبی که در حوزه تولیدات مشترک صنعتی از جمله در تجهیزات پزشکی، ماشین­‌آلات صنعتی، خودروهای سواری و… تعریف کرده­‌ایم که با توجه به سفر معاون اول رئیس جمهوری به بلاروس، شاهد رونق بیشتر در این زمینه­‌ها خواهیم بود.

وزیر صمت موافقت‌نامه تجارت آزاد اوراسیا را نیز ظرفیت مهمی برای توسعه روابط اقتصادی دانسته و ابراز امیدواری کرد: باتوجه به اقدامات صورت گرفته در سازمان توسعه تجارت، برنامه­‌ریزی‌های خوبی برای نهایی­‌سازی، امضاء و اجرای موافقت­‌نامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا انجام شده که امیدوار هستیم به زودی شاهد اجرای آن توسط همه کشورهای عضو باشیم.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص در زمینه تحلیل‌های اقتصادی هستم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا